Identiteetti/luottokorttitiedonvarkaus

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
Vastaa Viestiin
mremonen
Viesti:

Identiteetti/luottokorttitiedonvarkaus

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Liittyen tähän Audi- ja Volvofoorumeilla olleeseen kirjoitukseeni postaan vielä tännekin, kun tilanne kehittyy. Tässä postauksessa kyse ei kuitenkaan ole autokaupasta...

Elikäs eilen minuun oltiin Luottokunnasta yhteydessä ja ilmoitettiin, että kortillani on havaittu "epätavallista aktiviteettia", kuten 500 EUR nosto ja välitön palauttaminen nettipokerisaitilta sekä useita 5 CAD:n katevarauksia. Koska en ole koskaan pelannut pokkaa netissä, niin päätimme yksissä tuumin sulkea kortin.

Tänään oli sitten kotiin tullut lontoosta kirje "bet365"-nimisestä nettipokerisaitilta(!), jossa pyydettiin minua vahvistamaan osoitteeni ja aktivoimaan tunnukseni.

Tässä vaiheessa alkoi minuakin hieman huolestuttaa: minulta oli siis viety paitsi luottokortin numero ja tunnistekoodi, niin myös osoitetiedot oli saatu jotenkin ongittua. Ainoa paikka, mistä voi saada sekä luottokortin numeron, että siihen liittyvän postiosoitteen, on joku webkauppa.

Soitin uudelleen luottokuntaan ja sieltä varmistettiin, että 500 EUR tapahtuma oli tehty juuri tuolta "bet365":ltä. Sen jälkeen soitin tuonne lontooseen ja melko yksikantaan totesin, etten ole koskaan heidän saitillaan käynyt, enkä ole ajatellut aktivoida tunnustani. Siellä oltiin hyvin avuliaita ja minun tunnukseni poistettiin/lukittiin (ainakin heidän sanomansa mukaan).

Jahas. Ja miksi tätä tänne kirjoitan? Siksi, etten ole antanut korttini tietoja muualle kuin täälläkin hyvin tiheään esiintyville siteille. Noin äkkiä mieleen tulee:
  • PayPal (salakala vaihdettu ja kortti poistettu)
  • Amazon (salakala vaihdettu ja kortti poistettu)
  • eBay (salakala vaihdettu)
  • SimplyElectronics
  • DealExtreme
  • Verkkokauppa
  • ProPhotoShop.com / EU
  • Markins.com
  • Foto Konijnenberg
Ja vähän vanhempia:
  • SonyCreativeSoftware
  • Adobe
  • cdOn
  • BookPlus
Suosittelen seuraamaan luottokorttilaskuja nyt ja tulevaisuudessa. Jossain vuotanee aika pahasti.

Ja loppukaneettina todettakoon, vaikka turhaahan se on, että en odota tähän mitään jeesusteluja luottokortin käytön vaaroista vaan ennemmin tietoa mahdollisista kohtalotovereista, jos saisimme vaikka tuon saitin jotenkin pinpointattua.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Höh, olet varmaan käynyt Hesassa kahvilla.

Ilmeisesti luottokortti on vieläkin paras tapa maksaa postitse ostettavia tuotteita. Luottokorttiyhtiö on vastuussa siihen asti, että saa tavaran. Minä olen kerran lentänyt lentoyhtiöllä, joka meni viikkoa myöhemmin konkurssiin. Liput maksan aina luottokortilla, jota veloitetaan vasta, kun lento on saatu. Jos lento peruuntuu, luottokortilla maksetun lennon saa takaisin.

Luottokorttimaksuissakin on riskinsä, mutta minä vielä toistaiseksi uskallan ottaa sen. Onneksi luottokortin tapahtumat on helppo tarkistaa nettipankissa, jos siellä sattuisi muutenkin käymään.
tupica

Viesti Kirjoittaja tupica »

Jos en nyt ihan väärin muista, niin eikö PayPal tilin tiedoissa näy suoritetut maksut. Eli oletko tarkistanut tilisi, onko maksu tehty PayPal:n kautta.
ZeiEizh

Viesti Kirjoittaja ZeiEizh »

Jos oot Cameraboxista tilannut. Siellähän on ollut tämä ongelma jo pitkään.
Kaikki taide on täysin turhaa. -Oscar Wilde
t-ph

Viesti Kirjoittaja t-ph »

Yksi paikka missä saa luottokorttitietonsa helposti kopioitua on bensa-automaatit.

Tarkistelkaa tankkausautomaatteja, ettei niissä ole mitään ylimääräistä kortin syöttöaukon kohdalla. Nypätkää esimerkiksi kortin syöttöaukkoa sormin voimakkaasti, ei mene rikki, jos jää käteen niin soitto 112.

Vaikkei liittynytkään ulkomailta ostamiseen, niin luottokortti huijauksiin kuitenkin.

Edit.
Mainittakoot vielä, että koskee myös pankkikortteja jolloin ei rahojaan takaisin saa
Viimeksi muokannut t-ph, Maalis 04, 2010 21 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Canon Eos450D, Efs18-55IS, EF50/1.8II
Nissin Di866

Kuviani
http://tp.1g.fi/kuvat/
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

Voi Jeesus, kyllä on kauheaa! Voi, voi. On se niin väärin!

Kumppanini, oman korttini rinnakkaiskortti, on ainakin kolmesti kopioitu, kerran eräässä kaukoidän suuressa ostoparatiisissa ja kerran eräässä Etelä-Amerikan pohjoisosassa sijaitsevan maan kansainvälisellä lentokentällä ja kerran mitä ilmeisimmin Amazonista. Kortteja sitten käyteltiin ainakin Australiassa, autonvuokraamisessa, jossain Timbuktussa kultasepänliikkeessä ja kerran ostettiin tai yritettiin ostaa tukussa lentolippuja itäisen Euroopan valtiossa.

No problem. Kertaakaan ei ole mitään seurauksia ollut. Siis lukuunottamatta puhelinsoittoa, jossa kysytään "oletteko nyt Darvinissa vuokraamassa Hummeria vai kodissanne Hervannassa"? Kortin myöntänyt yhtiö on hoitanut asian. Pitää ymmärtää, että moinen on luottokorttien ominaisuus, ei vika. Pitää myös ymmärtää, että maailma tursuaa erilaista yönmustaa Nigerian neekeriä, joka haluaa viedä rahasi.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
mremonen
Viesti:

adele kirjoitti:Voi Jeesus, kyllä on kauheaa! Voi, voi. On se niin väärin!
Pysyhän nyt Adele hatussasi. Ei tämä nyt niiin kauheaa ole. Ajattelin vain laittaa tänne, koska nuo käyttämäni webkaupat ovat samoja, joita tämäkin porukka säännöllisesti käyttää.

Taloudellisia seuraamuksiahan tuolla ei ole, pientä vaivaa ja harmia kylläkin. Minulle ei tuosta suurta ongelmaa ole vielä tullut, koska a) olen Suomessa ja b) on muitakin kortteja, joilla pääsee rahoistaan eroon. Toinen juttu, jos olisin par-aikaa parin viikon duunireissulla jossain ulkomailla. Sitten voisi alkaa alahuuli väpättämään, kun lentäisi hotellista pihalle kortin bouncaamisen takia.
Viimeksi muokannut mremonen, Maalis 05, 2010 8 : 42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mremonen
Viesti:

adapteri kirjoitti:Höh, olet varmaan käynyt Hesassa kahvilla.
Jep. Ja kassaneiti on samalla kysynyt minun osoitteeni.

Lukikohan kukaan tuota, kylläkin pitkää, juttua? Korttinumero on kaivettu jostain sellaisesta paikasta, jossa on ollut myös minun osoite tiedossa. Kahvilassa en ole noita tietoja tavannut antaa.

Oma top-3 listani on:
  • DealExtreme
  • SimplyElectronics
  • Foto Konijnenberg
eBayssahan ei korttinumeroa ole tallella ja muutenkin luottamus noihin amerkikkalaisiin saitteihin on hieman korkeammalla. Ainakin Amazon ja PayPal olisivat otsikoissa, jos siellä olisi joku tietomurto tapahtunut.

Cameraboxista en ole tilannut mitään.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Ihan vaan kommenttina, alkuperäistä varoitustasi edelleen ihan aiheellisena pitävänä.

Siinä kortissa on nimi.

Sinun katuosoitteesi loppuu 26 A1

Ja tämän tiedon keräämiseen meni nimen avulla vähän toista minuuttia verkosta. Eniron ilmainen puhelinnumerohaku oli nopein apu.

Eli kyllä kyseessä voi olla ihan kortin kopiointi muuallakin.
mremonen
Viesti:

olli R kirjoitti:Eli kyllä kyseessä voi olla ihan kortin kopiointi muuallakin.
Toki, mutta se ei selitä sitä, miten tuolta nettipokerisaitilta oli saatu 500 EURon edestä tehtyä nostoa. En tunne niiden käytäntöjä, mutta voisi kuvitella, että siellä on vaadittu myös sitä tunnistekoodia.

Nimen saaminen vaatii käytännössä kortin mankelointia tai muuta kopiointia jossain takahuoneessa. On mahdollista, mutta en muista koska se olisi viimeeksi mankeloitu tai käytetty takahuoneessa.

Edelleen olen taipuvainen uskomaan noihin weppikauppoihin. Lopputulostahan se ei muuta...
veeinski

Viesti Kirjoittaja veeinski »

adele kirjoitti:Pitää ymmärtää, että moinen on luottokorttien ominaisuus, ei vika.
Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että jatkossa uuden maksupalvelulain astuessa voimaan (näillä näpeillä vappuna) kuluttajan vastuulle tullaan lukemaan myös lievät huolimattomuudet.

Kommentti ei liity suoranaisesti ketjussa käsiteltyyn tapaukseen.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mremonen kirjoitti: Ainakin Amazon ja PayPal olisivat otsikoissa, jos siellä olisi joku tietomurto tapahtunut.
Eipä ne kaikki otsikoissa ole. Itse sain paypal suorituksesta normaalisen viestin ja kiitokset 50 dollarin lahjoituksesta.
Paypal siirsi huomautukseni jälkeen rahat takaisin tilille ja huomautti että kannattaa tosiaan ilmoittaa jos tule väärennetyjä ilmoituksia. Ei ollut väärennetty, oli ihan aito -eivät vaan myönnä ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

mremonen kirjoitti:
adele kirjoitti:Voi Jeesus, kyllä on kauheaa! Voi, voi. On se niin väärin!
Pysyhän nyt Adele hatussasi. Ei tämä nyt niiin kauheaa ole. Ajattelin vain laittaa tänne, koska nuo käyttämäni webkaupat ovat samoja, joita tämäkin porukka säännöllisesti käyttää.

Taloudellisia seuraamuksiahan tuolla ei ole, pientä vaivaa ja harmia kylläkin. Minulle ei tuosta suurta ongelmaa ole vielä tullut, koska a) olen Suomessa ja b) on muitakin kortteja, joilla pääsee rahoistaan eroon. Toinen juttu, jos olisin par-aikaa parin viikon duunireissulla jossain ulkomailla. Sitten voisi alkaa alahuuli väpättämään, kun lentäisi hotellista pihalle kortin bouncaamisen takia.
Oman kokemuksen perusteella minkä tahansa yhden kortin varassa matkaaminen maailmalla on melkein kun olisi ilman korttia. Milloin joku tietynmerkkinen kortti ei käy jossain kaupassa tai hotellissa tai maassa, tai sitten taikaseinä on juuri sen kortin kanssa jumissa.

Ja juu, kortteja kopioidaan ja korttien tietoja varastetaan, sekä livenä että netissä. Tuo on osa elämää. Kaikesta huolimatta kortti on mainio keksintö, samoin kuin netti ja tulen käyttämään molempia erityisesti ostosten tekemiseen.

Niin ja olen 99,9%:n varma, että jossain vaiheessa Amazoniin on tehty iso tietomurto jossa korttien tietoja on joutunut vääriin käsiin.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
veeinski

Viesti Kirjoittaja veeinski »

adele kirjoitti:Niin ja olen 99,9%:n varma, että jossain vaiheessa Amazoniin on tehty iso tietomurto jossa korttien tietoja on joutunut vääriin käsiin.
Vähempikin on fakta. Täytyy olla kirjoissa ja kansissa.
jani86

Viesti Kirjoittaja jani86 »

mremonen kirjoitti:
adapteri kirjoitti:Höh, olet varmaan käynyt Hesassa kahvilla.
Jep. Ja kassaneiti on samalla kysynyt minun osoitteeni.

Lukikohan kukaan tuota, kylläkin pitkää, juttua? Korttinumero on kaivettu jostain sellaisesta paikasta, jossa on ollut myös minun osoite tiedossa. Kahvilassa en ole noita tietoja tavannut antaa.

Oma top-3 listani on:
  • DealExtreme
  • SimplyElectronics
  • Foto Konijnenberg
eBayssahan ei korttinumeroa ole tallella ja muutenkin luottamus noihin amerkikkalaisiin saitteihin on hieman korkeammalla. Ainakin Amazon ja PayPal olisivat otsikoissa, jos siellä olisi joku tietomurto tapahtunut.

Cameraboxista en ole tilannut mitään.
Dealextreme käyttää maksunvälitykseen paypalia eikä se kortin numero missään vaiheessa välity tuonne dealextremelle. Ja paypal on varmasti myös isoin noita palveluja tarjoavista paikoista.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

adele kirjoitti:Niin ja olen 99,9%:n varma, että jossain vaiheessa Amazoniin on tehty iso tietomurto jossa korttien tietoja on joutunut vääriin käsiin.
Eikös se ollut muutama vuosi sitten, kun joku kävi kopioimassa niiltä muutaman sadantuhanen kortin tiedot.
mremonen
Viesti:

jani86 kirjoitti:Dealextreme käyttää maksunvälitykseen paypalia eikä se kortin numero missään vaiheessa välity tuonne dealextremelle. Ja paypal on varmasti myös isoin noita palveluja tarjoavista paikoista.
Totta. Enpä muistanut tuota.
Diuuh

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

paypal :) - 30 min sitte lähti tilaus ;D
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Diuuh kirjoitti:paypal :) - 30 min sitte lähti tilaus ;D
Tilasitko itse vai tilasiko joku muu? :D

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
Vastaa Viestiin