eGlobal Central eli eglobalcentral.eu

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
HarriJ

Re: kansainvälinen takuu toimii

Viesti Kirjoittaja HarriJ »

mremonen kirjoitti: Ja mulle on rehellisesti sanoen yks hailee, saako valtio näistä kameroista ALVit, LELlit ja TELlit. Niin kauan kun isot pomot vetää välistä kaikenlaisilla kulukorvauksilla ja lisäeläkkeillä miljoonia. Mun koko elämän aikana tilattujen kameroiden ALVit ja tullit ei riitä yhden koijarin yhden kuukauden koijauksiin.
Se, että jotkut vetää välistä, antaa siis oikeuden kaikille vetää välistä?
Jos pomot ovat pörssiyhtiöiden palveluksessa, niin on omistajien oikeus maksaa ihan mitä haluavat. Se on tyylipuhdasta kapitalismia.
Jos on julkishallinnon pomoista kyse, niin jokainen voi joka neljäs vuosi katsoa peiliin ja jättää äänestämättä niitä, jotka tuon sallivat.

Jos kaikki jättäisivät veronsa samalla lapsellisella perusteella maksamatta, niin Suomi olisi kohta Kreikan tiellä konkurssissa. Samoin palveluiden veloitushinnat olisivat kuin ison veden takana eli käynti terveyskeskuksessa maksaisi väh. 1000 €/kerta. Koulujen lukukausimaksut olisivat 5000 €/kausi.

Kannattaisi ajatella hieman pidemmälle kokonaisuutta ja jättää se oman napanöyhtän tuijotus vähemmälle.
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

mremonen kirjoitti:
Munt kirjoitti:Mistä näitä tyyppejä oikein sikiää???

Laita googleen kaksi ratkaisevaa hakusanaa: Canon ja takuu. Tässä eka osuma alla:
Voisit sinäkin Muntti välillä puhua kokemuksesta etkä vain luullun perusteella (vaikka vanha ketju onkin). Mulla on ihan faktapohjaista tietoa siitä, että eGlobalilta tullut runko on JASsilla korjattu takuuseen. Emokortin vaihto kyseessä.
Miten voisin puhua kokemukseen perustuen, kun en tilaa kameroita tuollaisista puljuista ja raahaa niitä takuuhuoltoon? Jokainen tilaus on erilainen ja kameran mukana tulevia takuukortteja on erilaisia. Joissakin on kansainvälinen takuu ja toisissa maaosakohtainen, kuten vaikkapa ihan erikseen nimetyissä Canonin USA malleissa. Huollossa myös tuntuu sattuvan sellaisia virheitä, että näistä ihme paikoista ostettuja kameroita takuuhuolletaan, kun JAS ei osaa sanoa ettei niissä ole takuuta.
Tiesitkö myös sen, että kiinalaiset basaarit ovat täynnä erilaisia yksityiskohtaisia hologrammitarroja liimattavaksi akkuihin osoittamaan tuotteen aitoutta. Ja sieltä löytyy myös myynnistä "aitoja Canon international warranty"- takuukortteja. Sellaisenhan väärentää lapsikin...

..
HarriJ

Viesti Kirjoittaja HarriJ »

Joidenkin tietojen mukaan maahantuojilla on myös tietokannoissa heidän kauttaan tuotujen tuotteiden sarjanumerot, jotta takuupalvelut voidaan evätä harmaatuoduilta laitteilta.
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
Munt

HarriJ kirjoitti:Joidenkin tietojen mukaan maahantuojilla on myös tietokannoissa heidän kauttaan tuotujen tuotteiden sarjanumerot, jotta takuupalvelut voidaan evätä harmaatuoduilta laitteilta.
Käytännössä se ei toimi näin. Joku suomalainen maahantuoja varmasti näkee onko objektiivi heidän maahantuomansa, mutta ei sitä onko objektiivi tuotu ns virallista reittiä EU alueelle. Sopassa on liian monta toimijaa tällaiseen ja maahantuoja ei voi evätä EU maista ostetun laitteen takuuhuoltoa sillä perusteella, että laite ei ole heidän itsensä maahantuoma. Tästähän meillä on laki olemassa.

..
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Munt kirjoitti:Miten voisin puhua kokemukseen perustuen, kun en tilaa kameroita tuollaisista puljuista ja raahaa niitä takuuhuoltoon?
Sitten ei kannata esittää mielipiteitä tietona.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viesti:

HarriJ kirjoitti:Se, että jotkut vetää välistä, antaa siis oikeuden kaikille vetää välistä?
Koko lailla kyllä.
HarriJ kirjoitti:Jos on julkishallinnon pomoista kyse, niin jokainen voi joka neljäs vuosi katsoa peiliin ja jättää äänestämättä niitä, jotka tuon sallivat.
Eilenkö synnyit?
HarriJ kirjoitti:Kannattaisi ajatella hieman pidemmälle kokonaisuutta ja jättää se oman napanöyhtän tuijotus vähemmälle.
Mun efektiivinen veroprosentti (ml. kaikki lakisääteiset palkasta pidätettävät maksut) on 50+. Veikkaan, että maksan enemmän veroja absoluuttisesti ja suhteellisesti, kuin moni tänne kirjoittava johonkin muualle tuijottava.

Ja te yrittäjät: älkää myöskään siirtäkö omia toiminimiänne Viroon tai muuten tehkö verosuunnittelua. Minä katson, että kannan jo ihan tarpeeksi tähän kekoon rahaa ilman jotain random tullia ja alvia kameran osalta.

Ja muistakaa, ettette uita autojanne Saksasta, vaan ostatte ne Suomesta. Kaljat myös.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Munt

mremonen kirjoitti:
Munt kirjoitti:Miten voisin puhua kokemukseen perustuen, kun en tilaa kameroita tuollaisista puljuista ja raahaa niitä takuuhuoltoon?
Sitten ei kannata esittää mielipiteitä tietona.
Mä nään näitä tapauksia töissä. En tarvitse enää omakohtaisia kokemuksia tämän saamani tiedon lisäksi...

..
mremonen
Viesti:

HarriJ kirjoitti:Samoin palveluiden veloitushinnat olisivat kuin ison veden takana eli käynti terveyskeskuksessa maksaisi väh. 1000 €/kerta. Koulujen lukukausimaksut olisivat 5000 €/kausi.
Mun on kyllä hirveän vaikea uskoa, että terveyskeskuksessa käynti USAssakaan maksaa vähintään tonnia kerta. Koulujen lukukausimaksut voisivat olla Suomessakin hyvä asia, niin saataisiin siellä yliopistolla vetelehtijät töihin.
---
blogi
mremonen
Viesti:

Miten sun mielestä Muntti tää homma menee, kun kerran ihan laillinen kuriirifirma tuo tavaran ovelle? Missä kohtaa se "rikos" tapahtuu?

Mulle tuli juuri pari tuntia sitten Amazonista Kindle UPS:in kiikuttamana ovelle. Lähettäjänä Amazon USA. Miten minä voin tietää, onko tuosta kannettu tullit, alvit, LELlit ja KELlit? Amazon kyllä rahasti ne, mutta kilahtavatko ne koskaan Suomen pohjattomaan verokassaan?

Samalla tavalla kun ostan firmasta x tavara y hintaan z, niin pitääkö minun tietää onko siitä pidätetty joku veteraanien tukirahaston maksu vai ei? Ja mitä hinta sisältää? Jos sieltä sanotaan, että tilaus on pukka, niin eikö sanaan voi luottaa? Kuten sanottu, en minä tiedä Rajalankaan tilityksistä yhtään mitään.
---
blogi
jphakola

Viesti Kirjoittaja jphakola »

mremonen kirjoitti:Miten sun mielestä Muntti tää homma menee, kun kerran ihan laillinen kuriirifirma tuo tavaran ovelle? Missä kohtaa se "rikos" tapahtuu?

Mulle tuli juuri pari tuntia sitten Amazonista Kindle UPS:in kiikuttamana ovelle. Lähettäjänä Amazon USA. Miten minä voin tietää, onko tuosta kannettu tullit, alvit, LELlit ja KELlit? Amazon kyllä rahasti ne, mutta kilahtavatko ne koskaan Suomen pohjattomaan verokassaan?
Nähdäkseni rikos tapahtuu siinä vaiheessa kun sinä itse jätät tekemättä tulli-ilmoituksen vastaanottamastasi tavarasta. Mm. tullin ohjeistuksesta löytyy mainintana: "Jos postipaketti on toimitettu tullaamattomana kotiosoitteeseen, niin postipaketille on tehtävä tulliselvitys jälkikäteen lähettämällä Tullille vapaamuotoinen pyyntö tullata lähetys."

Lailliset kuriirifirmat ovat nimenomaisesti laillisia kuriirifirmoja joiden tehtävänä on siirtää paketteja kaupan osapuolten välillä eikä vastata osapuolten tulli- ja verovelvollisuuksista ja en ole kyllä EU:n ulkopuolelta tavaroita tilaillessani vielä nähnyt yhtään firmaa joka edes olisi valehdellut hoitavansa tullikuluja tms vaan kyllä se on periaatteessa ihan omalla vastuulla. Amazon.com ei esimerkiksi ole noita koskaan edes yrittänyt rahastaa.

EU:n tullirajan sisäpuoliset kaupat ovat taas oma lukunsa mutta silloinkin puhutaan vaan arvonlisäverojen tilityksistä kohdemaihin kohdemaiden veroprosenteilla.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mremonen kirjoitti: Koulujen lukukausimaksut voisivat olla Suomessakin hyvä asia, niin saataisiin siellä yliopistolla vetelehtijät töihin.
Meinaat että vain rikkaiden kakarat saavat kouluttautua? Vai että vain rikkaiden kakarat saavat vetelehtiä?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
mremonen
Viesti:

OskuK kirjoitti:Meinaat että vain rikkaiden kakarat saavat kouluttautua? Vai että vain rikkaiden kakarat saavat vetelehtiä?
Meinaan, että sen mitä waalruusi säästää perintöverossa muuttamalla Ruotsiin, maksettaisiin koko tän foorumin ylläpito, foorumilaisten tuloverot, ALVit, tullit, LELlit ja KELlit n. sadaksi vuodeksi. Mutta verotus onkin vaan keskiluokkaa varten. Rikkaiden ei tarvi maksaa ja köyhillä ei ole mistä maksaa.

Mun osalta tää on nyt tällä kertaa tässä. Ostakaa mun puolesta kameranne mistä haluatte. Mutta jännä, että täällä jaksetaan hurskastella tällaisista kirpunpaskoista. Jos ongelmat olis jossain ratkaistu verotusta kiristämällä, niin me oltais tän universumin kunkkuja.
---
blogi
mremonen
Viesti:

jphakola kirjoitti:Amazon.com ei esimerkiksi ole noita koskaan edes yrittänyt rahastaa.

EU:n tullirajan sisäpuoliset kaupat ovat taas oma lukunsa mutta silloinkin puhutaan vaan arvonlisäverojen tilityksistä kohdemaihin kohdemaiden veroprosenteilla.
Jaa, no sit mun Kindle lienee laiton. Mut Amazonista se tuli ja ihan oli tullit velottu siellä päässä. Tilaa vaikka itse Kindle.

Ja tää mun viimeinen tilaus tuli ihan EU:sta. Miten se oli sinne joutunut ja mitä siitä oli maksettu, niin en tiedä.
---
blogi
OskuK

mremonen kirjoitti: Mutta jännä, että täällä jaksetaan hurskastella tällaisista kirpunpaskoista. Jos ongelmat olis jossain ratkaistu verotusta kiristämällä, niin me oltais tän universumin kunkkuja.
Toisaalta noin sanovat kaikki -murhaajatkin: että mualla on kovempia murhamiehiä, miten jotakuta voi kinnostaa yksi hikinen murha?!

Sinänsä en edes huomannut, että kyse oli verotuksen kiristämisestä. Luulin että kyse oli hurskastelevista vapaamatkustajista ja muita kaikesta syyttävistä salakuljettajista.

Waldo's Peoplen Waldo:

sahe69

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

jphakola kirjoitti:Nähdäkseni rikos tapahtuu siinä vaiheessa kun sinä itse jätät tekemättä tulli-ilmoituksen vastaanottamastasi tavarasta. Mm. tullin ohjeistuksesta löytyy mainintana: "Jos postipaketti on toimitettu tullaamattomana kotiosoitteeseen, niin postipaketille on tehtävä tulliselvitys jälkikäteen lähettämällä Tullille vapaamuotoinen pyyntö tullata lähetys."

Lailliset kuriirifirmat ovat nimenomaisesti laillisia kuriirifirmoja joiden tehtävänä on siirtää paketteja kaupan osapuolten välillä eikä vastata osapuolten tulli- ja verovelvollisuuksista ja en ole kyllä EU:n ulkopuolelta tavaroita tilaillessani vielä nähnyt yhtään firmaa joka edes olisi valehdellut hoitavansa tullikuluja tms vaan kyllä se on periaatteessa ihan omalla vastuulla. Amazon.com ei esimerkiksi ole noita koskaan edes yrittänyt rahastaa.
Kannattaisi ehkä googlata vaikka 'DDP Incoterms 2010' ja vasta sen jälkeen alkaa väittää että on laitonta myydä EU:n ulkopuolelta niin ettei asiakkaalle tule tullivelvollisuuksia, tai etteivät kuriirifirmat toimita kyseisellä toimitusehdolla.

Syy miksi useimmat nettikaupat eivät toimita DDP:nä on yksinkertaisesti se, että se on heille halvempaa/helpompaa.

edit: liittyen Amazon.comiin niin juuri kesäkuussa tilasin sieltä kirjoja ja tulivat omaksikin yllätyksekseni DDP:nä. Noin kuukautta myöhemmin lähettivät vielä parin euron hyvityksen kun olivat arvioineet verot/tullit yläkanttiin. :)
jiihaa2

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

http://www.eglobalcentral.eu/terms-and- ... ns-eu.html

Lukekaa kohta 16.2. Ei tuossa ole mitään epäselvää. Alussa sanotaan selvästi että sopimus tehdään lopussa mainitun eli kiinalaisen firman kanssa. Näinollen ostoksista pitää lain mukaan maksaa alvi ja tulli.

Remosen kanssa silti samaa mieltä, se veronmaksu alkais riittään täälläkin. Jos kamat on tullissa niin hankala jättää sinnekään, silti.

Takuusta: http://www.eglobalcentral.eu/warranty-policy-eu.html

"Please note that all our products are imported goods and will not come with manufacturer's warranty but instead we will cover the warranty through our own company."

Edelleen ei jää mitään epäselvää, pelaa niinkuin Munt sanoo. Eli lukekaa präntit. Tämä on siitä fiksu firma että selkeästi kertoo mitä tekee.

Homma voi silti toimia. Runkoa en kuitenkaan itse tuolta ostaisi, sen verran on kokemusta siitä että takuuta tarvitaan.
jphakola

sahe69 kirjoitti:
jphakola kirjoitti:Nähdäkseni rikos tapahtuu siinä vaiheessa kun sinä itse jätät tekemättä tulli-ilmoituksen vastaanottamastasi tavarasta. Mm. tullin ohjeistuksesta löytyy mainintana: "Jos postipaketti on toimitettu tullaamattomana kotiosoitteeseen, niin postipaketille on tehtävä tulliselvitys jälkikäteen lähettämällä Tullille vapaamuotoinen pyyntö tullata lähetys."

Kannattaisi ehkä googlata vaikka 'DDP Incoterms 2010' ja vasta sen jälkeen alkaa väittää että on laitonta myydä EU:n ulkopuolelta niin ettei asiakkaalle tule tullivelvollisuuksia, tai etteivät kuriirifirmat toimita kyseisellä toimitusehdolla.
Oletin että tuossa laittomuusasiassa kysymys koski tilaamista näistä honkongilaisista vat-free ja no hidden cost henkisistä narikoista joissa jo tuo vastaus kertoo sen että ainakaan honkkarista ei velvotteita tulla hoitamaan.

Amazonin käyttämää toimitusehtoa en tosiaan ollut huomannut mutta se että yksi suuri nettikauppa toimittaa tuolla toimitustavalla ei vapauta sinänsä tilaajaa kuvittelemaan että kaikki kotiin tulevat toimitukset ovat hoidettuja ja kunnossa.
jphakola

mremonen kirjoitti: Meinaan, että sen mitä waalruusi säästää perintöverossa muuttamalla Ruotsiin, maksettaisiin koko tän foorumin ylläpito, foorumilaisten tuloverot, ALVit, tullit, LELlit ja KELlit n. sadaksi vuodeksi. Mutta verotus onkin vaan keskiluokkaa varten. Rikkaiden ei tarvi maksaa ja köyhillä ei ole mistä maksaa.

Mun osalta tää on nyt tällä kertaa tässä. Ostakaa mun puolesta kameranne mistä haluatte. Mutta jännä, että täällä jaksetaan hurskastella tällaisista kirpunpaskoista. Jos ongelmat olis jossain ratkaistu verotusta kiristämällä, niin me oltais tän universumin kunkkuja.
No kaikkihan noita tulleja kiertävät jos kykenevät, ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole.

Mutta on vähän naurettavaa jos sitä tarvitsee selitellä itselleen ja muille jonain pienen ihmisen rotestina rikkaita kohtaan jos kyseessä on siitä että todellisuudessa itse kukin on vain se ahne opportunistinen *skiainen joka haluaa päästä vähän halvemmalla ;)

Etenkin kun jos tuota ajattelee protestimielialana niin kohde on vähän väärä. Valtio osaa kyllä paikata kirstunsa muuttamalla verotusta sellaiseen suuntaan jossa vältteleminen on vaikeampaa (vrt esim loikka TV-maksusta YLE-veroon..) mutta noiden Vat-free kauppojen suosiminen ampuu lähinnä vain suoraan siihen eurooppalaiseen pienyrittäjään joka yrittää noudattaa lainsäädäntöä ja kenties työllistää ohessaan joukon palkansaajia.
mremonen
Viesti:

jphakola kirjoitti:Mutta on vähän naurettavaa jos sitä tarvitsee selitellä itselleen ja muille jonain pienen ihmisen rotestina rikkaita kohtaan jos kyseessä on siitä että todellisuudessa itse kukin on vain se ahne opportunistinen *skiainen joka haluaa päästä vähän halvemmalla ;)
En minä tässä itselleni ole selittelemässä mitään. Näissä ketjuissahan homma lähtee aina siitä, että joku sanoo ostavansa jotain jostain. Muualta kuin Suomesta/EU:stä. Sen jälkeen Muntti (tai joku muu) vetää esiin verotuksen ja tullit. Ihan kuin joku kameran tilaaminen honkkarista olisi sen laittomampaa kuin sen tuominen tuliaisena, eikä mene punaista linjaa Helsinki-Vantaalla. Verottomien tuomisten raja on 430 EUR. Parin viikon reissu Nykiin tuottaa jo helposti tuon yli menevän määrän vaatteita ja aurinkolaseja.

Sovitaan, että jokainen saa ostaa kameransa ja muut kamat mistä haluaa, eikä se kuulut täällä majaileville tullipoliiseille. Jos verokertymä ja työllisyys huolettaa, niin lopettakaa ulkomaanmatkailu ja viinan rahtaaminen. Menkää lomalla Pihtiputaalle ja kaljat sieltä K-kaupasta tai Alkosta. Ja muistakaa ostaa aina kotimaista.

Tämän tyyppisissä ketjuissa hurskastelu toimii molempiin suuntiin.
---
blogi
OskuK

Lisää hurskastelua, innovoijalta ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

Vastaa Viestiin