Kokemuksia Saksasta
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Heinä 05, 2003 19 : 38
- Paikkakunta: Helsinki
Kokemuksia Saksasta
Kirjoittelin tuossa parisen kuukautta sitten näille palstoille asioinnistani New York Camera nimisen liikkeen kanssa. Kuten jo tuolloin kävi ilmi, kaupankäynti sujui hyvässä hengessä Murphyn lain siivittämänä. Eikä jatkokaan tuonut poikkeusta. Tässä tarina kaikkine likaisine pikku yksityiskohtineen:
Kaikki alkoi 25. elokuuta kun tilasin 10D:n, 70-200/f4-opiskan, sekä muutaman lisävarusteen New York Camerasta (NYC). Tässä vaiheessa kaikki näytti hyvältä, lupasivat tilausvahvistuksen mukaan toimittaa koko tilauksen 3-5 päivän kuluessa. Tästä rohkaistuneena maksoin vaaditun summan firman pankkitilille ja jäin näpit syyhyten odottelemaan siirtymistä digiaikaan.
Pari viikkoa kului, mutta kameraa ei kuulunut. Soitin NYC:n puhelinpalveluun, jossa Graham-niminen kaveri kertoi kameran tulevan seuraavalla viikolla. Vaan eipä tullut. Tämän jälkeen kaupanteossa alkoi huvittava episodi, jossa joka viikko soitin puhelinpalveluun ja aina Graham kertoi kameran saapuvan seuraavalla viikolla. Laskujeni mukaan tätä vaihetta kesti viiden viikon ajan.
Tässä vaiheessa alkoi mitta täyttyä, joten otin yhteyttä puljun pääjohtajaan, nimeltään Gerold. Hän kertoi minulle, että heillä on pieniä toimitusvaikeuksia kameran suhteen (jotka luonnollisesti olivat Canonin syytä). Vastasin hänelle, että asioiden näin ollessa haluan peruuttaa tilaukseni ja saada rahani takaisin. Tämä ei kuitenkaan Geroldille käynyt, vaan hän vetosi siihen, että he ovat tilanneet kameran epävirallisesta lähteestä "vain minua varten" ja eivät siksi voi peruuttaa tilausta. Mitäpä tuohon sanomaan, heillä oli rahat ja näin ollen myös täysi valta. Odotus jatkui.
Noin kaksi kuukautta tilauksen jättämisestä paketti sitten vihdoin ja viimein saapui. Voiko tämä olla totta, ajattelin. Ei voi. Kamera kyllä löytyi ja se jopa toimikin, mutta objektiivi loisti poissaolollaan. Muutama kirosana taisi naapureiden iloksi irrota, ennenkuin huomasin, että lähetysluettelossa oli maininta: "70-200mm objektiivia ei löydy varastosta ja se lähetetään jälkilähetyksenä. Huvittavaa asiassa oli se, että en ollut saanut NYC:stä minkäänlaista vihjettä siitä, että heillä oli toimitusvaikeuksia kameran lisäksi myös objektiivin osalta. Jopa sähköpostitse tulleessa lähetysilmoituksessa objektiivi oli vielä lähetettävien osien listalla.
Tämän jälkeen otteita oli pakko koventaa. Soitin Grahamille ja haukuin firman lyttyyn. Oma mieli parani kummasti, mutta sakemanni taisi ottaa hiukan nokkiinsa. Tästä ei tietenkään ollut apua itse asian suhteen, joten seuraavaksi otin yhteyttä Suomen EU-kuluttajaneuvontaan. Erittäin ystävällinen kuluttajaneuvoja kertoi, että minulla on asiassa laillinen oikeus purkaa kauppa, sillä NYC on selkeästi ylittänyt sopimuksessa asetetun määräajan ja näin ollen rikkonut sopimusta. Hän suositteli, että lähettäisin NYC:iin kirjallisen vaatimuksen, jossa selkeästi ilmoittaisin haluavani rahani takaisin objektiivin osalta. Mikäli tätä vaatimusta ei noudatettaisi, siirtyisi asia EU:n kuluttajaviranomaisille.
Miten NYC sitten asiaan suhtautui? No, viittasivat kintaalla kaikille kuluttajaviranomaisten vaatimuksille ja jatkoivat lauseen "olette tilanneet tavaran joten sen myös toimitamme" hokemista. Selvästikin heillä oli kokemusta kuluttajaihmisten kanssa toimimisesta ja tiesivät siis, että kuluttajaviranomaisella ei riitatapausten suhteen minkäänlaisia pakkokeinoja ole. Rikkoivat lakia, yhtä kaikki.
Koska resursseja/kiinnostusta oikeusprosessin nostamiseen NYC:ä vastaan ei ollut, asia oli pakko jättää siihen. Onneksi itse kamera oli jo hyppysissä ja kuvaamaan pääsi kaapista löytyvillä vanhoilla EF-objektiiveilla :-)
Tapauksen jälkinäytös nähtiin eilen, kun opiska lopulta kolahti postiluukusta (siis vertauskuvainnollisesti). Aikaa tilauksen toimittamiseen kului näin ollen muutama päivä vaille kolme kuukautta (vrt. 3-5 päivää).
------------
Jottei juttu menisi pelkäksi valittamiseksi, niin annetaan nyt sitten myös kehujakin. Kohtaloa uhmaten tilasin nimittäin männäviikolla Computeruniverse-nimisestä kaupasta Lowepro Photo Trekker AW II - merkkisen kamerarepun. Ja täytyy sanoa, että meninki oli hyvin erilainen kuin edellisten ostosten suhteen.
Jo tilauksen suorittaminen oli varsin luottamusta herättävää. Varastotilanne oli selkeästi esillä ja kaikista muutoksista luvattiin tiedottaa välittömästi. Sain tilaukseni edistymisestä kolme viestiä, vaikka mitään hämminkiä varastosaldojen tms. suhteen ei ollut. Reppu toimitettiin tilauksen jättämisestä laskien viidessä (!) arkipäivässä, mikä tuntuu NYC-sekoiluiden jälkeen vähintäänkin luksukselta. Sokerina pohjalla reppu toimitettiin kotiovelle saakka ja business-luokassa, vaikka toimitustapa oli halvin mahdollinen. Itse paketti oli helvetillisesti pehmustettu metri x metri kuutio, vaikka kyseessä oli vain pehmeä paketti (!)
Että silleen. Kummasta kaupasta sinä ostaisit kamerasi ?
-Tommi
Kaikki alkoi 25. elokuuta kun tilasin 10D:n, 70-200/f4-opiskan, sekä muutaman lisävarusteen New York Camerasta (NYC). Tässä vaiheessa kaikki näytti hyvältä, lupasivat tilausvahvistuksen mukaan toimittaa koko tilauksen 3-5 päivän kuluessa. Tästä rohkaistuneena maksoin vaaditun summan firman pankkitilille ja jäin näpit syyhyten odottelemaan siirtymistä digiaikaan.
Pari viikkoa kului, mutta kameraa ei kuulunut. Soitin NYC:n puhelinpalveluun, jossa Graham-niminen kaveri kertoi kameran tulevan seuraavalla viikolla. Vaan eipä tullut. Tämän jälkeen kaupanteossa alkoi huvittava episodi, jossa joka viikko soitin puhelinpalveluun ja aina Graham kertoi kameran saapuvan seuraavalla viikolla. Laskujeni mukaan tätä vaihetta kesti viiden viikon ajan.
Tässä vaiheessa alkoi mitta täyttyä, joten otin yhteyttä puljun pääjohtajaan, nimeltään Gerold. Hän kertoi minulle, että heillä on pieniä toimitusvaikeuksia kameran suhteen (jotka luonnollisesti olivat Canonin syytä). Vastasin hänelle, että asioiden näin ollessa haluan peruuttaa tilaukseni ja saada rahani takaisin. Tämä ei kuitenkaan Geroldille käynyt, vaan hän vetosi siihen, että he ovat tilanneet kameran epävirallisesta lähteestä "vain minua varten" ja eivät siksi voi peruuttaa tilausta. Mitäpä tuohon sanomaan, heillä oli rahat ja näin ollen myös täysi valta. Odotus jatkui.
Noin kaksi kuukautta tilauksen jättämisestä paketti sitten vihdoin ja viimein saapui. Voiko tämä olla totta, ajattelin. Ei voi. Kamera kyllä löytyi ja se jopa toimikin, mutta objektiivi loisti poissaolollaan. Muutama kirosana taisi naapureiden iloksi irrota, ennenkuin huomasin, että lähetysluettelossa oli maininta: "70-200mm objektiivia ei löydy varastosta ja se lähetetään jälkilähetyksenä. Huvittavaa asiassa oli se, että en ollut saanut NYC:stä minkäänlaista vihjettä siitä, että heillä oli toimitusvaikeuksia kameran lisäksi myös objektiivin osalta. Jopa sähköpostitse tulleessa lähetysilmoituksessa objektiivi oli vielä lähetettävien osien listalla.
Tämän jälkeen otteita oli pakko koventaa. Soitin Grahamille ja haukuin firman lyttyyn. Oma mieli parani kummasti, mutta sakemanni taisi ottaa hiukan nokkiinsa. Tästä ei tietenkään ollut apua itse asian suhteen, joten seuraavaksi otin yhteyttä Suomen EU-kuluttajaneuvontaan. Erittäin ystävällinen kuluttajaneuvoja kertoi, että minulla on asiassa laillinen oikeus purkaa kauppa, sillä NYC on selkeästi ylittänyt sopimuksessa asetetun määräajan ja näin ollen rikkonut sopimusta. Hän suositteli, että lähettäisin NYC:iin kirjallisen vaatimuksen, jossa selkeästi ilmoittaisin haluavani rahani takaisin objektiivin osalta. Mikäli tätä vaatimusta ei noudatettaisi, siirtyisi asia EU:n kuluttajaviranomaisille.
Miten NYC sitten asiaan suhtautui? No, viittasivat kintaalla kaikille kuluttajaviranomaisten vaatimuksille ja jatkoivat lauseen "olette tilanneet tavaran joten sen myös toimitamme" hokemista. Selvästikin heillä oli kokemusta kuluttajaihmisten kanssa toimimisesta ja tiesivät siis, että kuluttajaviranomaisella ei riitatapausten suhteen minkäänlaisia pakkokeinoja ole. Rikkoivat lakia, yhtä kaikki.
Koska resursseja/kiinnostusta oikeusprosessin nostamiseen NYC:ä vastaan ei ollut, asia oli pakko jättää siihen. Onneksi itse kamera oli jo hyppysissä ja kuvaamaan pääsi kaapista löytyvillä vanhoilla EF-objektiiveilla :-)
Tapauksen jälkinäytös nähtiin eilen, kun opiska lopulta kolahti postiluukusta (siis vertauskuvainnollisesti). Aikaa tilauksen toimittamiseen kului näin ollen muutama päivä vaille kolme kuukautta (vrt. 3-5 päivää).
------------
Jottei juttu menisi pelkäksi valittamiseksi, niin annetaan nyt sitten myös kehujakin. Kohtaloa uhmaten tilasin nimittäin männäviikolla Computeruniverse-nimisestä kaupasta Lowepro Photo Trekker AW II - merkkisen kamerarepun. Ja täytyy sanoa, että meninki oli hyvin erilainen kuin edellisten ostosten suhteen.
Jo tilauksen suorittaminen oli varsin luottamusta herättävää. Varastotilanne oli selkeästi esillä ja kaikista muutoksista luvattiin tiedottaa välittömästi. Sain tilaukseni edistymisestä kolme viestiä, vaikka mitään hämminkiä varastosaldojen tms. suhteen ei ollut. Reppu toimitettiin tilauksen jättämisestä laskien viidessä (!) arkipäivässä, mikä tuntuu NYC-sekoiluiden jälkeen vähintäänkin luksukselta. Sokerina pohjalla reppu toimitettiin kotiovelle saakka ja business-luokassa, vaikka toimitustapa oli halvin mahdollinen. Itse paketti oli helvetillisesti pehmustettu metri x metri kuutio, vaikka kyseessä oli vain pehmeä paketti (!)
Että silleen. Kummasta kaupasta sinä ostaisit kamerasi ?
-Tommi
-
- Viestit: 6200
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
Olen asioinut kolmen saksalaisen liikkeen (Technikdirekt, Ac-foto ja Camera-Discount) kanssa (sekä Visalla että COD) ja joka kerta on kaupat sujuneet juuri niin kuin pitääkin.
Ny Camerasta olen kuullut viime aikoina pelkästään huonoa ja viime vuonnakin oli joillekkin käynyt ilmi NYC:n huono palvelu ja tilausten viipyminen. Vaikka Ny Camerassa on usein halvin hinta, en ole sieltä koskaan tilannut, enkä tule tilaamaan.
Objektiiveja saa Suomesta erittäin edullisesti Akibasta. Objektiivin saa usein suoraan hyllystä (tai viikon-parin odotus) ja rahat voi ojentaa suoraan ihmiselle.
Ny Camerasta olen kuullut viime aikoina pelkästään huonoa ja viime vuonnakin oli joillekkin käynyt ilmi NYC:n huono palvelu ja tilausten viipyminen. Vaikka Ny Camerassa on usein halvin hinta, en ole sieltä koskaan tilannut, enkä tule tilaamaan.
Objektiiveja saa Suomesta erittäin edullisesti Akibasta. Objektiivin saa usein suoraan hyllystä (tai viikon-parin odotus) ja rahat voi ojentaa suoraan ihmiselle.
-
- Viestit: 158
- Liittynyt: Maalis 02, 2003 7 : 52
-
- Viestit: 254
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 8 : 52
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: optiikka
Klikkaa yläreunasta auki LINKIT-sivu, sieltä haet "saksalainen hintavertailu".sininen4 kirjoitti:Voisiko joku kertoa, mistä nettiosoitteesta voisin selvittää canonin 70-200 f2.8 L IS -objektiivin Saksan hintoja. Olen lähdössä Saksaan, mahdollisesti.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Marras 06, 2003 10 : 21
Re: optiikka
Hintavertailu löytyy esim. www.guenstiger.desininen4 kirjoitti:Voisiko joku kertoa, mistä nettiosoitteesta voisin selvittää canonin 70-200 f2.8 L IS -objektiivin Saksan hintoja. Olen lähdössä Saksaan, mahdollisesti.
Itse olen tilannut kameroita yms. topfoto-onlinesta ja technicdirektistä, riippuen maksutavasta. Topfoto jos haluu codilla ja toinen jos visalla. Molemmista olen saanut hyvää palvelua ja tiedon heti, onko varastossa vai ei.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Marras 19, 2003 21 : 21
Re: optiikka
Mikäköhän ton technicdirektin osoite on ?Pusse kirjoitti:Itse olen tilannut kameroita yms. topfoto-onlinesta ja technicdirektistä, riippuen maksutavasta. .
itellä olisi suunnitelmissa tilata Sonyn DSC-V1 Saksasta.. onkohan muita suositeltavia kauppoja ?
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: Huhti 13, 2003 21 : 57
- Paikkakunta: Espoo
Re: optiikka
http://www.technikdirekt.deform8 kirjoitti:Mikäköhän ton technicdirektin osoite on ?
Löytyy myös tuolta linkit osiosta sivun loppupuolelta kohdasta "Ulkomaisia www-sivuja, joilla myynnissä digitaalikameroita"
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: Kesä 05, 2003 10 : 09
Myös Topvision.lu on toiminut moitteettomasti sekä nopeasti. Tärkeintä taitaa olla se että ennen tilauksen tekemistä varmistaa että tavaraa on hyllyssä, näkee sen sitten heti netistä tai tiedustelee meilitse. Kuuleman mukaan esimerkiksi muuten asiallinen Technikdirekt on hieman huono informoimaan asiakkaitaan eli jos tavaraa ei olekkaan hyllyssä ei siitä kerrota mitenkään...
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Marras 19, 2003 21 : 21
Topvision:ista näytti linkki-listalla olleista kaupoista löytyvän DSC-V1 ja olivat sivut muutenkin sivut helposti navigoitavissa saksaa osaamattomalle.makemich kirjoitti:Myös Topvision.lu on toiminut moitteettomasti sekä nopeasti. Tärkeintä taitaa olla se että ennen tilauksen tekemistä varmistaa että tavaraa on hyllyssä
Onko kenelläkään kokemuksia http://www.tronit.de kaupasta, näytti olevan halpaa mutta sivut oli pääosin saksaksi.
Miten on yleinen käytäntö, onko hinnoissa mukana minkäänlaisia alveja? tulee päälle vain postituskulut ?
-
- Site Admin
- Viestit: 6388
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Eikös tuolla tullut heti muutaman klikkailun jälkeen, että emme lähetä ulkomaille. Eli siis "Bestellschein - ACHTUNG: Wir versenden nicht ins Ausland !!!".form8 kirjoitti:Onko kenelläkään kokemuksia http://www.tronit.de kaupasta, näytti olevan halpaa mutta sivut oli pääosin saksaksi.
Saksalaisten hintavertailujen halvimpien hintojen liikkeet eivät lähettele yleensä ollenkaan tavaraa Suomeen ilman ennakkomaksua. Itse en maksaisi koskaan ennakkomaksua, vaan vaihtaisin sellaiseen liikkeeseen, jossa voi maksaa luottokortilla tai postiennakolla.
Viimeksi muokannut MattiH, Marras 21, 2003 17 : 08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Marras 19, 2003 21 : 21
Koitin vain tilata kokeeksi jotain ja siellä yhteysteidoissa sai valita maan kyllä, mutta kai se sitten noin on.MattiH kirjoitti:Eikös tuolla tullut heti muutaman klikkailun jälkeen, että emme lähetä ulkomaille. Eli siis "Bestellschein - ACHTUNG: Wir versenden nicht ins Ausland !!!".
Täytyy varmaan toi Topvision valita kaupaksi
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Loka 31, 2003 18 : 13
Viittitkö kertoa minkä pankin kortti oli kyseessä?laite kirjoitti:Pistinpä technikdirektistä tilaukseen st-e2:n, tuleepa samalla testattua toimiiko tuo visa electron tuolla luottokorttina (osa ulkomaisista nettikaupoista kelpuuttaa kyllä tuon).
Edit: eipä hyväksytty tuota luottokorttina. pitänee siis pistää ennakkomaksulla toi tilaus.
Osuuspankin kortti.manuska kirjoitti:Viittitkö kertoa minkä pankin kortti oli kyseessä?laite kirjoitti:Pistinpä technikdirektistä tilaukseen st-e2:n, tuleepa samalla testattua toimiiko tuo visa electron tuolla luottokorttina (osa ulkomaisista nettikaupoista kelpuuttaa kyllä tuon).
Edit: eipä hyväksytty tuota luottokorttina. pitänee siis pistää ennakkomaksulla toi tilaus.