Sivu 1/1

MV filmit

Lähetetty: Helmi 02, 2006 16 : 48
Kirjoittaja timpppa
Kertokaapas mitä filmiä suosittelette MV kuvaukseen

--
- timppa

Re: MV filmit

Lähetetty: Helmi 02, 2006 16 : 52
Kirjoittaja antti10
timpppa kirjoitti:Kertokaapas mitä filmiä suosittelette MV kuvaukseen

--
- timppa
TRI-X


- Antti

Lähetetty: Helmi 02, 2006 21 : 33
Kirjoittaja ruusju7
Plus-X 125
APX 100
Tri-X
Rollei R3 25PAN

Lähetetty: Helmi 02, 2006 22 : 02
Kirjoittaja adapteri
Tri-X ja kehitetty Rodinalilla,

hienot harmaasävyt ja hienon, pienen rakeen saa valottamalla 320ISO:n mukaan (ja kehittämällä vastaavasti).

Hienon rakeen, mutta KOOKKAAN sellaisen, saa valottamalla ja kehittämällä filmin 1600:n mukaan. Sopii hyvin hämäräkuvaukseen, nostaa kontrastia tasaisessa hämyssä.

Lähetetty: Helmi 03, 2006 1 : 07
Kirjoittaja suntio
Fuji Neopan 100 Acros. "Hienorakeinen mustavalkoinen filmi yleiskuvaukseen. Filmi on hienorakeinen, sillä on hyvä harmaasävyjen toistokyky ja suuri valotusvara."

Fuji Neopan 400. "Huippuherkkä pankromaattinen filmi. Hienorakeinen ja sävykäs mustavalkofilmi, jolla on erittäin hieno ääriviivaterävyys. Voidaan helposti prässätä 2 aukkoa."
-Lainaukset Telefoton sivulta.

Lähetetty: Helmi 03, 2006 2 : 21
Kirjoittaja ltuuri
suntio kirjoitti:Fuji Neopan 100 Acros.
Fuji Neopan 400.
Jaksaisitko jakaa omia kokemuksiasi noitten eroista ns. "tunnetumpiin"?:-)

Täällä näyttää olevan jotain tietoa muutamasta filmistä.

Hitaampana filminä olen testaillut vain Ilford PanF 50:stä, sen etuna on ollut (suhteellisen) helppo saatavuus.

Lähetetty: Helmi 03, 2006 10 : 03
Kirjoittaja suntio
ltuuri kirjoitti:
suntio kirjoitti:Fuji Neopan 100 Acros.
Fuji Neopan 400.
Jaksaisitko jakaa omia kokemuksiasi noitten eroista ns. "tunnetumpiin"?:-)
Fujin filmeistä minulla ei vielä ole kokemuksia, vaikka niitä on pakastimessa, joten voin kertoa vain muiden kokemuksia. Muiden kertomaa:
"Fuji Neopan 400 on erinomainen filmi, erittäin pieni rae-koko ja kivat sävyt. Fuji Neopan 100 Acros, muistuttaa jossain määrin Agfan APX 100 filmiä eli erinomainen filmi."
Fuji MV-filmejä löytää kätevimmin Telefotosta.

Lähetetty: Helmi 03, 2006 19 : 40
Kirjoittaja kapama-7
Tri-x ja Rodinal: Terävä ja kaunis rae, jos sitä haluaa. Ei missään nimessä yleiskäyttöön. (Hirveästi kohinaa, sanoisi Digi)

Kodak taitaa olla lopettelemassa mv-tuotannon kokonaan.
Agfa on konkassa.
Ilford tekee ainakin vielä.
Fuji on lopettelemassa.
Pikkufirmoja löytyy entisistä itäblokin maista.

Siis näillä näkymin sinne Ilfordin suuntaan ja kehitteeksi ID-11, joka
on käytännössä sama kuin D-76. Kertakehitteenä, laimennus 1:1.
Delta-sarjasta löytyy hyvää mv-filmiä, ehkä vielä muitakin. En ole muutamaan vuoteen käyttänyt .

Sitä vain ihmettelen, että miksi ihmeessä sen filmin pitää olla (400 Asasta eli) herkkyydeltään ISO 400. Varsinkin kinolla kuvatessa sävyala ja yksityiskohtien toisto (ja rakeen pienuus=vähän kohinaa) on aivan toista luokkaa tuolla ISO 100 tietämillä. Ilfordilla tuossa luokassa löytyy ISO 125.

Kapa
http://kapasia.blogspot.com/

Lähetetty: Helmi 03, 2006 22 : 40
Kirjoittaja -EeKe-
kapama-7 kirjoitti: Sitä vain ihmettelen, että miksi ihmeessä sen filmin pitää olla (400 Asasta eli) herkkyydeltään ISO 400.
Venyy tarvittaessa molempiin suuntiin. Kuvaahan jotkut hullut (kuten minä) myös 3200:sta.

Lähetetty: Helmi 04, 2006 0 : 24
Kirjoittaja kapama-7
-EeKe- kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti: Sitä vain ihmettelen, että miksi ihmeessä sen filmin pitää olla (400 Asasta eli) herkkyydeltään ISO 400.
Venyy tarvittaessa molempiin suuntiin. Kuvaahan jotkut hullut (kuten minä) myös 3200:sta.
Aivan samalla tavalla hitaampikin filmi venyy. Ja niillä venymillä on vaikutuksensa lopputulokseen. Sitä, kuinka tuota venymistä sitten käytetään hyväksi, sanotaan osaamiseksi tai ammattitaidoksi.

Eri asiat vaativat eri asioita. (tuli ihan itsestään ;)

Kapa
http://kapasia.blogspot.com/

Re: MV filmit

Lähetetty: Helmi 05, 2006 11 : 08
Kirjoittaja asm
timpppa kirjoitti:Kertokaapas mitä filmiä suosittelette MV kuvaukseen
Vastaaminen edellyttäisi oikeastaan hiukan tarkempaa tietoa siitä, mitämissämilloin kuvaat, muuten kysymyksesi on muotoa "mitä digikameraa suosittelette".

Lumiset talvimaisemat aurinkoisella merijäätiköllä tai tuntureilla ovat kovin eri juttu kuin hehkulampun valossa kuvatut sensuellit tutkielmat vaimon vartalosta, noin niinkuin ääripäitä ajatellen. Toiseen voi sopia rae ja piiiiitkä varjoalueen sävytoisto, toiseen taas terävyys ja hillitty kontrastin käsittely.

Mustavalkofilmit venyvät mihin vain kehitystä vaihtelemalla. Yleisesti ottaen uudemmat T-raefilmit (Ilford Delta, Kodak TMax)tekevät terävämpää jälkeä kuin vanhemman teknologian filmit, mutta kehittäminen on tarkempaa. Vanhojen emulsioiden säätövara on hiukan suurempi; joku liemien keittelijä tietysti väittää heti vastaan, joten korostetaan nyt sitten: aloittelijan käytössä.

Yleisohjeena sanoisin tällaista kysyvälle: älä kovin paljoa vaihtele ja kokeile. Ota jokin hyvä yleisfilmi, vaikkapa Ilfordin Delta 100 tai HP4. Ilfordin sivuilta löytyy *täydellinen* dokumentaatio ja hyvät ohjeet. Opettele käytämään valitsemaasi filmiä, kokeile kehitysaikoja ja kehitteitä. Testaa, että saat 0.1 densiteetin 4 pykälää alivalotettuun kohtaan filmiä - sitten kun tiedät, mitä edellinen lause tarkoittaa, ja osaat sen tehdä, on ehkä aika kokeilla eri filmejäkin ;)

No, täsmennetään: kehityksen vaikutusta voidaan simppelimmin arvioida kuvaamalla rullan alkuun/loppuun kaksi ruutua epäterävänä jostain tasaisesta pinnasta, vaikkapa lumesta. Toinen mittarin mukaan, toinen 4 askelta vähemmän. Näiden kahden ruudun tummuserosta voi päätellä jo riittävästi kehityksen laadusta. Jos tuon ottaa rutiiniksi joka rullan käsittelyssä, voi oppia aikojen mittaan aiheesta aika paljon.

Kaikki kaupasta saatavat mv-filmit ovat nykyisin hyviä, mutta kerrataan vielä: asian syvällisempää oppimista helpottaa mielestäni pitäytyminenalkuun yhdessä laadussa.

Re: MV filmit

Lähetetty: Helmi 05, 2006 11 : 40
Kirjoittaja timpppa
asm kirjoitti:
Yleisohjeena sanoisin tällaista kysyvälle: älä kovin paljoa vaihtele ja kokeile. Ota jokin hyvä yleisfilmi, vaikkapa Ilfordin Delta 100 tai HP4. Ilfordin sivuilta löytyy *täydellinen* dokumentaatio ja hyvät ohjeet. Opettele käytämään valitsemaasi filmiä, kokeile kehitysaikoja ja kehitteitä. Testaa, että saat 0.1 densiteetin 4 pykälää alivalotettuun kohtaan filmiä - sitten kun tiedät, mitä edellinen lause tarkoittaa, ja osaat sen tehdä, on ehkä aika kokeilla eri filmejäkin ;)
Ilfordiin olen lähinnä päätymässä juuri tuon hyvän dokumentaation
vuoksi. Saatavuuskin noihin on ainakin toistaiseksi taattu...

Kiitokset vinkeistä!

Lähetetty: Helmi 06, 2006 15 : 54
Kirjoittaja puuma
kapama-7 kirjoitti:
Aivan samalla tavalla hitaampikin filmi venyy. Ja niillä venymillä on vaikutuksensa lopputulokseen. Sitä, kuinka tuota venymistä sitten käytetään hyväksi, sanotaan osaamiseksi tai ammattitaidoksi.
Minä kuvaan 90% parin aukon prässillä = ISO400-->ISO1600 (ja loput ISO400/800) ja siinäkin yleensä juuri ja juuri saan täydellä aukolla kuvattua käsivaralta (1/8s - 1/30s) ilman alivalotusta. Kerro toki millä kehitteillä ja kikoilla saan kuvattua saman ISO100 filmille...ilman sekunnin mittaisia suljinaikoja. ISO1600, f2, 1/8s --> http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=3772797

Lähetetty: Helmi 06, 2006 16 : 20
Kirjoittaja kapama-7
Et millään.

Kapa
http://kapasia.blogspot.com/

Lähetetty: Helmi 06, 2006 16 : 22
Kirjoittaja puuma
kapama-7 kirjoitti:Et millään.

Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
Niin arvelinkin :)

Lähetetty: Maalis 27, 2006 18 : 31
Kirjoittaja suntio
Ostin juuri 5 rullaa 120 koon Agfa Scala MV-DIA rullafilmiä. Ennestään minulla oli 8 rullaa samaa filmiä kino koossa. Tuo Agfa Scala on erittäin hyvä filmi, hienot sävyt. Sen saatavuus vaan on heikko. Lisäksi filmi on välttämättä lähetettävä ulkomaille kehitettäväksi, esim. Saksaan tai Ranskaan.