jmjh kirjoitti:Surkeasti johdetut? Mistäs tuollaista voit väyttää? Jos oikeasti rupeat vähän miettimään, niin Suomessa on oikeasti palkon vaikeampi pyörittää verkkokauppaa kuin jossain Aasiassa. Tilakustannukset, ja työvoimakustannukset on moninkertaiset Aasian verrattuna ja samoin myös postin kustannukset lähetyksille on suuremmat vaikka olisi vain maan sisäiset lähetykset johtuen kaliista toimitusmaksuista. Lisäksi kun laitetaan hintoihin vielä päälle se 23% ALV, niin kilpaile siinä sitten noiden kiinan halpatuontilafkojen kanssa. Se että myös ulkomailta tulleille tavaroista maksatettaisiin ALVit edes vähän tasoittaisi tilannetta.
Minusta tämä aikaisempi korkeampi ALV-raja vain ennemminkin johtaa siihen että Suomeen ei vain yksinkertaisesti kannata perustaa verkkokauppa mikä möisi tuon verottomanrajan hintaista tarviketta ja jos vähän harvinaisemmasta tavarasta on kyse niin ne joutusi aina tilamaan ulkomailta. Mutta eihän se teitä haittaa niin pitkään kun vain saa tavaraa halvalla ja veroja maksettua mahdollisimman vähän.
No aivan helposti ja jo vuosien ja vuosien käyttökokemuksella internetkaupankäynnistä voin sanoa, että Suomessa on erittäin harvinaista käyttää toimivaa nettikauppaa.
Yleensä se tökkää toteutukseen vaikka meillä on periaatteessa tietotekninen infra siinä kunnossa, että nettikaupan voi perustaa vaikka mihin landelle tai kaupunkiin, yleisilme ja ostamisen vaikeus peruskäyttäjälle ovat isoja ongelmia, kunnolliset tuotekuvat monesti uupuvat, ei ole riittävästi tietoa tuotteista tai sitten joku hätäisesti copypastettu rieska ulkomaisen kaupan tiedoista, kysymyksiin vastataan kun keritään, ei saman päivän aikana, ei aina edes samalla viikolla. Tähän kun lisätään verkkainen toimitus, joka siis ei johdu monen mainostamasta Itellasta, vaan se tavara pitää saada sinne Itellan jakeluverkkoon ensin, eli tässä ovat ne kohdat mitkä kusee ja pahasti.
Suomessa ei oikein ole ymmärretty yhdistää verkkokaupan keskeisintä toimintoa, eli tuotteiden myymistä helppokäyttöisyyteen. Jossain kusahtaa aina. Aivan sama melkeinpä mitä hyvänsä nettikauppaa sitten tarkastellaankin, esim. joku Stockmann, kivijalkaliikkeiden jonkinasteinen tyyliniekka on nettipuolella kuin noin 10 vuoden takaa haudasta kaivettu nettikauppa surkeine flashratkaisuineen ja ankeine toimituksineen. Tavara raahautuu palveluvarastosta tai muuta kautta asiakkaalle todella hitaasti, kysymyksiin sentään vastataan, mutta tietoja voisi olla sivuilla enemmänkin ja kuvat eivät nekään aina ole katalogien tasolla. Koko hoito on yksinkertaisesti tehty juosten kusten.
Mitä kalliisiin postikuluihin tulee, niin se on volyymikysymys, eivät esim. Hobby Hall ja Anttila maksa lähetyksistään edes paria euroa kappaleelta, vaikka toimituskuluja hanakasti perivätkin asiakkailta jopa yli kymppiä. Tottakai pienyrittäjällä postikulut ovat niille 100 lähetykselle kalliimmat kuin mitä toiselle on samankaltaisten lähetysten kulut, mutta määrä on vain esim. satakertainen kuukaudessa. Volyymilla saa kaikenlaista kivaa, ei välttämättä kannata aina jäädä pieneksi tai sitten on oltava sen kaltainen juttu mitä myy, mihin sitä katetta voi laittaa.
Mitä toimitusten hitauteen tulee, niin hyvänä esimerkkinä on juuri ulkomailta, jenkeistä ja vaikkapa Japanista tulevat lähetykset, niiden suomalainen jakelija on monesti ollut minun kohdallani Itella, mutta siitä huolimatta tavara on minulla nopeammin perillä kuin suomalaisen toimittajan lähettämänä, johtuen juurikin siitä jahkailusta ostotapahtuman ja sen välillä kun se lähetys viimein pääsee sinne Itellan jakeluverkostoon, siellähän käytännössä paketti kulkeutuu Vantaan lajittelukeskukseen pakettien ollessa kyseessä, se menee prosessin läpi ja kulkeutuu sitten sille alueelle mihin kuuluukin, osa lajitteluista on hienojakoisia jo lähtökohtaisesti, osa lajitellaan vielä määränpäässä, esim. jos henkilö asuu vaikkapa Kuopiossa ja sieltä sitten omaan toimipaikkaan tai lähetystuotteesta riippuen esim. autojakeluun.
Mitä alveihin tulee, niin joka maassa niitä käytännössä maksetaan, toki prosenteissa on eroja, mutta esim. Amazon tarjoaa melko kilpailukykyisiä hintoja mukavalla ostokokemuksella tismalleen samalla alvilla kuin mitä kotimaiset kauppiaat, heidän myyntinsä siis ylittää vuotuisen rajan, vähentävät tuotteistaan paikallisen alvin ja lisäävät siihen suomalaisen alvin + tilittävät sen Suomeen.
Toki on selvää, että verkkokaupan perustamista Suomeen on harkittava pitkään ja huolellisesti, etenkin jos asiakkaina on myös muun maan kansalaisia kuin suomalaisia. Kannattavampaa on todennäköisesti suosia kyllä jotain vähemmän sosialistista maata, niin ikävää kuin se onkin.
Ja minua kiinnostaa tosiaan vain ja ainoastaan se, että maksan veroja mahdollisimman vähän, niitä menee tulopuolelta jo sen verran maukkaasti, että kiitos riittää.