Sivu 1/1
Kuulapään kiinnitys
Lähetetty: Syys 11, 2010 21 : 46
Kirjoittaja Nalho
Miten muut ovat selvittäneet kuulapään kiinnittämisen jalustaan. Minulla on ongelmana, että vaikka kiristän kuulapään mahdollisimman kireälle, niin aina kiinnitys löystyy. Onko ainoa pitävä ratkaisu Locktite tai vastaava? Tuossa kuvassa kuulapää ja jalustan keskiputki:
http://personal.inet.fi/koti/nalskeerau ... rkins.html
Tuo Gitzo on jokin kummajainen, sillä tuo kuvassa näkyvä kuusiokoloruuvi ei ole sitä varten että sillä saisi lukittua pään paikalleen alapuolelta kiertämällä, siihen tapaan kuin jossain muissa jalustoissa. Sillä ruuvilla kiristetään tuo levy jalustan pystyputkeen siten, että ensin levy kierretään siihen ptkeen ja sitten tuolla ruuvillä lukitaan kiinni. Lieneekö Gitzon suunnittelijoilta unohtunut yksi reikä ruuveineen?
Lähetetty: Syys 11, 2010 21 : 54
Kirjoittaja Hannu KH
Manfroton jalustassa on kiristysruuvit (3 kpl) en tosin tarvitse niitäkään kun pysyy hyvin muutenkin.
(ainiin, se olikin jo kysymystekstissä)
En kyllä lähtis mihinkään liimalinjalle, päätäkun on kiva joskus vaihtaakkin.
Lähetetty: Syys 11, 2010 23 : 10
Kirjoittaja Opolo
Puolilopullinen (jos liimaus ajatellaan lopulliseksi) ratkaisu voisi olla ruuvilukite. Se pitää ruuvin kiinni, mutta tottelee lopulta voimaa. Jos kuulapäätä pitää vaihdella viikoittain, tämä ei ehkä ole ratkaisu, mutta jos vaikka vain kuukausittain?
Onko tuon Gitzon kehällä näkyvä kumilta näyttävä aine kumia? Onko se puhdas eli onko kitkapinta optimaalinen? Voisiko sen vaihtaa pitävämpään tai repiä kokonaan pois ja vääntää kovan kovaa vasten kiukulla kiinni? Todennäköisesti kiinnityksen löystyminen johtuu siitä, että joku pehmeä osa antaa perään ja ruuvi saa liikkumatilaa. Pääsisikö alapuolelta tai sivusta poramaan reiän koko rakenteen läpi ja kierteittämään siihen pidätinruuvin?
Eipä ole ensimmäinen kerta, kun näissä vermeissä tapaa onnettomasti suunniteltua mekaniikkaa. Nimimerkillä erästäkin olevinaan kallista Manfrotto-jalustaa päivän uudelleenrakentanut.
Tällaisiin kysymyksiin kannattaisi ottaa kuvat informatiivisuuden eikä kauneuden vinkkelistä, nyt tuo kuva ei oikein kerro rakenteesta edes sitä, kumpi on jalusta ja kumpi pää.
Lähetetty: Syys 11, 2010 23 : 10
Kirjoittaja Aali
Samaa olen Gitzon omistajana itsekin monesti pohtinut. Enkä oikein pysyvää ratkaisua keksinyt.
Lähetetty: Syys 12, 2010 2 : 00
Kirjoittaja Nalho
Tuossa pari lisäkuvaa niistä kilkkeistä:
http://nalskeeraus.jalbum.net/Markins
Tuo kasataan siten, että tuo oikenpuoleinen ruuvi laitetaan tuon pyöreän levyn kuusikulmaiseen reikään tuo kapeampi pää edellä ja yhdistelmä kierretään tiukasti tuohon putken päässä syvennyksessä olevaan kierrereikään. Sitten tuo pieni kuusiokolo kierretään ylhäältäpäin varmistukseksi. Siitä irti olevasta putkesta näkee mihin se ruuvi kiristyy, kun edellisistä kiristyksistä on jäänyt merkki.
Alalaippa pysyy näillä virityksillä hyvin kiinni. Kuulapäälle ei tässä systeemisä ole mitään ruuvilukitus varmistusta, vaan se on oman onnensa varassa siitä kuinka lujaa se saatiin kiristettyä. Ei minkäänlaista ruuvivarmistusta niin kuin on sillä alimmalla levyllä. Ainoa konsti koettaa saada se kuula siinä jotenkin pysymään on se voimankoetos jossa ensin hampaat irvessä väännetään pannausruuvi niin kireälle ettei se anna periksi sieltä kun sitä varsinaista kuulan runkoa koetettaan otsasuonet pullistuen vääntää pysyvästi paikalleen.
Lähetetty: Syys 12, 2010 2 : 14
Kirjoittaja fotom
Teflon -teippi. Toimii vähän kuin lukite muttei ole niin hyvin kiinni pureva.
Lähetetty: Syys 12, 2010 5 : 35
Kirjoittaja Mikael K.
Nalho kirjoitti:Ainoa konsti koettaa saada se kuula siinä jotenkin pysymään on se voimankoetos jossa ensin hampaat irvessä väännetään pannausruuvi niin kireälle ettei se anna periksi sieltä kun sitä varsinaista kuulan runkoa koetettaan otsasuonet pullistuen vääntää pysyvästi paikalleen.
Voisiko Gitzon kamerapäissä olla vastaava systeemi kuin on Manfrottossa? Eli kuulapää ja ruuvinreikä pyörivät vapaasti siihen asti kunnes kyljessä oleva ruuvi kiristetään. Se lukitsee koko systeemin, jolloin myös pään voi kiertää paikalleen. En tiedä miten Markins on rakennettu mutta vaikuttaisi kuvien perusteella siltä, että kiristys toimii eri tavalla kuin Manfrottossa.
Lähetetty: Syys 12, 2010 8 : 27
Kirjoittaja Nalho
fotom kirjoitti:Teflon -teippi. Toimii vähän kuin lukite muttei ole niin hyvin kiinni pureva.
Tuo teflonteippi taitaa olla paras ratkaisu. Locktite tai muut ruuvilukitteetkin varmaankin ovat toimivia, kun käyttää malttia eikä lotraa liemien kanssa yltiöpäisesti, vaan käyttää pientä tippaa kierteessä. Noita lukitteitahan on sellaisia, että liitokset ovat vielä purettavissa ja sitten sellaisia että ratkaisu on lopullinen. Tietenkin nekin saa purettua jos liitosta tarpeeksi lämmittää, mutta ei oikein kiinnosta alkaa kuulapääkeitoksille.
Lähetetty: Syys 12, 2010 15 : 59
Kirjoittaja Opolo
Jälkimmäinen kuva valottaa rakennetta, joka siis on venäläinen eikun italialainen eikun venäläinen.
Minä ratkaisisin asian tekemällä laippaan ulommalle kehälle kierrereiän lukitusruuville, joka kiristetään alhaalta päin. Teflonteippikin kyllä nahistanee kierrettä sopivasti, että paketti alkaa pysyä kasassa.
Lähetetty: Syys 12, 2010 16 : 29
Kirjoittaja Hannu KH
Opolo kirjoitti:Minä ratkaisisin asian tekemällä laippaan ulommalle kehälle kierrereiän lukitusruuville, joka kiristetään alhaalta päin. Teflonteippikin kyllä nahistanee kierrettä sopivasti, että paketti alkaa pysyä kasassa.
Nii-i..mikäs tosiaan estää jälkikäteen jälkikäteen laittamasta Manfroton tapaan kiristysruuvin.
Lähetetty: Syys 12, 2010 21 : 04
Kirjoittaja Munt
Itse ratkaisin kyseisen ongelman tilaamalla Honk Kongista (siitä maasta) ebayn (se nettihuutokauppa) kautta Benron (se Gitzon kopio) keskiputken (maksoi 29e posteineen), jossa on 3 kiristysruuvia (kuusiokolo).
Putki on aluperäistä parempi ja myös hiilikuitua. Gitzon painokoukku sopi kiertämällä putken alapäähän ihan suoraan.
Hyvä ostos.
http://stores.ebay.de/DCs-Photography-Store
(tässä alla kohteita, jossa taulukossa noita eri kokoisia keskiputkia)
http://stores.ebay.de/DCs-Photography-S ... ec0Q2em322
Toki se on hiukan lyhyt, mutta nyt saa jalustan spagaatiin siten, että Gimbal head pysyy suorassa... :D
..