Tarvikkeiden tuonti kallistuu, veroillako talous kuntoon?

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Tarvikkeiden tuonti kallistuu, veroillako talous kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Jappee »

http://yle.fi/uutiset/onko_nettiostokse ... in/6350143

Nyt kai on tehty päätös siitä että myös pikkuroinan tuomisesta EU:n ulkopuolelta pitää saada lisää verotuloja.

Nykyään kai noin alle 50 EUR EU:n ulkopuolelta tulevasta lähetyksestä ei ole tarvinnut maksaa alv:tä eikä tulliveroja.

Tätähän moni on hyödyntänyt kun on joutunut tilaamaan kuvailussa tarvittavaa pikkuroinaa kaukomailta, kun vastaavaa tarjontaa ei kauheasti lähempää löydy.

Ensivuoden alussa tuo verottomuussumma olisi noin 22 EUR.

Taitaa valtion talous olla haukkaamassa pask** pahemman kerran. Säästöjä ei saada mitenkään aikaan, joten veroja pitää keksiä lisää. Kohta kai hengittämisestäkin peritään veroa.

Vaikea sanoa paljonko valtio nettoaa siitä jos/kun tullissa väki käsittelee muutaman euron lähetyksiä, joista veroja tulee 5-10 EUR per paketti?

Jos vaan mahdollista kannattaa välttää tulliselvitysten tekemistä itsepalveluna verkossa. Käymällä tullissa henkilökohtaisesti voi työllistää tullin henkilökuntaa ja ehkä jossakin vaiheessa idiootti politiikkomme tajuavat että homma ei oikein toimi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MattiH
Site Admin
Viestit: 6388
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Moderaattori) Siirsin tämän alueelle Ulkomailta ostaminen.
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

MattiH kirjoitti:(Moderaattori) Siirsin tämän alueelle Ulkomailta ostaminen.
Sopinee kai tänne paremmin aiheensa puolesta...
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Tähänhän on jo olemassa webin kautta toimiva palvelu. Eli ei siitä nyt välttämättä tule kamalasti lisää töitä.

http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/sahk ... /index.jsp

On kyllä helpotus. Pikkuisen oli ärsyttävää lähteä pakettien vuoksi helsinki-vantaalle.
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

paaton kirjoitti:Tähänhän on jo olemassa webin kautta toimiva palvelu. Eli ei siitä nyt välttämättä tule kamalasti lisää töitä.

http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/sahk ... /index.jsp

On kyllä helpotus. Pikkuisen oli ärsyttävää lähteä pakettien vuoksi helsinki-vantaalle.
Näin se Suomen (ajattelukyvytön) kansa on saatu juoksemaan kiltisti ohjeiden mukaan miettimättä mikä olisi oikeampi tapa toimia...
Jappee kirjoitti:Jos vaan mahdollista kannattaa välttää tulliselvitysten tekemistä itsepalveluna verkossa. Käymällä tullissa henkilökohtaisesti voi työllistää tullin henkilökuntaa ja ehkä jossakin vaiheessa idiootti politiikkomme tajuavat että homma ei oikein toimi.
bababoboo
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 09, 2007 11 : 41

Viesti Kirjoittaja bababoboo »

Tuskin tällä muutoksella saavutetaan yhtään sen lihavampaa vero- ja tullikertymää, mutta lähinnä suojellaan kotimaisia nettikauppoja koska eivät pärjää ulkomaisille kumppaneilleen sen enempää hintojen, valikoiman kuin toimitusnopeudenkaan puolesta. Itseasiassa tässä on jäänyt ehkä huomaamatta, että EU-alueella on monia asiansa osaavia nettikauppoja, joten en olisi yhtä optimistinen ministeriön suhteen, että nyt kaupankäynti ohjautuisi suomalaisiin yrityksiin.

Osa EU:n ulkopuolisista toimijoista on jo avannut ja moni tulee jatkossa avaamaan oman varastonsa myös EU-alueelle, joten osaltaan tämä jää tietynlaiseksi suutariksi tuonkin osalta.

Onhan tuo sinänsä ärsyttävää, menee Verkkokauppa.comillakin vähän pipariksi tuo heidän Suoratoimituskonsepti, joka sinällään on ollut aivan laillinen tähän päivään asti ilman pienintäkään vilppiepäilyä, mutta harmittaahan se jotain kynänviilaajaa ministeriössä jos joku Suomessa saa joskus ostettua tavaroita vähän edullisemmin.

Itse pyrin entisestään vähentämään tämän(kin) johdosta erinäisiä tavarahankintojen tekoa Suomessa, toki jo tälläkin hetkellä ne on vähennetty melko alas. Tämä maa vielä kaatuu omaan mahdottomuuteensa riistäessään veroja ja maksuja jokaisesta mahdollisesta asiasta. Teoreettisten tulojen lisäämisen sijasta kannattaisi pyrkiä karsimaan mielellään menopuolta, etenkin sosiaalipuolella on löysää ja paljon.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Re: Tarvikkeiden tuonti kallistuu, veroillako talous kuntoon

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Jappee kirjoitti: Nyt kai on tehty päätös siitä että myös pikkuroinan tuomisesta EU:n ulkopuolelta pitää saada lisää verotuloja.
Ei, tuo on aika monta vuotta vanhaa juttua. Nämä vain pyörivät hieman hitaasti nämä harmaan talouden tukkimispyörät.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Re: Tarvikkeiden tuonti kallistuu, veroillako talous kuntoon

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Jappee kirjoitti: Jos vaan mahdollista kannattaa välttää tulliselvitysten tekemistä itsepalveluna verkossa. Käymällä tullissa henkilökohtaisesti voi työllistää tullin henkilökuntaa ja ehkä jossakin vaiheessa idiootti politiikkomme tajuavat että homma ei oikein toimi.
Eli ei toimi, koska eräät änkyrät yrittävät tehdä tuosta tahallaan vaikeata? Onko tässä nyt oikeasti jotain muuta ongelmaa kuin se että sinua harmittaa hirveesti muutaman euron taki? En nyt itse koe että tuo on nyt hirveä ongelma tai menetys jos joutuu tullit hoitamaan, olettaen että tuo netin tulliselvitys toimii kunnolla. Mutta ilmeisesti joillekin on.

Mutta eikös tuo 10 euron (ja nyt 5 eur) raja ole enemminkin ollut tullin valitsema raja, eikä varsinainen lakiin kirjoitettu raja? Eli enemmänkin kiinni tullista itsestään kuin poliitikoista.
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

bababoboo kirjoitti:Osa EU:n ulkopuolisista toimijoista on jo avannut ja moni tulee jatkossa avaamaan oman varastonsa myös EU-alueelle, joten osaltaan tämä jää tietynlaiseksi suutariksi tuonkin osalta.
Näin on, vaikka hinnat toki onkin noissa usein jo valmiiksi selvästi korkeammat. DX:n hinnoittelulla jossa postikulut kuuluu jokaisen tuotteen hintaan voi onneksi edelleen tilata vaikka sen 10 tuotteen läjän 10:nä erillisenä tilauksena joten siltä osin tuo alempi tulliraja ei niin paljon edes haittaa kun harvemmin tuolta mitään kovin kallista edes uskaltaa ostaa.
bababoboo kirjoitti:Itse pyrin entisestään vähentämään tämän(kin) johdosta erinäisiä tavarahankintojen tekoa Suomessa, toki jo tälläkin hetkellä ne on vähennetty melko alas.
Samalla linjalla mennään, toiset tavarat tietysti kannattaakin silti ostaa Suomesta ja ne ostan mielelläni täältä jos vain joku niitä myy. Kai on ihan myyntivoluumeista kiinni että esim. PC-puolen komponentteja myydään Suomessa kilpailukykyiseen hintaan, mutta monet muun alan vastaavat nippelit maksaa paljon enemmän.
Viimeksi muokannut Rockford, Marras 07, 2012 8 : 50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tarvikkeiden tuonti kallistuu, veroillako talous kuntoon

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jmjh kirjoitti:Onko tässä nyt oikeasti jotain muuta ongelmaa kuin se että sinua harmittaa hirveesti muutaman euron taki?
Niin. Samaa kai voi sanoa ALV:n nostosta ja yleensä kaikesta hintojen kallistumisesta. Tarttee kai käydä liittymässä niin ehkä sitten harmittaa vähemmän: http://iloisetveronmaksajat.wordpress.c ... -joukkoon/
jmjh kirjoitti:En nyt itse koe että tuo on nyt hirveä ongelma tai menetys jos joutuu tullit hoitamaan, olettaen että tuo netin tulliselvitys toimii kunnolla.
Toimii se, tai ainakin silloin toimi kun olen viimeksi RC-kamoja tullaillut.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
bababoboo
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 09, 2007 11 : 41

Viesti Kirjoittaja bababoboo »

jmjh kirjoitti:Mutta eikös tuo 10 euron (ja nyt 5 eur) raja ole enemminkin ollut tullin valitsema raja, eikä varsinainen lakiin kirjoitettu raja? Eli enemmänkin kiinni tullista itsestään kuin poliitikoista.
Ei ole tullin valitsema raja, itseasiassa tulli alussa otti kantaa tuohon sillä perinteisellä, että ei heidän resurssinsa tule riittämään tuohon. Kyseessähän on arvonlisäverolakiin tehty muutos, joten erittäinkin poliittinen.

Melko alakanttiin on lakiehdotuksen takanakin otettu kantaa mm. Tullin työvoimamäärän kasvuun, se kerrottiin olevan vain 12 henkilötyövuotta, tosin tässä otettiin vain huomioon itse verotapahtumien tallennukseen tarvittavien henkilöiden määrä + viisi henkilötyövuotta nettijärjestelmän asiakaspalveluun. Joku varmaan tarkoituksella tai huolimattomuuttaan unohti, että vuodessa näitä pienlähetyksiä tulee Suomeen muutamia miljoonia, mahdollisesti niiden tarkastaminen pitäisi myös hoitaa asiallisesti? Turha kuvitella, että kukaan jälkikäteen menisi itse verojaan hoitamaan Tullille yksityisasiakkaista.

Esityksen on allekirjoittanut Tavja the Pravda Halonen ja sen valmisteli joku naisvirkailija, en kyllä muista mistä ministeriöstä, todennäköisesti valtionvarainministeriöstä koska kyse on arvonlisäverolain muutoksesta.

Hauskasti maailma ja mielipiteet kuitenkin elävät, aiempaa käytäntöä puollettiin mm. tämänkaltaisella perustelulla:
Vähäarvoisia lähetyksiä ja pienintä kannettavaa määrää koskevia säännöksiä on aikoinaan perusteltu sillä, että tullin ja arvonlisäveron kantamista myös arvoltaan vähäisistä postilähetyksistä viranomaisille aiheutuvat kantokustannukset olisivat kannettavia tullin ja veron määriä suuremmat. Lisäksi tavaroiden kuljetuskustannusten arvioitiin olevan yleensä suuremmat kuin tullittomuudesta ja verottomuudesta saatava hyöty. Kustannushyötynäkökulmasta on aikoinaan päädytty siihen, että tullia tai veroa ei kanneta, jos niiden määrä jää alle 10 euron.
Nyt sitten ilmeisesti tuota kustannushyötynäkökulmaa on hieman muutettu, vaikka palkkakustannukset yms. ovat kasvaneet entisestä ajasta. Uutta käytäntöä puolustellaan mm. seuraavasti:
Näiden säännösten säätämisen jälkeen tilanne on muuttunut. Euroopan unionin ulkopuolelta tapahtuva etäkauppa Suomeen on kasvanut muun muassa internet-ostamisen helppouden ja kuljetuskustannusten pienenemisen vuoksi. Postimyyntiä Suomeen harjoitetaan muun muassa Sveitsistä, Kanaalisaarilta ja Yhdysvalloista käsin.
Oudosti Aasian tuonti jäi tuosta kokonaan pois.

Sitten tullaan siihen tilanteeseen missä surkeasti johdetut verkkokaupat tarvitsevat suojelua:
Voimassa olevat vähäisiä lähetyksiä ja pienintä kannettavaa veron määrää koskevat maahantuonnin euromääräiset rajat aiheuttavat kilpailun vääristymiä. Nykyinen sääntely suosii Euroopan unionin ulkopuolella tai Ahvenanmaalla postimyyntiä harjoittavia yrityksiä suhteessa muualla Suomessa postimyyntiä harjoittaviin yrityksiin ja vastaavien tavaroiden normaalia vähittäiskauppaa muualla Suomessa harjoittaviin yrityksiin.
Sitten päästään huumoriosuuteen:
Pienimmän kannettavan arvonlisäveromäärän alentamisen 5 euroon voidaan karkeasti arvioiden lisäävän valtion arvonlisäverotuloja 15—20 miljoonalla eurolla vuodessa.
Eli valtiontalouden kantilta noinkin pienen summan takia ollaan valmiita tekemään mittavia muutoksia, lisäksi nuo laskelmat on tehty olettamuksella, että kaikki nykyiset tilaukset toteutuisivat myös jatkossa ja/tai osa siirtyisi suomalaisiin/EU-alueella oleviin kauppoihin jotka tilittävät alvin Suomeen.

Lopputulos: harva lisää ostojaan suomalaisista nettikaupoista ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että samaa tarjontaa ei ole kuin mitä ulkomailla tai sitten hinnat ovat erittäin pöyristyttäviä.

Edit: meinasi jäädä uhkaus pois, eli jos emme muuta ostokäyttäytymistä valtion haluamalle tolalle, niin nähdään tuon alarajankin poisto :D :
Vähäarvoisen verottamatta jäävän tavaralähetyksen 22 euron rajaan ei nyt ehdoteta muutoksia. Vähäisiä lähetyksiä ja pienintä kannettavaa veron määrää koskevien rajojen poistamista postimyyntilähetysten osalta voidaan kuitenkin harkita uudelleen, mikäli nyt ehdotettu muutos ei olisi riittävä kilpailun vääristymän korjaamiseksi.
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

bababoboo kirjoitti: Ei ole tullin valitsema raja, itseasiassa tulli alussa otti kantaa tuohon sillä perinteisellä, että ei heidän resurssinsa tule riittämään tuohon. Kyseessähän on arvonlisäverolakiin tehty muutos, joten erittäinkin poliittinen.
Ok, hyvä tietää taustat.
Sitten tullaan siihen tilanteeseen missä surkeasti johdetut verkkokaupat tarvitsevat suojelua:
Surkeasti johdetut? Mistäs tuollaista voit väyttää? Jos oikeasti rupeat vähän miettimään, niin Suomessa on oikeasti palkon vaikeampi pyörittää verkkokauppaa kuin jossain Aasiassa. Tilakustannukset, ja työvoimakustannukset on moninkertaiset Aasian verrattuna ja samoin myös postin kustannukset lähetyksille on suuremmat vaikka olisi vain maan sisäiset lähetykset johtuen kaliista toimitusmaksuista. Lisäksi kun laitetaan hintoihin vielä päälle se 23% ALV, niin kilpaile siinä sitten noiden kiinan halpatuontilafkojen kanssa. Se että myös ulkomailta tulleille tavaroista maksatettaisiin ALVit edes vähän tasoittaisi tilannetta.

Minusta tämä aikaisempi korkeampi ALV-raja vain ennemminkin johtaa siihen että Suomeen ei vain yksinkertaisesti kannata perustaa verkkokauppa mikä möisi tuon verottomanrajan hintaista tarviketta ja jos vähän harvinaisemmasta tavarasta on kyse niin ne joutusi aina tilamaan ulkomailta. Mutta eihän se teitä haittaa niin pitkään kun vain saa tavaraa halvalla ja veroja maksettua mahdollisimman vähän.
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jmjh kirjoitti:Tilakustannukset, ja työvoimakustannukset on moninkertaiset Aasian verrattuna ja samoin myös postin kustannukset lähetyksille on suuremmat vaikka olisi vain maan sisäiset lähetykset johtuen kaliista toimitusmaksuista.
Postin hinnoittelu Suomessa on kyllä merkittävä tekijä joka syö suomalaisten verkkokauppojen kilpailukykyä pienissä ostoksissa. On kai niitä kilpailijoitakin, kuten Matkahuolto, mutta edullisille pienille toimituksille ei taida olla.

Tilasin viikko sitten D-vitamiinia UK:sta, sekin tuli perille halvemmin postikuluin kuin olisi tullut Suomesta. Ja varmasti ainakin yhtä nopeasti.

Vaikka bensakin on melko kallista ja oma autokaan ei ole todellakaan mikään ekoauto (ja tällä tuen täysin vapaaehtoisesti valtion verokertymää ainakin kahden ekoautoilijan edestä) niin jotenkin ihmeellistä on, että tästä Oulusta kannattaa ajella vaikka ruokakauppaan Haaparantaan ~260 km hakemaan muutama cokistölkki ja kahvipurkki. Jos noikin vois tilata kotiin jostain järkevien postimaksujen EU-maasta niin säästyis varmasti vielä enemmän rahaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Rockford kirjoitti: Vaikka bensakin on melko kallista ja oma autokaan ei ole todellakaan mikään ekoauto (ja tällä tuen täysin vapaaehtoisesti valtion verokertymää ainakin kahden ekoautoilijan edestä) niin jotenkin ihmeellistä on, että tästä Oulusta kannattaa ajella vaikka ruokakauppaan Haaparantaan ~260 km hakemaan muutama cokistölkki ja kahvipurkki. Jos noikin vois tilata kotiin jostain järkevien postimaksujen EU-maasta niin säästyis varmasti vielä enemmän rahaa.
Oulussapa on kallista kokista ja kahvia? No joo, isolla määrällä varmasti tulee helposti halvemmaksi. Vöhän offtopic, mutta toinen ihmetyksen aihe on se että miten Kuopiosta Helsinkiin on huomattavasti halvempaa mennä yksin omalla autolla kuin junalla varsinkin jos ei VR:n alennusten aikaan pääse kulkemaan.
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jmjh kirjoitti:Oulussapa on kallista kokista ja kahvia?
En tarkoita isoa määrää vaan vaikkapa 48 tlk cokista, ja jokunen tölkki muuta limua + 5-8 kpl 250g purkkia Illyä. Eihän noilla pelkästään tavallisesti tietenkään voitolle pääsee, mutta mutta jos jotain muutakin ostettavaa keksii, kuten on aina keksitty, niin noilla voi jo nollata bensakulut ja muut halvemmat ostokset on jo oikeaa säästöä. Tai no oikeasti autoillessa tulee tietysti muutakin kulua kuin bensa.

Jos omistaisin jonkun modernin ekoauton 4-5 litran kulutuksella niin sitten varmasti kannattais hakea paljon useamminkin tavaraa rajan takaa.

Mistähän lie johtuu että Verkkokauppa.com on alkanut myös myydä cokista ja muita limuja lähinnä tölkeissä? Onko näissä Suomessa kalliiksi verotetuissa tölkkilimuissa tosiaan jotain oikeaa mahdollisuutta tehdä rahaa, vai onko kyse vain sisäänheittotuotteesta? http://www.verkkokauppa.com/fi/s?s=1&q=coca&submit=Hae

Limujen osalta Suomen makeisvero on vielä kohtuullisen pieni kun en ole mikään suurkuluttaja, mutta se kyllä saa minut näkemään punaista että makeisveroa maksan omasta kulutuksesta varmaankin eniten kivennäisvedestä, jossa ei ole hituakaan sokeria.

EDIT: Kivennäisveden osalta olin yllä ilmeisesti väärässä koska luin aluksi vain uutisen: http://www.taloussanomat.fi/myynti/2011 ... 113089/135 . Ainakin http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_ ... _netti.pdf saan sellaisen käsityksen että makeuttamaton kivennäisvesi on vapautettu makeisverosta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
bababoboo
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 09, 2007 11 : 41

Viesti Kirjoittaja bababoboo »

jmjh kirjoitti:Surkeasti johdetut? Mistäs tuollaista voit väyttää? Jos oikeasti rupeat vähän miettimään, niin Suomessa on oikeasti palkon vaikeampi pyörittää verkkokauppaa kuin jossain Aasiassa. Tilakustannukset, ja työvoimakustannukset on moninkertaiset Aasian verrattuna ja samoin myös postin kustannukset lähetyksille on suuremmat vaikka olisi vain maan sisäiset lähetykset johtuen kaliista toimitusmaksuista. Lisäksi kun laitetaan hintoihin vielä päälle se 23% ALV, niin kilpaile siinä sitten noiden kiinan halpatuontilafkojen kanssa. Se että myös ulkomailta tulleille tavaroista maksatettaisiin ALVit edes vähän tasoittaisi tilannetta.

Minusta tämä aikaisempi korkeampi ALV-raja vain ennemminkin johtaa siihen että Suomeen ei vain yksinkertaisesti kannata perustaa verkkokauppa mikä möisi tuon verottomanrajan hintaista tarviketta ja jos vähän harvinaisemmasta tavarasta on kyse niin ne joutusi aina tilamaan ulkomailta. Mutta eihän se teitä haittaa niin pitkään kun vain saa tavaraa halvalla ja veroja maksettua mahdollisimman vähän.
No aivan helposti ja jo vuosien ja vuosien käyttökokemuksella internetkaupankäynnistä voin sanoa, että Suomessa on erittäin harvinaista käyttää toimivaa nettikauppaa.

Yleensä se tökkää toteutukseen vaikka meillä on periaatteessa tietotekninen infra siinä kunnossa, että nettikaupan voi perustaa vaikka mihin landelle tai kaupunkiin, yleisilme ja ostamisen vaikeus peruskäyttäjälle ovat isoja ongelmia, kunnolliset tuotekuvat monesti uupuvat, ei ole riittävästi tietoa tuotteista tai sitten joku hätäisesti copypastettu rieska ulkomaisen kaupan tiedoista, kysymyksiin vastataan kun keritään, ei saman päivän aikana, ei aina edes samalla viikolla. Tähän kun lisätään verkkainen toimitus, joka siis ei johdu monen mainostamasta Itellasta, vaan se tavara pitää saada sinne Itellan jakeluverkkoon ensin, eli tässä ovat ne kohdat mitkä kusee ja pahasti.

Suomessa ei oikein ole ymmärretty yhdistää verkkokaupan keskeisintä toimintoa, eli tuotteiden myymistä helppokäyttöisyyteen. Jossain kusahtaa aina. Aivan sama melkeinpä mitä hyvänsä nettikauppaa sitten tarkastellaankin, esim. joku Stockmann, kivijalkaliikkeiden jonkinasteinen tyyliniekka on nettipuolella kuin noin 10 vuoden takaa haudasta kaivettu nettikauppa surkeine flashratkaisuineen ja ankeine toimituksineen. Tavara raahautuu palveluvarastosta tai muuta kautta asiakkaalle todella hitaasti, kysymyksiin sentään vastataan, mutta tietoja voisi olla sivuilla enemmänkin ja kuvat eivät nekään aina ole katalogien tasolla. Koko hoito on yksinkertaisesti tehty juosten kusten.

Mitä kalliisiin postikuluihin tulee, niin se on volyymikysymys, eivät esim. Hobby Hall ja Anttila maksa lähetyksistään edes paria euroa kappaleelta, vaikka toimituskuluja hanakasti perivätkin asiakkailta jopa yli kymppiä. Tottakai pienyrittäjällä postikulut ovat niille 100 lähetykselle kalliimmat kuin mitä toiselle on samankaltaisten lähetysten kulut, mutta määrä on vain esim. satakertainen kuukaudessa. Volyymilla saa kaikenlaista kivaa, ei välttämättä kannata aina jäädä pieneksi tai sitten on oltava sen kaltainen juttu mitä myy, mihin sitä katetta voi laittaa.

Mitä toimitusten hitauteen tulee, niin hyvänä esimerkkinä on juuri ulkomailta, jenkeistä ja vaikkapa Japanista tulevat lähetykset, niiden suomalainen jakelija on monesti ollut minun kohdallani Itella, mutta siitä huolimatta tavara on minulla nopeammin perillä kuin suomalaisen toimittajan lähettämänä, johtuen juurikin siitä jahkailusta ostotapahtuman ja sen välillä kun se lähetys viimein pääsee sinne Itellan jakeluverkostoon, siellähän käytännössä paketti kulkeutuu Vantaan lajittelukeskukseen pakettien ollessa kyseessä, se menee prosessin läpi ja kulkeutuu sitten sille alueelle mihin kuuluukin, osa lajitteluista on hienojakoisia jo lähtökohtaisesti, osa lajitellaan vielä määränpäässä, esim. jos henkilö asuu vaikkapa Kuopiossa ja sieltä sitten omaan toimipaikkaan tai lähetystuotteesta riippuen esim. autojakeluun.

Mitä alveihin tulee, niin joka maassa niitä käytännössä maksetaan, toki prosenteissa on eroja, mutta esim. Amazon tarjoaa melko kilpailukykyisiä hintoja mukavalla ostokokemuksella tismalleen samalla alvilla kuin mitä kotimaiset kauppiaat, heidän myyntinsä siis ylittää vuotuisen rajan, vähentävät tuotteistaan paikallisen alvin ja lisäävät siihen suomalaisen alvin + tilittävät sen Suomeen.

Toki on selvää, että verkkokaupan perustamista Suomeen on harkittava pitkään ja huolellisesti, etenkin jos asiakkaina on myös muun maan kansalaisia kuin suomalaisia. Kannattavampaa on todennäköisesti suosia kyllä jotain vähemmän sosialistista maata, niin ikävää kuin se onkin.

Ja minua kiinnostaa tosiaan vain ja ainoastaan se, että maksan veroja mahdollisimman vähän, niitä menee tulopuolelta jo sen verran maukkaasti, että kiitos riittää.
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Muutama asia tuohon vastaukseksi:

Oletko miettinyt että nuo puutteelliset tiedot ja hitaus voi mahdollisesti johtua puutteelisesta työvoimapulasta tai yleensäkin Suomalaisten asenteesta tehdä toitä? Saman työmäärän teettämiseen tarvii moninkertaisesti enemmän rahaa kuin Aasiassa jossa porukkaa raataa murto-osan palkalla huomattavasti pitempiä päiviä.

Voluumi toimii myös sieltä ulkomailta lähettäessä. Esim. pikkupaketti kiinasta tai HK:sta Suomeen ei maksa edes tuota kahta euroa.

Ja maksettavan ALV:n tai vastaavan määrä vaihtelee melkoisesti. USA:ssa ei makseta sales taxeja jos tuote menee osavaltion ulkopuolelle/eri maahan. Hong Kongista on jokin mielikuva että se olisi 9%, mutta en tiedä meneekö edes muuhun maahan myytäessä (en nyt pystynyt tarkistamaan asiaa). Suomen 23% on aika kova.

Verojen maksuun voisi tedota esim. että jos olet opiskellut enemmän niin miten paljon olisit joutunut siihenkin pulittamaan rahoja jos olisit asunut jossain muussa maassa jossa opiskeli ei ole ilmaista? Tai sitten jos sattuu sairastumaan. Jos tuntuu että on vain verojen nettomaksajana niin ainahan voi vaikka muuttaa johonkin lähi-idän maahan jossa makseta veroja lainkaan.
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

bababoboo kirjoitti:Tähän kun lisätään verkkainen toimitus, joka siis ei johdu monen mainostamasta Itellasta, vaan se tavara pitää saada sinne Itellan jakeluverkkoon ensin, eli tässä ovat ne kohdat mitkä kusee ja pahasti.
Samaa mieltä tästä. Positiivisena poikkeuksena paikallinen nettikauppa Digitarvike, joka on saanut kamat postiin samaa tahtia ulkomaisten liikkeiden kanssa.
jmjh kirjoitti:Suomen 23% on aika kova.
Ja ei enää kauaa tuokaan riitä.
jmjh kirjoitti:Jos tuntuu että on vain verojen nettomaksajana niin ainahan voi vaikka muuttaa johonkin lähi-idän maahan jossa makseta veroja lainkaan.
Muuttamista on kyllä harkittu, ei nyt ehkä ihan noihin mainitsemiisi maihiin, mutta johonkin kuitenkin. Ja tullaan harkitsemaan jatkossakin kun näyttää vähän siltä että töistä tulee kenkää melko äkkiä. Useimmissa muissakin maissa kuitenkin joutuu veroja maksamaan. Mutta onhan niitä muitakin syitä muuttaa, kuten vaikka Saksan vapaat nopeudet moottoriteillä. :-D Suomalaiset nopeusrajoitukset ahdistaa varmaan verojakin enemmän.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Rockford kirjoitti: Muuttamista on kyllä harkittu, ei nyt ehkä ihan noihin mainitsemiisi maihiin, mutta johonkin kuitenkin. Ja tullaan harkitsemaan jatkossakin kun näyttää vähän siltä että töistä tulee kenkää melko äkkiä. Useimmissa muissakin maissa kuitenkin joutuu veroja maksamaan. Mutta onhan niitä muitakin syitä muuttaa, kuten vaikka Saksan vapaat nopeudet moottoriteillä. :-D
Suosittelen myös asumista jossain muualla ainakin jonkin aikaa, avartaa ainakin mailmankuvaa. Tosin kuvittelisin että Saksa on ehkä vähän liian paljon Suomen kaltainen.
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jmjh kirjoitti:Suosittelen myös asumista jossain muualla ainakin jonkin aikaa, avartaa ainakin mailmankuvaa. Tosin kuvittelisin että Saksa on ehkä vähän liian paljon Suomen kaltainen.
Sitä minäkin olen suositellut itselleni aina. Toistaiksi en ole asunut ulkomailla "pysyvästi", vain lyhyehköt 3-4kk pätkät työkomennuksilla Ruotsissa, UK:ssa ja Ranskassa. Tarttis varmaan olla jossain vuosi tai pari niin sais paremmin tuntumaa ja tietäis sitten onko halua palata Suomeen. Ite voisin lähteä vaikka heti, mutta perheen kanssa ei ole niin helppoa kun lapsi haluis pysyä tutussa koulussa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Vastaa Viestiin