Missäköhän teettäisi parhaat paperikuvat?

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
usvainen

Missäköhän teettäisi parhaat paperikuvat?

Viesti Kirjoittaja usvainen »

Eli pitäisi teettää vanhemmille ja muutamille sukulaisille lähes 300 ottamaani hääkuvaa paperikuvina, siis sellaisia pieniä kuvia vaan, ei mitään kehyksiin päätyvää ainakaan vielä toistaiseksi. Olen muokkaillut varmaan puolet noista itse, eli rajannut (jopa ihan neliöksi), terävöittänyt, osan muuttanut mustavalkoiseksi, osan seepiaksi, osasta tehnyt sellaisia haalean värisiä, koska mielestäni ne ovat kauniimpia sellaisina, jopa vaaleanpunaisen sävyisiä kuvia löytyy, osaan taas lisännyt aika paljonkin kontrastia. Ilmeisesti useimmat firmat kuitenkin säätelee noita värejä ja terävyyttä itse joten en tiedä onko se vähän huono asia tässä suhteessa? Kuitenkin osassa noissa kuvissa terävöitys ja värien säätö olisi toisaalta ihan tarpeen, eivät ole nimittän ollenkaan hyviä kuvia. (mutta haluan saada paperikuvat tässä tapauksessa silti niistäkin, niin jää vanhemmille muisto lähes kaikista sukulaisista ja tilanteista jne.) Nuo omat muokkaukset taas haluaisin pysyvän sellaisina kun ne ovat ilman mitään parannuksia. Minun seepiakaan kun ei ole oikeastaan seepia vaan sellainen ruskea, koska oikea seepia ei minusta ole yhtä kaunis väriltään enkä halua että ruskeat kuvani säädettäisiin seepiaksi tai vaaleista kirkastettaisiin värejä. Joissain kuvissa on myös tarkoituksella vähän kontrastia jotta ne olisivat mahdollisimman vanhanaikaisia. Toisaalta jos ruskea kuvani on liian tumma, olisi kiva jos se säädettäisiin vaaleammaksi ym. eikä kuvia silloin jätettäisi siihen tilaan missä ne ovat. Toisaalta minulla on joistakin kuvista myös monta eri versioita joista värit on säädetty hieman eri tavoin nähdäkseni mikä niistä on lopulta paras. -Kaikenkaikkiaan olen siis vaikea asiakas :D

En ole siis teettänyt ikinä missään digikuvista paperikuvia, kun olen tulostellut niitä ne vähät itse mitkä olen tulostanut. Oma tulostimeni ei kuitenkaan ole ollenkaan paras mahdollinen, ja en nyt tuollaista määrää ala itse tulostelemaankaan kun epäonnistuneita kappaleita tulee kuitenkin sen verran paljon. Vaikuttaa vähän vain pelottavalta nuo ihmisten kokemukset kuvanvalmistajista, tuntuu että kaikkien kuvissa on jotain pielessä, eli ne on joko liian tummia, liian harmaita, liian keltaisia, liian sinisiä jne. Olen nyt jo korjannut kaikki liian tummat ja liian keltaiset kuvani normaaleiksi, joten pännisi saada ne "korjaamattoman" näköisenä takaisin. Sitten mietittyttää tuo kuvakoko, varmaan kuvat rajautuu sitten miten sattuu. Onko teillä tapana säätää kuvat juuri siihen kokoon millaisen paperikuvan niistä haluatte, jotta näette miten parhaiten kannatttaa rajata kuva? Itse en ole säätänyt noita ja huomaan että on tosiaan vaikea arvioida sitä että minkä kokoinen se toinen sivu nyt onkaan jos toinen on vaikka 10cm ja mahtuuko se kuvanvalmistajan antamaan 13-15cm väliin. (siis jos ei nyt photarissa kuva kuvalta katso) Mulla on nuo kuvat siis kokoa 100+ cm ja resoluutiona 72. Käsittääkseni sillä ei ole mitään väliä onko ne noin vai onko resoluutio 300 ja kuvat kokoa 10*15 tai mitä sitten niistä haluaakin. Tai ainakin minä olen ymmärtänyt että se kuvakoko minkä haluaa ilmoitetaan tilattaessa.

Tuntuu melkein että pitäisi ehkä teettää nuo kuvat kahdessa paikassa niin ei sitten menisi ehkä pieleen kuin puolet...Koska en saa omaa näyttöäni kalibroitua kunnolla (lcd ja läppäri) niin ongelma on minulla yleensä se että kuvat ovat tummempia kuin ne näytölläni ovat joten en ainakaan halua sellaista kuvanvalmistajaa jolta kuvat tulevat tummempina kuin alkuperäiset, mielummin sitten vaalempina. Sitten tuntuu että vaatimukset itselle ovat kovat, koska tiedän että sukulaiset ja vanhempien vieraat tulee katselemaan noita kuvia. Kuitenkaan kuvat eivät ole mitään onnistuneita, joka harmittaa minua suuresti. Tämä oli ensimmäinen kerta kun kuvasin järjestelmäkameralla ihmisiä, joten siltä ne kuvat sitten näyttäkin. Kaikki kuvat ei ole edes kovin tarkkoja, mutta pikkukuviksi kai ihan ok. Aiemmin olen kuvaillut vain luontoa ja makroja ja niiden perusteella ihmiset kuvittelee että olen hyväkin kuvaaja. Tämän kaiken takia en haluaisi pilata kuvia ainakaan yhtään enempää teettämällä niistä huonolaatuisia paperikuvia... Vähän kyllä tosin mietityttää sekin kuinkahan kalliiksi tulee sitten yrittää teettää noista mahdollisimman hyviä paperikuvia. Kuvia on kuitenkin aika paljon.... Niin ja en halua tilata ulkomailta.

Kiitos etukäteen vastauksista!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ossipena

Re: Missäköhän teettäisi parhaat paperikuvat?

Viesti Kirjoittaja ossipena »

usvainen kirjoitti:Niin ja en halua tilata ulkomailta.
sit tippuu photo.com pois laskuista. suht halpa ja voi valita että kuvia ei säädetä lainkaan mutta toisaalta kestää iäisyyden eli ainakin 2x luvatun toimitusajan verran kuvien toimitus.
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Miksi ei ulkomailta? Normikuvat tilaan nykyään aina Pixumilta, jossa voi vielä kytkeä "automaattisäädöt" pois. Hinta on kohdallaan, toimitusaika ollut keskimäärin 3-4 päivää.

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
asm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

Paikkakunta auttaisi neuvojia. Tuossahan on kaksi vaihtoehtoa: nettikaupat (halvempia) ja palveluyritykset (kalliimpia, mutta neuvottelumahdollisuus).

Toi "ei mulla ole edes näyttöä mutta haluaisin korkealaatuisia kuvia" maistuu kyllä hiukan epätoivoiselta. Kannattaa teettää pieni koe-erä nettikaupassa tai liikkeessä,ja katsoa mitä saa.

Läppärien näytöt (muutamaa sikakallista lukuunottamatta) eivät pysty kertomaan tulosteen sisältöä muuten kuin kuvan aiheen osalta.
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
bomba

Viesti Kirjoittaja bomba »

Oletko harkinnut, että voisit teettää saman tien kuvista valmiin valokuvakirjan? Siinä olisi monta plussaa:

+ Sivujen layoutti vapaa, voit laittaa yhdelle sivulle vaikka yhden ison ja tärkeän kuvan ja toiselle sivulle vaikka 4, 9 tai 12 huonompaa/epäolennaisempaa kuvaa. Joka tapauksessa hinta/sivu pysyy samana.

+ Ei tarvitse murehtia kuvien kokoja ja muotoja eikä pelätä, että kehitettäessä leikkaavat sun neliskulmaisista kuvista ylä- ja alareunan pois saadakseen ne mahtumaan suorakulmaiselle valokuva-arkille.

+ Säästät vanhemmiltasi albuminkasaamishelvetin vaivan.

+ Voit käyttää sivuilla taustakuvia tai -värejä, tehdä personoidun kannen jne...

+ Lopputulos on todennäköisesti oikein kiva.

- Miinuksena tulee lähinnä se, että joudut itse näkemään vaivaa albumia tehdessäsi. Albuminteko-ohjelmat ovat tosin pääsääntöisesti helppoja oppia käyttämään perustoimintojen osalta.

En itse oikein ymmärrä, miksi digikuvista edelleen teetetään perinteisiä kymppikuvia, mitä sitten liimataan perinteisiin albumeihin, kun digitekniikka mahdollistaa paljon monipuolisemmatkin ratkaisut. Näkisin, että kymppikuvat ovat jäänne filmiajalta, kun Pekka Peruskuluttajalla ei ollut muita helppoja ja taloudellisia vaihtoehtoja kuviensa kehittämiseen. Jokainen toki saa tehdä kuten parhaaksi näkee, tämä oli vain minun mielipiteeni.
usvainen

Ehkä mun pitää sitten teetättää se koe-erä. Lueskelin tässä enemmän nettikeskusteluita ja vaikuttaa siltä että Fotonetti ois suomalaisista ainakin hyvä firma? Vois teettää vähän erikokoisiakin kuvia. Tuolla ois nyt joku tarjous simppeli-kuvista, joten en tiedä pitäiskö luovuttaa heti alkuunsa ja tilata kaikki tuohon kuvakokokoon sopivat sitten vain tuollaisina, tuskin niistä hyviä saa kuitenkaan. Sitten nuo muokatut sovitettuina kokoina vakiokuvina ja parhaat pro-kuvina. Tosin noilla on eri toimitusajat joten en tiedä onko mahdollista..Pitänee lueskella noita sivuja vielä enemmän...

Niin asun tosiaan Oulussa. Ulkomailta en haluaisi tilata siksi kun siitä tulee kuitenkin jotain pahempia ongelmia. Olen nimittäin ihminen jota kaikki ongelmat oikein vainoaa (ihan totta, muutkin tietää sen), joten se on jo varmaa että jotain ongelmaa tulee ja niiden selvittäminen ulkomaisten firmojen kanssa voi olla hieman vaikeampaa. On myös paljon suurempi riski siihen että kuvat katoaa matkalla johonkin. Valokuvien tilaamisen kanssa on vielä suurempi riski kaikenlaisten ongelmien kanssa, koska yleensä jos tilaan vaikka jotain ihan perus kulutustavaraa suomalaisista verkkokaupoista saan joko rikkinäisen tai likaisen kappaleen (tekstiilit), toimitus kestää useita kuukausia jne. Asain selvittelyssä tulee ongelmia jne. Jokin aikaa sitten onnistuin tilamaan jopa suomalaisia vitamiineja joiden purkissa oli ylimääräinen outo tabletti, ja olin ilmeisesti ensimmäinen jolle oli niin koskaan käynyt ja koska sekoittuminen oli niin äärimmäisen epätodennäköistä niin minun epäiltiin siksi sotkeneen tabletit itse, vaikka en ollut koskaan omistanut sellaisia toisenlaisia tabletteja. Epäonnen lottovoitot saattanee siis todennäköisesti osua juuri minun kohdalle. Onnistun poimimaan kaupastakin vähän väliä sellaisia elintarvikepakkauksia, joista löytyy jotain yllätyksiä. Tähän voisi kirjoittaa tapauksia vaikka kuinka, mutta tuosta voitte päätellä jotain...Tietysti aina joskus onnistun saamaan ihan toimivankin jutun, mutta riski ongelmiin on liian suuri...

Valmista kirjaa mietin aiemmin, mutta päätin sitten että sitä en halua kun kuitenkin joudun tilaamaan sitten osan erikseen kun ne menee niille sukulaisille ja vanhemmillekin oli tarkoitus jättää muutama kuva joita voi jaella. Ja sitten jos jostain kuvasta tulee ihan hirveä niin sen voi jättää aina sieltä oikeasta albumista pois. (vanhemmat on aina tykänneet sellaisista albumeista, joihin ei liimata mitään pysyvästi) Kirjasta on paha alkaa leikkelemään rumiluksia irti. Itseasiassa ostin jo normaalin albumin, jossa on tosi hyvälaatuiset taskut ja olen tuunannut sen hääkuville sopivaksi, ja laitan siihen sitten itse kelvolliset kuvat kronologisessa järjestyksessä ja annan kuvat vanhemmille albumina niin ei tarvi niiden niitä laittella sinne. Muuten tuo kirja kuulostaa tosi kivalta idealta ja jos olisin varma millainen mistäkin kuvasta tulee niin voisin sellaisen tehdäkin, mutta nyt haluan säilyttää kuvien hävittäimismahdollisuuden.

Ja siksi digikuvista teetetään tässä tapauksessa perinteisiä kuvia kun vanhemmat ihmiset tuntuu vain tykkäävän noista perinteisistä kuvista albumissa. Itsehän tietty säilytän kuvia ihan vain ulkoisella levyllä niin kuin muutkin, ja katselen/näyttelen ja lähettelen niitä sieltä ja tulostan joskus harvoin jonkun hyvän kehyksiin jos saan inspiraation. Tässä tapauksessa tuo ei käy kun äitini ei osaa edes käyttää tietokonetta joten jos hän haluaa katsella ja näytellä hääkuvia niin isän pitäisi sitten olla aina esittelemässä niitä koneelta. (joo ja luulisi että olisi helppo oppia perustaidot, mutta jos ihmisellä on asenne ettei suostu koskemaan sormellakaan tietokoneeseen niin siinä on vaikempi opettaa mitään...) Isälläkin tuntuu vielä olevan asenne että ne parhaat kuvat pitää saada sitten tulostettua albumiin ja ettei ne siellä koneella ole ns. oikeita kuvia. (harvinaisen vanhanaikaiset vanhemmat siis ikäisekseen)
usvainen

Näköjään joutuu sitten tilaamaan pro-kuvina puolet jos haluaa ettei ne rajaudu eri tavalla. Rasittavaa laskeskella noille kaikille kokoa...Eikä pysty tilaamaan niin pieniä kuin haluais
usvainen

Kävin katselemassa tuota pixumin sivustoa ja kuvakirjaohejlmaa ja hoksasin ainakin sen ettei sitä pysty lataamaan mun koneelle, koska minulla on ikivanha pantteri käyttöjärjestelmänä. Tästä käyttöjärjestelmästä onkin yleensä paljon ongelmia, mutten voi hankkia uutta koska silloin menettäisin kaikki opiskelupaikaltani joskus saamani ohjelmat.
usvainen

Päätin sitten juuri olla hieman uhkarohkea ja tilata tuolta pixumista kuvat, vaikka voi olla että muutaman viikon päästä kaduttaa... : /

Kiitos vielä kerran vinkeistä!
SAnttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SAnttila »

Mä tilasin ekan kerran pitkästä aikaa kuvia. Tilasin Fotoyksistä. Narisinkin jo tuosta jokin aika sitten, mutta lyhyt yhteenveto varoitukseksi. Palvelu oli huonoa, kuvat raidallisia ja niitä oli cropattu rajusti.
Sami Anttila
Katso flickr kuvavirtani osoitteesta:
http://www.flickr.com/photos/sami_anttila/
usvainen

Tuo kuvien lataaminen on muuten toivottoman hidasta. Java Upload vaihtoehto ei toimi mun koneella ja Flash vaihtoehdolla kestää 5 minuuttia yhden kuvan lataaminen kun otin koko kansion kerralla. No jospas huomenillalla pääsisi tilaamaan nuo kuvat :D
bomba

usvainen kirjoitti:Kävin katselemassa --- kuvakirjaohejlmaa ja --- ei sitä pysty lataamaan mun koneelle, koska minulla on ikivanha pantteri käyttöjärjestelmänä. Tästä käyttöjärjestelmästä onkin yleensä paljon ongelmia, mutten voi hankkia uutta...
usvainen kirjoitti:Tuo kuvien lataaminen on muuten toivottoman hidasta. Java Upload vaihtoehto ei toimi mun koneella ja Flash vaihtoehdolla kestää 5 minuuttia yhden kuvan lataaminen...
Toinen vinkki: Olisko hyvä idea siinä tapauksessa harkita jostain yhden vähän vanhemman Windows-koneen hankkimista? Jotain esimerkiksi WinXP:tä pyörittäviä peruspumppuja saa muutamalla kympillä, kun jengi päivittää koneitaan uusiin. Tuurilla voit saada jopa ilmaiseksi. Ekotoreilta tai vastaavista voi käydä katselemassa, ja nettifoorumien kauppapalstat on hyvä paikka.

Ja toivotaan että saat miellyttäviä kuvia! :)
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Pixumin suuntaan voi kuvat uppia myös FTP:llä.

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
pemikkol

Viesti Kirjoittaja pemikkol »

Joitain omia kokemuksia....

Käytössä Lightroom ja iMac, näyttöä ei ole mitenkään kalibroitu.

Tilasin Fotonetti Pro -kuvia käyttäen heidän ICC -profiiliaan ja optiota 'älä tee mitään korjauksia kuviin'. Tuloksena järjestään liian tummia kuvia, verrattuna tietysti siihen mitä näytöltä näkyy.

Toinen kokeilu oli digitalandista, ja tällä kertaa rastitin automaattisen korjailun päälle. Pistin kokeeksi ylivaloitettua, jyrkkäkontrastista mustavalkoista ym. Oli erittäin positiivinen kokemus, simppeli ja nopea kuvien lataus, nopea toimitus ja mikä parasta, kuvat näyttää täsmälleen samalta kun näytöllä.

Pekka
Jare

Viesti Kirjoittaja Jare »

pemikkol kirjoitti:Joitain omia kokemuksia....

Käytössä Lightroom ja iMac, näyttöä ei ole mitenkään kalibroitu.

Tilasin Fotonetti Pro -kuvia käyttäen heidän ICC -profiiliaan ja optiota 'älä tee mitään korjauksia kuviin'. Tuloksena järjestään liian tummia kuvia, verrattuna tietysti siihen mitä näytöltä näkyy.

Toinen kokeilu oli digitalandista, ja tällä kertaa rastitin automaattisen korjailun päälle. Pistin kokeeksi ylivaloitettua, jyrkkäkontrastista mustavalkoista ym. Oli erittäin positiivinen kokemus, simppeli ja nopea kuvien lataus, nopea toimitus ja mikä parasta, kuvat näyttää täsmälleen samalta kun näytöllä.

Pekka
Aika rulettia tilata tulostusprofiiliin käännettyjä kuvia kalibroimattomalla näytöllä. Kyllä tuolta fotonetistä tulee aikalailla sitä, mitä kalibroidulla näytölläkin. Tummien sävyjen kanssa saa silti olla tarkkana, sillä harvoin niitä kuvia katsotaan riittävän valoisassa.

Kiinnostaisi kuulla, jos joku on löytänyt varteenottavia kilpailijoita fotonetti pro:lle. Minimivaatimuksena, että saa tulostusprofiilin itselle ja automaattiset korjailut pois päältä. Nimittäin välillä tuntuu kovasti latistavan värejä tuo fotonetin profiili. Voisi olla vertaileva tutkimus paikallaan.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
pemikkol

Viesti Kirjoittaja pemikkol »

Jare kirjoitti:Aika rulettia tilata tulostusprofiiliin käännettyjä kuvia kalibroimattomalla näytöllä. Kyllä tuolta fotonetistä tulee aikalailla sitä, mitä kalibroidulla näytölläkin. Tummien sävyjen kanssa saa silti olla tarkkana, sillä harvoin niitä kuvia katsotaan riittävän valoisassa.

Kiinnostaisi kuulla, jos joku on löytänyt varteenottavia kilpailijoita fotonetti pro:lle. Minimivaatimuksena, että saa tulostusprofiilin itselle ja automaattiset korjailut pois päältä. Nimittäin välillä tuntuu kovasti latistavan värejä tuo fotonetin profiili. Voisi olla vertaileva tutkimus paikallaan.
Joo, toki on epävarmaa jos käyttää profiilia muttei ole kalibroitua näyttöä -> epäonnistunut kokeilu.

Siispä tilaan jatkossakin automaattikorjailuilla digitalandista ja toivon että ne jatkossakin näyttää samalta kun kalibroimattomalla näytöllä. Väärin sammutettu mutta mulle riittää :)

By the way, tuolta digitalandistakin saa ladattua profiilin ja rastitettua korjailut pois päältä.

Pekka
usvainen

Kuvat tuli tilattua tuossa aamulla kun olivat viimein latautuneet. (pitää kokeilla ensi kerralla tuota FTP:tä, kiitos vinkistä :) Oli kuitenkin onneksi loppua kohden nopeampi kuin se 5min per kuva. Auttoi varmaan kun itse poistuin koneelta.

Jätin sitten sen digital photo optimizerin pois kokonaan kun sitä ei saanut valittua vain osaan kuvista. Harmittaa ettei saanu ja olin kahden vaiheilla että valitsenko sen vai en. Nyt sitten voin jännätä viikonlopun että menikö tilaus ihan hukkaan... Tilasin vielä 4 kpl suurempia kuviakin... :S Kai luulis että ne ei kuitenkaan silti sallisi niistä kuvista tulla selvästi liian tummia vaikkei tuota optimizeria olekaan valittu? Tai no mun tuurilla varmaan tulee. Onko kukaan kokeillut mitä tapahtuu esim. seepian värisille kuville tuon optimizerin kanssa? Tai sellaisille tarkoituksella haalean värisille? Tai mustavalkoisille joissa on joku muu sävytys lisäksi?

Tuo vanhempi windows-kone ois ihan hyvä idea, oon nimittäin usein miettiny että tarvis jonkun toisen koneen rinnalle kun flash playerin uusimpia versioitakaan ei tähän pantteriin enää saa niin monesti on nettisivujen käyttämisessäkin jo ongelmia. (tosin ei niitä saa varmaan kovin vanhaan windowsiinkaan, luulisi) Haluaisin kuitenkin mieluiten läppärin kun vanha pöytäkone vie niin paljon tilaa. Tosin pöytäkoneelle vois aina kalibroida näytön ja tarkistaa omat valokuvat sillä. Läppäriä ei taitaisi saada liitettyä näyttöön, mutta ainakin muistitikun kanssa kikkailemalla välttyisi tummimmilta kuvilta. En tiennyt sitäkään että niitä vanhoja koneita saa parilla kympillä, pitänee siis harkita vakavasti uudelleen...

(Tuosta kuvien tummuudesta tuli muuten mieleen että olen yhdessä valokuvagalleriassa pyytänyt sellaisia ihmisiä joilla on oikein kalibroitu näyttö kertomaan jos kuvani ovat liian tummia ja yksi kerran sitten kertoi että ne on hyviä eikä ole liian tummia. (tosin ne on kaikki ulkona otettuja) Näitä hääkuvia en vaan saanu sinne laittaa yhtään. Usein vaan sitten kun omia kuvia antaa jollekin jolla on kalibroimaton pc niin saa kuulla siitä miten ne on ihan liian tummia kuvia. Sitten taas jos joku lähettää mulle vaikka omia kuvankäsittelyjuttujaan ja kommentoin niitä niin löydän kuvista harmaata, violettia ym. ym tummia värejä kun kaveri väittää että ne alueet on mustia. Eli ne säädökset miten näytöt on kalibroitu jossain tehtaalla näyttää sitten kaiken ilmeisesti vieläkin tummempana kuin kalibroitu näyttö. Tosin oma näyttöni näyttää vaaleampana kuin kalibroitu. Ei sinänsä liity mitenkään tähän valokuvien valmistamiseen, mutta on aika olennaista jos kuvia antaa vain tutuille koneella katsottavaksi. Ihmeen suuria yllätyksiä muuten voi väreissäkin olla sillä kerran tein jotain harmaata grafiikkaa mielestäni omalla koneella ja kun katsoin sitä kalibroidulla näytöllä se oli kirkkaan violettia :O Mutta valokuvien kanssa ei luulisi voivan tulla noin pahoja mokia sentään sillä värejä ei kuitenkaan luoda ihan itse, paitsi ne seepiat sävytykset jotka on kenties sitten mitä lie oikeasti...Kukaan ei oo tosin kommentoinu mun ruskeita kuvia koskaan jonkun muun värisiksi...)
Viimeksi muokannut usvainen, Syys 24, 2010 23 : 29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bomba

usvainen kirjoitti:En tiennyt sitäkään että niitä vanhoja koneita saa parilla kympillä, pitänee siis harkita vakavasti uudelleen...
Ei välttämättä joka paikasta, mutta kyllä se kaikki vanha rauta johonkin aina menee kun jengi heittää uuden alta pois. Pitää vaan keksiä mistä kysyä ;)
usvainen

Ajattelinpa jakaa tähän ketjuun huviksi kokemuksiani Pixumista jos se olisi muille opiksi.

Ensin tosiaan tilasin nuo kuvat ilman sitä DPO:ta ja suurin osa oli ihan hyviä , paitsi että eräät joita tilasin tosi paljon oli kaikki rajattu vähän tyhmästi ( tai minä olin itseasiassa vähän tyhmä kun en tajunnut jättää kunnolla rajausvaraa kun luulin että ne rajautuu tasaisesti joka puolelta, mutta näytti että jostain syystä alhaalta oli rajattu paljon reippaammin. Niissä kuvissa oli just tärkeä visuaalinen elementti yksi porras mikä siinä alhaalla oli ja se oli leikattu joko kokonaan pois tai siitä oli tosi kapea suikale jäljellä.) Jotkut kuvat oli sitten myös vähän tummia. No sitten päätin tilata löyhemmin rajattuna nuo tietyt kuvat uusiksi ja ne tummat kuvat myös ja kaikkia muitakin ihan vaan kokeilun vuoksi, koska päätin kokeilla sitä DPO:ta noihin kerta sillä piti tulla niin hienoja kuvia ja se kiinnosti. Loppujen lopuksi päädyin jostain syystä tilaamaan jopa puolet uusiksi kun ajattelin että niistä tulee tosi hienoja väreiltään. No se oli sitten erittäin suuri virhe: ne kuvat on ihan luonnottoman värisiä! Vaikken ole säädellyt niistä värejä itse niin silti. Etenkin vihreä on ihan kamalan räikeää, monissa kuvissa sitä vihreää on jopa liikaa eli sellaisetkin jutut on vihertäviä mitkä ei oikeasti oo. Mustaa ei ole missään vaan ihmisten mustat asut on joko tummansinisiä tai tummanruskeita. Miesten puvutkin siis, ja tiedän varmasti että perheenjäsenillä oli mustat puvut kun se oli vaatimus, mutta ne on tosiaan noissa kuvissa tummansiniset. Sitten pinkit, aniliinit, luumut, kirkkaan siniset ym. vaatteet on niin silmiinpistävän värisiä ettei niitä voi katsoa. Paha juttu kun molemmilla anopeilla on vielä tällaiset huonon väriset vaatteet päällä. Sitten esim. morsiamella oli melkein pikimustat hiukset niin ne on tuossa tärkeimmässä kuvassa sellaiset mahongin väriset, samoin sulhasella on oikeasti tummanruskeat hiukset niin tuossa kuvassa ne on sellaiset punertavan keskivaaleat. Sitten huvikseni kokeilin tilata myös mustavalkoisia kuvia ja ne on kans ihan kauheita, ne on ihan tasaisen harmaita. Sulhasen musta puku on keskiharmaa ja se näyttää siltä kuin se ois oikein auringon paistama ja haalistunut eli kaikki missä on vähänkin valoa on vaalean harmaata. Ne mitkä tilasin itse säädettynä oli kivoja mustavalkoisina, mutta niissä oli taas tyhmä rajaus, mutta nämä uudet on kaikki niin hirveitä että ne menee roskiin. Onneksi mulla on ne ilman automaattista säätöä olevat versiot, vaikka tekisi mieli tilata vielä uusiksi nuo aluksi väärin rajatut ilman sitä dpo:ta, kun yritin saada niistä sellaisia suurempia kirjahyllyyn kelpaavia kuvia vaan eipä noista nyt oikein tullut sitten. Eli ei ainakaan minun kokemusten perusteella kannata laittaa sitä DPO:ta päälle.
neggis

Viesti Kirjoittaja neggis »

Vähä menee offiin, mutta en oikeasti jaksa lukea usvaisen viestejä. Aika puuduttava tyyli postata kolmekymmentä riviä tasasta tekstiä. Sori.
Vastaa Viestiin