Kameran kuljettaminen laskettelurinteessä?

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
tiirola

Kameran kuljettaminen laskettelurinteessä?

Viesti Kirjoittaja tiirola »

Hei!

Miten olette kuljettaneet järjestelmäkameraa laskettelurinteessä? Haussa on reppu-/laukkusysteemi, joka kulkisi mukana laskemista häiritsemättä mutta mahdollistaisi tarvittaessa nopean kuvaamisen. Lowepron Slingshot tai vastaava?

Tipi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
adepoju04

Viesti Kirjoittaja adepoju04 »

Oisko joku burtonin reppu, eikös noi oo tarkotettu pääsääntöisesti laskijoille.
teraja

Viesti Kirjoittaja teraja »

Burtonin reput ovat muuten hyviä, mutta repusta taitaa olla melkoisen vaikeeta nopeasti kaivaa mitään esiin, varsinkin kun kameraosaston vetoketju on selkäpuolella. Eli muihin kannattaa suunnata mielenkiinto. Itsellä kokemusta Zoom Packista.
kaapu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaapu »

teraja kirjoitti:..repusta taitaa olla melkoisen vaikeeta nopeasti kaivaa mitään esiin, varsinkin kun kameraosaston vetoketju on selkäpuolella.
Nopiamminhan sen selkäpuolelta saa.
Ellet sitten verrannut sivusta aukaistavaan.
Mutta hidas tuo tosiaan on.
higgins

Re: Kameran kuljettaminen laskettelurinteessä?

Viesti Kirjoittaja higgins »

tiirola kirjoitti:Lowepron Slingshot tai vastaava?
Tipi
Toimii ei haittaa laskemistakaan, Higg
Higgins, jonka kädet ovat nopeammat kuin pää

https://www.instagram.com/jarihigg/
kaapu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaapu »

higgins kirjoitti:
tiirola kirjoitti:Lowepron Slingshot tai vastaava?
Tipi
Toimii ei haittaa laskemistakaan, Higg
Eikö se ole yksihihnainen?
Pulkkamäessä varmasti toimii, mutta kyllä rinteeseen tarvii ainakin sen yhden vyön.
higgins

[quote="kaapu
Eikö se ole yksihihnainen?
Pulkkamäessä varmasti toimii, mutta kyllä rinteeseen tarvii ainakin sen yhden vyön.[/quote]

Pointti onkin se 1 hihna:
Siinä on lisänä se pienempi lannehihna. Molemmat sopivan tiukalle ei edes huomaa koko reppua kuin tuolihississä. Siinäkin lannehihna auki ja reppu eteen ja toimii tosi nopeasti... Yhden Åren ja yhden Sierra Nevadan reissun tehneenä edelleen suosittelen, Higg

fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

Miten olisi tällainen:

http://www.kata-bags.com/product.asp?Ve ... o&p_Id=433

Samaisella selkäkiinnityssysteemillä löytyy isompia mutta myös pienempiäkin reppuja.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
tiirola

Varsin paljon olen nyt aihetta Googlettanut ja tekstejä lukenut. Jäljellä oikeastaan on

Kata 3N1 -sarja:
+ mahdollisuus kantaa kuten tavallistakin reppua
+ mallistossa myös isoja, joihin mahtuu mukaan myös läppäri

Lowepro Fastpack -sarja
+ kannetaan kuten tavallistakin reppua
+ mallistossa myös isoja, joihin mahtuu mukaan läppäri
- kuinkahan helppoa lopulta on kääntää tavallinen reppu kainalon alle talvitamineet päällä?

Lowepro Slingshot -sarja
+ kenties helppokäyttöisin?
* mahtaako toimia talvivaatteet päällä? Kääntyykö helpolla?
* Alkaako painaa, kun kannetaan vain toisella olalla?

Lowepro Toploader -sarja (+ muiden valmistajien rinnalla pidettävät mallit)
+ esittelykuvassa demotaan soveltuvuutta lasketteluun
+ hyvä hississä
- jos laskija kaatuu, jäänee kameralaukku alle

Alunperin olin hakemassa yhtä laukkua,
1. jolla pääsisin laskettelurinteeseen mukanani runko ja max 2 objektiivia ottamaan helpolla kuvia eteen tupsahtavista tilanteista (lähinnä omasta perheestä, ei mitään sen vakavampaa tavoitetta)
2. jonka voisi ottaa lentokoneeseen käsimatkatavaraksi ja laittaa sinne rungon, pari putkea, läppärin, luettavaa ym pikkusälää.

Sekä Kata 3N1- että Lowepro Fastpack -sarjan isoimmat reput läppäritaskuineen periaatteessa toimivat kummassakin tarkoituksessa. Kuitenkin mahdollisuus ottaa läppäri mukaan kasvattaa repun kokoa niin paljon, että laskettelutarkoitukseeni se ei taida olla enää kovin käytännöllinen. Täytynee siis hankkia kaksi erilaista reppua.

Higgins, kääntyykö Slingshot helposti etuasentoon myös talvitamineet päällä?

Tipi
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

Lisättäköön vielä listaan pari plussaa Katalle:

-Toimii reppuna JA slingshottina JA vieläpä molemminpuolisena slingshottina JA molemmat slingshotit saa päälle tarvittaessa yhtäaikaa.

Muunneltavuus, se lienee ko. repun valttikortti.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

tiirola kirjoitti:Varsin paljon olen nyt aihetta Googlettanut ja tekstejä lukenut. Jäljellä oikeastaan on

Kata 3N1 -sarja:
+ mahdollisuus kantaa kuten tavallistakin reppua
+ mallistossa myös isoja, joihin mahtuu mukaan myös läppäri
- **vetin kallis
- pakkaamista joutuu hieman miettimään ja kokeilemaan. Putket ovat vaakasuorassa silloin kun reppu on selässä ja väliseinät eivät jaksa pitää painavimpia laseja paikallaan. Väliseinissä pitäisi olla selvästi pidemmät / leveämmät velcrot.

Muuten kyllä loistava. Toisena kantovälineenä minulla on Tamracin Velocity, jota voisi myös ajatella. Läppäriä ei Tamraciin mahdu.
tiirola

fotom, onko sinulla tuollainen Kata? Toimiiko se kuten luvataan? Kääntyykö helpolla etuasentoon?

Äkkiseltään tuntuu, että Lowepron epäsymmetrinen Slingshot olisi helpompi tehdä toimivaksi - Katan symmetrisyys voi tuoda mukanaan kompromisseja.

Tipi
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Itse olen tykännyt Lowerpron Flipside 400 AW:stä. Rinteessä saakka ei ole tullut sillä käytyä, mutta kulkee vaivattomasti mukana ja lannevyön kun säätää sopivaksi, voi repun pyöräyttää vaivattomasti eteen, jolloin sieltä saa kaivettua kameran esiin. Se toimii samalla putkenvaihtoalustana, kun koko laitos killuu vaaterissa, lannevyön varassa.

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
higgins

tiirola kirjoitti: Higgins, kääntyykö Slingshot helposti etuasentoon myös talvitamineet päällä?
Tipi
Loivemmassa mäessä voi lennosta kameran repusta kaivaa;)

Ei no uskokaa vaan toimii se tosi näppärästi, Higg

mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

tiirola kirjoitti:fotom, onko sinulla tuollainen Kata? Toimiiko se kuten luvataan? Kääntyykö helpolla etuasentoon?
Vaikken olekaan fotom, niin vastaan silti. Elikäs multa löytyy tuo 3N1-30 -reppu. Kääntyy helposti etuasentoon. Toisen viillekkeen joutuu silloin irrottamaan, jos kantaa sitä kahdesta. Reppua voi kantaa myös vain yhdestä viillekkeestä. Voi pitää myös talvivaatteiden ja laskettelukamojen kanssa. Tosin riippuu henkilöstä, itse olen tällainen punakka, pönäkkä ja tanakka, joten talvivarustuksessa viillekkeiden pituus on siinä ja siinä, kun ne menevät ristiin rinnan päällä. Normaalireppuna viillekkeet riittävät varmasti kaikille.

Jos jotain vikaa haluaa etsiä (noiden mainitsemieni velcrojen lisäksi), niin repussa pitäisi olla joku helppo mekanismi kiinnittää ristissä oleva viillekkeet toisiinsa risteyskohdasta. Näin saisi repun vähän parempaan asentoon. Kikkailemalla tuokin onnistuu. Ja jalustan kiinnittäminen hankalaa.
patej

Viesti Kirjoittaja patej »

higgins kirjoitti:
tiirola kirjoitti: Higgins, kääntyykö Slingshot helposti etuasentoon myös talvitamineet päällä?
Tipi
Loivemmassa mäessä voi lennosta kameran repusta kaivaa;)

Ei no uskokaa vaan toimii se tosi näppärästi, Higg
Samaa mieltä, hyvin toimii talvivaatteillakin. Itse olen käyttänyt sitä niin lasketellessa, lumilautaillessa, hevosen selässä (myös talvivaatteilla) kuin pyöräillessäkin ilman ongelmia. Ja jos on hieman huolellinen, niin olen laskenut mm. laskenut rinteen alas siten, että reppu on ollut puoliksi auki siinä etupuolella, jolloin olen voinut ottaa kameran esille vielä nopeammin. :)

Jos koko riittää, niin Slingshot on varmaankin helpoin ja nopein käyttää.
higgins

patej kirjoitti: Jos koko riittää, niin Slingshot on varmaankin helpoin ja nopein käyttää.
Jos Slingshottia käyttää olkareppuna niin saa takuuvarmasti olkapäänsä kipeäksi. Jos sitä käyttää oikein molemmat hihnat sopivan kireällä se toimii... Higg

Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

tiirola kirjoitti:Lowepro Toploader -sarja (+ muiden valmistajien rinnalla pidettävät mallit)
+ esittelykuvassa demotaan soveltuvuutta lasketteluun
+ hyvä hississä
- jos laskija kaatuu, jäänee kameralaukku alle

Alunperin olin hakemassa yhtä laukkua,
1. jolla pääsisin laskettelurinteeseen mukanani runko ja max 2 objektiivia ottamaan helpolla kuvia eteen tupsahtavista tilanteista (lähinnä omasta perheestä, ei mitään sen vakavampaa tavoitetta)
2. jonka voisi ottaa lentokoneeseen käsimatkatavaraksi ja laittaa sinne rungon, pari putkea, läppärin, luettavaa ym pikkusälää.
Itsellä on Lowepro Toploader 70 AW http://www.telefoto.fi/?open=6731&selected=70383 tuota käytän kävelyretkillä olalla ja sivulle kiinnitän Lowepro:n objektiivikokeloissa pari lisäobjektiivia tarpeen mukaan.

Hiihto- ja pyöräilyretkillä kiinnitän tuon rinnalle normirepun viilekkeiden lenkkeihin. Lisäobjektiivit laitan koteloissa reppuun. Toimisi varmaan lasketellessa yhtä hyvin. Laskettelija kaatuu harvoin mahalleen, joten laukku ei jääne kovin usein alle. Itse muistan kaatuneeni suoraan mahalleni viimeksi noin parikymmentä vuotta sitten (laskupäiviä nykyää tulee n. 15-20 vuodessa).

Tuo Toploader ja sen uudemmat seuraajat ovat aika raskastekoisia, joten Topload Zoom 1 tai 2 vievät vähemmän tilaa rinnuksilla. Lowepron rintavaljaat(tuli tuon laukun mukana) on ainakin minusta käyttökelvottomat, jos ei omista riittävän isoa vatsaa, jonka päälle laukun saa viriteltyä ko. valjailla.

Eteen tupsahtavissa tilanteissa rinnuksilla oleva kamera on nopea kaivaa esille ja pakata takaisin laukkuun.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Itse kuvaan rinteessä ehkä kahtena päivänä vuodessa, joten en ala ostamaan mitään. Ihan tavallinen mainoslahja-reppu siis välttää. Joku villapusero fylliksi ja kamat reppuun.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
P4ku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P4ku »

Nyt hiukka harmittaa kun ei tuota omaa Slingshot 200:sta tullut kokeiltua vaikka viikon oli Alpeilla. D80:sen ja kaksi putkea kulki koko reissun selässä ihan normi repussa. ja mikään ei hajonnut vaikka pannuteltua kyllä tuli. :)

Hidastahan sitä kameraa oli sieltä kaivaa, mutta mahtupahan sitten reppuun jotain muutakin. Itsellä oli mukana nimittäin ainakin toinen paita, varahanskat, videokamera, vesipullo, pari suklaapatukkaa ja lämmikepullo. Slingshottiin mahtuminen olisi ollut vähän nihkeetä. Tämä kannattaa pitää mielessä reppua valitessa tarviiko sinne ahtaa jtn muuta.
Vastaa Viestiin