Mä olen hieman kiinnostunut noista isommistakin formaateista (Medium Format ja Large Format) ja orastavasti harkinnut sellaisen filmikameran hankintaa. Tästä johtuen etsiskelin tietoa siitä, missä digiantureiden puolella mennään.
Jos oletetaan anturien hinnan tippuvan niin, että se ei ole enää hankintaa rajoittava tekijä, niin millaisen kuva-anturin koon haluaisit kameraasi?
Piirsin oikeen havainnollistavan kuvan tällä hetkellä saatavisssa olevista digitaalisista kuva-antureista (suhteelliset koot):
Kokojärjestyksessä:
1) APS-C Canon kroppikennoinen (22,2mm x 14,8mm)
2) Full Frame (24mm x 36mm)
3) Tällähetkellä (ehkä suurin) kaupasta saatavilla oleva digiperä Medium Format kameraan (40.3 by 53.7 mm)
4) Tyypillinen 6 x 6 negan koko (120 filmi)
4) Pienin Large Format kameran koko (4" x 5" tai 10,16cm x 12,7cm)
5) Mitchell Feinberg:n Maxback digiperä 8" x 10" (20,32 x 25,4 cm) http://gizmodo.com/5834699/this-is-the- ... -the-world
Toi Maxback digiperä taitaa olla kokoa raahattava kameroineen päivineen. Sen sijaan kuvanlaatu taitaisi olla isompaankin julkaisuun tollasessa 4" x 5" kennossa sellainen, ettei siihen tarvitsisi enää kiinnittää juuri huomiota. Jos objektiivi ja kuvaaja on vaan samalla laatutasolla.
Optimi kuvasensorin koko
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
Optimi kuvasensorin koko
Viimeksi muokannut Jovala, Marras 17, 2015 10 : 47. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00
Pinnallinen ja nopea vastaus tähän on aina sama: jokaisella kennokoolla on oma käyttötarkoituksensa... muuten käytössä olisi vain yksi kennokoko. Se paras. Croppikenno pokkarissa mukaan matkalle, kinokenno yleiskuvaamiseen ja joku nelituumainen palkkikameran tilt/shift- kenno vaikka maisema- ja tuotekuvaukseen. Jos kamerat olisivat halpoja tai jos olisin ammattilainen, mulla olisi nuo kaikki.
--------
Aves!
Aves!
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
Hieman lisää avausta:
Kohinan hallinta:
Sensorin koko vaikuttaa siihen, kuinka elektroniikka kehittää lämpöä. Tämä puolestaan vaikuttaa pikseleiden kohinaan:
Onko myös niin, että isoon kuvapisteeseen mahtuu enemmän fotoneita (fotoneista syntyvää varausta) ... taitaa kasvaa suorassa suhteessa pinta-alaan, jolloin dynamiikka ei tästä parane (koska myös valoa tulee samassa suhteessa enemmän).
Painon hallinta:
Onko lasi, tai muovi ainoa mahdollisuus ohjata valoa. Muistelen lukeneeni mikrorakenteista, joilla voidaan toteuttaa fotonien ohjaus. Onko tulevaisuuden kamerassa linssejä ollenkaan.
Nykytilanne:
- Resoluutio (kuvapisteiden määrä per pinta-alayksikkö) alkaa olla sitä luokkaa ettei sen kasvattaminen tuo mitään hyötyä. Päinvastoin haittaa kuvatiedoston koon kasvuna.
- Paino on liian korkea, ollakseen yleiskamera, jo DSLR kokoluokassa. Myös pokkarikamerat on liian painavia, jotta niitä voisi kuljettaa kauluspaidan rintataskussa.
- Fysiikan lait asettaa rajoituksia ko'olle. Large Format 8" x 10" kuva-anturi ei mahdu matti meikäläisen rintataskuun.
- Dynamiikka on kovin heikko digikameroissa. Iso osa valokuvien ottamista on saada dynamiikka riittämään kussakin kuvaustilanteessa. Vaikka 24 bittiä per kanava kuvia ei voikaan esittää missään kaupallisessa mediaformaatissa, olisi kuvan otto huomattavasti helpompaa, jos kamera kuitenkin hallitsisi tällaisen alueen. Jälkikäsittely hoitaisi sitten HDR-kuvan mäppäyksen halutulle dynamiikka-alueelle - niin kuin nytkin RAW-kuvissa.
Kohinan hallinta:
Sensorin koko vaikuttaa siihen, kuinka elektroniikka kehittää lämpöä. Tämä puolestaan vaikuttaa pikseleiden kohinaan:
Yhden kuvapisteen sensorin koko vaikuttaa myös kohinaan: Mitä suurempi on sen valoa keräävä pinta-ala, sitä enemmän se saa fotoneita myös pimeässä. Suuressa kennossa on varaa jättää kuvapisteetkin suuremmiksi resoluution kärsimättä.Exposures longer than several minutes are obscured by image noise when captured with a 35 mm digital SLR, but exposures of up to about an hour at room temperature and as long as 17 hours in extremely cold situations can remain noise-free on a digital camera back
Onko myös niin, että isoon kuvapisteeseen mahtuu enemmän fotoneita (fotoneista syntyvää varausta) ... taitaa kasvaa suorassa suhteessa pinta-alaan, jolloin dynamiikka ei tästä parane (koska myös valoa tulee samassa suhteessa enemmän).
Painon hallinta:
Onko lasi, tai muovi ainoa mahdollisuus ohjata valoa. Muistelen lukeneeni mikrorakenteista, joilla voidaan toteuttaa fotonien ohjaus. Onko tulevaisuuden kamerassa linssejä ollenkaan.
Nykytilanne:
- Resoluutio (kuvapisteiden määrä per pinta-alayksikkö) alkaa olla sitä luokkaa ettei sen kasvattaminen tuo mitään hyötyä. Päinvastoin haittaa kuvatiedoston koon kasvuna.
- Paino on liian korkea, ollakseen yleiskamera, jo DSLR kokoluokassa. Myös pokkarikamerat on liian painavia, jotta niitä voisi kuljettaa kauluspaidan rintataskussa.
- Fysiikan lait asettaa rajoituksia ko'olle. Large Format 8" x 10" kuva-anturi ei mahdu matti meikäläisen rintataskuun.
- Dynamiikka on kovin heikko digikameroissa. Iso osa valokuvien ottamista on saada dynamiikka riittämään kussakin kuvaustilanteessa. Vaikka 24 bittiä per kanava kuvia ei voikaan esittää missään kaupallisessa mediaformaatissa, olisi kuvan otto huomattavasti helpompaa, jos kamera kuitenkin hallitsisi tällaisen alueen. Jälkikäsittely hoitaisi sitten HDR-kuvan mäppäyksen halutulle dynamiikka-alueelle - niin kuin nytkin RAW-kuvissa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.