300D salamasynkka studiosalamien kanssa ei yllä yli 200?
-
- Viestit: 883
- Liittynyt: Syys 23, 2004 14 : 59
- Paikkakunta: Tampere
300D salamasynkka studiosalamien kanssa ei yllä yli 200?
Tässä on nyt jotain mätää.
Hopeakuula on niitattu haman adapterilla Elinchromen EL500-settiin ja kuva valottuu vain osittain alle 1/200s valotusajoilla!
Mikä mättää? Suljin, kamera vai salamit?
EDIT: ja jos joku ihmettelee, että "miksi pitää saada tuosta pienempi valotusaika?" niin siksi, että on pieni tila, nopea liike ja salamit on liian tehokkaat ja kaiken kukkuraksi lasista pitäsi käyttää suurempaa aukkoa.
Että mitenkäs sitten se salamien "himmennys" onnistuu muuten kuin aukolla tai ajalla?
Hopeakuula on niitattu haman adapterilla Elinchromen EL500-settiin ja kuva valottuu vain osittain alle 1/200s valotusajoilla!
Mikä mättää? Suljin, kamera vai salamit?
EDIT: ja jos joku ihmettelee, että "miksi pitää saada tuosta pienempi valotusaika?" niin siksi, että on pieni tila, nopea liike ja salamit on liian tehokkaat ja kaiken kukkuraksi lasista pitäsi käyttää suurempaa aukkoa.
Että mitenkäs sitten se salamien "himmennys" onnistuu muuten kuin aukolla tai ajalla?
Tämä on aikuisten foorumi.
-
- Viestit: 428
- Liittynyt: Syys 07, 2005 0 : 44
- Viesti:
-
- Viestit: 3846
- Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
- Paikkakunta: Lappeenranta
Jos salamit on kuitenkin se ainut valonlähde niin ei se liikkeen nopeus vaikuta. Kun salaman välähdysaika on esim 1/4000 s niin se liike mitä "pimeässä" tapahtuu ei näy.
Suljin on salamasynkkaa nopeammilla ajoilla auki vain osittain. Siksi valottuu vain osittain.
Karvahattu salaman edessä vähentää kummasti sen tehoa.
Ne nikonit missä on 1/500s salamasynkka taitaa olla ISO200 laitteita. Suo siellä vetelä täällä vai miten se meni. Ei auta tuossa asiassa.
Suljin on salamasynkkaa nopeammilla ajoilla auki vain osittain. Siksi valottuu vain osittain.
Karvahattu salaman edessä vähentää kummasti sen tehoa.
Ne nikonit missä on 1/500s salamasynkka taitaa olla ISO200 laitteita. Suo siellä vetelä täällä vai miten se meni. Ei auta tuossa asiassa.
--
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
Re: 300D salamasynkka studiosalamien kanssa ei yllä yli 200?
Itse pääsen studiosalamilla vain 1/160 ajalle muuten suljin jättää kuvaan varjon. Kamera on Canon 5D.jujosaar kirjoitti:Tässä on nyt jotain mätää.
Hopeakuula on niitattu haman adapterilla Elinchromen EL500-settiin ja kuva valottuu vain osittain alle 1/200s valotusajoilla!
Mikä mättää? Suljin, kamera vai salamit?
Tästä olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia erilaisilla kameroilla studiosalamoiden yhteydessä.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Re: 300D salamasynkka studiosalamien kanssa ei yllä yli 200?
20D satunnaista verhonvarjoa 1/250 sek, 1/200 toimii aina.kohan kirjoitti:Itse pääsen studiosalamilla vain 1/160 ajalle muuten suljin jättää kuvaan varjon. Kamera on Canon 5D.
Tästä olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia erilaisilla kameroilla studiosalamoiden yhteydessä.
30D 1/250 sek aina toimii.
Ja salamat on Elinka EL 500. Tääkin varmaan jotain vaikuttaa...
-
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Tammi 24, 2004 18 : 10
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Re: 300D salamasynkka studiosalamien kanssa ei yllä yli 200?
Jos mielummin laittaisi ND-suotimet kameraan. Silleen homma toimii.jalakanen kirjoitti:Sitte harmaasuodinta salamaan tjs.
Elincan D-lite4 synkkapiuhalla, 20D, 1/320 ja aina vörkkii. Voisiko vaikusta olla tiedon siirrolla (piuha vs ir vs radio)? Samalla herää kysymys, kuinka paljon on langattomissa triggereissä on todellisia eroja? Alkaa talutushihnassa kulkeminen tökkimään ja kiinnostus radiota kohtaan on kasvanut.Hannu KH kirjoitti:20D satunnaista verhonvarjoa 1/250 sek, 1/200 toimii aina. 30D 1/250 sek aina toimii.kohan kirjoitti:Itse pääsen studiosalamilla vain 1/160 ajalle muuten suljin jättää kuvaan varjon. Kamera on Canon 5D.
Tästä olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia erilaisilla kameroilla studiosalamoiden yhteydessä.
Ja salamat on Elinka EL 500. Tääkin varmaan jotain vaikuttaa...
objektiivinen puoliharrastelija
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
Re: 300D salamasynkka studiosalamien kanssa ei yllä yli 200?
Onko niin että salaman syttymisviive näkyy jo näillä ajoilla ja tässä on erilaisilla studiosalamoilla eroja.Hannu KH kirjoitti:20D satunnaista verhonvarjoa 1/250 sek, 1/200 toimii aina.kohan kirjoitti:Itse pääsen studiosalamilla vain 1/160 ajalle muuten suljin jättää kuvaan varjon. Kamera on Canon 5D.
Tästä olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia erilaisilla kameroilla studiosalamoiden yhteydessä.
30D 1/250 sek aina toimii.
Ja salamat on Elinka EL 500. Tääkin varmaan jotain vaikuttaa...
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
Re: 300D salamasynkka studiosalamien kanssa ei yllä yli 200?
1/160 toiminta-aika on nimenomaan Pocket Wizard kameran ja salaman välillä. Salamat keskenään on niiden omien orjien välityksellä.saNppa kirjoitti:Elincan D-lite4 synkkapiuhalla, 20D, 1/320 ja aina vörkkii. Voisiko vaikusta olla tiedon siirrolla (piuha vs ir vs radio)? Samalla herää kysymys, kuinka paljon on langattomissa triggereissä on todellisia eroja? Alkaa talutushihnassa kulkeminen tökkimään ja kiinnostus radiota kohtaan on kasvanut.
Pitäisi vaihtaa kaapelit käyttöön ja kokeilla johdoilla lyheneekö suljinaika.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Re: 300D salamasynkka studiosalamien kanssa ei yllä yli 200?
Niinpää...itte käytän Prolincan IR-lähetintä tai EX 580 salamaa studiosalamoitten ohjaamiseen. sekin tietysti vaikuttaa asiaan.saNppa kirjoitti:Jos mielummin laittaisi ND-suotimet kameraan. Silleen homma toimii.jalakanen kirjoitti:Sitte harmaasuodinta salamaan tjs.
Elincan D-lite4 synkkapiuhalla, 20D, 1/320 ja aina vörkkii. Voisiko vaikusta olla tiedon siirrolla (piuha vs ir vs radio)? Samalla herää kysymys, kuinka paljon on langattomissa triggereissä on todellisia eroja? Alkaa talutushihnassa kulkeminen tökkimään ja kiinnostus radiota kohtaan on kasvanut.Hannu KH kirjoitti:20D satunnaista verhonvarjoa 1/250 sek, 1/200 toimii aina. 30D 1/250 sek aina toimii.kohan kirjoitti:Itse pääsen studiosalamilla vain 1/160 ajalle muuten suljin jättää kuvaan varjon. Kamera on Canon 5D.
Tästä olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia erilaisilla kameroilla studiosalamoiden yhteydessä.
Ja salamat on Elinka EL 500. Tääkin varmaan jotain vaikuttaa...
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Niin kuin yllä olevasta voi päätellä, verhosulkimisella järjestelmällä voi olla kaksi ongelmaa.
Ensimmäinen on se, että ns. rungon synkronointiaikaa lyhyemmillä ajoilla, koko suljin ei aukeakaan, vaan kennon edestä kulkee suljinverhojen muodostama rako. Salaman välähdyshetkellä ei koko kenno olekaan esillä, vaan joko kuvan toinen tai molemmat reunat jäävät mustiksi.
Toinen ongelma voi liittyä salaman viiveeseen. Jos salama ei räpsähdäkään kameran ilmoittamalla hetkellä, voi sulkeutunut verho olla lähtenyt liikkeelle ja jälleen osa kuvasta on pimeä. Tämä erityisesti kun ollaan lähellä tuota synkronointiaikaa, jolloin molemmat verhot ovat auki vain hetken.
Suljinajalla ei muutenkaan voi säätää salaman tehoa. Salaman välähdys on selkeästi lyhyempi kuin suljinajat yleensä. Kaikki salaman teho tulee kuitenkin kuvaan olipa suljinaika sekunti tai 1/200 s. Vain aukko säätää salamasta tulevaa valoa. Jos tilassa on myös jatkuvaa vallitsevaa valoa, niin se on sitten toinen juttu.
Ja ongelmastasi selviää, miksi studiosalamoissakin laaja säätövara on hyväksi. Harmaasuodin joko kamerassa tai salaman edessä on ratkaisu.
Ensimmäinen on se, että ns. rungon synkronointiaikaa lyhyemmillä ajoilla, koko suljin ei aukeakaan, vaan kennon edestä kulkee suljinverhojen muodostama rako. Salaman välähdyshetkellä ei koko kenno olekaan esillä, vaan joko kuvan toinen tai molemmat reunat jäävät mustiksi.
Toinen ongelma voi liittyä salaman viiveeseen. Jos salama ei räpsähdäkään kameran ilmoittamalla hetkellä, voi sulkeutunut verho olla lähtenyt liikkeelle ja jälleen osa kuvasta on pimeä. Tämä erityisesti kun ollaan lähellä tuota synkronointiaikaa, jolloin molemmat verhot ovat auki vain hetken.
Suljinajalla ei muutenkaan voi säätää salaman tehoa. Salaman välähdys on selkeästi lyhyempi kuin suljinajat yleensä. Kaikki salaman teho tulee kuitenkin kuvaan olipa suljinaika sekunti tai 1/200 s. Vain aukko säätää salamasta tulevaa valoa. Jos tilassa on myös jatkuvaa vallitsevaa valoa, niin se on sitten toinen juttu.
Ja ongelmastasi selviää, miksi studiosalamoissakin laaja säätövara on hyväksi. Harmaasuodin joko kamerassa tai salaman edessä on ratkaisu.
olli Rinne http://www.digifaq.info/