Sivu 1/1

VAROITUS: Miten e-bay huijaus toimii ja voi hyvin

Lähetetty: Heinä 10, 2016 17 : 51
Kirjoittaja aa.vee
Tulin vuoden alussa e-bay-huijauksen uhriksi. Tilasin sieltä kameranakun laturin, joka oli tietenkin halvin e-bayssa. Tavara ei koskaan saapunut. Tietenkin toimitettiin feikki seurantanumero joka ei yhdistynyt yhdellekään kuljetusyritykselle. Kysyttyäni lähetystä myyjältä, tämä ei tehnyt elettäkään toimittaa ostosta asiakkaalle. Totesi vaan, että ikävä asia, että on "postissa kadonnut". Ei myöskään tarjottu toista tilalle tai edes rahoja takaisin.

Kirjoitin e-bayn arviointipalstalle arvion kaupasta, joka rahastaa, mutta ei toimita tavaraa asiakkaalle eikä palauta rahoja. Myyjä vastasi heti ja lähetti pitkän pahoittelukirjeen sähköpostiini, jossa lupasi palauttaa rahat, jos muuttaisin palautteen positiiviseksi. En tietenkään palautettani muuttanut mokoman kiristyskirjeen johdosta.

Silloin huomasin, että myyjä oli saanut samanlaista palautetta aiemminkin vaikka useimmat palautteet kehuivat myyjän maasta taivaaseen. Ei kumma jos kiristää positiivisen palautteen kuten kohdallani. Kelmi näyttää edelleen jatkavan olemattoman tavaran kauppaansa ja palaute on 98% kiitettävää!!!

Kävin myös e-bayn monimutkaisen reklamaatioprosessin läpi. Mitään ei kuukausiin ole tapahtunut. Kun kysyin reklamaation tulosta, luvattiin, että reklamaatio on voimassa vuoden. Kun äsken kävin tarkistamassa reklamaatiotani se oli pyyhitty pois eikä tapausta kuulema enää voida käsitellä.

En löytänyt e-baysta myöskään mitään tapaa reklamoida tätä rikollista bussinessmenetelmää tai edes e-bayn huonoa palautejärjestelmää, joka antaa mahdollisuuden roistoille hyväksikäyttää e-baytä huijaukseen!

???VAI ONKO JOTAIN VIELÄ TEHTÄVISSÄ???

Lähetetty: Heinä 10, 2016 20 : 13
Kirjoittaja Tervo
Olet ilmeisesti antanut reklamaation vanheta? Ja hommahan pitää näissä tilanteissa aina aloittaa sillä reklamaatiolla, kun tavara ei saavu siinä luvatussa ajassa. Ei siis yhteydenotolla myyjään/negatiivisella palautteella.

Mulla ainakin, kun akkukahva ei tullut HongKongista (ei edes seurantakoodia), myyjä vastasi eBayn reklamaatioon kysymyksellä (toikin vastaus tulee sieltä eBayn välityksellä, ei suoraan myyjältä), ja kysyi haluanko uuden toimituksen vai hyvityksen. Kerroin haluavani tavaran, mutta kun sitä ei enää heiltä löytynyt, hyvittivät summan suoraan PayPal -tilille, ja reklamaatio peruttiin eBayn toimesta samalla.

Mitään refundia ei ole lupauksista huolimatta tullut...

Lähetetty: Heinä 11, 2016 5 : 50
Kirjoittaja aa.vee
Kiristyskirje tuli kun laitoin palautetta. Luvattiin "full refund", mutta pyydettiin ensin positiivista palautetta:
..."We are sorry that you did not give us chance to help you solve the problem before you left a negative feedback. We are willing to make full refund to you for the lost item.

Would you please be kind enough to help us to change the negative feedback to a positive one? If so, we will send a request feedback revision for changing to a positive. Your positive feedback means a lot to us and would encourage us to do a better job to better serve you. Thank you so much for your cooperation.

Hope to hear from you soon. If you have any questions, please feel free to contact us! We will be happy to help! "...

Mitään refundia ei ole lupauksista huolimatta tullut...

Lähetetty: Heinä 11, 2016 7 : 53
Kirjoittaja Tervo
Mitä tarkoitat monimutkaisella reklamaatioprosessilla? Jos myyjä ei vastaa viikossa eBayn reklamaatiokyselyyn, reklamaatio on sinun toimestasi vietävä eteenpäin. Jos et reagoi kuukaudessa, se raukeaa, ja rahat jää saamatta.

Here's what happened:
We're sorry to hear that you haven't received "Vertical Multi Power Battery Grip Pack for Canon EOS 20D 30D 40D 50D as BG-E2N ". You've opened a request and we've notified the seller that you've requested a delivery status update for the item.

Here's what you have to do next:

Please allow a few days for the seller to respond to your request in the eBay Resolution Centre.

If the seller doesn't respond or if you aren't satisfied with the seller's response to your request by 03 Jun, 2016, please let us know. On that date, you can escalate your request to eBay Customer Support. A customer support agent will then review your request and get back to you with a decision within 48 hours.

What you should know:

If we don't hear from you by 24. Jun. 2016, we'll assume that things have been resolved, and your request will be closed. Note that once a request is closed, you won't be eligible for a refund through eBay Money Back Guarantee for the item.

e-bay tarjoaa oivan mahdollisuuden tyhjän myyntiin

Lähetetty: Heinä 11, 2016 9 : 14
Kirjoittaja aa.vee
OK! Olen antanut vetää itseäni nenästä, enkä ole selvinnyt e-bayn reklamaatiojärjestelmästä ja sain maksaa tyhmyydestäni. Mutta kuinka moni muu menee samaan halpaan?

Tyhjän myynnin businnessmalli näyttää olevan yleistä e-bayssa. Ei muuta kuin aseta pyydys ja ota rahat vastaan. Ne jotka onnistuu reklamoimaan ajoissa saavat rahat takaisin. Muut nuolkoon näppejään. Harva jaksaa valittaa muutaman kympin menetyksestä. Kyllä hujarille jää oivat tulot tyhmien ja hitaitten palauttamatta jääneistä pennosista.

Huijari saa jatkaa tyhjän myyntiä e-bayssa vaikka palautteessa on yli 100 vastaavaa tarinaa kiristämällä saatujen kehujen lisäksi. Menetettyjen ostosten arvo on palautteessa n. 20-30 € eli hyöty on noin 2000 - 3000 €.

Ja toiminta saa jatkua, kun huijari saa jopa positiivista palautetta niiltä, jotka onnistuvat saamaan rahansa takaisin.

Lähetetty: Heinä 11, 2016 9 : 20
Kirjoittaja Tervo
Ilmeisesti hakemalla haettu ongelmia? Itse ostanut säännöllisesti vuodesta -05 eteenpäin, satoja ostoksia. Tämä oli ensimmäinen, joka jäi (ehkä) tulematta, ja siitäkin sain rahani takaisin. Ehkä siksi, että tavaraa ei lähetetty seurantakoodilla. Yksi aiempi paketti kääntyi paikallisesta postista takaisin, kun lisää liksaa itkevä kusti "unohti?" tuoda pakettikortin. Tämäkin olisi selvinnyt, jos olisin lukenut ajoissa kesälomalla eBayn maililaatikon, jossa oli seurantakoodi tuohon. Eli tämänkin saamattomuudessa kyseessä omasta mokasta. Tosin, en ymmärrä tällaista pikkukylämeininkiä, kaikki tuntevat toisensa, ja silti posti palauttaa kylmästi informoimatta asiakasta.

en todellakaan etsinyt harmeja e-baysta

Lähetetty: Heinä 11, 2016 10 : 03
Kirjoittaja aa.vee
Kiitos, että olet jakanut kokemuksen kanssani! Eikö asia pidä ottaa esiin, ettei muut lankea samaan halpaan?

Tarinani opetus ei kohdistu e-baykonkareihin, vaan meihin keltanokkiin...

ONGELMANI
Minulta katosi Nikonin laturi. Löysin googlettamalla sopivan laturin e-baysta kohtuuhintaan. Päätin tilata sen. Maksoin ja aloin odotella tuotetta, joka ei koskaan saapunut.

YLI 100 MUUTA ONGELMAA
Yhden tapauksen perusteella ei voi yleistää, mutta miten ne yli 100 muuta, joilla on e-bayn virallisella palautesivulla ollut sama ongelma? Etsivätkö hekin vain harmeja?

RATKAISU
Olemme tilanneet valokuvaustarvikkeita koskaan saamatta niitä ja menettäneet pienet rahamme - vastikkeena vain kokemus - joka antaa ymmärtää että vika on meissä jotka menimme ansaan. Se joka ansan viritti saa tässä pelissä vain kiitoksia :(

Lähetetty: Heinä 11, 2016 10 : 15
Kirjoittaja Tervo
Ja yhden huonon kokemuksen pohjalta kyseenalaistat kaikki eBay-kauppiaat, tai ainakin yleistät ongelman laajemmaksi kuin se on?
Minkähän takia siellä on se arviointimahdollisuus? Jotta ostaja osaisi päätellä myyjän luotettavuutta.
Huonoilla palautteilla et saa myyjää kovin helposti pois markkinoilta, toista olisi, kun noi sata rahansa menettänyttä olisi hoitanut homman sen reklamaatioprosessin läpi. Jolloin eBayllä olisi mahdollisuus bannata ko. myyjä.
Enemmän mua on huijattu kotimaisissa kaupoissa, ja täältä noita paiseita ei tunnu saavan edes poliisi ojennukseen. Viimeisin isompi juttu taitaa olla huutokaupat.com ja siellä pisnestä tehnyt tuplaksi oy: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14342780/tuplaksi-oy
Huuto.netin kautta tilin tehneitä koijareita löytyy ajokortteineen päivineen nopealla google-haulla, ja silti porukka menee vanhaan.

keltanokkana reklamaationi ei onnistunut

Lähetetty: Heinä 11, 2016 10 : 50
Kirjoittaja aa.vee
Varmasti suurin osa e-baykauppiaista on ihan rehellistä porukkaa, mutta aina mahtuu mukaan mätämunia :(. Tarkkana saa olla - oli kyseessä mikä tahansa kaupantekotapa.

Tässä tapauksessa tarvittaisiin joku keino parantaa e-bayn reklamaatiojärjestelmää, jottei asiakkailta voi kiristää kehuja tyhjästä.

Lähetetty: Heinä 11, 2016 12 : 18
Kirjoittaja Tervo
Toi reklamaatiojärjestelmä on ihan toimiva, kunhan elää sen ehdoilla, eikä lähde ensimmäisenä paiskomaan negatiivista palautetta :)

Toisaalta, jos on touhunnut vain huuto.netissä, jossa palstalla ei ole mitään vastuuta, ja palaute/yksityiset yhteydenotot myyjään on ainoa tapa kommunikoida, niin toi negatiivinen palaute lienee ensimmäinen mikä tulee mieleen.

Näin maailma pelastuu. Kiitos myyjälle ympäristöteosta!

Lähetetty: Heinä 11, 2016 14 : 30
Kirjoittaja aa.vee
toden totta e-bayn palautejärjestelmä löytyy helposti, mutta reklamaation teko on monivaiheinen prosessi, jossa helposti eksyy ja käy niin kuin meikäläiselle, että luulee tehneensä reklamaation todetakseen myöhemmin, että se on kadonnut johonkin bittiavaruuteen.

Aiemmin näin oman reklamaatioprosessini, mutta nyt ei ole muuta jäljellä kuin e-bayn kautta tullut sähköposti myyjältä, jossa ei ole edes myyjän omaa sähköpostiosoitetta, ja palauteketju, josta löytää oman palautteen muiden joukossa.

EI NÄIN
Tuote ei ole saapunut, eikä lupauksista huolimatta rahojakaan ole tullut takaisin.

VAAN NÄIN
lähtemättä paiskomaan negatiivista palautetta:
Näin maailma pelastuu. Kiitos myyjälle ympäristöteosta!

Re: Näin maailma pelastuu. Kiitos myyjälle ympäristöteosta!

Lähetetty: Heinä 12, 2016 10 : 01
Kirjoittaja janman
aa.vee kirjoitti:toden totta e-bayn palautejärjestelmä löytyy helposti, mutta reklamaation teko on monivaiheinen prosessi, jossa helposti eksyy ja käy niin kuin meikäläiselle, että luulee tehneensä reklamaation todetakseen myöhemmin, että se on kadonnut johonkin bittiavaruuteen.

Aiemmin näin oman reklamaatioprosessini, mutta nyt ei ole muuta jäljellä kuin e-bayn kautta tullut sähköposti myyjältä, jossa ei ole edes myyjän omaa sähköpostiosoitetta, ja palauteketju, josta löytää oman palautteen muiden joukossa.

EI NÄIN
Tuote ei ole saapunut, eikä lupauksista huolimatta rahojakaan ole tullut takaisin.

VAAN NÄIN
lähtemättä paiskomaan negatiivista palautetta:
Näin maailma pelastuu. Kiitos myyjälle ympäristöteosta!
Edelleenkin syytä katsoa sinne peiliin..

Ensin "I didn´t receive my goods" rekkula, ja eBay hoitaa rahat takaisin..

tyhmä on aina väärässä

Lähetetty: Heinä 12, 2016 10 : 26
Kirjoittaja aa.vee
PEILISTÄ
katsoo hyväntahtoinen valokuvauksen harrastaja

Re: tyhmä on aina väärässä

Lähetetty: Heinä 12, 2016 12 : 54
Kirjoittaja JukkaP.
aa.vee kirjoitti:PEILISTÄ
katsoo hyväntahtoinen valokuvauksen harrastaja
Niin, täällähän saa aina tukea ja hoivaa. Taas hyvä syy mennä vilvoittelemaan muutamaksi vuodeksi muualle (ainakin minun).