Polttovälin laskeminen rajatusta kuvasta
-
Polttovälin laskeminen rajatusta kuvasta
Hakiessani kuvakulmia käytän yleensä laajakulmaa ja rajaan kuvankäsittelyssä luonnoksen, joka on sitten osviittana varsinaista kuvaa paremmissa olosuhteissa otettaessa.
Alkuperäisen ja rajatun kuvan pikselisuhteista pystyy tietysti laskemaan tarvittavan polttovälin kun alkuperäinen on tiedossa.
Minkälaisella kaavalla? En jaksaisi palauttaa koulun trigonometriaa mieleeni.
Onko netissä ilmainen laskuri tai taulukko?
Alkuperäisen ja rajatun kuvan pikselisuhteista pystyy tietysti laskemaan tarvittavan polttovälin kun alkuperäinen on tiedossa.
Minkälaisella kaavalla? En jaksaisi palauttaa koulun trigonometriaa mieleeni.
Onko netissä ilmainen laskuri tai taulukko?
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
;-) Sotket pinta-alaan.jka71 kirjoitti:Muistelisin että polttoväli tuplantuu kun pikselit jää neljäsosaan(18Mpx->4,5Mpx).pikkuego kirjoitti:Äkkiseltään tulee mieleen seuraava:
Alkuperäinen sivu / Kropattu sivu = Polttovälin kerroin
Eli jos alkuperäinen sivu on 2000 px ja kropattu 1000 px, niin mun matikan mukaan polttoväli on tuplattu.
Joka tapauksessa kuvassa makaava nainen, kropan pituuden muutos 1cm->1,8cm on polttovälimuutoksena vastaava: 100mm-> 180mm. Katso vaikka kameran ja zoomin kanssa...tai katso objektiivien teknisistä tiedoista miten 50mm ja 100mm kuvakulmat suhteutuvat.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
No minä en sotke mitään.Kerroin vain kuultua "tietoa".Löysin foorumin missä mua valistettiin,mutta ei siitä sen enempää.Juttu siellä lähti tästä pikselipolttovälimarkkinamiesten oivalluksesta -> http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... mera-runkoOskuK kirjoitti:;-) Sotket pinta-alaan.jka71 kirjoitti:Muistelisin että polttoväli tuplantuu kun pikselit jää neljäsosaan(18Mpx->4,5Mpx).pikkuego kirjoitti:Äkkiseltään tulee mieleen seuraava:
Eli jos alkuperäinen sivu on 2000 px ja kropattu 1000 px, niin mun matikan mukaan polttoväli on tuplattu.
-
- Viesti:
Ja jos peruskoulun matikka olisi hanskassa, niin huomattaisiin, että kaikki ovat oikeassa. Jos pituusmitat kaksinkertaistuvat, niin pinta-alat nelinkertaistuvat.OskuK kirjoitti:;-) Sotket pinta-alaan.jka71 kirjoitti:Muistelisin että polttoväli tuplantuu kun pikselit jää neljäsosaan(18Mpx->4,5Mpx).pikkuego kirjoitti:Äkkiseltään tulee mieleen seuraava:
Ja polttoväli on suorassa suhteessa kuvassa esiintyviin mittoihin (jos puhutaan muusta kuin makrokuvauksesta, eikä huomioida tarkennusetäisyyttä tai optiikan virheitä). Mitat voivat olla senttejä tai pikseleitä.
Eli ihan suoraan, jos olet kuvannut testikuvan 20 millisellä ja rajaat kuvaan jäämään 60% (=0.6), niin saat saman levyisen kuvan 20 mm / 0.6 = 34 mm polttovälillä.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
Näinhän se on, tuota pinta-alaa vaan eri nyt tarvita, eikä tilavuutta -jos joku siihenkin innostuisi ;-)olli R kirjoitti:Ja jos peruskoulun matikka olisi hanskassa, niin huomattaisiin, että kaikki ovat oikeassa. Jos pituusmitat kaksinkertaistuvat, niin pinta-alat nelinkertaistuvat.OskuK kirjoitti:;-) Sotket pinta-alaan.jka71 kirjoitti:Muistelisin että polttoväli tuplantuu kun pikselit jää neljäsosaan(18Mpx->4,5Mpx).
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Suomen kieli on kyllä onneton valokuvassanaston osalta.
Kuvakulma tarkoittaa minulle nimenomaan sitä kameran / katsojan sijaintia ja siihen ei vaikuta mikään muu kuin sijainti. Ei objektivii, ei kennon koko jne.
Field of view tai Angle of view on sitten taas se, että kuinka leveän kuva-aleen joku objektiivi/sensori-kombo nappaa tuosta kuvakulmasta, joka paikanvalinnalla on ensin valittu. Mikä tälle nyt sitten olisi sopiva kotimainen sana? Onko sekin kuvakulma?
Kuvakulma tarkoittaa minulle nimenomaan sitä kameran / katsojan sijaintia ja siihen ei vaikuta mikään muu kuin sijainti. Ei objektivii, ei kennon koko jne.
Field of view tai Angle of view on sitten taas se, että kuinka leveän kuva-aleen joku objektiivi/sensori-kombo nappaa tuosta kuvakulmasta, joka paikanvalinnalla on ensin valittu. Mikä tälle nyt sitten olisi sopiva kotimainen sana? Onko sekin kuvakulma?
-
-
- Viesti:
Mitäs eroa tässä tapauksessa on croppimilleillä tai kinomilleillä? Kyllä ne croppimillit tuplaantuu siinä missä kinomillitkin. Kinossa 150 => 300, kräpissä 100 => 200.jka71 kirjoitti:Tottakai,matka puolittuu niin kinomillit tuplaantuu.Nimenomaan kinomillit.epertti kirjoitti:Vaikuttaako jalkazuumi myös tulokseen?
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Huumori on vaikea laji.Pari hemmoa näyttää ottaneen tosissaan...hiljaiset ihmettelijät siihen päälle. Minä käsitin epertin kysymyksen huumori/ivalliseksi.Ja sen mukainen vastaus.Siksi vielä oikein lisäsin maininnan kinomilleistä. Anteeksi jos pahoitin jonkun mielen.kribe kirjoitti:Mitäs eroa tässä tapauksessa on croppimilleillä tai kinomilleillä? Kyllä ne croppimillit tuplaantuu siinä missä kinomillitkin. Kinossa 150 => 300, kräpissä 100 => 200.jka71 kirjoitti:Tottakai,matka puolittuu niin kinomillit tuplaantuu.Nimenomaan kinomillit.epertti kirjoitti:Vaikuttaako jalkazuumi myös tulokseen?
-
- Viesti:
Ei kait kukaan näitä tosissaan ota? Minusta vain on mukava pohtia tämmösiä kuvakulma/polttoväli juttuja.kebax kirjoitti:Se ei ole ollenkaan helppoa rajata, mutta että siitä pitää tehdä näin jumalattoman hankalaa vielä lisäksi.
Sekin hupaisa piirre tässä tuli esiin että joku tykkää laskea sitä kuvasivun mitasta.Minä itse hahmotan asian paremmin kuvan kokonais pikselimäärästä.Joku jopa sekoitti tilavuudenkin tähän soppaan ;)
Eihän tästä puutu enään kuin jokafooruminkielipoliisi :D
-
- Viesti:
Et pahoittanut. Huumori ja sarkasmi on vain nettikirjoittelussa hankalaa. Täälläkin löytyy käyttäjiä tietotasoltaan laidasta laitaan, joten vaikea tietää ilman hymiöitä onko henkilö tietämätön vai kirjoittaako huumorilla.jka71 kirjoitti:Huumori on vaikea laji.Pari hemmoa näyttää ottaneen tosissaan...hiljaiset ihmettelijät siihen päälle. Minä käsitin epertin kysymyksen huumori/ivalliseksi.Ja sen mukainen vastaus.Siksi vielä oikein lisäsin maininnan kinomilleistä. Anteeksi jos pahoitin jonkun mielen.kribe kirjoitti:Mitäs eroa tässä tapauksessa on croppimilleillä tai kinomilleillä? Kyllä ne croppimillit tuplaantuu siinä missä kinomillitkin. Kinossa 150 => 300, kräpissä 100 => 200.jka71 kirjoitti:Tottakai,matka puolittuu niin kinomillit tuplaantuu.Nimenomaan kinomillit.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan