Sivu 1/1
Kameraliikkeen asiantunteva myyjä...
Lähetetty: Huhti 10, 2004 23 : 51
Kirjoittaja RubenG
Paikallisessa kameraliikkeessä digikameraa ostattelemassa ollessani kyselin ihan yleisesti kameroiden ominaisuuksista mm. hinnat, pikselimäärät, optiikat, teknisen laadun, siis lähes kaiken. Parhaasta päästä kommentti oli, että millään muulla ei ole mitään väliä kuin pikselimäärällä. Sillä korjaantuu jopa huonon optiikan virheet. Millään muulla ei ole merkitystä kuin pikselimäärällä.
Sitten kysymykseni kuolleista pikseleistä: Kuolleet pikselit ovat kuvan ulkoreunalla niitä mustia pikseleitä, joita optiikka ei ole voinut kennolle "polttaa". Toisin sanoen kuva-alueen ulkopuolisia pikseleitä.
Mielenkiintoista, taas oppi uutta!!! :) Onko muilla yhtä asiantuntevia kameramyyjiä?
Lähetetty: Huhti 10, 2004 23 : 57
Kirjoittaja kohan
Missäs liikkeessä näin asiantuntevaa palvelua saa?
Lähetetty: Huhti 11, 2004 0 : 21
Kirjoittaja seppot
Toivottavasti pokka piti ja et purskahtanut nauruun kesken selityksen. Olis myyjältä mennyt pasmat sekaisin :)
Sepe
Lähetetty: Huhti 11, 2004 19 : 26
Kirjoittaja OskuK
kohan kirjoitti:Missäs liikkeessä näin asiantuntevaa palvelua saa?
Miltei kaikissa likkeissä on joku jonka kyvyt riittävät tuohon joten jonkin yksittyäisen liikkeen leimaaminen ei ehkä ole relevanttia.
Lähetetty: Huhti 11, 2004 20 : 19
Kirjoittaja kohan
Joo eihän toki ketään saa mollata nehän vaan koittaa myydä sulle kameran tarinalla kuin tarinalla.
Osa kameraliikkeistä tuntuu olevan tavalla tai toisella pudonnut kyydistä kameramallien ja jatkuvasti muuttuvien ominaisuuksien suhteen. Monesti kameraesitteetkin ovat vieraalla kielellä ja myyjät eivät löydä niistä tarvittavaa tietoa helposti.
Varsinkin jos ei aidosti ole kiinnostunut myymästään tuotteesta tai harrasta alaa ei se tietämys niin vain löydä perille. Suusta tulee sammakoita jos joku nokkela tenttaa enempi aiheesta.
Lähetetty: Huhti 12, 2004 16 : 29
Kirjoittaja Tapiol2003
Mites ne kuolleet pikselit liittyivät ostopäätökseesi ?
Kuka tahansa pystyy poimimaan nettikeskustelusta / testeistä / teknisistä tiedoista jonkun yksittäisen knoppitiedon ja menemään sen jälkeen liikkeeseen harrastamaan käytännön piloja. Se ei vaadi minkäänlaisia taitoja. Sen sijaan neropattien palveleminen vaatii - olipa ala mikä tahansa.
Lähetetty: Huhti 12, 2004 16 : 30
Kirjoittaja laite
Tapiol2003 kirjoitti:Kuka tahansa pystyy poimimaan nettikeskustelusta / testeistä / teknisistä tiedoista jonkun yksittäisen knoppitiedon ja menemään sen jälkeen liikkeeseen harrastamaan käytännön piloja. Se ei vaadi minkäänlaisia taitoja. Sen sijaan neropattien palveleminen vaatii - olipa ala mikä tahansa.
hyvin sanottu ;)
Lähetetty: Huhti 12, 2004 17 : 33
Kirjoittaja kohan
laite kirjoitti:Tapiol2003 kirjoitti:Kuka tahansa pystyy poimimaan nettikeskustelusta / testeistä / teknisistä tiedoista jonkun yksittäisen knoppitiedon ja menemään sen jälkeen liikkeeseen harrastamaan käytännön piloja. Se ei vaadi minkäänlaisia taitoja. Sen sijaan neropattien palveleminen vaatii - olipa ala mikä tahansa.
hyvin sanottu ;)
Kyllä edelleenkin olen sitä mieltä, että kameraliikkeet asiantuntevalla palvelulla voivat yrittää pärjätä tässä kovenevassa kilpailitilanteessa. Se taitaa olla se ainut seikka millä he vielä voivat kalastaa maksavan asiakkaan kun hinnoilla ja toimitusvalmiudella häviää monessa tapauksessa nettikaupalle.
Paperikuvan myynti pienenee ja se että tulevaisuudessa pystyy edes tarjoamaan "tunnin kuvat" vaatii suuren investoinnin uusiin digilabroihin.
Ei se ihme ole jos alalta ennustetaan poistuvan paljon pieniä kameraliikkeitä.
Lähetetty: Huhti 12, 2004 20 : 15
Kirjoittaja Tapiol2003
kohan kirjoitti:
Kyllä edelleenkin olen sitä mieltä, että kameraliikkeet asiantuntevalla palvelulla voivat yrittää pärjätä tässä kovenevassa kilpailitilanteessa. Se taitaa olla se ainut seikka millä he vielä voivat kalastaa maksavan asiakkaan kun hinnoilla ja toimitusvalmiudella häviää monessa tapauksessa nettikaupalle.
Paperikuvan myynti pienenee ja se että tulevaisuudessa pystyy edes tarjoamaan "tunnin kuvat" vaatii suuren investoinnin uusiin digilabroihin.
Ei se ihme ole jos alalta ennustetaan poistuvan paljon pieniä kameraliikkeitä.
Olet aivan oikeassa. Erikoiskauppa on katoava luonnonvara, mutta asiantuntemus ei ole mitattavissa jonkun yksittäisen tiedonmurusen kautta. Soisin kyllä sydämestäni "kunnon" kauppojen säilyvän mahdollisimman monella eri alalla.
Digitaalikamera on tietysti siinä mielessä houkutteleva tuote, että siihen sisältyy automaattisesti paljon mielenkiintoista tekniikkaa, jonka suhteellisesta merkityksestä voidaan vaihtaa mielipiteitä. Näinhän tälläkin sivustolla jatkuvasti - ja aivan oikein - tehdään.
Mutta eihän kukaan kysellyt tavallisen järjestelmäkameran verhosulkimen 1. verhon kiihtyvyyttä m/s silloin kun oli filmijärkkäreiden kultakausi. Ja tuskin kukaan kyselee siirtorekisterin jälkeisen 1. vahvistinasteen vahvistusta desibeleinä kun keskustellaan digikameroiden ccd-kennoista.
Haluan tällä erityisesti korostaa sitä, että asiantunteva ostaja ja myyjä voivat yhdessä tehdä ostotapahtumasta tai sitä edeltävästä harkintakierroksesta hyvin antoisan ja molempia osapuolia palkitsevan tapahtuman. Jos hinta on vain ja ainoastaan määräävä tekijä, ei tällaista yhteistyötä synny.
Lähetetty: Huhti 13, 2004 13 : 35
Kirjoittaja bugi
Mutta eihän kukaan kysellyt tavallisen järjestelmäkameran verhosulkimen 1. verhon kiihtyvyyttä m/s silloin kun oli filmijärkkäreiden kultakausi. Ja tuskin kukaan kyselee siirtorekisterin jälkeisen 1. vahvistinasteen vahvistusta desibeleinä kun keskustellaan digikameroiden ccd-kennoista.
Tosin ketjun ensimmäiseen viestiin palaen, sanoisin että siinä mainitut asiat ovat aika oleellista digikamera tietoutta, sellaista mitkä tulevat vastaan yleensä FAQ:eissa melkein ensimmäisten kohtien joukossa. Ja edes _puoliksi_ asiantunteva myyjä osaa ne asiat ulkoa.
_Oikea asiantuntija_ ei ehkä osaa suoraan vastata siihen 1. vahvistinasteen dB kysymykseen, mutta häneltä menisi vähemmän kuin viisi minuuttia kaivaa tieto netistä. Ja oikea vastaushan on joko "valmistaja ei ole paljastanut käytettyä kennoa, joten valitettavasti tietoa ei ole saatavilla" tai "kenno on xyz-123 ja CCD-kennoissahan ensimmäinen 'vahvistin'-aste ei ole vahvistin vaan varaus-jännite-muunnos jolloin 'vahvistus' onkin 'muuntosuhde' yksiköissä mikrovolttia/elektroni, ja sitä seuraavien vahvistinasteiden (joita on N kpl) kokonaistoiminta on oikeasti jännite-virta-muunnos, ja kokonaismuuntosuhde datasheetissä esitettyyn ulkopuoliseen kuormaan on X mikrovolttia/elektroni." Jos joku asiakas mainitun kysymyksen esittää, hänen olisi syytä ymmärtää vastauskin ;)
(Ylläoleva "knoppi"-tieto tulee muuten pelkän harrastajan suusta... jos sen skaalaisi asiantuntijan tietomäärään...)
Palvelevassa fotoliikkeessä olisi varmaan hyvä olla muutama paperilla oleva digikamera-FAQ joita asiakas voi selailla jos siltä tuntuu. _Hyvin_ palvelevassa liikkeessä olisi sekä paperi-FAQ että myyjä joka osaa vastava samoihin kysymyksiin suoraan (ja oikein!). Eipä taida kovinkaan monesta liikkeestä löytyä kumpaakaan.
Haluan tällä erityisesti korostaa sitä, että asiantunteva ostaja ja myyjä voivat yhdessä tehdä ostotapahtumasta tai sitä edeltävästä harkintakierroksesta hyvin antoisan ja molempia osapuolia palkitsevan tapahtuman. Jos hinta on vain ja ainoastaan määräävä tekijä, ei tällaista yhteistyötä synny.
Ketjun 1. viestissähän nimenomaan haluttiin tuoda esiin se että myyjä ei todellakaan ollut asiantunteva (tai oli epärehellinen), ja sellaisessa tapauksessahan kaupankäyntitapahtumasta tulee molempia osapuolia palkitseva tapahtuma vain mikäki myyjä on todella ovela tai ostaja ei tiedä tarpeeksi - mutta silloinhan tapahtumaa ei kutsutakaan enää kaupankäynniksi vaan huijaukseksi/petokseksi.
Markku Hassinen
Lähetetty: Huhti 13, 2004 14 : 48
Kirjoittaja tajoka
Minä jotenkin ymmärrän myyjän tiedon puutteen, jos kyseessä on kodinkoneliike, mutta kameraliikkeessä se saa kyllä hiukset pystyyn. Valitettavasti kameraliikkeissäkin on tullut törmättyä tuohon "malleja tulee niin paljon, etten jaksa opetella kaikkien tietoja" -asenteeseen sekä suoraan kommenttiin, ettei netistä kannata tietoa mennä hakemaan. Täytyy myöntää, että palaan siihen liikkeeseen, jossa tietoa tuntuu olevan, mutta etsin myös tietoa netistä, jotta tiedän itsekin jotain. Myyntipuhe on myyntipuhetta ja sitä vastaan ihmisellä on oikeus hankkia rokotus. Kameraliikkeet voisivat ottaa mallia hifiliikkeistä, joissa näköjään tiedetään, miten asiakkaita palvellaan.
Lähetetty: Huhti 13, 2004 17 : 10
Kirjoittaja OskuK
tajoka kirjoitti: Kameraliikkeet voisivat ottaa mallia hifiliikkeistä, joissa näköjään tiedetään, miten asiakkaita palvellaan.
Mutta näinhän onkin! Hifi-tason kameroita ja valokuvausvehkeitä myyviä, asiantuntevia liikkeitä vain on Suomessa varmasti korkeintaan joitain kymmeniä, huonosta kysynnästä johtuen. Taas hifilaitteiden kysyntää piisaa jopa pikkukaupungeissa. ;-)
Lähetetty: Huhti 14, 2004 9 : 35
Kirjoittaja Edi
Tapiol2003 kirjoitti:Kuka tahansa pystyy poimimaan nettikeskustelusta / testeistä / teknisistä tiedoista jonkun yksittäisen knoppitiedon ja menemään sen jälkeen liikkeeseen harrastamaan käytännön piloja. Se ei vaadi minkäänlaisia taitoja. Sen sijaan neropattien palveleminen vaatii - olipa ala mikä tahansa.
Tässä olet oikeassa, itsekin myynyt aikoinaan tavaroita vuosia, jokapäivälle riitti näitä urveloita jotka tulivat tätä harrastamaan. Luulevat olevansa muita parempia, yleensä eivät edes OSTA MITÄÄN!
Lähetetty: Huhti 15, 2004 14 : 36
Kirjoittaja trombi
Mitä hittoa! Eikö kauppaan saa mennä, jos ei osta mitään? Haluavatko kauppiaat ehkä ryhtyä keräämään sisäänpääsymaksuja?
Ehkä sekin viisastelija joku päivä tulee ja ostaa jotain, kunhan on kerännyt tarpeeksi rahaa/tietoa/rohkeutta. Jokin haluhan sen on sinne myymälään vetänyt.
Lähetetty: Huhti 15, 2004 15 : 00
Kirjoittaja image
Melkoisen vaikeaa tuntuu olevan tämä kameroiden osto/myyntitapahtuma :)
Ehdottaisin kaikille harrastukseksi kiinteistöjen ostoa/myyntiä...
se vasta mielenkiintoista puuhaa on .....
Lähetetty: Huhti 15, 2004 17 : 16
Kirjoittaja skv
image kirjoitti:Melkoisen vaikeaa tuntuu olevan tämä kameroiden osto/myyntitapahtuma :)
Ehdottaisin kaikille harrastukseksi kiinteistöjen ostoa/myyntiä...
se vasta mielenkiintoista puuhaa on .....
Menee vähän off-topic:ksi Sori!
Kyllähän asunnon ostokärpäsen puraistessa on tullut kierreltyä asuntoja aika paljonkin. Kaikkein hauskimpia tilanteita on kun myyjä (sijainen?) tulee itsekin ekan kerran kohteeseen ja oven avatessaan säikähtää ja kasvoilta voi luea "Mikä? Mikä tämä on?". Toisaalta sekin on jonkun koti.
Itse asiasta: Itsekkin teen sitä että maksan palvelusta. Aika nopeasti oppii kotiseudun liikkeet joissa tulee käytyä. Myyjältä en vaadi että kaikki tulee kuin apteekin hyllyltä vaan se yleinen palvelu alttius ratkaisee.
Minusta myyjän ei pidä myymällä myydä vaan antaa asiakkaan miettiä ja tehdä omat ratkaisunsa. On ärsyttävää jos myyjä kyylää ja on vähän väliä neuvomassa eli eivät anna rauhassa kokeilla.
Tämä pikseli vouhotus on Niin totta! Niin totta! Sama juttu on tietokoneiden prosessoritehoista.