Sivu 1/1
Photo Trekker AW II käsimatkatavarana?
Lähetetty: Elo 16, 2005 10 : 26
Kirjoittaja saaju
Onko kokemuksia lentämisestä Lowepro Photo Trekker AW II kamerarepun kanssa? Kokonsa puolesta on kait siinä ja siinä, saako viedä käsimatkatavaraksi? Painorajoitukset (lomalennot 5kg, muuten 8 kg) ylittyvät tietysti rutkasti, mutta jos kukaan ei kokeile painoa, mennee läpi.....
Kertokaa kokemuksista, jos olette lentäneet isojen kamerareppujen kanssa. Nyt matkustan Finnairilla, mutta kaikki yhtiöt kiinnostavat.
Lähetetty: Elo 16, 2005 13 : 55
Kirjoittaja Falconia
Kyllä Finnair painon tarkistaa.
Lähetetty: Elo 16, 2005 21 : 28
Kirjoittaja JPu
Aiheesta on kirjoitettu ainakin 5 threadia tännekin, myös vk.nettiin aikanaan, Luontotupaan ja Kameralaukkuun...
Tässä viimeisin täällä käyty keskustelu viittauksineen Finskin sivuille:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... highlight=
Lähetetty: Elo 17, 2005 12 : 24
Kirjoittaja Mikael
Falconia kirjoitti:Kyllä Finnair painon tarkistaa.
Millä perusteella sanot noin?? Olen lentänyt Finnairilla viimeisen kymmenen vuoden aikana arviolta 30-40 kertaa (reittilentoja, ei lomalentoja), eikä kertaakaan ole tarkistettu käsimatkatavaroiden painoa.
Kerran Keski-Euroopassa käsimatkatavarani on punnittu portilla (yhtiö oli ehkä Swissair tai Lufthansa), ja ruumaan tuomittu (silloin ei ollut kamerakamaa mukana, joten ei ollut ongelma).
Muista näyttää iloista ilmettä kun "kevyesti heität" repun hattuhyllylle lentoemännän edessä....
terv.
Mikael
Lähetetty: Elo 17, 2005 12 : 41
Kirjoittaja Nöpö
Mikael kirjoitti:Falconia kirjoitti:Kyllä Finnair painon tarkistaa.
Millä perusteella sanot noin?? Olen lentänyt Finnairilla viimeisen kymmenen vuoden aikana arviolta 30-40 kertaa (reittilentoja, ei lomalentoja), eikä kertaakaan ole tarkistettu käsimatkatavaroiden painoa.
Kerran Keski-Euroopassa käsimatkatavarani on punnittu portilla (yhtiö oli ehkä Swissair tai Lufthansa), ja ruumaan tuomittu (silloin ei ollut kamerakamaa mukana, joten ei ollut ongelma).
Vähän samanlaisia kokemuksia, joskin vähäisemmällä lentomäärällä. Los Angelesissa kerran punnittiin käsimatkatavaralaukku ja tuomittiin ruumaan, ohjeena oli jättää laukku virkailijalle koneeseen vievässä putkessa. No kyseisessä mutkassa ei ollut ristin sielua ja puolessa sekunnissa tein päätöksen, että ennen Helvetti jäätyy kuin minä hylkään laukkuni kannettavine tietsikoineen johonkin käytävänmutkaan, joten rahtasin sen kylmästi koneeseen asti. Siellä ei kukaan sitten enää laukusta ollutkaan kiinnostunut.
Muulloin ei kukaan ole ollut painosta kiinnostunut.
Lähetetty: Elo 17, 2005 13 : 29
Kirjoittaja JuhaH
Pahimmassa tapauksessa reppu punnitaan check-inissä ja jos siitä jotenkin selviää, niin läpivalaisulaitteesse on pleksi jonka aukosta ei mene läpi kuin sallitun kokoiset käsimatkatavarat. Sitä en sitten osaa sanoa, mitä tekevät, jos laukku havaitaan tuossa vaiheessa liian isoksi.
Lähetetty: Elo 17, 2005 18 : 06
Kirjoittaja JPu
JuhaH kirjoitti:Sitä en sitten osaa sanoa, mitä tekevät, jos laukku havaitaan tuossa vaiheessa liian isoksi.
Virkailija kertoo asiakkaalle, että laukku on liian suuri ja järjestää sen toimittamisen ruumaan. On aika valju tilanne jos kassin sisältö on esim kameroita ja maksaa vaikkapa 13 000 euroa... Yleensä tuossa kohdassa on vielä aikaa ja kaman voi jakaa useampaan kassiin peruuttamalla takaisin ulos ja toivomalla, ettei ole yksin matkalla, että on joku jolle kamaa saa sijoitettua. Lentokoneen ovella Gatella käy huonommin ja kassi päätyy käytännössä ruumaan. Tuossa tilanteessa selittely ei usein auta.
Tästä syystä tuuriinsa ei kannata luottaa, vaan varautua asiaan etukäteen ja jakaa tavara tasaisesti sallittujen painojen rajoissa seuralaisten/omiin käsimatkatavaroihin/muovipusseihin ym (niihin ei samalla lailla kiinnitetä huomiota, eihän terminaalista ostettuja viinojakaan punnita).
Lähetetty: Elo 18, 2005 15 : 40
Kirjoittaja Mikael
JPu kirjoitti:Tästä syystä tuuriinsa ei kannata luottaa, vaan varautua asiaan etukäteen ja jakaa tavara tasaisesti sallittujen painojen rajoissa seuralaisten/omiin käsimatkatavaroihin/muovipusseihin ym (niihin ei samalla lailla kiinnitetä huomiota, eihän terminaalista ostettuja viinojakaan punnita).
Hyvä ohje, mutta joskus hieman hankala noudattaa. Painoraja esim. 6 kg (BA:n UK:n sisäisillä lennoilla), reppu tyhjänä painaa 3 kg, yksin matkalla....
No, itse ajattelin käryn käydessä toimia niin että otan kameran (1D + 70-200 F2.8:n) käsimatkatavaraksi (=3 kg), tungen pari pienempää objektiivia ja muispankkia taskuihin (=2.5 kg), ja pistän 70%:sti tyhjän repun ruumaan....
terv.
Mikael
------
Mikael Rantalainen
Helsinki, Finland
http://www.mr-photography.com/
Lähetetty: Elo 18, 2005 16 : 02
Kirjoittaja Tipe
Kamera hihnaan vaan jonkun pienen kakkulan kanssa roikkumaan kaulasta.
Tällöin se ei ole käsimatkatavaraa, vaan kamera joka roikkuu kaulassa...
Lähetetty: Elo 18, 2005 21 : 07
Kirjoittaja JPu
Tipe kirjoitti:Kamera hihnaan vaan jonkun pienen kakkulan kanssa roikkumaan kaulasta.
Tällöin se ei ole käsimatkatavaraa, vaan kamera joka roikkuu kaulassa...
Hyvä ohje hopeakuulalle tai 20D:n kokoiselle kameralle, mutta kun Finskin ohje sanoo, että yksi "pieni" kamera saa olla, niin 1D xx ei taida enää mahtua sarjaan ;)
Matka tehty Finnairin lomalennolla
Lähetetty: Elo 29, 2005 22 : 08
Kirjoittaja saaju
Hyvin meni, kukaan ei nipottanut käsimatkatavaroista. Mennessä painoa olin 8.6 kg, kun oli jakanut painoa taskuihin ym.. Tulessa repun paino oli yli 10 kg. Photo Trekker mahtuu nippa nappa hattuhyllylle.
Matkakumppanini käsimatkatavarana ollut tavallinen kassi painoi mennen tullen yli 10 kg (kaukoputki, kannettava ym.), mutta sen suhteenkaan ei ongelmia ollut.
Lähetetty: Joulu 16, 2005 10 : 02
Kirjoittaja Koipe
Olin AirFinlandin Malagan lennolla huhtikuussa Lowepro Photo Trekker AW II kamerarepun kanssa. Laukku mahtuu juuri ja juuri lattialle istuimen alle. Repun päällystaskussa oli vielä kannettava tietokone. Se kyllä jumitti. Poistin repusta kaikki irtonaiset remmit jotta se näyttäisi mahdollisimman kompaktilta ja siistiltä. Koska reppu on kapea, sitä ei välttämättä edes huomata selästä esim. tiskillä. Kun sitten käännyt sivuttain, sen voi salakavalasti pudottaa selästä ja kantaa kahvasta. Laukkua ei punnittu. Malagan lennoilla on kuulemma tunnetusti paljon käsimatkatavaraa.
Lähetetty: Joulu 16, 2005 11 : 50
Kirjoittaja Ouvinen
Viime talvena Ryönällä lennettiin kaverin kanssa F1-testeihin, ja kaverilla oli Dakinen kamerarinkka käsimatkatavarana. Tampereella lähtiessä rupesivat kitisemään painosta, jolloin evakuoimme laturit, pocketwizardit, laajikset yms. taskuun ja äijä pisti D2h:n ja jonkun peruszoomin kaulaan roikkumaan, jolloin juuri ja juuri päästivät läpi tuon repun, kun se painoi vain jotain 12kg, ja ryönäairin raja on 10.
Kamat pakattiin takaisin reppuun heti kansainvälisellä alueella.
Frankfurtissa ei kyselty mitään, eikä paluumatkalla Gironassa eikä Frankfurtissa lentoa vaihdettaessa. Tosin Frankfurtin läpivalaisussa äijä kommentoi että 'I guess you know that your bag is 18 kilos...but the gear looks expensive, so I kinda understand...not that I care...' ;)
Lähetetty: Joulu 16, 2005 15 : 54
Kirjoittaja Harri R
Itse Computrekkerin kanssa liikkuessani siirrän pienemmät optiikat, salaman, akut yms. takin taskuihin ennen check-in:ä. Sitten ennen turvatarkastusta kamat takaisin reppuun. Portilla ei ole kukaan ikuna käsimatkatavaroita katsellut. Voisi tietysti olla, että jos sen repun raahaaminen näyttäisi hankalalta niin porttihenkilöstön epäluulot heräisivät..... Mutta meikäläisen selässä näyttää Computrekkerkin päivärepulta.......
Jos epäilystä on, niin siirtäisin turvatarkstuksen jälkeen jonkin vaatekappaleen kentän kaupan muovikassiin ja painavimmat linssit ja rungon sinne. Niitä ei kyllä ikinä tarkasteta. Katselin taas viikko sitten porukan nyssäkkä määrää koneeseen mentäessä. Jos näiltä matkustamolaukun, käsilaukun ja parin muovipussin hemmoilta mitattaisiin kokonaispaino, niin parin kolmen kertaluokan ylipainoja saataisiin..... eli pidän em. menettelyjä suhtkoht turvallisina sen suhteen että joutuisi jotain ruumaan laittamaan.
Lähetetty: Tammi 05, 2006 23 : 21
Kirjoittaja THUNDER
Meksikoon mennessä finnairilla joululomalla virkailija check in:issä antoi viedä 10 kg käsimatkatavaran, kun oli kamerakamaa. Raja oli 5 kiloa ja reppu punnittiin. Eihän tuohon viiteen kiloon sovi juuri mitään.
Lähetetty: Tammi 06, 2006 2 : 22
Kirjoittaja kapama-7
Pakkaan aina kamerani vähemmän kameralaukun näköiseen olkalaukkuun. Olen toistaiseksi pärjännyt (enemmän tai vähemmän onnistuneesti) yhdellä rungolla, parilla zoomilla (yht. 18-200, ja se kaikkia kiinnostava kroppikerroin 1,5). Katsotaan nyt jos se Nikonin uusi tiputtaisi tuon lomareissukaman yhteen obiskaan.
Ei kannata liian kamerasisältöisen näköisiä laukkuja kannella. Innokkaita ottajia on enemmän kuin Suomen maa päällänsä kantaa.
Kamat on laukussa hieman ronskisti pakattu, pääasia, että saa helposti esille ja tilaa hieman hammasharjalle , tuliaisille ym. jos iso laukku katoaa. Toinen laukku olalla sitten pitääkin sisällään läppärin. Ei ole vielä huomauteltu, vaikka aina ilmoitetaan, että saisi ottaa mukaan vain yhden käsimatkatavaran. Ja kolmantena paluumatkalla on sitten vielä se muovikassi.
Ja taskussa vielä pokkari hätävaralle.
Meni hieman ohi tämä vastaus siitä mitä kysyttiin, mutta menköön.
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
Finskillä Computrekker AW ihan hyvin
Lähetetty: Tammi 07, 2006 10 : 53
Kirjoittaja RaidoR
Tässä kesällälensin finskillä Tallinasta HEllsinkiin. Computrekker oli aivan viimeisiä ääriä mytöten täynnä kamaa....ei edes meinannut mahtua läpivalaisukoneen pleksi mitasta läpi mutta silti ilman minkäänlaisia ongelmia sain sen käsimatkatavarana. Painoa oli about 10kg. Koneessa laukku ei mahtunut hattuhyllylle, mutta lentoemon pyynnöstä otin sen jalkojenväliin lennon ajaksi. Tälläisiä kokemuksia täälläpäin