350D+muuta roinaa?

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
Vastaa Viestiin
jtuulos
Viesti:

350D+muuta roinaa?

Viesti Kirjoittaja jtuulos »

Olen jonkin aikaa haaveillut tässä oman kameran omistamisesta, noin puoli vuotta sitten "löysin" valokuvauksen ja (mielestäni) hyvin aktiivisesti kuvannut tähän asti. Olen käyttänyt koulusta lainakameroita, lähinnä 300D:tä ja myös 20D siellä on. Nyt kun varusteet on jo jonkin verran tulleet tutuksi, olen ajatellut itse hankkia kunnon paketin noin vuoden sisään jolla voisi kuvaamista alkaa ihan vakavasti harrastaa (urapyrkimykset yleensäkin kuvataiteen puolella).

En tiedä onko tämä väärä foorumi, mutta kun kerran 350D:tä olen ajatellut, pistin tänne nyt tämän vuodatuksen :) 20D on suunnitelmiini selvästi liian kallis joten 350D tuntuisi varsin varteenotettavalta.

Eli:
- suunnitelmissa hankkia kamera, alkuun yksi zoomi, noin 2Gb kortti, salama, jalusta ja laukku
- alle 2000e budjetilla olen liikkeellä koko paketin suhteen

Onko tämä realistisen tuntuinen hinta-arvio ja eikö tuollaisella paketilla pärjää aika pitkälle? Tiedän toki, että useampien objektiivien hankkiminen olisi suositeltavaa vaikka erikoiskuvaamista ei harrastaisikaan, mutta budjetissa pysyminen voi tuottaa hankaluuksia.

Voitte myös ihan reilusti ohjastaa muihin hyödyllisiksi kokemiinne ketjuihin eri varusteista jos tämä overläppää liikaa muita aiheita.

PS. Onko kuvaajia Oulusta? Tietäisittekö voiko 350D:tä jo hypistellä jossain tai kokeilla eri objektiiveja?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ravenlord

Viesti Kirjoittaja Ravenlord »

Kärkkäiseltä tietääkseni löytyy jo 350D:tä. Ainakin kun keskiviikkona sieltä kyselin niin sanoivat loppuviikosta tulevan myyntiin.
-juri

Viesti Kirjoittaja -juri »

pikkupikkupointtina melkein neuvoisin että otat vaikka 2 kpl 1Gb:n kortteja. jos jollain pitemmällä reissulla saat kuvattua 2 gigaa kuvia ja kortti hajoaa, niin jää ainakin osa kuvista talteen (itselläni on kortti kertaalleen tiltannut, ei kylläkään cf, mutta kuitenkin)

jos jaksat pikkuisen odotella niin 350D:n hinnasta lähtee tässä hissukseen kermat päältä pois, jonka jälkeen saat varmaankin tuolla kahdella tonnilla ihan pätevän aloituspaketin. lisäksi canonillahan on tän vuoden päällä tuo 50 - 150 euron rahanpalautussysteemi lisätarvikkeiden oston yhteydessä:
http://www.canonextrapromotion.com/

-juri

p.s. kohta täällä alkaa väittely valokuvausta ja kameroita harrastavien välillä siitä että riittääkö 2000 euroa mihinkään.
"Whether you think you can or think you can't, you are right." - Henry Ford
^Nanook^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Nanook^ »

Kyllähän 2k eur riittää jo aika pitkälle.

350D kittiputkella n. 950, Sigman EF-500 DG Super salama n. 220, kortit päälle... Kelpo jalustan saanee 100-200 eurolla? Pikkunen laukku alle satasella.

Hetken kun säästää niin sitten voip katella jo jotn telezoomia =)
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Jep, mahdollisimman vähäsen itse runkoon kannattaa panostaa. Vain sen verran että tietää että se on oikeanlainen ja vastaa omia tarpeitaan. Optiikkaan panostat, varsinkin sellaiseen mitä sitten tulet tarvitsemaan. Aika isolla muistikortilla lähdet ja siinä voi alussa lähteä pienemmällä kun niidenkin hinnat laskevat aina. Ja 2000 eurolla saapi valtavasti aikaan eli voisi melkein kuvitella että ostaisi ensin 1000 euron paketin ja sitten toiset tuhat euroa myöhemmin jos tarvetta on johonkin erityiseen optiikkaan.
jtuulos
Viesti:

Kiitos pikaisista vastauksista :)

Ravenlord: Kiva tietää, pitää käydä vilkaisemassa.

-juri: Kiitos vinkistä kortin suhteen, vaikka harvemmin rikkoutumisista kuulee. Toinen tekijä useampaa korttia ostaessa on varmaankin hinta, eikö yksi kortti ole usein havempi kuin sama koko osissa ostettuna?

Olen tällä hetkellä lukion 2. luokalla opiskelemassa ja jos en yhtäkkiä voita lotossa tms. kunnon kameran ostaminen taitaa jäädä ylioppilaslahjaksi. Siksikin ajattelin 350D:tä, koska vielä vuodenkaan päästä se ei ole ihan antiikkinen kapistus ja varmaankin sopivasti halvempi. (Ja eihän sitä tiedä mitä vuoden mittaan vielä tulee markkinoille)

Onko tuo Canonin hyvityskampanja tosiaan niin hyvä miltä se kuulostaa? Luulisi että tuollaiseen liittyisi jonkinlainen taka-ajatus.

Tosiaankin hieman näitä foorumeita selailtuani olen huomannut että jotkut ovat aika innokkaita viemään keskustelua merkkiriitoihin tai hintavertailuun. Asiallinen keskustelu on ok, kunhan pysytään aiheessa.

^Nanook^: Jotain tuontyylistä olenkin ajatellut hintojen suhteen.. Miksi juuri Sigman salama? Onko siinä jotain merkittäviä hyötyjä Canonin Speedliteihin nähden?

emerik: 350D näyttäisi juuri oikeanlaiselta minulle. 300D:n käyttäjänä ainoa asia mikä on vaivannut on kuvienkäsittelyn hitaus, jossa onkin merkittävin parannus 350D:hen tultaessa.

Huomaa kumminkin, että olen ostamassa muutakin kuin pelkkää kameraa ja objektiivia, tuskin 1000e:llä saa 350D:tä ja muita tavaroita mistä oli puhetta.

Tietysti pyrin kalastelemaan kaikkia mahdollisia tarjouksia ja paketteja että hintaa saisi pudotettua. Joidenkin hintojen perusteella ei olisi vaikea kuvitella, vaikka saisin koko paketin noin 1500-1700e hintaan. Ja kaikkihan riippuu vain siitä, kuinka laadukkaita lisävarusteita haluaa.
Hobbes

Viesti Kirjoittaja Hobbes »

jtuulos kirjoitti:
^Nanook^: Jotain tuontyylistä olenkin ajatellut hintojen suhteen.. Miksi juuri Sigman salama? Onko siinä jotain merkittäviä hyötyjä Canonin Speedliteihin nähden?
Laitapa foorumin hakuun tuo sigman salama, niin saat aika paljon luettavaa. Itselläni on sama salama ja voin suositella lämpimästi!

ps. Missäs lukiossa siellä on niin hyvä varustus, että löytyy useampikin digijärkkäri?
MikaLoponen
jtuulos
Viesti:

Oulun Lyseon lukiossa tällä hetkellä opiskelen, sinne hankitaan melko tasaiseen tahtiin kalustoa (kuvisopettaja on innokas harrastaja itsekin). Normaalien kuviskurssien lisäksi on painotettua kuvista, jossa mm. valokuvaus- ja elokuvakursseja on ollut.

Enpä enempää mainosta, pitää vilkaista tuo salama. Itselläni ei ole kokemusta kuin Canonin kalustosta, joten pitäisi ehkä laajentaa merkkitietoutta.
R300R

Viesti Kirjoittaja R300R »

jtuulos kirjoitti: Onko tuo Canonin hyvityskampanja tosiaan niin hyvä miltä se kuulostaa? Luulisi että tuollaiseen liittyisi jonkinlainen taka-ajatus.
Onhan siinä se taka-ajatus, että edistää kameroiden ja ennen kaikkea noiden lisävarusteiden myyntiä. Hyvää siinä on, että voit ostaa mistä edullisimmin saat ja saat vielä Canonilta tuon hyvityksen.
^Nanook^
Viesti:

jtuulos kirjoitti: ^Nanook^: Jotain tuontyylistä olenkin ajatellut hintojen suhteen.. Miksi juuri Sigman salama? Onko siinä jotain merkittäviä hyötyjä Canonin Speedliteihin nähden?
Hinta verrattuna ominaisuuksiin.
jtuulos
Viesti:

Löysin tällaisen sivun Sigman salamasta: http://photonotes.org/reviews/sigma-ef-500-super/

Hyvä tiivistelmä vertailusta Canonin 550EX:ään kuului seuraavasti:
The 550EX is nicer, has better controls, is solid and reliable, feels sturdier and is pretty well guaranteed to work with all future Canon cameras which support E-TTL. The EF-500 Super lacks a few 550EX features, has some minor incompatibility issues as outlined above (particularly the AF coverage area problem), has a cheaper-looking boxier case, has a poor reputation for reliability and may not work with all future E-TTL capable Canon cameras - but it costs roughly half as much.
Eli jos hinnan puolesta tekee tiukkaa ja haluaa kumminkin valovoiman säilyttää tuolla 50 paikkeilla, tuo Sigma olisi varmaan ihan varteenotettava ratkaisu.

PS. Huomasin juuri, että tuo ei koske Sigman DG-mallia josta Nanook mainitsi, mutta perusjutut on varmaan yhä samat: Canon on laadukkaampi, Sigma halvempi
Hobbes

Viesti Kirjoittaja Hobbes »

jtuulos kirjoitti:Oulun Lyseon lukiossa tällä hetkellä opiskelen, sinne hankitaan melko tasaiseen tahtiin kalustoa (kuvisopettaja on innokas harrastaja itsekin). Normaalien kuviskurssien lisäksi on painotettua kuvista, jossa mm. valokuvaus- ja elokuvakursseja on ollut.
No niin minä arvelinkin, että lyskasta täytyy olla kysymys. Siellä on aina riittänyt rahaa: esim. 90-luvun puolessä välissä tietokoneet oli IB:n ansiosta vimosen päälle, mutta kitarankieliin ei kuulemma ollut varaa...;-D

Kuviksen opetus tosin oli hyvää jo minun aikanani!

abi -96
MikaLoponen
^Nanook^
Viesti:

jtuulos kirjoitti: PS. Huomasin juuri, että tuo ei koske Sigman DG-mallia josta Nanook mainitsi, mutta perusjutut on varmaan yhä samat: Canon on laadukkaampi, Sigma halvempi
Hinnan/ominaisuuksien puolesta kannattaapi verrata Canonin 420:stä ja tuota Sigman superia rinnakkain =) Canonin järeämpi salama onkin sitten vähän eri hintaluokassa ja muutenkin...
Vastaa Viestiin