Sivu 1/1

Filmikuvaajat, hoi

Lähetetty: Huhti 15, 2006 22 : 28
Kirjoittaja Kuvis
Missä tai miten hoidatte filminne kehittämisen?
Onko itsekehittäminen ainut tapa vai käytääkö filmikuvaajat miten paljon tavallisia kuvalabroja?

Tarkotuksessa olis itselle jossain vaiheessa hankkia filmikamera, mutta kehittäminen askarruttaa. Mitään mahdollisuuksia ei mulla ole alkaa puljaamaan aineitten kanssa.

Lähetetty: Huhti 15, 2006 22 : 38
Kirjoittaja jalakanen
Ihan paikallisessa minilabbiksessa. Kun saat hyvät asiakassuhteet saatat saada alennustakin. Homma hoituu tunnissa ja jälki on ollut hyvä.

MV-filkat sitten kotona tehdään.

Re: Filmikuvaajat, hoi

Lähetetty: Huhti 16, 2006 0 : 17
Kirjoittaja -EeKe-
Kuvis kirjoitti:Missä tai miten hoidatte filminne kehittämisen?

Voihan ne lähettää vaikka postissa. Jos liike ei kehitä itse niin ne menee yleensä Eirille tai Colorkolmiolle (mustavalkoiset melkein aina?). Hellzingissä on ziljooona paikkaa missä kehittää, itse suosin kirkkonummen liikettä josta kuvat saa nopeasti ja tarvittaessa myös skannattuna hymyilevän palvelun kera.

Kannattaa käydä kyselemässä paikallisista liikkeistä.

Re: Filmikuvaajat, hoi

Lähetetty: Huhti 16, 2006 11 : 22
Kirjoittaja suntio
Kuvis kirjoitti:Missä tai miten hoidatte filminne kehittämisen?
Itse toimitan filmini JP Fotoprocess Oy:hyn. Osoite: Tarkk'ampujankatu 14, 00150 HELSINKI. Kyseisestä labbiksesta saa E-6(väri-DIA) ja C-41(värinega) kehitykset, crossaukset, prässäykset, printit ja skannaukset. Laatu on ollut aina loistavaa.
http://www.jpfoto.fi/index.html

Lähetetty: Huhti 16, 2006 11 : 28
Kirjoittaja IlkkaS.
. . .

Lähetetty: Huhti 16, 2006 12 : 00
Kirjoittaja Kuvis
Pientä tarkennusta. Itse kuvaisin filmille vain mv-kuvia.
Mitään käsitystä ei ole koko filmipuolesta.

Tietysti rullat voi lähettää vaikka minne nettiliikkeeseen ja ristiä kätensä, että saa onnistuneita vedoksia.
Mutta pointtini taisi oli oikeestaan siinä, että tekeekö liikkeet tarpeeksi hyvää jälkeä, ajatellen mutakin kuin kotialbumia.
Erona liikkeessä teetettyihin ja kotonapuljailuihin lienee se, että liikkeestä saat kuvat sellasena kun automaattikone ne ulos sylkee(eli ilmeisesti tasaista kotrastia ja neutraaleja sävyjä,
"passa på alla bilder" tyyliin?) ja kotona saat sävyt ja kontrastit juuri oikeaksi?


Voihan olla tietysti, että ennakkoluuloisesti suhtaudun liian varauksella näihin liikkeisiin kun kokemukset filmikehityksistä on vuosien takaa R-kioskille vietyjen rullien kanssa :)

Lähetetty: Huhti 16, 2006 12 : 26
Kirjoittaja puuma
Kuvis kirjoitti:Pientä tarkennusta. Itse kuvaisin filmille vain mv-kuvia.
Ehdottomasti kehitä itse (tiedän, sanoit ettet voi kehittää, mutta oletko varma?) -- käytännössä se ei vaadi kuin pari pientä purkkia kemikaaleja ja kehitystankin. Kaikki muu pieni tarvittava välineistö löytyy joko kotoa tai lähikaupasta (mittapurkki, lämpömittari jne.). Kotona tarvitset vessan käyttöön about tunnin ajaksi -- jos tuo onnistuu niin sitten onnistuu kehittäminenkin. Ja kehityksen hinta tippuu about 3-5 eurosta n. 10-30 senttiin per rulla (noin mulla, riippuu tietty käytetyistä kemikaaleista ja laimennussuhteista).

Lähetetty: Huhti 21, 2006 18 : 28
Kirjoittaja ts
Kuvis kirjoitti:Pientä tarkennusta. Itse kuvaisin filmille vain mv-kuvia.
Jos kuvaisit vain mv-kuvia, kannattaa kehittää itse, jos aikoo myös vedostaa itse eli tehdä pimiössä kuvat itse.

Jos taas aiot skannata negat, kannattaa silloinkin itse kehittää, niin saa haluamansa.

Jos taas ei aio tehdä kuvia itse pimiössä, kannattaa filmi mielestäni heittää asiantuntevaan liikkeeseen. Ehdottaisin Helsingistä Nasakuvaa, joka sijaitsee osoitteessa Kasarmikatu 34. He tekevät kuvat käsin, joten laatu on hyvää. Hinta on tietenkin erilainen kuin peruslabbiksessa mutta se riippuukin siitä, mitä haluaa.

Yhtenä vaihtoehtona kannattaa myös harkita kehitystä liikkeessä ja pinnakkaisten ottamista (eli filmin kehitetään ja liike tekee kaikista kuvista 1:1 kokoiset vedokset samalle paperille). Pinnakkaisesta voit sitten katsoa, mitkä kuvat haluaisit isompana ja teettää ne. Tutkimiseen kannattaa käyttää luuppia. Ei tule turhia ylimääräisiä kuvia ja saattaa jopa säästää rahaa!

Lähetetty: Huhti 21, 2006 20 : 15
Kirjoittaja kapama-7
Jos et kerta itse kehitä filmiäsi, niin taitaa paras vaihtoehto olla Ilfordin XP2. Perustuu väriemulsiotekniikkaan ja kehitetään C-41 prosessissa eli normaaleissa värinegalitkuissa. Kodakilla oli myös vastaavanlainen tuote, mutta ovat tietääkseni lopettaneet kaiken mustavalkoiseen viittaavan.

Tuosta filmistä saa myös helposti teetettyä vedoksia, koska filmissä on värinegafilmin kaltainen maski, joten se voidaan vedostaa mustavalkoiseksi normaalille väripaperille. Neutraalia ei yleensä tule automaattiprosessilla, mutta jos pienen värisävyn hyväksyy, niin homma on OK.

Normaalille mustavalkopaperille (esim. Multigrade) on hieman liian loiva. Hankala vedostettava.

Kapa

Lähetetty: Huhti 21, 2006 22 : 09
Kirjoittaja Kuvis
Kiitos vaan hyvistä vastasuksista.
Pitänee ottaa asiasta enemmän selvää ja katella josko vaikka kehitäis itse kuvansa.

Sen halpuudesta en niinkään menisi sanomaa, jos hintaan laskee kaikki opettelu, vaiva ja aika jne. No, mutta kuitenkin mulle tulisi sen verran vähän filmikuvia, että sama se mitä maksaa. Noin niin kuin pääpiirteittän puhuttuna.

Lähetetty: Huhti 22, 2006 9 : 48
Kirjoittaja efut
Minä kuvaan Fujin diafilmeille. Filmin hintaan sisältyy kehitys ja filmin voi lähettää Fujille mukana tulevassa kehityspussissa. Takaisin diat tulevat viikon sisällä.

Minulla olisi Eiri tuossa ihan vieressä ja tuo kehityspussi olisi sielläkin ihan käypää valuuttaa, mutta kun mokomat pistävät luukut kiinni neljältä. En ihan ehdi töistä käymään kuvapalvelussa.

Kaupungin valokuvausliikkeisiin asti en jaksa filmirulliani kantaa. Postilaatikkoja löytyy lähempää.

Lähetetty: Huhti 23, 2006 8 : 12
Kirjoittaja puuma
Kuvis kirjoitti: Pitänee ottaa asiasta enemmän selvää ja katella josko vaikka kehitäis itse kuvansa.

Sen halpuudesta en niinkään menisi sanomaa, jos hintaan laskee kaikki opettelu, vaiva ja aika jne.
Aikahan tietty voi olla kallista, mutta ei tuossa hommassa oikeasti tarvitse kovin hirvittävää opettelua saadakseen aikaan jälkeä jolla tekee ihan käyttökelpoista jälkeä skanneissa ja perinteisissä vedoksissa (mutta mitä enemmän kehität niin sitä enemmän huomaat että opittavaa vielä on... :) Yritä etukäteen miettiä millaisissa olosuhteissa ja mitä tulet ehkä yleensä kuvaamaan (valoisassa / pimeässä, kontrasti-tilanteet...), teetkö isoja ja vai pieniä kuvia, haittaako rakeisuus yms. ja kysele niiden kriteerien mukaan mitä filmiä ja mitä kehitettä hankit niin eiköhän täältä löydy neuvoja joka ohjaisi oikeaan suuntaan heti alussa (esim. kehitteissä en luottaisi juurikaan valmistajan myyntipuheisiin -- omat ensimmäiset 30 kehitettyä rullaa on käytännössä vedostuskelvottomia, koska noudatin valitettavasti Kodakin ohjeita ihan liian tarkkaan... Eli alussa otin käyttöön ihan "väärän" kehitteen = tykkään terävästä ja rakeisesta, mutta kehite teki päinvastaista :)

PS: Aseman kuvapiste helsingissä möi ainakin vuosi sitten mv-kehitysvälinesettiä (jossa on siis kaikki tarvittavat välineet) johonkin 20-25 eur hintaan...sillä pääsee hyvin alkuun.

Lähetetty: Huhti 23, 2006 11 : 28
Kirjoittaja cocco
Kuvis kirjoitti:Kiitos vaan hyvistä vastasuksista.
Pitänee ottaa asiasta enemmän selvää ja katella josko vaikka kehitäis itse kuvansa.

Sen halpuudesta en niinkään menisi sanomaa, jos hintaan laskee kaikki opettelu, vaiva ja aika jne. No, mutta kuitenkin mulle tulisi sen verran vähän filmikuvia, että sama se mitä maksaa. Noin niin kuin pääpiirteittän puhuttuna.
miehen puhetta. täällä on väläytelty hyviä vastauksia. ratkaisunhan ei tarvi olla heti oikea, vaan siihen voi kasvaa hiljalleen ,)
esim. ensin tuo mainio c41 emulsio XP2 joka jo mainittiin, siitä voi vedostella pimiössä itsekkin sitten myöhemmin jos haluaa. tässä tulee heti asiantiimoilta myönteisiä kokemuksia ja mielekkyys aiheeseen säilyy.
tavallisia MV:kin saa teetettyä mutta kun silmä/tyyli kehittyy niin erikoisvaatimuksiin on löydyttävä tosi hyvä labbis tai sitten tehtävä itse. itse tekemisessä kynnys madaltuu kun kerran asiaa koittaa, vaikka ihan vittuillakseen ja kesälomalla.
sitten on vuorossa vedostus ja sitten isojen vedosten tekeminen - tässä kohtaa säästöpuheille voikin ihan suoraan nauraa.
Eikä tässä mene kauaa kun kuvis antaa kokemusperäistä tietoa dc.netissä mustavalkofilmien erikoiskehityksistä ja vaativista vedostustekniikoista ,)
kun alkuun pääsee niin kehitys on huimaa ,)
Että vaikka alussa sanoit ettet aineisiin koske, niin tämä voi olla luonteeltaan aika lähellä ,)

Lähetetty: Huhti 23, 2006 13 : 53
Kirjoittaja -EeKe-
kapama-7 kirjoitti:Jos et kerta itse kehitä filmiäsi, niin taitaa paras vaihtoehto olla Ilfordin XP2. Perustuu väriemulsiotekniikkaan ja kehitetään C-41 prosessissa eli normaaleissa värinegalitkuissa. Kodakilla oli myös vastaavanlainen tuote, mutta ovat tietääkseni lopettaneet kaiken mustavalkoiseen viittaavan.

Lopettamisesta en tiedä, mutta ainakin telefotosta vielä saa.. Kodak BW400CN, 135-36 ja 120.

Lähetetty: Touko 16, 2006 9 : 29
Kirjoittaja Kuvis
Tämäkään ketju ei ole vielä painunut unholaan :)
Pitänee sitten päivitellä hieman.

Nyt on ollut muutaman päivän kokeilussa(eihän sitä sikaa säkissä) FE2 muutamalla linssillä ja eka rulla jo testirapsittu. Vielä en ole kehitellyt mitään mutta kunhan pääsen tutuksi kameran kanssa muutaman rullan jälkeen niin pitänee katsella niitä filmejä ja kehitteitä vähän tarkemmin.

ps: ai, että tuntuu muuten 300D rimpulalta FE2 hypistelyhetkien jälkeen :)

Lähetetty: Touko 28, 2006 12 : 56
Kirjoittaja mattioksa
enpäs tiedä kuvavalmistamoiden jäljestä mv-filmien suhteen, mutta jotenkin luulisin, että kun ammattilaiset sitä tekevät, niin jälki on ainakin tasaista. Luulen kuitenkin, että ilman erikoismainintaa filmit kehitetään ohjeen mukaan, jolloin ne tietenkin kannattaa myös valottaa ohjeen mukaan.

Itse kun tekee homman alusta loppuun, on paremmat mahdollisuudet saada sellainen vedos jonka haluaa. Jos vedos näyttää paskalta, tietää myös mistä löytää syyllisen ja oppii tietämään, miksi vedos näyttää paskalta.

Lähetetty: Touko 29, 2006 13 : 38
Kirjoittaja Kuvis
mattioksa kirjoitti: Itse kun tekee homman alusta loppuun, on paremmat mahdollisuudet saada sellainen vedos jonka haluaa. Jos vedos näyttää paskalta, tietää myös mistä löytää syyllisen ja oppii tietämään, miksi vedos näyttää paskalta.
Itse vedostus on varmaankin jokaisen filmikuvaajan märkä uni, mutta kuinka monella on oikeasti edes mahdollisuus tähän? Siis ominpäin. (tosin en ole itse edes asiaan perehtynyt, joten mutua mutua)
Tietysti erilaisilla opistoilla pääsee ropaamaan niin negoja kun vedoksiakin, mutta onko se sitten miten kaukana omasta pimiön rauhasta. Käsittääkseni hyvän ja omaan silmään sopivan vedoksen viilaaminen kestää jonkin aikaa jne.
Mene ja tiedä kun olen ihan ummikko näissä filmijutuissa:)

Itse lähetin muutaman rullan mv-kuvia ihan testimielessä ifille. Katsotaan millasia kuvia tulee. Usein ongelma taitaa olla, etteivät viitsi kehitettäessä hirveesti säädellä koneita mv asetuksille.

Nasakuva on kuulema kehuttu paikka, mutta hinnastoa en tiedä.

Lähetetty: Touko 29, 2006 15 : 11
Kirjoittaja mattioksa
Mä tein pimiön ensin vessaan ja kun muija lähti käveleen, siirsin sen makuuhuoneeseen. Ja kuka tahansa löytää pimeän paikan vedosteluun, jos vain haluaa. Periaatteessa se ei tarvi muuta kuin negatiivin, litkut ja suurennuskoneen (suojavalo helpottaa toimintaa mukavasti :)

Mutta siis - kuvavalmistamoista negatiivit ja kuvat tulevat ikään kuin "tehtaan säädöillä", eli jos haluaa itse vaikuttaa esim. jyrkkyyteen kuvavalmistamolinjalla, ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin joko valottaa ali ja pyytää labbista prässäämään negatiivi, tai päin vastoin.

Lähetetty: Touko 29, 2006 20 : 52
Kirjoittaja harri129
MV menee mullakin itse kehitettäväksi. Kehitys ei tarvitse oikeasti kuin kehityspurkin, pari mitta-astiaa ja vähän litkuja. Pimennetty kylppäri toimii hyvin, yöllä sen tiiviyskään ei ole niin tarkkaa. Pimeä tarvitaan vain filmin siirtoon kehityspurkkiin ja tämän voi tehdä valossa myös vaihtopussin avulla tms.

Itse kehittämällä saa jyrkkyyden sen mukaan mitä haluaa ja oma valotustapa on huomioituna. Jos joku iso100 filmi on vaikka EI 64 valotuksella mukavin, kehittyy se silti kohdalleen.

Omassa kehityksessä voi vaikuttaa muutenkin kehitystapaan, esim. kehityksen ja sekoituksen valintaan. Lisäksi prässäys on saman hintaista kuin muukin kehitys eikä lisähinnoiteltua.

Printtien saanti on sitten taas kallista lisäkuvina. No, tästähän lähteekin kierre skannerin hankintaan. Toisaalta tällöin ei vedostusvaiheen automaattiasetuksetkaan pilaa enää kuvaa, jos digituloste kelpaa.

Valotuskone olis poppis, mutta tila rajoittaa mullakin liikaa. Lisäksi pimiöaikaa on vaikea saada, muu perhe kolkuttelee kuitenkin vessaan heti kun sinne yrittäs sulkeutua.

Lähetetty: Kesä 01, 2006 9 : 01
Kirjoittaja asm
Kuvis kirjoitti:
Tietysti erilaisilla opistoilla pääsee ropaamaan niin negoja kun vedoksiakin, mutta onko se sitten miten kaukana omasta pimiön rauhasta. Käsittääkseni hyvän ja omaan silmään sopivan vedoksen viilaaminen kestää jonkin aikaa jne.
Kun paikkakuntasi on Vantaa, voi todeta, että ulottuvilla on useitakin melko kelvollisia laboratoriotiloja. Myyrmäkitalon labrassa (varaukset vahtimestarilta) on koneita kinosta 4x5 tuumaan, Tikkurilassa aikuisopiston labrassa kinosta 6x9 cm. Nuorisotoimella on useita labbiksia, kouluilla vielä lisää. Kaikkien niiden käyttö on vähäistä ja puuhaamaan kyllä pääsee - vaatii tietysti hiukan keskusteluja ja jotain niistä laskutetaankin. Asuinpaikastasi riippuen suosittelisin joko Myyrmäkitalon tai Tikkurilan taidekeskuksen labbista noin aluksi.

Parhaiten alkuun tietysti pääsee jollakin kurssilla, jonka jälkeen omin päin jatkaminen luonnistuu paremmin. Suurennuskone ei ole kovin monimutkainen laite, mutta senkin pystyy rikkomaan, ellei käytön periaatteitakaan tiedä.

Yleensä nuo tilat sulkeutuvat n klo 21, joten aikaa on oltava muulloinkin kuin perinteisinä aamuyön tunteina. Arkisin päivällä tilat ovat 99,9% tyhjillään.