Sivu 1/3
NYC, postista ei haettu lähetystä => LASKU!
Lähetetty: Maalis 12, 2003 12 : 14
Kirjoittaja JukkaK©
Tästä on jo jokunen kuukausi aikaa. Tilasin ny-camerasta sukulaiselleni ixus v2 kameran. Luulin että hinta oli 369 +15. Mutta ei ollutkaan. Vaan se olikin 369+21. Koska ajattelin tulleeni huijatuksi. Joten en hakenut sitä postista, vaan posti palautti sen takaisin saksaan. Nyt sieltä tälläinen hemmetin viesti!! "Hi Jukka, thanks for the mail.
The price was correct here. You ordered the camera for EUR 369,-
For parcels over 1 kilo, as this was, the shipping charge is EUR 21,- and
there is also a chareg of EUR 10,- for COD.
Therefore, the total on your invoice was EUR 400,-
It will be no problem to cancel the order but we do need to send you a bill
for EUR 50,- to cover our return shipping costs. Please let me know which
would be the best way for you to pay this?!
Looking forward to hearing from you,
Best regards,
Graham Maclean,
Your New York Camera Team."
Millä periaatteella ne voi vaatia multa 50 euroa, kun postiennakolla tilasin? Ei nyt opiskelijalla ole sellaisia rahoja maksaa turhan päiten!! Voisko joku selvittää. En niin täysin englantia ymmärrä. Katsoisi nycameran sivuilta. Nyt kyllä vittuttaa!!
Re: ...
Lähetetty: Maalis 12, 2003 12 : 25
Kirjoittaja JuhaL
JukkaK© kirjoitti:Millä periaatteella ne voi vaatia multa 50 euroa, kun postiennakolla tilasin?
Tilasit mutta et noutanut pakettia, joten kuluja tulee NY-Cameralle molempiin suuntiin, kuluja jotka se on oikeutettu perimään sinulta!
Kannattaisi lukea myyntiehdot huolella:
http://www.ny-camera.net/language/engli ... /file5.htm
8. Refusal of Acceptance
Applicable outside Germany :
With our delivery rejected without previous cancellation of the order in writing, we charge a share of the costs amounting to Euro 27.-, with acceptance of express delivery/ acceptance of freight rejected, a share of the costs amounting to Euro 50.-.
Written cancellation is only valid once a written confirmation has been sent from New York Camera GmbH, accepting the cancellation. If an order is shipped before we are able to confirm the cancellation, and subsequently rejected by the customer causing the goods to be returned to New York Camera GmbH, the customer will be billed for EUR 50,-
Lähetetty: Maalis 12, 2003 12 : 36
Kirjoittaja JukkaK©
Jossakin foorumilla sanottiin jos tilaa postiennakolla, niin ei tarvitse maksaa mitään, jos palauttaa. Eihän se suomessakaan mitään maksa.
Sellast sattuu...
Lähetetty: Maalis 12, 2003 16 : 35
Kirjoittaja Canonn G3
Jeps, eli kannattaa lukee noit juttui aika huolel ja jos oma kielipää ei toimi tarpeeks hyvin ni pyytää sit apuu kaverilta!
Itse luin noita ehtoja ja mulle ei ainakaa jääny epäselväks se että joutuu maksamaan ainakin osan kokonaiskuluista jos ei hae pakettia (kyseises tapaukses mainittii jotaa 30e:stä mut onko se sit suuntaansa?) No kuitenkin!
Eli makselet vaan sen laskun ettei tuu härömerkintää maksukykyyn.
Asia olis saattan olla toisin jos sä olisit hakenu sen paketin ja sitten tehny palautuksen. Silloin firma olis saattan korvata sulle takas sen maksamasi postimaksun!?! Mene ja tiedä..
Itse en olis viittin palauttaa vaivaisen 6e:n takia. Ja mikäs juttu se on jossa suomen posti "vetää välistä" n. 6e:n maksun jostakin.. (rahansiirto tms)
Eli tarkkuutta ja aikaa tollasiin tilailuihin! Noil on moni menettän luottotiedot!
Lähetetty: Maalis 12, 2003 17 : 02
Kirjoittaja Waza
JukkaK© kirjoitti:Jossakin foorumilla sanottiin jos tilaa postiennakolla, niin ei tarvitse maksaa mitään, jos palauttaa. Eihän se suomessakaan mitään maksa.
Taitaa joutua lähettäjä maksamaan postille jos postiennakkopaketti joudutaan lähettämään takaisin kuittaamattomana. Oisko maksu jotain 10 euroa.
Lähetetty: Maalis 12, 2003 17 : 19
Kirjoittaja Gillis
siis kuuden euronko takia tämä teatteri?
ja ei, vaikka graham aina yrittää pyytää canceloiduille paketeille rahaa kustannuksiin niin hän ei saa tehdä tätä suomen postimyyntilain alla, joten voi haistatella hänelle ****** minunkin puolestani....
Lähetetty: Maalis 12, 2003 20 : 13
Kirjoittaja tareone
EDIT: väärää tietoa
Lähetetty: Maalis 12, 2003 20 : 17
Kirjoittaja tareone
Unohda edellinen viesti ja lue tämä:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... oc&id=8252.
"Kun ostat ulkomaisesta postimyyntiyrityksestä, tarkasta tuotteet huolellisesti, sillä Suomen kuluttajansuojalaki ei ulotu Suomen rajojen ulkopuolelle. Oikeutesi määräytyvät sen maan lakien ja käytäntöjen mukaan, mistä tavara on ostettu."
Lähetetty: Maalis 12, 2003 21 : 15
Kirjoittaja Gillis
tareone kirjoitti:Unohda edellinen viesti ja lue tämä:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... oc&id=8252.
"Kun ostat ulkomaisesta postimyyntiyrityksestä, tarkasta tuotteet huolellisesti, sillä Suomen kuluttajansuojalaki ei ulotu Suomen rajojen ulkopuolelle. Oikeutesi määräytyvät sen maan lakien ja käytäntöjen mukaan, mistä tavara on ostettu."
mutta eikös tossa ole kuluttajasuojalaki kyseessä, ei postimyyntilaki?
eihän sinulta voi laskuttaa jostain jota _ET_ ole koskaan pitänyt kädessäsi, olisipa tuo kiva harrastus tilailla tavaraa postiennakolla saksasta ihmisille joista ei pidä, joutuisivat maksamaan kaikkien palautuksesta 50 euroa!
Lähetetty: Maalis 12, 2003 21 : 16
Kirjoittaja MattiH
Tämä on tainnut olla NYC:in tapa viime vuoden lopulta lähtien. Sfnet.harrastus.valokuvaus.digi -ryhmässä raportoitiin samanlaisesta tapauksesta (tai niitä oli useampikin). Mitään järkevää ratkaisua sieltä(kään) ei tullut. Vähän epäilen itse, että kovin moni ei näitä maksuja ole maksanut. (?)
Vähän epäilen, että yleensä ei peruuteta tilausta, vaan jätetään vain lunastamatta postista. Tämä on törkeää toimintaa, seurauksena on, että maksut Suomeen kohoavat tai ei enää toimiteta kuin ennakkomaksun jälkeen.
Lähetin tästä kyselyn Suomen eu-neuvontaan, jollei mitään kuulu viikkoon, niin pitänee soittaa puhelimella.
Vaikka noihin kauppaehtoihin pitää tutustua ja tilatessa ne hyväksyä, niin mitkään kohtuuttomat säädökset eivät ole voimassa. EU:n sisällä lainsäädäntö on aika yhtenäinen, Saksan säädökset lienevät vielä enemmän kuluttajille myönteiset kuin Suomen (vrt. kahden vuoden takuu vs. Suomen yhden vuoden takuu).
Lähetetty: Maalis 12, 2003 21 : 31
Kirjoittaja tareone
Gillis kirjoitti:
mutta eikös tossa ole kuluttajasuojalaki kyseessä, ei postimyyntilaki?
eihän sinulta voi laskuttaa jostain jota _ET_ ole koskaan pitänyt kädessäsi, olisipa tuo kiva harrastus tilailla tavaraa postiennakolla saksasta ihmisille joista ei pidä, joutuisivat maksamaan kaikkien palautuksesta 50 euroa!
Ei ole olemassa mitään "postimyyntilakia". Posti- eli etämyynnistä on pykäliä Kuluttajansuojalaissa (38/1978). Eli ulkomailta tilattaessa on voimassa tavaran ostomaan lait.
On myös kiva harrastus tilata itselle tavaraa Saksasta postiennakolla ja jättää lunastamatta tavara. Tästä aiheutuu postikuluja ko. firmalle n. 20-30 €. Itse sivutoimisena yrittäjänä tiedän, että tällainen selkärangaton toiminta ottaa rankasti päähän. Pitäisi säätää myös yrittäjänsuojalaki.
Harrastuksensa kullakin!
Re: ...
Lähetetty: Maalis 12, 2003 22 : 19
Kirjoittaja tinkinen
JukkaK© kirjoitti:Tilasin ny-camerasta sukulaiselleni ixus v2 kameran. Luulin että hinta oli 369 +15. Mutta ei ollutkaan. Vaan se olikin 369+21. Koska ajattelin tulleeni huijatuksi. Joten en hakenut sitä postista, vaan posti palautti sen takaisin saksaan. Nyt sieltä tälläinen hemmetin viesti!!
"Hi Jukka, thanks for the mail.
The price was correct here. You ordered the camera for EUR 369,-
For parcels over 1 kilo, as this was, the shipping charge is EUR 21,- and there is also a chareg of EUR 10,- for COD....
Palaan vielä tuohon alkutilanteeseen. Muistaakseni NYC:ssa postituskulut joutuu itse (!) arvioimaan kun tekee tilausta, mikä on minusta hiukka hämärä systeemi. Webbitilauskaavake antaa näet
oletuksena tuon alle 1kg:n paketin hinnan (=15EUR), josta se tulisi muuttaa itse sopivaan painoluokkaan. Tällöin tilauslaskuri osaa antaa oikean lopullisen kokonaishinnan, eikä täällä Suomessa tarvitse yllättyä postipaketin lisäkuluista jotka eroavat webbisivuilla ilmoitetuista kuluista.
Itse tilasin tuolta Leica Televid kaukoputken okulaareineen ja muutin paketin painon tilauslaskurissa 1-2.5kg kokoiseksi. Lopputuloksena hinnat vastasivat sentilleen Saksasta ilmoitettua hintaa (+ Suomen postin 6-7EUR lisämaksua ennakosta).
Lähetetty: Maalis 12, 2003 22 : 31
Kirjoittaja MattiH
Aika monet yllättyvät, kun menevät postiin lunastamaan ulkomailta tullutta postiennakkolähetystä. Suomen posti lisää summaan vielä 6.70 euroa ihan ylimääräistä maksua. Törkeää, he ajattelevat.
Niin,
kyseessähän on rahan välittäminen ulkomaille, pitäisikö Suomen postin ilmaiseksi siirtää postiennakosumma Saksaan? Eiköhän tämä sama maksu rahan välittämisestä ulkomaille ole joka maassa käytössä?
Jos Saksaan tilaa Suomesta tavaraa postiennakolla, niin luulenpa, että Saksan posti ottaa vastaavan summan rahan toimittamisesta Suomeen. Kyseesä EI siis ole mikään mielivaltainen ylimääräinen summa, jonka posti omavaltaisesti riistää. Jos maksulta haluaa välttyä, niin sitten tilaa ennakkomaksulla tai vaikkapa luottokortilla.
Lähetetty: Maalis 13, 2003 9 : 33
Kirjoittaja zambo
Voi herran pieksut!
Ei tullut mieleen ottaa yhteyttä liikkeeseen, kysyä mistä on kyse ja selvittää asia heidän kanssaan. Vai alkoiko kenties kaduttamaan koko ostos ja päätitkin vain jättää sen noutamatta?
Lähetetty: Maalis 13, 2003 10 : 20
Kirjoittaja JukkaK©
Asiahan oli alunperin niin että tilasin silloin ensin tuon v2 technikdirekt.de:stä. Kun kameraa ei kuulunut moneen kuukauteen niin peruin tilauksen ja tilasin tuolta ny-camerasta. Mutta eivät ne olleet lukeneet tietenkään niitä mun perumisviestejä. Vaan kamera tuli sieltä kuukausi perusmisen jälkeen samoihin aikoihin kun ny camerasta tuli paketti. Ja koska technikdirektin paketti oli 10 euroa halvempi, niin tietenkin otin sitten sen ja jätin toisen postin palautettavaksi. Että semmonen juttu. Niin ja nycameran pakettihan ei tullut sillä hintaa millä sen piti.
Lähetetty: Maalis 13, 2003 11 : 00
Kirjoittaja Gillis
tareone kirjoitti:
On myös kiva harrastus tilata itselle tavaraa Saksasta postiennakolla ja jättää lunastamatta tavara. Tästä aiheutuu postikuluja ko. firmalle n. 20-30 €. Itse sivutoimisena yrittäjänä tiedän, että tällainen selkärangaton toiminta ottaa rankasti päähän. Pitäisi säätää myös yrittäjänsuojalaki.
Harrastuksensa kullakin!
joten siis myönnät kyllä että nycameralla ei ole lupaa pyytää 50 euroa vastaanottajalta?
Lähetetty: Maalis 13, 2003 11 : 03
Kirjoittaja Gillis
JukkaK© kirjoitti:Asiahan oli alunperin niin että tilasin silloin ensin tuon v2 technikdirekt.de:stä. Kun kameraa ei kuulunut moneen kuukauteen niin peruin tilauksen ja tilasin tuolta ny-camerasta. Mutta eivät ne olleet lukeneet tietenkään niitä mun perumisviestejä. Vaan kamera tuli sieltä kuukausi perusmisen jälkeen samoihin aikoihin kun ny camerasta tuli paketti. Ja koska technikdirektin paketti oli 10 euroa halvempi, niin tietenkin otin sitten sen ja jätin toisen postin palautettavaksi. Että semmonen juttu.
moraalisesti olisi kyllä oikein tuossa tapauksessa maksaa se 50 euroa... mutta kun raha on kyseessä yleensä moraalit unohdetaan :), en ole lakimies, mutta en usko että Graham voisi millään tavalla pakoittaa sinua maksamaan sen 50 euroa(ja sitäpaitsi ei hän varmaankaan aio haastaa sinua saksasta käsin oikeuteen :)) mutta kuten tareone sanoi mitään yrittäjäsuojalakia ei ole...
Lähetetty: Maalis 13, 2003 16 : 31
Kirjoittaja tareone
Tämä tapaus menee Saksan kuluttajasuojalainsäädännön mukaan ja se on tunnetusti parempi, kuin Suomessa eli eiköhän ton 50€ voi suht huoletta unohtaa. Näistä lunastamatta jättämisistä seuraa vain se, että ulkomaiset nettikaupat eivät kohta postita mitään postiennakolla tai eivät postita tavaraa Suomeen ollenkaan. Postiennakkotilauksien poistaminen ei minua haittaa, mutta suomiboikotti kyllä v*****aa!
Lähetetty: Maalis 13, 2003 20 : 54
Kirjoittaja Gillis
tareone kirjoitti:Tämä tapaus menee Saksan kuluttajasuojalainsäädännön mukaan ja se on tunnetusti parempi, kuin Suomessa eli eiköhän ton 50€ voi suht huoletta unohtaa. Näistä lunastamatta jättämisistä seuraa vain se, että ulkomaiset nettikaupat eivät kohta postita mitään postiennakolla tai eivät postita tavaraa Suomeen ollenkaan. Postiennakkotilauksien poistaminen ei minua haittaa, mutta suomiboikotti kyllä v*****aa!
saaneen kysyä miten suomalainen henkilö voitaisiin alrtistuttaa saksalaiselle lainsäädännölle
suomessa?
Toivottavasti suomessakin kohta tuelvat hinnat alas (mattihan kertoi canonin suunittelevan yhdistää euro-alueen hintoja), ennen sitä kyllä mielummin otan saksasta sillä aika monta tuntia saa tehdä töitä että saa sen pari kiloeuroa säästettyä kasaan jotka menee extraa kun suomesta tilaa...
Lähetetty: Maalis 14, 2003 9 : 11
Kirjoittaja tareone
Gillis kirjoitti:
saaneen kysyä miten suomalainen henkilö voitaisiin alrtistuttaa saksalaiselle lainsäädännölle suomessa?
Etämyynnissä sovelletaan sen maan lainsäädäntöä, josta tuote on tilattu. Kuluttajasuojaviraston sivuilta ohjeet:
"KUN TILAAT ULKOMAISELTA POSTIMYYNTIYRITYKSELTÄ
Kun ostat ulkomaisesta postimyyntiyrityksestä, tarkasta tuotteet huolellisesti, sillä Suomen kuluttajansuojalaki ei ulotu Suomen rajojen ulkopuolelle. Oikeutesi määräytyvät sen maan lakien ja käytäntöjen mukaan, mistä tavara on ostettu.
Ennen kuin tilaat ulkomailta:
laske tavaran lopullinen hinta Suomen markoissa
selvitä palautusoikeus
säilytä ostoskuitti
merkitse muistiin myyjän nimi, osoite, puhelinnumero ja telefaxnumero
pyydä myyjältä valmistajan ja mahdollisen suomalaisen maahantuojan tai - jälleenmyyjän tiedot
jos tavaralla on takuu, selvitä, vastaako siitä joku Suomessa
kysy maksuista tullineuvonnasta
Jos olet tilannut tavaran esimerkiksi Ranskasta siellä ilmestyvän lehden ilmoituksen perusteella, oikeutesi määräytyvät Ranskan lainsäädännön mukaisesti.
Jos tavarassa on virhe, voit kuitenkin valittaa kauppiaalle kirjallisesti. Kirjeen pitää sisältää:
kuvaus viasta
kopiot tilauskuitista
korvausvaatimuksesi
päivämäärä mihin mennessä odotat vastausta
Jollei vastausta kuulu päivämäärään mennessä, lähetä uusi kirje ja kerro vieväsi asia oikeuteen, ellet saa vastausta. Jos sinulla on valmistajan osoite, voit seuraavaksi lähettää tälle kirjeen, jossa on tilanneselostus ja kopiot käydystä kirjeenvaihdosta myyjän kanssa sekä päivämäärä mihin mennessä odotat vastausta.
Elleivät kauppa tai valmistaja vastaa sinulle, vaihtoehdoksi jää haastaa kauppa oikeuteen. Oikeudenkäynnin on kuitenkin tapahduttava Ranskassa, ja siihen tarvitset todennäköisesti apua paikalliseen lainsäädäntöön ja oikeuskäytäntöön perehtyneeltä lakimieheltä.
Kuluttajariidoissa ongelmana on usein se, että niissä rahallinen intressi on sen verran pieni, ettei asiaa kannata viedä tuomioistuimeen, koska oikeudenkäyntikulut tulevat suuremmiksi kuin mahdollinen hyvitys. Monissa Euroopan maissa on kuluttajaviranomaisia ja -järjestöjä, jotka mahdollisesti voivat auttaa sinua hoitamaan asiaasi. Yhteystietoja löydät mm. Kuluttajaviraston oppaasta Euroopan valitustiet sekä kunnallisilta kuluttajaneuvojilta."
Tässä lisää ohjeita itse ostotilanteeseen ja toimitusehtojen hyväksymiseen:
"Sopimusehdot hyväksytetään asiakkaalla ennen tilausta
Ennen kuin asiakas päättää kaupasta, hänen pitää saada luettavakseen kaupan kaikki sopimusehdot. Tärkeintä on, että asiakas ei voi sivuuttaa ehtoja epähuomiossa ja että hän joutuu hyväksymään ehdot erikseen ennen kuin pääsee etenemään tilauksen tekoon. Sopimusehtojen lay-outiin on syytä kiinnittää huomiota: hankalasti luettavat ehdot ohitetaan taatusti. Ehtojen pitää olla selkeät ja helposti ymmärrettävät.
Tässäkin vaiheessa asiakkaalla on oltava mahdollisuus muuttaa mieltään, perääntyä koko kaupasta tai korjata ostoskorin sisältöä.
Yrittäjän nettisivuilla olevat hinta- ja tuotetiedot ovat sitova tarjous. Tilauksen tekeminen merkitsee kumpaakin osapuolta sitovan sopimuksen syntymistä. Tilauksen tekemisen vaihe pitää erottaa muista kaupankäynnin vaiheista selvästi niin, ettei tilausta voi tehdä erehdyksessä. Asiakkaalle pitää kertoa, miten hän saa itselleen oman kappaleensa sopimuksesta ja se, tallentaako myyjä sopimuksen itselleen. Sopimus ei tarkoita vain asiakkaan täyttämää tilauslomaketta, vaan myös kaikkia sopimuksen ehtoja."