Canon D60 Computeruniverse.net kokemuksia

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
lippoma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lippoma »

Kuva
MattiH kirjoitti:Onko järjestelmädigin kokoon ja painoon tottuminen ollut hankalaa?

Mites laukaisuviive, ehtiikö ilmeisiin mukaan?

Laajakulmaobjektiivikin pitää ostaa?

Tuota ostamaasi Canonin EF 75-300/4,0-5,6 IS USM hinta/laatusuhdetta on kehuttu hyväksi. Nähtävästi olet ollut tyytyväinen siihen?
Tuohon kokoon olen tutustunut käyttäessäni E10, olisiko D60 hieman kevyempi. No, se tietenkin riippuu minkä objektin kiinnittää. Mutta sen muistan, että E10:n paino yllätti. Kuvatessa huomaa myös, että joutuu enemmän työskentelemään kuin mitä joutuu kevyimmillä. Olen ajatellutkin, että ammattivalokuuvaajien pitäisi varmasti huolehtia lihaskunnostaan ja opetella oikeata ergonomiaa. Muuten varmasti alkavat ylävartalon lihakset oireilla. Kameralaukku painaa nyt kyllä jo aika paljon (kamera, Canonin EF 75-300, Canonin EF 28-80, Canonin EF 1.8, 550EX, 420EX, X-drive, paristoja, piuhoja, akut, muistikortit), painoa en ole mitannut. Lowepro 3 on jo täynnä ja olenkin ajatellut hankkia paremman ergonomian vuoksi vielä repun laukun lisäksi.
todellisen laajakulma (17 - 28mm) objektin ostan kun talous sallii ja osuu sopiva kohdalle.
Liikkuvan kuvattavan ilmeisiin ehtii mukaan tai ei, eteenkään jos käyttää punasilmäisyyden estoa. Parhaiten saa tilanteista kuvia asettamalla "driven", kuvaustavan sarjatoiminnolle. Silloin pystyy ottamaan 8 peräkkäistä kuvaa. Näihin kaikkiin 8 kuvaan ei salama ehdi mukaan etenkin, jos patterit ovat käytetyt salamassa. "Tuoreilla" pattereilla salamakin ehtii mukaan lähes kaikkiin kuviin.
Tuohon Canonin EF 75-300:een olen ollut tyytyväinen, vaikkakin valovoima joissain kuvissa ei ole ollutkaan tyydyttävä. Etenkin jos kuvaa suomalaisen alakulon perussäässä; iltapäivällä, harmaat riippuvat pilvet. Kun tuollaisen kuvan ottaa tietokoneelle ja ajattelee että väänänpäs kuvan uteen uskoon Photoshopissa, niin minulla ei ainakaan siitä synny mitään hyvää. Huomaa vaan miten valot ja värit muuttuvat entistä epäaidoimmiksi. Esimerkkinä tuo kuvagalleriassa ( http://www.kuvagalleria.net/d60/ ) kauppatorilta "putkella" otettu kuva : http://www.kuvagalleria.net/d60/slides/IMG_0101.html

Parasta jättää kuva muutaman pienen säädön jälkeen silleensä, etenkin kun Photshop taidot eivä ole niin hääppöset.
Kaikkien näiden putkien ja linssien kanssa on vielä pitkään opettelemista. Käyttövarmuus ei tule muuten kuin kokemuksen kautta.
Kaiken kaikkiaan kysymyksiä nousee koko ajan lisää ja sehän tässä harrastuksessa viehättääkin, oppii uutta kuten tuossa edellä sanoin TRIAL AND ERROR - HIGHWAY TO KNOWLEDGE
Viimeksi muokannut lippoma, Huhti 03, 2003 19 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
traktori

Re: Canon D60 Computeruniverse.net SPEEDLITE 420EX JA 550EX

Viesti Kirjoittaja traktori »

lippoma kirjoitti: ...Alussa sain kameran usein antamaan "Error 02"-viestiä, joka tarkoittaa, että muistikortin tai kuvan tallentamisesa muistikortille on tapahtunut jotain. Aina kun näissä tilanteissa pohdin jälkeenpäin mitä oli tapahtunut ja mitä olin tehnyt, niin huomasin että olin jollain lailla hätäillyt eli useinmiten katkaissut virran kun kamera vielä tallentaa tai eräänkin kerran otin kameralla kuvaa, mutta olin unohtanut laittaa compactflashin kameraan. Kun sitten hätäisesti laittelin compactflashkorttia kameraan sainkin "error" viestin...
Mulla teki kamera samaa Err 02 -virhettä tosi useaan, kun käytin luokatonta 128 Verbatim-korttia. Kortti ei kameraa päälle laittaessa "käynnistynyt" joka kerta, vaan jopa puolella kerroista se antoi ton virheen. Kamera piti sitten sammuttaa ja käynnistää uudelleen, jotta kortti alkoi toimimaan uudestaan. Ostin sitten Sandiskin Ultra 256:sen ja Microdriven, niillä ei kummallakaan ole ollut mitään tuollaisia ongelmia. Eli jos sulla on mahdollisuus koittaa jotain toista korttia, niin se voi auttaa. Ilmeisesti sulla on "tavallinen" Sandisk?

p.s. Onhan sulla viimeisin Firmware? (1.0.4)
lippoma
Viesti:

Kuva
traktori kirjoitti:
lippoma kirjoitti:
.... samaa Err 02 -virhettä .....sulla on "tavallinen" Sandisk?

Joo
Kamera ei enää anna tuota virheilmoitusta jostain syystä. Voi olla, että kyse oli tuosta Firmware päivityksestä, koska sen jälkeen ei ole ollut ongelmia, mutta en ole varma... saattaa olla myös että olen nyt tullut sinuiksi kameran kanssa eikä tarvitse enää joka nappulaa väännellä.
Minulla on tavallinen Sandisk 512 MB ja olenkin miettinyt, että kenties osa syynä on ollut kirjoitusnopeuden hitaus kortille, koska eniten oli ongelmia juuri kun kuvasin isolla ISO-arvolla (800-1000) sisätiloissa ja sarjakuvauksella, ja silloinhan kameralla on paljon kirjoitettavaa kortille.
Viimeksi muokannut lippoma, Huhti 03, 2003 19 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lippoma
Viesti:

Kuva
lippoma kirjoitti:... TRIAL AND ERROR - HIGHWAY TO KNOWLEDGE
Kokemuksia... D60... kommelluksia
Kaikki kuvat tuntuivat aika hailakoilta ja valottomilta ihmettelin asiaa ja huomasin kuvanneeni mutama sata kuvaa säädöllä exposure -1 ja siksi kaikki oli vähemmän valoisaa. Tässä yhtenä piäivänä lähdin kuvamaan innoissani lintuja, mutta katsottuani kuvia kotona huomasin kaikkien kuvien olevan jotenkin oudon sinisiä, ja syykin selvisi; olin kuvannut kaikki kuvat edellis illan valkotasapainoilla. Olin edellisenä iltana kuvannut salamalla ja säätänyt valkotasapainon "custom"-säädöllä.
Eli nyt koetan aina palauttaa kameraan tietyt perussäädöt, jotka aina laitan kameraan lopettettuani kuvaussession. Näin säästyy ehkä joiltain ongelmilta. Huuto.net:stä ostamani linssi EF 28-80 toimii mainiosti tuossa alkupäässä 28 - 40 mm, mutta sen jälkeen minun mielestäni kuvan laatu kärsii etenkin tuolla lopussa (80 mm). Käytänkin sitä nyt siinä tarkoituksessa miksi itse asiassa sen ostinkin eli laajakulmana.
Minulle on tullut tunne, että tuo linssin valinta eri tilanteisiin on hyvin monitahoinen juttu. On kysymys kuvattavasta, ympäristöstä, kuvaukseen käytettävästä ajasta, tilasta, valosta.... ym. Tavallaan jostakin sellaisesta, että kuvaaja ymmärtää kuvattavan kohteen kokonaisuudessaan ja oman vaikutuksen kuvattavaan ja ympäristöön. Ilmeisesti kuvaaja aina muuttaa jotain siitä ympäristöstään mihin menee kuvaaman ja tämä olisi kai kuvaajan ymmärrettävä. Ja nuo linssit sitten antavat sinulletietynlaisen hahmotelman siitä mitä kenties kuvaan saat. Kaikkea ei voi saada ja siksi olen nyt ruvennut ajatteleman esimerkiski eroa zoomin ja kiinteä linssin välillä. Mikä se zoomin tarkoitus itse asiassa olikaan? Nyt kun linssiä voi vaihtaa niin voisiko pitäytyä pelkissä kiinteän polttovälin linsseissä ? Ja missä sitä zoom linssiä tarvitsee, mikä kuvattavassa ja kuvausolosuhteissa (ohi kiitävä hetki, tilannekuva, kuinka nopeasti kameran saa kuvauskuntoon) vaatii tietyn linssin käytöä?
Firmware päivityksen jälkeen en ole saanut yhtään "Error" - viestiä kameraani, vaikka käytän hidasta Sandiskin korttia 512MB ja vielä hitaampaa ilmeisesti Apacer 256MB.
Laukun painon myös alkaa huomata, jos kantaa mukana kaikkea roipetta, pitää ilmeisesti muistaa treenata selkälihaksia.
Viimeksi muokannut lippoma, Huhti 03, 2003 19 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lippoma
Viesti:

Re: Canon D60 Computeruniverse.net

Kuva
lippoma kirjoitti:Tilasin Computeruniverse.net:stä Canon D60 17.1.2003. Tilasin ..... http://www.kuvagalleria.net/d60/

Tilasin ensimmäiset D60:llä otetut valokuvat paperille IFI:stä. Jälki oli erinomaista. Kymppikuvissa kameran laatu ei tule niin esiin, mutta suuremmissa 13 X19 ja 20 X 30 huomaa selvästi pikselien riittävyyden. D60:n kuvasuhde on myös tavallisen kinofilmin kuvasuhde, joten ei tarvitse tilata "digikokoa". Kuvien värit näyttävät myöskin IFI:n profiililla ajettuna hyvältä.
Viimeksi muokannut lippoma, Huhti 03, 2003 19 : 51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
reittila

Viesti Kirjoittaja reittila »

lippoma kirjoitti:
traktori kirjoitti:
lippoma kirjoitti:
.... samaa Err 02 -virhettä .....sulla on "tavallinen" Sandisk?

Joo
Kamera ei enää anna tuota virheilmoitusta jostain syystä. Voi olla, että kyse oli tuosta Firmware päivityksestä, koska sen jälkeen ei ole ollut ongelmia, mutta en ole varma... saattaa olla myös että olen nyt tullut sinuiksi kameran kanssa eikä tarvitse enää joka nappulaa väännellä.
Minulla on tavallinen Sandisk 512 MB ja olenkin miettinyt, että kenties osa syynä on ollut kirjoitusnopeuden hitaus kortille, koska eniten oli ongelmia juuri kun kuvasin isolla ISO-arvolla (800-1000) sisätiloissa ja sarjakuvauksella, ja silloinhan kameralla on paljon kirjoitettavaa kortille.
Firmis 1.0.4 korjaa mm. levybufferiongelmat, joita aemmilla firmiksillä esiintyi ainakin sarjakuvausasennossa RAW-kuvia kuvattaessa, joten IMHO todennäköisesti se, ettei 02-herjaa enää tule, johtuu tuosta päivityksestä.
\\Pekka
lippoma
Viesti:

Re: Canon D60 Computeruniverse.net

Kuva
lippoma kirjoitti:Tilasin Computeruniverse.net:stä Canon D60 17.1.2003. Tilasin myös muuta tavaraa.

Tässä linkki ensimmäisiin kuviin D60:lla:säätöjä ei ole tehty. http://www.kuvagalleria.net/d60/

Tässä linkki keväisiin kuviin Canon D60:llä. Nyt kuvataavaa riittää kun valoisat päivät antavat siihen hyvät olosuhteet. Keksin myös kivan harrastuksen: lentävän linnun kuvaaminen; ensin EF linssi 70 - 300 mm laajakulmalle, etsitään sopiva lentävä lintu ja zoomataan lähikuvaan ja "kliks" osuma tuli tai huti. Eräänlaista ammuntaa ilman uhreja ja ajoittain saa hyviäkin kuvia, jos taustana on esimerkiksi kiva merimaisema. Mutta tässä linkki keväisiin kuviin. Kirkon kaste tilaisuudessa on käytetty salamoita Speedlite 420EX ja 550EX.

www.kuvagalleria.net/maaliskuud60/
Viimeksi muokannut lippoma, Huhti 03, 2003 19 : 51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Kastetilaisuudessa otettuja "salamakuvia" ei helposti uskoisi salamakuviksi. Valo on niissä harvinaisen onnistunut...

Olin itse eilen liikkeellä saman putken (75 mm - 300 mm) kanssa ja aivan samalla reitillä Etelärantaa pitkin Kaivopuistoon. Digicameranetin viikon kuvakin on jompi kumpi noista sinun kuvaamisistasi joutsenista. Taisin olla paikalla pari tuntia sinua myöhemmin. Hienoinen sumu tai auer teki kuvaamisesta aika mielenkiintoisen.

Kuvien jälkikäsittely on vielä täysin hahmottumatta. Canon 10D:n kuvat ovat vieläkin enemmän "käsittelemättömiä" kuin Canon D60:n. Terävyyttä, kontrastia ja kaikkea mahdollista pitäisi oppia säätämään. En ole vielä hankkinut Adoben Raw -pluginia, mutta BreezeBrowserin hankin, kun sen massakäsittelyn nopeutta oli kehuttu...
lippoma
Viesti:

Kuva
MattiH kirjoitti:Kastetilaisuudessa otettuja "salamakuvia" ei helposti uskoisi salamakuviksi. Valo on niissä harvinaisen onnistunut...
- Kirkossa käytin molemmissa salamissa noita itse tehtyjä "bounceja" vai mitä ne nyt ovat ( http://www.kuvagalleria.net/d60/D60,%20 ... index.html ), jotka siloittavat salaman valoa kivasti. Speedlite 420EX oli kirkossa jalustalla antamassa valoa taustalle ja kamerassa olevalla 550EX:llä ohjailin erilaisia korostuksia salamoihin; joko 550EX:ää voimakkaammaksi tai 420EX:ää. Hmm... nyt tulikin mieleeni, että suraavalla keralla kokeilen 550EX:ää taustalla ja 420EX:ää kamerassa.
- Voi olla, että suhtkoht samanlaisiin tuloksiin olisi päässyt pelkällä 550EX:llä ja tuolla muovi "läpyskällä" taittamassa salaman suoraa valoa. Mutta kenties kuitenkin nuo 420EX:n tausta välähdykset estivät varjojen muodostumista. Muuten täytyy sanoa, että näillä salamilla kuvaaminen on mielenkiintoista ja jännittävää, melkein mukavampaa kuin epävarmojen ulkokuvien ottaminen.
lippoma
Viesti:

Kuva

Keväisen päivän saalis oli lintuja ja muuta keskuspuiston elämää. Huomaan, että lintukuvauksessa on zoomilla "yletyttävä" kauas, jotta saisi kunnon kuvaa. Automaattinen tarkennus täytyi ajoittain jättää pois pusikoissa kuvattaessa. Kuvia linnuista osoitteessa:

http://www.kuvagalleria.net/lintuja0704/

Kuva
harri44

Viesti Kirjoittaja harri44 »

[/quote]
Tavarat saa Suomeen ilman alv:tä, jos sinulla firma, yritys ja on Y-tunnus, kuten olen tuolla aikaisemmin kertonut.[/quote]
Eikös firman tarvitse maksaa tätä alv:tä Suomenkaan päässä?
lippoma
Viesti:

harri44 kirjoitti:
Tavarat saa Suomeen ilman alv:tä, jos sinulla firma, yritys ja on Y-tunnus, kuten olen tuolla aikaisemmin kertonut.[/quote]
Eikös firman tarvitse maksaa tätä alv:tä Suomenkaan päässä?[/quote]
Aina joutuu maksamaan, jossain vaiheessa, mutta se suhteutuu siihen mikä on firman koko ALV-maksu tilanne
lippoma
Viesti:

lippoma kirjoitti:Kuva
MattiH kirjoitti:Kastetilaisuudessa otettuja "salamakuvia" ei helposti uskoisi salamakuviksi. Valo on niissä harvinaisen onnistunut...
- Kirkossa käytin molemmissa salamissa noita itse tehtyjä "bounceja" vai mitä ne nyt ovat ( http://www.kuvagalleria.net/d60/D60,%20 ... index.html ), jotka siloittavat salaman ..... melkein mukavampaa kuin epävarmojen ulkokuvien ottaminen.
Viikonloppuna olin valokuvaamassa erästä tanssinäytöstä. Käytännössä tuli todettua kuinka hyvä on, että on mahdollisimman paljon tallennuskapasiteettia mukana. X-DRIVE 30 GB oli korvaamaton. Muistikortit 512 MB ja 256 MB täyttyivät oitis kun kuvasin RAW-muodossa 8-9 MB tiedostoja. Kuvia tuli otettua koko näytöksessä puolentoista tunnin aikana noin 600 kuvaa. Canonin linssi 50mm / 1.8 II oli mainio tähän tarkoitukseen, kun oli mahdollisuus kuvata aivan etupenkistä.
Ja oli onni, että kuvasin RAW-muodossa, sillä näytöksessä käytetyt valot sotkivat kokonaan väritoiston ja oli onni onnettomuudessa, että saatoin kotona jälkeenpäin muunnella valkotasapainoa ja sain värit jälleen elämään. Oli ihmeellistä nähdä kuinka punaisen ja sinisen tukkoiset värit heräsivät eloon valkotasapainon löydyttyä. Oli etsittävä aina jokin valkoinen kohta kuvasta, monesti silmän valkuainen oli pelastava kohta kuvassa tai jokin pienikin valkoinen osio. Voin myöhemmin lähettää tälle palstalle esimerkkejä, jos saan luvan tanssijoilta.
PekkaA

ALV

Viesti Kirjoittaja PekkaA »

Kun tavara tulee suomeen niin se tulee huolintafirmaan.

se mahdollisesti kyselee vielä tarkempaa laskutus yms toimitusosoitetta ja lähettää sitten laskun jossa ALV + huolintakulut joka maksetaan tällä huolintafirmalle.
Tai voi vaatia maksua etukäteen ja faxattava kuitti sitten niille enen kuin paketin saa.
"huolintamaksu" on jotain 15 -20 ekun välissä.

Näin ainakin minulle tavarat usasta tulee
lippoma
Viesti:

lippoma kirjoitti:
Viikonloppuna olin valokuvaamassa erästä tanssinäytöstä.....
Unohdin mnainita, että näytöksen aikana vaihdoin kerran akun kameraan, akku ei ollut kuvauksen aluksikaan kokonaan ladattuna. Objektiiviin vaihto oli hankalaa pimeässä salissa. Kuvasin koko ajan jalustalta.
Viimeksi muokannut lippoma, Huhti 18, 2003 0 : 06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lippoma
Viesti:

lippoma kirjoitti:
lippoma kirjoitti:
lippoma kirjoitti:Kuva ...Viikonloppuna olin valokuvaamassa erästä tanssinäytöstä.....
Kuvasin koko ajan jalustalta. ..
Tässä esimerkki kuinka sain värit elämään RAW-tiedoston valkotasapainoa muuttamalla
www.kuvagalleria.net/tanssijat
lippoma
Viesti:

lippoma kirjoitti:
.... X-DRIVE 30 GB oli korvaamaton. Muistikortit 512 MB ja 256 MB täyttyivät oitis kun kuvasin RAW-muodossa 8-9 MB tiedostoja...
Tuli taas kerran todetuksi kuinka tarpeellinen on X-drive. Olin Suomenlinnassa käymässä lauantaina lapseni kanssa. Lähtiessä oli pilvistä ja koleaa ja ajattelin, että en varmaan paljoa kuvaa. Otin kuitenkin mukaan X-driven, vaikka ajattelin, että tuskin nuo kortit 512 MB ja 256 MB täyttyvät. Kuitenkin kesken retken alkoi aurinko paistaa ja niin valokuvaajan vaistoni heräsivät ja aloin napsia kuvia kiihtyvään tahtiin (RAW-muodossa; olen ruvennut ajattelemaan, että kyllä kaikkia kuvia pitää olla mahdollista jälkeenpäin käsitellä ja muokata ja RAW-muoto on tähän tarkoitukseen paras ja nyt kun on tallennus kapaiteettia aina riittävästi mukana. Tietokoneen kovalevy alkaa kyllä kohta täyttyä ja olenkin pähkäillyt, että kumpaan sijoittaisin seuraavaksi; kirjoittavaan DVD-asemaan vai uutteen 80GB:n kovalevyyv ? Kovalevyyn siksi, että haulaisin vielä odotella, että DVD-RW asemien hinnat laskisivat). Kohta oli 512 MB kortti täynnä ja ajattelin vaihtaa uuden kortin mutta en löytänytkään sitä mistään; olin jättänyt toisen muistikortin NOVA-kameralaukkuun, koska olin ottanut mukaan MINI CARRIER CULLMAN-kamerarepun (ostettu HELIOS OY Itäkatu 3 hinta 20 €). Nyt siis kiittelin onneani, että X-drive oli mukanani, kuvat vain sinne "tankkiin" ja taas oli kortti valmiina kuvattavaksi. Reppu oli mielestäni hyvä ostos, vaikka onkin pieni, mukaan reppuun mahtuivat taskulamput luolissa seikkailua varten. Tässä muuten kuva repusta ja kuvia Suomenlinnasta: http://www.kuvagalleria.net/cullmanreppu/index.html
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Ennalta ei olisi uskonut, miten nopeasti näillä järjestelmädigeillä täyttää isotkin kortit. RAW-kuvat vievät tilaa runsaat kuusi megaa, mutta kuvanoton vaivattomuus ja nopeus ovat suurin syyllinen.

Kuukausi sitten minulla oli kovalevyllä vapaata tilaa yli 40 GB, nyt enää 18 GB. Taitaa olla edessä sekä kirjoittavan dvd:n että uuden kovalevyn hankkiminen. Päälle vielä joku USB 2.0 -kortti. HP:n ulkoinen kirjoittava dvd-asema taitaa maksaa alle 400 euroa.

Kävin katsomassa juuri tuota Cullmanin reppua ennen oman reppuni hankintaa, mutta se näytti kovin pieneltä. Ihmeen paljon sinne kuitenkin näyttää tavaraa mahtuvan. Omassa Orion Trekker -repussa häiritsee se, että A4-paperia ei saa sinne sovinnolla mahtumaan. Reppu on paljon kätevämpi kuin kameralaukku, ainakin kun on muutenkin tottunut repun kanssa kulkemaan.

Kuvia ei kannata mielestäni ottaa missään muussa kuin RAW-muodossa. Uusia konverttereita tulee varmasti markkinoille ja nykyisten toimintaa parannellaan. Jos negat eli RAW-tiedostot ovat tallessa, niin kuvia myöhemmin parannella uusien ohjelmien ominaisuuksien avulla.
Viimeksi muokannut MattiH, Touko 04, 2003 21 : 05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
keppana

cullman reppu

Viesti Kirjoittaja keppana »

lippoma kirjoitti:koska olin ottanut mukaan MINI CARRIER CULLMAN-kamerarepun (ostettu HELIOS OY Itäkatu 3 hinta 20 €). Tässä muuten kuva repusta ja kuvia Suomenlinnasta: http://www.kuvagalleria.net/cullmanreppu/index.html
Itse voin antaa myös suositukseni tuosta repusta. Vaikka normaalisti mukanani on nykyisin tuo Fuji S602 (joka on kylläkin pinempi kuin käyttämäsi kalusto) niin reppu sopii kuin nakutettu. Mukaan mahtuu hyvin lisäsalama tai kaksi, bounceri, pattereita, leatherman, taskulamppu jne. Kyseistä reppua saa myös tilaajalahjana, jos tilaa kamera lehden (tosin sen arvoksi mainitaan 33 euroa ;-)).
lippoma
Viesti:

MattiH kirjoitti:Ennalta ei olisi uskonut, miten nopeasti näillä järjestelmädigeillä täyttää isotkin kortit. RAW-kuvat vievät tilaa runsaat kuusi megaa, mutta kuvanoton vaivattomuus ja nopeus ovat suurin syyllinen.

Kuukausi sitten minulla oli kovalevyllä vapaata tilaa yli 40 GB, nyt enää 18 GB. Taitaa olla edessä sekä kirjoittavan dvd:n että uuden kovalevyn hankkiminen....
Ajattelin, että itse ainakin odottelen DVD-RW asemien hinnanlaskua ja ostan siksi ajaksi lisää kovalevytilaa. CD-RW- asemalla saan poltettua ne, kuvat jotka ovat tarpeen, vaikka kyllä valokuvien siirtäminen koneesta toiseen onnistuu kätevästi tuolla X-drivella. 200 GB kiintolevy maksaa noin 300 € ja kirjoittava DVD-asema noin 400 €, ja taitavat nuo asemat olla vielä aika hitaitakin. Joten minun mielestäni kannattaa varmaan odotella vielä DVD-RW- asemien hinnan laskua ja sijoittaa kiintolevýihin, kuten Mikrobitti lehdessä oli ohjeena oliko se jo vuonna 1999: "kiintolevy kannattaa heti alusta ostaa mahdollisimman iso, sillä ostat miten ison tahansa se loppuu ennemmin tai myöhemmin kesken" (vapaasti lainaten). Joten kiinolevytila ei ikinä mene hukkaan, muistia tarvitaan aina. Hyvät ohjeet ja neuvot ovat kullanarvoisia.
Vastaa Viestiin