Tuohon kokoon olen tutustunut käyttäessäni E10, olisiko D60 hieman kevyempi. No, se tietenkin riippuu minkä objektin kiinnittää. Mutta sen muistan, että E10:n paino yllätti. Kuvatessa huomaa myös, että joutuu enemmän työskentelemään kuin mitä joutuu kevyimmillä. Olen ajatellutkin, että ammattivalokuuvaajien pitäisi varmasti huolehtia lihaskunnostaan ja opetella oikeata ergonomiaa. Muuten varmasti alkavat ylävartalon lihakset oireilla. Kameralaukku painaa nyt kyllä jo aika paljon (kamera, Canonin EF 75-300, Canonin EF 28-80, Canonin EF 1.8, 550EX, 420EX, X-drive, paristoja, piuhoja, akut, muistikortit), painoa en ole mitannut. Lowepro 3 on jo täynnä ja olenkin ajatellut hankkia paremman ergonomian vuoksi vielä repun laukun lisäksi.MattiH kirjoitti:Onko järjestelmädigin kokoon ja painoon tottuminen ollut hankalaa?
Mites laukaisuviive, ehtiikö ilmeisiin mukaan?
Laajakulmaobjektiivikin pitää ostaa?
Tuota ostamaasi Canonin EF 75-300/4,0-5,6 IS USM hinta/laatusuhdetta on kehuttu hyväksi. Nähtävästi olet ollut tyytyväinen siihen?
todellisen laajakulma (17 - 28mm) objektin ostan kun talous sallii ja osuu sopiva kohdalle.
Liikkuvan kuvattavan ilmeisiin ehtii mukaan tai ei, eteenkään jos käyttää punasilmäisyyden estoa. Parhaiten saa tilanteista kuvia asettamalla "driven", kuvaustavan sarjatoiminnolle. Silloin pystyy ottamaan 8 peräkkäistä kuvaa. Näihin kaikkiin 8 kuvaan ei salama ehdi mukaan etenkin, jos patterit ovat käytetyt salamassa. "Tuoreilla" pattereilla salamakin ehtii mukaan lähes kaikkiin kuviin.
Tuohon Canonin EF 75-300:een olen ollut tyytyväinen, vaikkakin valovoima joissain kuvissa ei ole ollutkaan tyydyttävä. Etenkin jos kuvaa suomalaisen alakulon perussäässä; iltapäivällä, harmaat riippuvat pilvet. Kun tuollaisen kuvan ottaa tietokoneelle ja ajattelee että väänänpäs kuvan uteen uskoon Photoshopissa, niin minulla ei ainakaan siitä synny mitään hyvää. Huomaa vaan miten valot ja värit muuttuvat entistä epäaidoimmiksi. Esimerkkinä tuo kuvagalleriassa ( http://www.kuvagalleria.net/d60/ ) kauppatorilta "putkella" otettu kuva : http://www.kuvagalleria.net/d60/slides/IMG_0101.html
Parasta jättää kuva muutaman pienen säädön jälkeen silleensä, etenkin kun Photshop taidot eivä ole niin hääppöset.
Kaikkien näiden putkien ja linssien kanssa on vielä pitkään opettelemista. Käyttövarmuus ei tule muuten kuin kokemuksen kautta.
Kaiken kaikkiaan kysymyksiä nousee koko ajan lisää ja sehän tässä harrastuksessa viehättääkin, oppii uutta kuten tuossa edellä sanoin TRIAL AND ERROR - HIGHWAY TO KNOWLEDGE