70D valotuksen korjaus
-
70D valotuksen korjaus
Eli en saa mistään säädettyä kamerassa valotuksen korjausta kun päällä on manuaali-mode. Haarukointia kylläkin pystyy säätmään, mutta en halua ottaa montaa kuvaa mitään haarukointeja käyttäen. Luulisi, että vaikka missään mussa kiekon asennossa ei olisi tuota ominaisuutta, niin viimeistään tuolla manuaalissa olisi. Sen sijaan esim Av tai Tv antaa sitä korjailla. Miksi näin?
-
- Viesti:
Re: 70D valotuksen korjaus
Manuaalitilassahan säädät itse aukon sekä valotusajan/herkkyyden eli ne säädöt jotka kuvan valottumiseen vaikuttaa joten mihin tarvitset vielä erillistä valotuksen korjausta? Jep, et mihinkään. Valotusmittarin näyttämää sillä voisi toki säätää mutta ei kuvien valotusta koska sen teet itse.goju1 kirjoitti:Eli en saa mistään säädettyä kamerassa valotuksen korjausta kun päällä on manuaali-mode. Haarukointia kylläkin pystyy säätmään, mutta en halua ottaa montaa kuvaa mitään haarukointeja käyttäen. Luulisi, että vaikka missään mussa kiekon asennossa ei olisi tuota ominaisuutta, niin viimeistään tuolla manuaalissa olisi. Sen sijaan esim Av tai Tv antaa sitä korjailla. Miksi näin?
Av/Tv tilassa sensijaan kamera säätää jommankumman - aukon tai valotusajan, ja tällöin valotuksen korjaus vaikuttaa kameran tekemään säätöön suuntaan tai toiseen ja täten kuvien valottumiseen.
Viimeksi muokannut tonskulus, Joulu 15, 2015 15 : 36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
http://tonskulus.kuvat.fi/
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Nikonissa M-moodissa ilman Auto-ISO:a toimii juuri näin.tonskulus kirjoitti:Valotusmittarin näyttämää sillä voisi toki säätää mutta ei kuvien valotusta koska sen teet itse.
Ja M-moodissa Auto-ISO päällä taas juuri näin.Alpine kirjoitti:Joissakin kameroissa valotuksenkorjailu on käytössä myös M-moodissa, mikäli automaattinen ISO-herkkyys on päällä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
70D:ssä myös on manuaalitilassa auto-iso mahdollinen.
Itse tavallaan karsastin aluksi, mutta toisaalta jos on vaihteleva pilvisyys ja kuvaa ulkona niin on huomattavasti "helpompaa" kun joku arvo välillä kompensoi valoisuuden muutoksia.
Ja 70D:ssä jos käyttää koko ruudun arvioivaa valotuksenmittausta (esim. pistemittauksen sijaan) niin saa aika hyviä tuloksia tämän auto-ison kanssa
Itse tavallaan karsastin aluksi, mutta toisaalta jos on vaihteleva pilvisyys ja kuvaa ulkona niin on huomattavasti "helpompaa" kun joku arvo välillä kompensoi valoisuuden muutoksia.
Ja 70D:ssä jos käyttää koko ruudun arvioivaa valotuksenmittausta (esim. pistemittauksen sijaan) niin saa aika hyviä tuloksia tämän auto-ison kanssa