Polttovälin laskeminen rajatusta kuvasta

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
_kapu_

Polttovälin laskeminen rajatusta kuvasta

Viesti Kirjoittaja _kapu_ »

Hakiessani kuvakulmia käytän yleensä laajakulmaa ja rajaan kuvankäsittelyssä luonnoksen, joka on sitten osviittana varsinaista kuvaa paremmissa olosuhteissa otettaessa.

Alkuperäisen ja rajatun kuvan pikselisuhteista pystyy tietysti laskemaan tarvittavan polttovälin kun alkuperäinen on tiedossa.

Minkälaisella kaavalla? En jaksaisi palauttaa koulun trigonometriaa mieleeni.

Onko netissä ilmainen laskuri tai taulukko?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
pikkuego
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Äkkiseltään tulee mieleen seuraava:

Alkuperäinen sivu / Kropattu sivu = Polttovälin kerroin

Eli jos alkuperäinen sivu on 2000 px ja kropattu 1000 px, niin mun matikan mukaan polttoväli on tuplattu.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

pikkuego kirjoitti:Äkkiseltään tulee mieleen seuraava:

Eli jos alkuperäinen sivu on 2000 px ja kropattu 1000 px, niin mun matikan mukaan polttoväli on tuplattu.
Muistelisin että polttoväli tuplantuu kun pikselit jää neljäsosaan(18Mpx->4,5Mpx).
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

jka71 kirjoitti:

Muistelisin että polttoväli tuplantuu kun pikselit jää neljäsosaan(18Mpx->4,5Mpx).
;-) Sotket pinta-alaan.

Joka tapauksessa kuvassa makaava nainen, kropan pituuden muutos 1cm->1,8cm on polttovälimuutoksena vastaava: 100mm-> 180mm. Katso vaikka kameran ja zoomin kanssa...tai katso objektiivien teknisistä tiedoista miten 50mm ja 100mm kuvakulmat suhteutuvat.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jka71
Viesti:

OskuK kirjoitti:
jka71 kirjoitti:

;-) Sotket pinta-alaan.
No minä en sotke mitään.Kerroin vain kuultua "tietoa".Löysin foorumin missä mua valistettiin,mutta ei siitä sen enempää.Juttu siellä lähti tästä pikselipolttovälimarkkinamiesten oivalluksesta -> http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... mera-runko
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

OskuK kirjoitti:
jka71 kirjoitti:

;-) Sotket pinta-alaan.
Ja jos peruskoulun matikka olisi hanskassa, niin huomattaisiin, että kaikki ovat oikeassa. Jos pituusmitat kaksinkertaistuvat, niin pinta-alat nelinkertaistuvat.

Ja polttoväli on suorassa suhteessa kuvassa esiintyviin mittoihin (jos puhutaan muusta kuin makrokuvauksesta, eikä huomioida tarkennusetäisyyttä tai optiikan virheitä). Mitat voivat olla senttejä tai pikseleitä.

Eli ihan suoraan, jos olet kuvannut testikuvan 20 millisellä ja rajaat kuvaan jäämään 60% (=0.6), niin saat saman levyisen kuvan 20 mm / 0.6 = 34 mm polttovälillä.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

olli R kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
jka71 kirjoitti:Muistelisin että polttoväli tuplantuu kun pikselit jää neljäsosaan(18Mpx->4,5Mpx).
;-) Sotket pinta-alaan.
Ja jos peruskoulun matikka olisi hanskassa, niin huomattaisiin, että kaikki ovat oikeassa. Jos pituusmitat kaksinkertaistuvat, niin pinta-alat nelinkertaistuvat.
Näinhän se on, tuota pinta-alaa vaan eri nyt tarvita, eikä tilavuutta -jos joku siihenkin innostuisi ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jka71
Viesti:

OskuK kirjoitti: Näinhän se on, tuota pinta-alaa vaan eri nyt tarvita, eikä tilavuutta -jos joku siihenkin innostuisi ;-)
Ei edes 3D-kuvissa?
epertti

Viesti Kirjoittaja epertti »

Vaikuttaako jalkazuumi myös tulokseen?
jka71
Viesti:

epertti kirjoitti:Vaikuttaako jalkazuumi myös tulokseen?
Tottakai,matka puolittuu niin kinomillit tuplaantuu.Nimenomaan kinomillit.
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

Ei polttoväli miksikään muutu, käytettiin sen muodostamasta kuvasta suuri tai pieni osa. Kuvakulma muuttuu.

Ps. Vielä oudompi on väite jalkazoomin vaikutuksesta. Siinä ei muutu sen enempää polttoväli kuin kuvakulmakaan.
dlite

Viesti Kirjoittaja dlite »

Suomen kieli on kyllä onneton valokuvassanaston osalta.

Kuvakulma tarkoittaa minulle nimenomaan sitä kameran / katsojan sijaintia ja siihen ei vaikuta mikään muu kuin sijainti. Ei objektivii, ei kennon koko jne.

Field of view tai Angle of view on sitten taas se, että kuinka leveän kuva-aleen joku objektiivi/sensori-kombo nappaa tuosta kuvakulmasta, joka paikanvalinnalla on ensin valittu. Mikä tälle nyt sitten olisi sopiva kotimainen sana? Onko sekin kuvakulma?
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

dlite kirjoitti:SOnko sekin kuvakulma?
Mikä muu se olisi kuin KUVAkulma? Katsomiskulma?
Kuvakulma riippuu objektiivin polttovälistä ja kennon koosta (filmikuvauksessa kuvaportin koosta). Tai sitten viime kädessä lopullisesta tulosteesta.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

jka71 kirjoitti:
Mitäs eroa tässä tapauksessa on croppimilleillä tai kinomilleillä? Kyllä ne croppimillit tuplaantuu siinä missä kinomillitkin. Kinossa 150 => 300, kräpissä 100 => 200.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
kebax
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kebax »

Se ei ole ollenkaan helppoa rajata, mutta että siitä pitää tehdä näin jumalattoman hankalaa vielä lisäksi.
jka71
Viesti:

kribe kirjoitti:
jka71 kirjoitti:
Mitäs eroa tässä tapauksessa on croppimilleillä tai kinomilleillä? Kyllä ne croppimillit tuplaantuu siinä missä kinomillitkin. Kinossa 150 => 300, kräpissä 100 => 200.
Huumori on vaikea laji.Pari hemmoa näyttää ottaneen tosissaan...hiljaiset ihmettelijät siihen päälle. Minä käsitin epertin kysymyksen huumori/ivalliseksi.Ja sen mukainen vastaus.Siksi vielä oikein lisäsin maininnan kinomilleistä. Anteeksi jos pahoitin jonkun mielen.
jka71
Viesti:

kebax kirjoitti:Se ei ole ollenkaan helppoa rajata, mutta että siitä pitää tehdä näin jumalattoman hankalaa vielä lisäksi.
Ei kait kukaan näitä tosissaan ota? Minusta vain on mukava pohtia tämmösiä kuvakulma/polttoväli juttuja.

Sekin hupaisa piirre tässä tuli esiin että joku tykkää laskea sitä kuvasivun mitasta.Minä itse hahmotan asian paremmin kuvan kokonais pikselimäärästä.Joku jopa sekoitti tilavuudenkin tähän soppaan ;)

Eihän tästä puutu enään kuin jokafooruminkielipoliisi :D
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

jka71 kirjoitti:
kribe kirjoitti:
jka71 kirjoitti:Tottakai,matka puolittuu niin kinomillit tuplaantuu.Nimenomaan kinomillit.
Huumori on vaikea laji.Pari hemmoa näyttää ottaneen tosissaan...hiljaiset ihmettelijät siihen päälle. Minä käsitin epertin kysymyksen huumori/ivalliseksi.Ja sen mukainen vastaus.Siksi vielä oikein lisäsin maininnan kinomilleistä. Anteeksi jos pahoitin jonkun mielen.
Et pahoittanut. Huumori ja sarkasmi on vain nettikirjoittelussa hankalaa. Täälläkin löytyy käyttäjiä tietotasoltaan laidasta laitaan, joten vaikea tietää ilman hymiöitä onko henkilö tietämätön vai kirjoittaako huumorilla.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Vastaa Viestiin