eGlobal Central eli eglobalcentral.eu

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
ktvauve
Viestit: 140
Liittynyt: Elo 10, 2012 11 : 23

Viesti Kirjoittaja ktvauve »

Selvisi. DHL laskuttaa periferiaan toimittamisesta 22,99 €, isompiin kaupunkeihin ilmaiseksi. Paikkakunta siis löytyy laskutettavien listalta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Munt kirjoitti:ja laitteella ei ole virallista valmistajan takuuta, vaan tuote korjataan jossakin autotallissa miten kuten.
Eihän se näin mene. Tai siis menee, ettei ole takuuta. Mutta ei se JASsi siitä sen hämäräperäisemmäksi muutu teettää siellä takuuhuollon tai maksaa sen itse.

Jos rungon hinnassa on tonnin ero ja takuu kestää kaksi vuotta, on lopun kaiken aika pieni riski että hämäräperäisesti Suomeen uitettuun runkoon tulee takuuaikana yli tonnin korjausta vaativa vika. Kahden vuoden jälkeen ollaan sitten samalla viivalla.

Ja jos nyt olisi vaikka honkkarissa vuoden työkomennuksella, niin Rajalastako pitäisi sinne kaikki kameransa tilata? Ja maksaa samalla tullit sun muut kiinalaiset verot? Eli kyllä niitä kiinalaisia kopioita voi olla JASsin jonossa odottamassa ihan "luonnollistakin" tietä.

Tyhmää on se, että alkaa sitten itkemään, jos kiinantuonnissa ei ole takuuta. Ei ole amerikantuliaisessakaan, vaikka olisi kuinka ostettu maailman suurimmasta valokuvausalan liikkeestä. Eppäilen, että pojat siellä Manhattanin ytimessä ihan pelkkää kiinankopiota myy.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

mremonen kirjoitti:
Munt kirjoitti:ja laitteella ei ole virallista valmistajan takuuta, vaan tuote korjataan jossakin autotallissa miten kuten.
Eihän se näin mene. Tai siis menee, ettei ole takuuta. Mutta ei se JASsi siitä sen hämäräperäisemmäksi muutu teettää siellä takuuhuollon tai maksaa sen itse.
Näiden halpojen nettikauppojen (Simply yms) takuuehdoissa lukee usein, että yritys antaa itse 12kk takuun tuotteelle. Tällöin tuote korjataan yrityksen määräämässä huollossa (kiinalainen autotalli) tai asiakas maksaa korjauksen itse, ellei halua käyttää tätä "takuuta".
Ongelmia tulee siinä kohtaa, kun arvokkaassa tuotteessa on sellainen vika, jota ei saada helposti tai järkevällä hinnalla korjattua. Samoin ongelma tulee sitten, kun olet vihdoin käyttänyt laitteet arvioinnissa JAS:silla ja saanut sellaisen summan eteen, että haluat sittenkin toimittaa tuotteen Kiinaan "takuuhuoltoon", jossa sanotaankin, että "olet pudottanut ja kastellut ja itse särkenyt tämän". Toisaalta käytetyn tuotteen ostajalla on ihan samanlaisia riskejä, joten paremman saa varmasti ostamalla uuden ja tilastollisesti huono tuuri ei käy kovin usein, mutta kun käy, niin sitten vaan käy.

..
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Munt kirjoitti:tilastollisesti huono tuuri ei käy kovin usein, mutta kun käy, niin sitten vaan käy.

..
Myös lottovoitto osuu tilastollisesti joskus kohdalle. Sitä odotellessa.

Näissä harmaatuontijutuissa pitää vaan ymmärtää ottamansa riski ja hyväksyä se. Ei noista henki kuitenkaan mene, päinvastoin kuin ebaystä huudetussa tekosydämessä...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

mremonen kirjoitti: Ei noista henki kuitenkaan mene, päinvastoin kuin ebaystä huudetussa tekosydämessä...
Maksan voisin tilata ebaysta. Sellaisen, että exif tiedoista näkisi mitä on ottanut ja kuinka pimeässä... :D

..
karpaasi68
Viestit: 49
Liittynyt: Maalis 15, 2014 16 : 40

Viesti Kirjoittaja karpaasi68 »

Canon ef 50mm f 1,4 tuli tilattua ja ei tulleja eikä muita maksuja.Hintakin oli mukavan alhainen Suomi hintoihin.
bernario
Viestit: 20
Liittynyt: Maalis 01, 2003 8 : 55

Viesti Kirjoittaja bernario »

Koska mielipiteet tuntuvat jakautuvan vähintään kahtia, piti testata: Tilasin k.o. firmasta objektiivin sunnuntai-iltana ja keskiviikkona klo 12.45 DHL:n mies soitti ovikelloa ja toi erittäin huolellisesti pakatun lähetyksen, ei pk-seudulle vaan periferiaan. Hinta oli 2/3 eurooppalaisista hinnoista ja toimituskuluja ei ollut. Lisäksi tilauksesta oli annettu pyytämättä joku 12 €:n alennus!
Toivottavasti epäilijät pysyvät lujina, että me vääräuskoiset saamme nauttia tästä edusta jatkossakin :) !
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ei kai tässä mistään epäilystä olekaan kyse. eGlobal kyllä toimittaa kuten lupaa. Ja jos ei toimita, niin aika vähän on tehtävissä. Toki luottokorttiyhtiö auttaa.

Kyse on siitä, että firma uittaa tavaran Suomeen laittomasti, ts. ilman että siitä maksetaan tulleja ja alveja. Se on sitten jokaisen omastatunnosta kiinni, miten moiseen suhtautuu. Lisäksi tavara lienee pääsääntöisesti Kiinan tai muun kauko-idän markkinoille tarkoitettua. Eli mukana ei kyllä tule yleensä manuaaleja, joista ihminen ymmärtäisi että mitä siellä sanotaan. Niidenkin tarpeellisuus on sitten jokaisen itse määriteltävä.

Ja lopuksi on hyvä ymmärtää, ettei sieltä tullut tavara ole välttämättä maahantuojan takuun piirissä.

Nämä asiat kun tiedostaa ja hyväksyy, niin mikäs tuolta on tilaillessa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
dee
Viestit: 95
Liittynyt: Syys 24, 2005 17 : 49

Viesti Kirjoittaja dee »

bernario kirjoitti:Koska mielipiteet tuntuvat jakautuvan vähintään kahtia, piti testata: Tilasin k.o. firmasta objektiivin sunnuntai-iltana ja keskiviikkona klo 12.45 DHL:n mies soitti ovikelloa ja toi erittäin huolellisesti pakatun lähetyksen, ei pk-seudulle vaan periferiaan. Hinta oli 2/3 eurooppalaisista hinnoista ja toimituskuluja ei ollut. Lisäksi tilauksesta oli annettu pyytämättä joku 12 €:n alennus!
Toivottavasti epäilijät pysyvät lujina, että me vääräuskoiset saamme nauttia tästä edusta jatkossakin :) !
Millainen takuulappu objektiivin mukana tuli?
sahe69
Viestit: 594
Liittynyt: Elo 04, 2004 1 : 46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

mremonen kirjoitti: Kyse on siitä, että firma uittaa tavaran Suomeen laittomasti, ts. ilman että siitä maksetaan tulleja ja alveja.
Millaisia näyttöjä tuosta on? (sorry jos on tullut esin jo aiemmin ketjussa, en jaksanut kahlata läpi)
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

sahe69 kirjoitti:
mremonen kirjoitti: Kyse on siitä, että firma uittaa tavaran Suomeen laittomasti, ts. ilman että siitä maksetaan tulleja ja alveja.
Millaisia näyttöjä tuosta on? (sorry jos on tullut esin jo aiemmin ketjussa, en jaksanut kahlata läpi)
Kummanko vastuulla ne tullit on? Lähettäjän vai vastaaanottajan?
sahe69
Viestit: 594
Liittynyt: Elo 04, 2004 1 : 46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

paaton kirjoitti:Kummanko vastuulla ne tullit on? Lähettäjän vai vastaaanottajan?
Tuo on ihan sopimusasia, riippuen käytetystä toimitusehdosta. Ei laki sitä määritä kumman nuo täytyy hoitaa.

edit: katso vaikka tuolta DAP ja DDP

http://www.logistiikanmaailma.fi/wiki/Incoterms_2010
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Osaako kukaan tilaajista kertoa mitään kameran mukana tulevasta laskusta? Tuleeko kiinalaiselta firmalta vai eurooppalaiselta tytäryhtiöltä? Onko merkintöjä, että tavara kulkisi jonkun EU-maan kautta tai mainitaanko muita yrityksiä?

Katselin sivuston hintoja ja ne ei vaikuta (tänään) erityisen edullisilta omaan silmään. Näillä voi siis olla verosopimus jonkin halvan alv:n EU-maan kanssa, eli käytännössä 15% Luxemburgin kanssa

http://www.yrittajat.fi/fi-FI/verotjara ... teumaissa/

Luxemburgin verosopimukset on niin hämäriä, että jo etukäteen osaa sanoa, että mitään tolkkua ei asioista tule ulkopuolinen saamaan. Laskuissa pitäisi kuitenkin olla eriteltynä 15% VAT, jos tavara tulee tuota kautta. Simply electronics muistaakseni on toiminut tuota kautta ja heillähän on ollut tapana ostaa tuote tilauksen jälkeen välittäjältä sieltä, missä hinta on ollut alhaisin, eli välillä tavara tulee Kiinasta ja välillä EU:n sisältä veroitta.

Tämä eGlobal selvästi yrittää hämärtää mielikuvaa siitä mistä tavara oikeasti tulee. Samoin samalla hämärtyy se miten takuu toimii. Eurooppalainen kuluttaja kulkee sokeasti halpojen hintojen perässä, joten tällainen veivaaminen on myyjälle kannattavaa toimintaa.

..
telf
Viestit: 171
Liittynyt: Marras 10, 2011 14 : 34

Viesti Kirjoittaja telf »

Kertokaapa viisaammat ja kokeneemmat, miten rahat saa takaisin jos makselee luottokortilla ja tavaraa ei tule. Olenko ymmärtänyt oikein että Luottokunta hyvittänee "visa" maksussa, ja karhuaa ne sitten myyjältä, jos myyjä on hinnan velottanut? Onko kellään tästä omakohtaista kokemusta. Tämähän on ihan sama, onko myyjä ulkomailla vai Suomessa.

En ole tilannut vielä mitään. Joskus tilisiirtona tilasin simplyltä, mutta sain kuukausien päästä rahat takas! :D

Ko firman tuotteet kyllä olis edukkaita :D

-TE
sahe69
Viestit: 594
Liittynyt: Elo 04, 2004 1 : 46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

Munt kirjoitti:Katselin sivuston hintoja ja ne ei vaikuta (tänään) erityisen edullisilta omaan silmään. Näillä voi siis olla verosopimus jonkin halvan alv:n EU-maan kanssa, eli käytännössä 15% Luxemburgin kanssa

http://www.yrittajat.fi/fi-FI/verotjara ... teumaissa/

Luxemburgin verosopimukset on niin hämäriä, että jo etukäteen osaa sanoa, että mitään tolkkua ei asioista tule ulkopuolinen saamaan. Laskuissa pitäisi kuitenkin olla eriteltynä 15% VAT, jos tavara tulee tuota kautta. Simply electronics muistaakseni on toiminut tuota kautta ja heillähän on ollut tapana ostaa tuote tilauksen jälkeen välittäjältä sieltä, missä hinta on ollut alhaisin, eli välillä tavara tulee Kiinasta ja välillä EU:n sisältä veroitta...
Tuosta voi olla tosiaan kyse, mutta toisaalta ei tuo kauheasti poikkea isojen kansainvälisten konsernien verosuunnittelusta. (Mikä sinällänsä ei tarkoita että asia olisi moraalisesti oikein).

Hintojen edullisuus riippunee tuotteesta, esim. D810 alle 2100 euron hinta ei kyllä pahalta vaikuta

http://www.eglobalcentral.eu/nikon-d810 ... amera.html

Sikälimikäli alvia ei tuohon tule päälle.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

sahe69 kirjoitti:Hintojen edullisuus riippunee tuotteesta, esim. D810 alle 2100 euron hinta ei kyllä pahalta vaikuta

http://www.eglobalcentral.eu/nikon-d810 ... amera.html

Sikälimikäli alvia ei tuohon tule päälle.
Kannattaa aina katsoa myös ebay, niin ymmärtää isompaa kuviota hinnoista ja maahantuontikuvioista. Täältä löytää myös kohteiden myyjinä toimivia nettikauppoja, joissa on vieläkin halvempaa. Samoin alvittomia brittimyyjiä on pilvin pimein. Jo otsikoista huomaa, että nyt ollaan syvällä sylttytehtaalla:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=ni ... _sacat=625

Ebayn (com.de.uk.it.fr yms) hinnoissa on luonnollisesti monta (4-8) prosenttia myyntikomissiota, joten suora hinta on usein vielä edullisempi.

..
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

telf kirjoitti:Kertokaapa viisaammat ja kokeneemmat, miten rahat saa takaisin jos makselee luottokortilla ja tavaraa ei tule.
Luottokortin ehdoissa (Visa, Luottokunta jne) on määritelty minkä ajan kuluessa maksu tulee riitauttaa, jos tuotetta tai palvelua ei maksusta huolimatta saa. Käytännössä kannattaa aina kysyä myyjältä onko tuotetta varastossa ja jos on, niin myyjä ei voi väittää kuukauden kuluttua, että se on vasta lähetetty ja matkalla. Tai jos väittää, niin kerro, että vedät maksusi takaisin, koska luottokortin reklamaatioaika tulee kohta täyteen. Sillä selvä ja kohti uusia pettymyksiä.

..
telf
Viestit: 171
Liittynyt: Marras 10, 2011 14 : 34

Viesti Kirjoittaja telf »

Munt kirjoitti:
telf kirjoitti:Kertokaapa viisaammat ja kokeneemmat, miten rahat saa takaisin jos makselee luottokortilla ja tavaraa ei tule.
Luottokortin ehdoissa (Visa, Luottokunta jne) on määritelty minkä ajan kuluessa maksu tulee riitauttaa, jos tuotetta tai palvelua ei maksusta huolimatta saa. Käytännössä kannattaa aina kysyä myyjältä onko tuotetta varastossa ja jos on, niin myyjä ei voi väittää kuukauden kuluttua, että se on vasta lähetetty ja matkalla. Tai jos väittää, niin kerro, että vedät maksusi takaisin, koska luottokortin reklamaatioaika tulee kohta täyteen. Sillä selvä ja kohti uusia pettymyksiä.

..
Kiitos!

-TE
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

sahe69 kirjoitti:Millaisia näyttöjä tuosta on? (sorry jos on tullut esin jo aiemmin ketjussa, en jaksanut kahlata läpi)
Mulla on veljenpoika DHL:llä ja vähän seurailtiin miten yksi määrätty tilaus maahan ui, niin ei siitä kyllä suomalainen verottaja mitään kostunut. Eikä kyllä mikään EU-viranomainenkaan.

DHL ei taas ota noihin mitään kantaa, vaan toimii kuriirina. Ihan niin kuin postikin: tekevät mitä on tilattu. Jos joku haluaa lähettä postin kautta kymmenen miljoonan timantin ja vakuuttaa sen kymmenestä EURosta, niin postia ei nyt kauheasti kiinnosta.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
sahe69
Viestit: 594
Liittynyt: Elo 04, 2004 1 : 46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

mremonen kirjoitti:Mulla on veljenpoika DHL:llä ja vähän seurailtiin miten yksi määrätty tilaus maahan ui, niin ei siitä kyllä suomalainen verottaja mitään kostunut. Eikä kyllä mikään EU-viranomainenkaan.

DHL ei taas ota noihin mitään kantaa, vaan toimii kuriirina. Ihan niin kuin postikin: tekevät mitä on tilattu. Jos joku haluaa lähettä postin kautta kymmenen miljoonan timantin ja vakuuttaa sen kymmenestä EURosta, niin postia ei nyt kauheasti kiinnosta.
OK, eli määrittelevät valheellisesti tavaran arvon alv/tullirajan alle?
Muutenhan DHL:n on pakko tehdä normaalit tullausmuodollisuudet.

Vastaanottajalle tulevista pakkauslipukkeistahan tuon määritellyn arvon voi myös tarkistaa itse kukin tuolta tavaransa ostanut.
Vastaa Viestiin