Sivu 1/1
Pikainen filmisuositus, kiitos (hautajaiset)
Lähetetty: Heinä 31, 2005 2 : 32
Kirjoittaja IlkkaS.
Suositelkaapa nopeasti, minkä filmin valitsen tänään sunnuntaina hautajaiskuvaukseen. Keikkapyyntö tuli nyt yöllä, joten en ehdi tähän hätään hankkia vaihtoehtoisia filmejä.
Käytettävissäni ovat:
-Agfa Vista 400
-Fuji Superia 400
-Konica VX 400 ja 800.
Sekä siunauskappeli että muistotilaisuuden pitopaikka ovat melko hämäriä, joten väistämättä on vedettävä 400-800:lla, kenties jopa rääkättävä 1600:aan. Salamaa en missään nimessä räiski.
Käytettävissäni olevien optiikkojen valovoimat vaihtelevat välillä 3.5-4.0, koska otan mukaani kolme eri zoomia kahta runkoa varten (objektiivien vaihto kesken siunaustilaisuuden on aika banaalia).
Eli: mikä noista em. filmeistä kestää rääkkäämistä aukon-kaksi ali parhaiten sortumatta liikaan rakeisuuteen tai menettämättä dynaamisuuttaan?
Kysyn siksi, koska en ole kuvannut vuosiin kyseisessä siunauskappelissa ja seurakuntakeskuksessa, joten en enää muista valotusskaalaa.
Lähetetty: Heinä 31, 2005 3 : 35
Kirjoittaja kaptah
Lähetetty: Heinä 31, 2005 5 : 47
Kirjoittaja IlkkaS.
Kiitos! Tuo saitti oli päässyt kokonaan unohtumaan minulta. Vaikuttaisi siltä, että kaikki mainitsemani filmit riittävät prässäämistä siedettävässä määrin. Sen sijaan rakeisuudessa ja terävyydessä näkyy olevan viittä vaille merkittäviäkin eroja. Väriskaala ja terävyys eivät tässä tapauksessa ole valtavan relevantteia, koska kuvista ei vedostettane kymppikuvia suurempia. Ja terävyysvaateet SMC Pentaxit sekä Tamronit täyttävät kymppikuvakoossa.
No, kenties mm. adapteri, OskuK ja Tipe voivat vielä vipata omilla kommenteillaan. Tässä on vielä kuutisen tuntia aikaa, ennen kuin täytyy lähteä keikalle eli mittailemaan siunauskappelin valotusvaroja.
Samperi, kun ei noita tähdellisiä linkkejä koskaan muista laittaa talteen. Tai sitten, kun niitä laittaa talteen, ne ovat jossain korppuläjä Ö:ssä tai romppuläjä Y:ssä tai mappiläjä Q:ssa...
Lähetetty: Heinä 31, 2005 6 : 10
Kirjoittaja Tipe
Fuji NPZ800, muttei ole sun listassa =)
Ehdottomasti ISO800 filkka, sillä harvemmin löytyy valoa kirkoista riittävästi hitaammille filkoille.
Fuji Press 1600, kehitytä ISO800:na ja valota ISO600-700, eli ~1/3 aukkoa yli koko ajan.
Mun tiedot on ns. vuoden vanhoja ja esimerkiksi uudesta Superia X-trasta ei ole minkäänlaista kokemusta. Lisäksi liikuin enemmän diapuolella, joten vähän on muutenkin negatiivit hallussa.
Tietenkin eräs vaihtoehto ois Fuji Provia 400 prässättynä ISO-800:aan, eikä rakeisuus vielä tule haitaksi isommissakaan vedoksissa.
Lähetetty: Heinä 31, 2005 10 : 17
Kirjoittaja Hannu KH
Herkällä filmillä voi saada valon riittämään, mutta suuria valoisuuseroja sillä ei tasata, eikä valon suuntaa muutettua.
Minä ainakin "virallisena" kuvaajana avustan salamalla, jos ei pyydetä kuvaamaan, niin kamera jää kotiin.
Kukaan ei ole koskaan valittanut maltillisesta salaman käytöstä, mutta kuvia ovat sillointällöin kehuneet selkeiksi. Joku on maininnut ettei edes huomannut minun siellä ollenkaan vaikka salamaa aina käytänkin.
Hautajaiset
Lähetetty: Heinä 31, 2005 12 : 12
Kirjoittaja jiiällä
Kannattaa keskustella kuvauksen tilanneen ja myös pastorin kanssa tuosta salaman käytöstä. Usein "kunnollisen" kuvan saaminen edellyttää salaman käyttöä. Jotkut tilaajat kuitenkin toivovat "huomaamatonta" tai "häiritsemätöntä" kuvausta, joten salama ei sitten käy. Itse tilaisuus on varmankin tilaajalle tärkeämpi kuin kuvat/kuvaus.
Käytössä olevat optiikat vaikuttavat herkkyysasetuksiin/filmin valintaan. Kappelissa joutuu enimmäkseen käyttämään perusoptiikan telepäätä, jolloin halvemmilla laseilla ajaudutaan väkisin aukkoon 4,5 tai 5,6. Suljinaika painuu 800 ASAllakin turhan alas ilman salamaa. Onneksi henkilöt yleensä ovat aika hyvin liikkumatta paikoillaan. Jos sattuu olemaan 2,8 valovoimainen optiikka (esim. 28-75 tai vastaava) niin se kannattaa ottaa. Filmillisen kameran 75 mm on vaan vähän turhan lyhyt ajatellen kahden tai kolmen henkilön ryhmää arkulla. Valovoimainen ei-zoomi (esim. 105/2,8) olisi muuten kiva, mutta mitäs tehdään, jos seuraavassa ryhmässä onkin 7 henkilöä ... Optiikkaa ei ehdi vaihtamaan. Digirungolla ongelmat ovat samanlaiset, joskin 28-75/2,8 (tai vastaava) on henkilökuvissa ok (kun huomioidaan kerroin 1,5 tai 1,6x).
Joissakin kappeleissa toinen sivuseinä on ikkunaa, joten osa tervehdyksien jättäjistä on kuvattava ikkunaa vasten. Seurauksena on valotusongelmia niin digillä kuin filmilläkin. Kun vielä taivaalla sattuu olemaan nopeasti kiitäviä poutapilviä niin valon määrä vaihtelee koko ajan. Valotuksen osuminen kohdalleen on aika epäluotettavaa. Kappelin ikkunattomalle seinälle on mahdollisesti ripoteltu kirkkaita hehkulamppuvalaisimia, jotka saavat aikaan ikkunoista tulevan valon kanssa omituisen sekavalon ja valaisimet tietysti "palavat puhki".
Herkkyysasetuksen nostaminen syö monissa kameroissa "valotusvaraa" - ei tosin kaikissa. Canon 20D ja 350D kameroissa "valotusvara" (objektkontrast) 100 ja 400 ASA asetuksilla on sama 8,5 aukkoa. Pokkareissa tilanne on paljon huonompi eli esim. K-M Dimage Z5:lla vastaavat arvot ovat 6,5 ja 5,5 aukkoa tai Panasonic DMC-LZ2:lla 7,0 / 5,0 aukkoa. Pro-kameroissa esim. D2x valotusvaraa on 9,5/8,5 aukkoa ja Fujin S3:ssa 10/9,5 aukkoa. Tuolla on aika paljon vaikutusta, kun valaistusolosuhteet ovat monien kappeleiden tapaan extra-jyrkät. ColorFoton testeistä ottamieni "valotusvara"-arvojen vertaaminen filmien valotusvaroihin ei oikein onnistu, kun arvot on selvitetty eri pohjalta. Esim. Fuji NPH400:lle testissä annetaan eräässä testissä arvo -1,5/+3 aukkoa.
Kuvaaminen ulkona voi olla yhtä hankalaa kuin sisällä. Mustavalkoinen vaatetus, pikkutyttöjen valkoiset mekot, kirkkaalla säällä jyrkät varjot yms. tuottavat pulmia. Salama on hyvä myös ulkona. Filmillisellä kameralla liian suuri herkkyys saattaa tuoda salaman kanssa ongelman -> suljinajat loppuvat kesken (näin kävi kerran talvella, kun pilvinen sää muuttuikin aurinkoiseksi kesken tilaisuuden).
Ehtiikö sitten vaihtamaan filmin vähemmän herkkään siinä vaiheessa, kun siirrytään ulos - voi tehdä tiukkaa. Useimmiten arkkua ryhdytään laskemaan saman tien, kun se on saatu haudalle. Tyylikkäämpää olisi odottaa, että koko saattoväki ehtii paikalle. Kuvaajakin ehtisi paremmin asemiin. Digillä ei tule niin kiirettä, kun herkkyysasetuksen muutoksen saa hoideltua "nappulasta painaen".
Yritän siis sanoa, että salaman käyttö helpottaisi huomattavasti monessa suhteessa, samoin valovoimaisten objektiivien käyttö. Jos kuvaa ilman salamaa kannattaa selvittää tilaajalle etteivät värit ym. ole samaa tasoa kuin salamalla kuvattaessa. Mikä sitten vastaa vallinnutta tunnelmaa paremmin onkin toinen asia. Jos on hämärää ja ankeat värit niin kai kuvatkin saavat näyttää siltä ?