Moi,
Tulli on avannut nettituontopalvelun. Enää ei tarvitse maksaa Itellalle tms. huolintaliikkeelle tullauksesta, vaan homman voi hoitaa itse netissä.
Tänne perähikiällekin voi tilata tullattavaa tavaraa nyt ilman, että Itella laskuttaa 20 euroa ylimääräistä siitä paperinpyörityksestä.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/net ... /index.jsp
Tullin nettituontipalvelu avattu
-
Toimii se, tänään tein ensimmäisen. Tosin en millään jaksanut joka kamaa nykertää, vaan valehtelin könttävalheen, joten tuon kanssa tulee herkästi tehneeksi asiakirjaväärennöksen. Toimivus on sis sitä ettei mitän atk(automaatista tietojenkäsittelyä) harrasteta, vaan tuli kysyy kaiken ja minä vastaan. En tosin varmaksi tiennyt mistä paketti tuli ja mitä se sisältää, kun tulli ei anna oikein eväitä sen tietämiseen. Myöskään lootan paino ei ollut tietona minulla. Tulli varmsti kuka olen pankkitunuksin, mutta silti jouduin kaikki tiedot antamaan erikseen. Ihminen joka tilaa jotain harvoin, hänelle tämä on suhteellisen helppoa, koska voi olla varma mistä lähetyksestä on kyse. Ja jos lähettäjän nimi on sama kuin ostofirman, se myös selkeyttää huomattavasti.jmjh kirjoitti:Hieno uudistus, toivottavasti myös toimii
Tiertojeni mukaan kaikki ei-eu-lähetykset menevät nyt tämän systeemin kautta, joten ostajalle tulee tämä lisätyönä, siihen verraten että jos on vain tilaillut pikkulähetyksiä, jotka aijemin tulivat suoraan kotiin.
Mutta hyvänä puolena ei olla enää jonkun kiinalaisen paketin päälle kirjaamien valheiden varassa, eli ei voi ratsastaa muiden valheilla, vaan jokainen joutuu valehtelmaan asiapaperiin itse ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Helpommalla pääsen edelleenkin kun käyn itse tullissa avaamassa paketit, jotta virkailijat saavat tarkistaa sisällön ja määrätä maksut. Millä voin tietää koska kaikki tuotteet ovat samassa tilauksessa, kun tapanani ei ole tonkia roskaposteja mikäli olen jo tilausvahvistuksen saanut.
Kuriiripalveluita, kuten kaikkapa UPS käyttäessäni, ovat he saaneet hoitaa tullauksen. Heillä Digikameraan tilaamani jalustakin on digikameratarvike, ja silloinhan siitä ei mene tullimaksua. Tuolloin se kuriiripalvelu maksaa itse itsensä. Helppoa ja edullista.
Kuriiripalveluita, kuten kaikkapa UPS käyttäessäni, ovat he saaneet hoitaa tullauksen. Heillä Digikameraan tilaamani jalustakin on digikameratarvike, ja silloinhan siitä ei mene tullimaksua. Tuolloin se kuriiripalvelu maksaa itse itsensä. Helppoa ja edullista.
Ehkä otin,ehkä en.