Kokemuksia Saksasta
Lähetetty: Marras 20, 2003 12 : 24
Kirjoittelin tuossa parisen kuukautta sitten näille palstoille asioinnistani New York Camera nimisen liikkeen kanssa. Kuten jo tuolloin kävi ilmi, kaupankäynti sujui hyvässä hengessä Murphyn lain siivittämänä. Eikä jatkokaan tuonut poikkeusta. Tässä tarina kaikkine likaisine pikku yksityiskohtineen:
Kaikki alkoi 25. elokuuta kun tilasin 10D:n, 70-200/f4-opiskan, sekä muutaman lisävarusteen New York Camerasta (NYC). Tässä vaiheessa kaikki näytti hyvältä, lupasivat tilausvahvistuksen mukaan toimittaa koko tilauksen 3-5 päivän kuluessa. Tästä rohkaistuneena maksoin vaaditun summan firman pankkitilille ja jäin näpit syyhyten odottelemaan siirtymistä digiaikaan.
Pari viikkoa kului, mutta kameraa ei kuulunut. Soitin NYC:n puhelinpalveluun, jossa Graham-niminen kaveri kertoi kameran tulevan seuraavalla viikolla. Vaan eipä tullut. Tämän jälkeen kaupanteossa alkoi huvittava episodi, jossa joka viikko soitin puhelinpalveluun ja aina Graham kertoi kameran saapuvan seuraavalla viikolla. Laskujeni mukaan tätä vaihetta kesti viiden viikon ajan.
Tässä vaiheessa alkoi mitta täyttyä, joten otin yhteyttä puljun pääjohtajaan, nimeltään Gerold. Hän kertoi minulle, että heillä on pieniä toimitusvaikeuksia kameran suhteen (jotka luonnollisesti olivat Canonin syytä). Vastasin hänelle, että asioiden näin ollessa haluan peruuttaa tilaukseni ja saada rahani takaisin. Tämä ei kuitenkaan Geroldille käynyt, vaan hän vetosi siihen, että he ovat tilanneet kameran epävirallisesta lähteestä "vain minua varten" ja eivät siksi voi peruuttaa tilausta. Mitäpä tuohon sanomaan, heillä oli rahat ja näin ollen myös täysi valta. Odotus jatkui.
Noin kaksi kuukautta tilauksen jättämisestä paketti sitten vihdoin ja viimein saapui. Voiko tämä olla totta, ajattelin. Ei voi. Kamera kyllä löytyi ja se jopa toimikin, mutta objektiivi loisti poissaolollaan. Muutama kirosana taisi naapureiden iloksi irrota, ennenkuin huomasin, että lähetysluettelossa oli maininta: "70-200mm objektiivia ei löydy varastosta ja se lähetetään jälkilähetyksenä. Huvittavaa asiassa oli se, että en ollut saanut NYC:stä minkäänlaista vihjettä siitä, että heillä oli toimitusvaikeuksia kameran lisäksi myös objektiivin osalta. Jopa sähköpostitse tulleessa lähetysilmoituksessa objektiivi oli vielä lähetettävien osien listalla.
Tämän jälkeen otteita oli pakko koventaa. Soitin Grahamille ja haukuin firman lyttyyn. Oma mieli parani kummasti, mutta sakemanni taisi ottaa hiukan nokkiinsa. Tästä ei tietenkään ollut apua itse asian suhteen, joten seuraavaksi otin yhteyttä Suomen EU-kuluttajaneuvontaan. Erittäin ystävällinen kuluttajaneuvoja kertoi, että minulla on asiassa laillinen oikeus purkaa kauppa, sillä NYC on selkeästi ylittänyt sopimuksessa asetetun määräajan ja näin ollen rikkonut sopimusta. Hän suositteli, että lähettäisin NYC:iin kirjallisen vaatimuksen, jossa selkeästi ilmoittaisin haluavani rahani takaisin objektiivin osalta. Mikäli tätä vaatimusta ei noudatettaisi, siirtyisi asia EU:n kuluttajaviranomaisille.
Miten NYC sitten asiaan suhtautui? No, viittasivat kintaalla kaikille kuluttajaviranomaisten vaatimuksille ja jatkoivat lauseen "olette tilanneet tavaran joten sen myös toimitamme" hokemista. Selvästikin heillä oli kokemusta kuluttajaihmisten kanssa toimimisesta ja tiesivät siis, että kuluttajaviranomaisella ei riitatapausten suhteen minkäänlaisia pakkokeinoja ole. Rikkoivat lakia, yhtä kaikki.
Koska resursseja/kiinnostusta oikeusprosessin nostamiseen NYC:ä vastaan ei ollut, asia oli pakko jättää siihen. Onneksi itse kamera oli jo hyppysissä ja kuvaamaan pääsi kaapista löytyvillä vanhoilla EF-objektiiveilla :-)
Tapauksen jälkinäytös nähtiin eilen, kun opiska lopulta kolahti postiluukusta (siis vertauskuvainnollisesti). Aikaa tilauksen toimittamiseen kului näin ollen muutama päivä vaille kolme kuukautta (vrt. 3-5 päivää).
------------
Jottei juttu menisi pelkäksi valittamiseksi, niin annetaan nyt sitten myös kehujakin. Kohtaloa uhmaten tilasin nimittäin männäviikolla Computeruniverse-nimisestä kaupasta Lowepro Photo Trekker AW II - merkkisen kamerarepun. Ja täytyy sanoa, että meninki oli hyvin erilainen kuin edellisten ostosten suhteen.
Jo tilauksen suorittaminen oli varsin luottamusta herättävää. Varastotilanne oli selkeästi esillä ja kaikista muutoksista luvattiin tiedottaa välittömästi. Sain tilaukseni edistymisestä kolme viestiä, vaikka mitään hämminkiä varastosaldojen tms. suhteen ei ollut. Reppu toimitettiin tilauksen jättämisestä laskien viidessä (!) arkipäivässä, mikä tuntuu NYC-sekoiluiden jälkeen vähintäänkin luksukselta. Sokerina pohjalla reppu toimitettiin kotiovelle saakka ja business-luokassa, vaikka toimitustapa oli halvin mahdollinen. Itse paketti oli helvetillisesti pehmustettu metri x metri kuutio, vaikka kyseessä oli vain pehmeä paketti (!)
Että silleen. Kummasta kaupasta sinä ostaisit kamerasi ?
-Tommi
Kaikki alkoi 25. elokuuta kun tilasin 10D:n, 70-200/f4-opiskan, sekä muutaman lisävarusteen New York Camerasta (NYC). Tässä vaiheessa kaikki näytti hyvältä, lupasivat tilausvahvistuksen mukaan toimittaa koko tilauksen 3-5 päivän kuluessa. Tästä rohkaistuneena maksoin vaaditun summan firman pankkitilille ja jäin näpit syyhyten odottelemaan siirtymistä digiaikaan.
Pari viikkoa kului, mutta kameraa ei kuulunut. Soitin NYC:n puhelinpalveluun, jossa Graham-niminen kaveri kertoi kameran tulevan seuraavalla viikolla. Vaan eipä tullut. Tämän jälkeen kaupanteossa alkoi huvittava episodi, jossa joka viikko soitin puhelinpalveluun ja aina Graham kertoi kameran saapuvan seuraavalla viikolla. Laskujeni mukaan tätä vaihetta kesti viiden viikon ajan.
Tässä vaiheessa alkoi mitta täyttyä, joten otin yhteyttä puljun pääjohtajaan, nimeltään Gerold. Hän kertoi minulle, että heillä on pieniä toimitusvaikeuksia kameran suhteen (jotka luonnollisesti olivat Canonin syytä). Vastasin hänelle, että asioiden näin ollessa haluan peruuttaa tilaukseni ja saada rahani takaisin. Tämä ei kuitenkaan Geroldille käynyt, vaan hän vetosi siihen, että he ovat tilanneet kameran epävirallisesta lähteestä "vain minua varten" ja eivät siksi voi peruuttaa tilausta. Mitäpä tuohon sanomaan, heillä oli rahat ja näin ollen myös täysi valta. Odotus jatkui.
Noin kaksi kuukautta tilauksen jättämisestä paketti sitten vihdoin ja viimein saapui. Voiko tämä olla totta, ajattelin. Ei voi. Kamera kyllä löytyi ja se jopa toimikin, mutta objektiivi loisti poissaolollaan. Muutama kirosana taisi naapureiden iloksi irrota, ennenkuin huomasin, että lähetysluettelossa oli maininta: "70-200mm objektiivia ei löydy varastosta ja se lähetetään jälkilähetyksenä. Huvittavaa asiassa oli se, että en ollut saanut NYC:stä minkäänlaista vihjettä siitä, että heillä oli toimitusvaikeuksia kameran lisäksi myös objektiivin osalta. Jopa sähköpostitse tulleessa lähetysilmoituksessa objektiivi oli vielä lähetettävien osien listalla.
Tämän jälkeen otteita oli pakko koventaa. Soitin Grahamille ja haukuin firman lyttyyn. Oma mieli parani kummasti, mutta sakemanni taisi ottaa hiukan nokkiinsa. Tästä ei tietenkään ollut apua itse asian suhteen, joten seuraavaksi otin yhteyttä Suomen EU-kuluttajaneuvontaan. Erittäin ystävällinen kuluttajaneuvoja kertoi, että minulla on asiassa laillinen oikeus purkaa kauppa, sillä NYC on selkeästi ylittänyt sopimuksessa asetetun määräajan ja näin ollen rikkonut sopimusta. Hän suositteli, että lähettäisin NYC:iin kirjallisen vaatimuksen, jossa selkeästi ilmoittaisin haluavani rahani takaisin objektiivin osalta. Mikäli tätä vaatimusta ei noudatettaisi, siirtyisi asia EU:n kuluttajaviranomaisille.
Miten NYC sitten asiaan suhtautui? No, viittasivat kintaalla kaikille kuluttajaviranomaisten vaatimuksille ja jatkoivat lauseen "olette tilanneet tavaran joten sen myös toimitamme" hokemista. Selvästikin heillä oli kokemusta kuluttajaihmisten kanssa toimimisesta ja tiesivät siis, että kuluttajaviranomaisella ei riitatapausten suhteen minkäänlaisia pakkokeinoja ole. Rikkoivat lakia, yhtä kaikki.
Koska resursseja/kiinnostusta oikeusprosessin nostamiseen NYC:ä vastaan ei ollut, asia oli pakko jättää siihen. Onneksi itse kamera oli jo hyppysissä ja kuvaamaan pääsi kaapista löytyvillä vanhoilla EF-objektiiveilla :-)
Tapauksen jälkinäytös nähtiin eilen, kun opiska lopulta kolahti postiluukusta (siis vertauskuvainnollisesti). Aikaa tilauksen toimittamiseen kului näin ollen muutama päivä vaille kolme kuukautta (vrt. 3-5 päivää).
------------
Jottei juttu menisi pelkäksi valittamiseksi, niin annetaan nyt sitten myös kehujakin. Kohtaloa uhmaten tilasin nimittäin männäviikolla Computeruniverse-nimisestä kaupasta Lowepro Photo Trekker AW II - merkkisen kamerarepun. Ja täytyy sanoa, että meninki oli hyvin erilainen kuin edellisten ostosten suhteen.
Jo tilauksen suorittaminen oli varsin luottamusta herättävää. Varastotilanne oli selkeästi esillä ja kaikista muutoksista luvattiin tiedottaa välittömästi. Sain tilaukseni edistymisestä kolme viestiä, vaikka mitään hämminkiä varastosaldojen tms. suhteen ei ollut. Reppu toimitettiin tilauksen jättämisestä laskien viidessä (!) arkipäivässä, mikä tuntuu NYC-sekoiluiden jälkeen vähintäänkin luksukselta. Sokerina pohjalla reppu toimitettiin kotiovelle saakka ja business-luokassa, vaikka toimitustapa oli halvin mahdollinen. Itse paketti oli helvetillisesti pehmustettu metri x metri kuutio, vaikka kyseessä oli vain pehmeä paketti (!)
Että silleen. Kummasta kaupasta sinä ostaisit kamerasi ?
-Tommi