Apua jalustanhankintaan
-
Apua jalustanhankintaan
Tervehdys.
Olen onnellinen vanhan alumiinisen jalustan omistaja, joka on ihmeekseen huomannut uusien jalustojen olevan varsin kevyitä ja näppäriä. Ilmeisesti tunnetut merkit ovat paljon parempia kuin omani jos hintaa pitää mittarina (Oman sain aikanaan serkulta kirkkaan pullon hinnalla eli melkein ilmaiseksi)
Nyt kuitenkin olen alkanut harkita uuden ja kevyemmän jalustan ostoa. Olisi kiva saada apua hankintapäätöstä tehdessä. Kertokaapa siis mikä olisi hyvä valinta. Kuulapää on minulle tuntematon vempain; mihin tarvitaan jne. Kalustona D300S + painavahko lasi.
Kiitos avusta.
T: Marko S
Olen onnellinen vanhan alumiinisen jalustan omistaja, joka on ihmeekseen huomannut uusien jalustojen olevan varsin kevyitä ja näppäriä. Ilmeisesti tunnetut merkit ovat paljon parempia kuin omani jos hintaa pitää mittarina (Oman sain aikanaan serkulta kirkkaan pullon hinnalla eli melkein ilmaiseksi)
Nyt kuitenkin olen alkanut harkita uuden ja kevyemmän jalustan ostoa. Olisi kiva saada apua hankintapäätöstä tehdessä. Kertokaapa siis mikä olisi hyvä valinta. Kuulapää on minulle tuntematon vempain; mihin tarvitaan jne. Kalustona D300S + painavahko lasi.
Kiitos avusta.
T: Marko S
-
Kannattaa tarkastaa seuraavat merkit:
-Manfrotto
-Velbon
-Gitzo
-Benbo
Ja hyvänä perussääntönä (ainakin itse olen huomannut kantapään kautta) että mitä kalliimpi / sitä parempi. Mutta sanotaanko että sijoittamalla n.200€ jalustaan sekä kuulapäähän saa jo hyvän setin.
Jos taas budjetti on tiukka, seuraa foorumin myynti-palstaa / huuto.nettiä. Joskus aina näkee jalustoja myytävänä hyvään hintaan.
Edit: Kuulapää on yleiskuvaukseen paras vaihtoehto, kameran saa suunnattua nopeasti ja muutenkin erittäin kätevä / nopea käyttää. Kannattaa katsella eri malleja noiden listaamieni mallien kotisivuilta, saa selvemmän kuvan mistä on kysymys.
Kuulapäätä ostettaessa kannattaa pitää silmällä maksimikantavuutta aj käytettävyyttä. Itse pärjään max. 5kg kantavuudella (huomaa että nuo on maksimipainoja mitä pää vielä kantaa).
-Manfrotto
-Velbon
-Gitzo
-Benbo
Ja hyvänä perussääntönä (ainakin itse olen huomannut kantapään kautta) että mitä kalliimpi / sitä parempi. Mutta sanotaanko että sijoittamalla n.200€ jalustaan sekä kuulapäähän saa jo hyvän setin.
Jos taas budjetti on tiukka, seuraa foorumin myynti-palstaa / huuto.nettiä. Joskus aina näkee jalustoja myytävänä hyvään hintaan.
Edit: Kuulapää on yleiskuvaukseen paras vaihtoehto, kameran saa suunnattua nopeasti ja muutenkin erittäin kätevä / nopea käyttää. Kannattaa katsella eri malleja noiden listaamieni mallien kotisivuilta, saa selvemmän kuvan mistä on kysymys.
Kuulapäätä ostettaessa kannattaa pitää silmällä maksimikantavuutta aj käytettävyyttä. Itse pärjään max. 5kg kantavuudella (huomaa että nuo on maksimipainoja mitä pää vielä kantaa).
-
Re: Apua jalustanhankintaan
Paino on tukevuutta.marasi kirjoitti:Tervehdys.
Olen onnellinen vanhan alumiinisen jalustan omistaja, joka on ihmeekseen huomannut uusien jalustojen olevan varsin kevyitä ja näppäriä.
(joo joo paljon on kiinni muistakin tekijöistä mutta kyllä paino tukevuutta lisää)
Nojoo, Manfrotton 055 ja siihen joku tukeva kuulapää niin eiköhän sillä pärjää vähän vaikka missä, ihan kevein se ei toki ole.
PS. Kuinka painava on "painavahko lasi" ?
-
Edellämainittuun listaan voisi lisätä vielä yhden merkin.
BENRO
Löytyy kotimaasta ja ulkomailta (halvemmalla ja parempi valikoima).
Itsellä pari kuulaa ja Versatile-sarjan jalusta, joka käy normi- sekä makrohommiin.
http://www.benro.cn/EnSite/EnDefault.aspx
Sivun alareunassa linkit eri maiden myymälöihin.
BENRO
Löytyy kotimaasta ja ulkomailta (halvemmalla ja parempi valikoima).
Itsellä pari kuulaa ja Versatile-sarjan jalusta, joka käy normi- sekä makrohommiin.
http://www.benro.cn/EnSite/EnDefault.aspx
Sivun alareunassa linkit eri maiden myymälöihin.
-
Kiitos vastauksista.
Tarttee märehtiä asiaa ja ootella joulupukkia. Onkos joku tilannut ulkomailta jalustoja ? Linkkejä.... Sieltä vois saada edullisemmin, joskin mahdolliset verot / postituskulut syövät hyötyä.
Mielellään jos vielä konkreettisesti kirjoittaisitte toimivia settejä niin vois alkaa vertailemaan hintoja. Ei ole helppoa tää.
Kiitos ja kumarrus.
Tarttee märehtiä asiaa ja ootella joulupukkia. Onkos joku tilannut ulkomailta jalustoja ? Linkkejä.... Sieltä vois saada edullisemmin, joskin mahdolliset verot / postituskulut syövät hyötyä.
Mielellään jos vielä konkreettisesti kirjoittaisitte toimivia settejä niin vois alkaa vertailemaan hintoja. Ei ole helppoa tää.
Kiitos ja kumarrus.
-
Sijoita kuulaan ja pikalevyyn.
Vilkaise kotimaan kaupat (esimerkiksi telefoto ja elektroni). Jalka on vielä helppo ostos. Tosin jos vanhassa ei ole vikaa, käyttäisin nekin rahat mieluummin hyvään kuulaan ja jämäkkään pikakiinnitykseen. Jalka nimittäin vain seisoo siellä jossain alla (ja sen pitääkin pysyä hyvin paikallaan) mutta kuulaa saa säätää koko ajan.
Olen käyttänyt useampaa kuulaa (kinopää ei istu käyttööni) ja huomioni on kiinnittänyt muutama juttu:
- kuulan kitkasäätö (friction) on ehdoton (kamera ei saa vahingossakaan retkahtaa, kun kuulaa löysää)
- Manfroton neliskanttinen pikalevy ja -kiinnitys myötää eikä ole luotettava (vaihtuu lähipäivinä AS-yhteensopivaan RRS:n L:ään ja ruuvilukitukseen)
- M:n kuusikulmainen levy oli naurettavan kokoinen ja aina tiellä
- pikalevy ei saa tulla paristokotelon tielle
- kuulan koko saa olla luokkaa 40 mm (usein käyttämäni runko + lasi ovat massaltaan noin 1.5 kg), pienempi on "liian" pieni ja isompi olisi kaikin puolin isompi (pään korkeus, halkaisija...)
Olen käyttänyt useampaa kuulaa (kinopää ei istu käyttööni) ja huomioni on kiinnittänyt muutama juttu:
- kuulan kitkasäätö (friction) on ehdoton (kamera ei saa vahingossakaan retkahtaa, kun kuulaa löysää)
- Manfroton neliskanttinen pikalevy ja -kiinnitys myötää eikä ole luotettava (vaihtuu lähipäivinä AS-yhteensopivaan RRS:n L:ään ja ruuvilukitukseen)
- M:n kuusikulmainen levy oli naurettavan kokoinen ja aina tiellä
- pikalevy ei saa tulla paristokotelon tielle
- kuulan koko saa olla luokkaa 40 mm (usein käyttämäni runko + lasi ovat massaltaan noin 1.5 kg), pienempi on "liian" pieni ja isompi olisi kaikin puolin isompi (pään korkeus, halkaisija...)
-
Telefotossa Gitzot -10% vielä tämän viikon.
http://www.telefoto.fi/
http://www.telefoto.fi/
-
- Viesti:
Jos haluaa hyvän, tukevan, suht kevyen ja pienehköön tilaan menevän jalustan, niin kannattaa katsoa Gitzo gt3541LS.
Itse ostin ensin "halvan" metalli gitzon ja kotonahan se olii... ei sitä viitsinyt matkassa kantaa kun painoi 3kg ja oli kuljetuspituudeltaan ihan hirveä (80cm). Ostin sitten tuon edellämainitun ja se on kyllä kulkenut matkassa. Menee kivasti lowepron minitrekkerissäkin kuljetuspituutensa puolesta(55cm), eikä paino (1.7kg) haittaa. Maksoihan se, mutta halvemmaksi olisi tullut ostaa se samantien...
Kierrelukot on kätevät käyttää ja rakenne on sellainen että alempaa putkea ei tarvitse pitää kiinni kun lukon kiristää. Vanhassa metalli gitzossa ärsytti hieman tuo että putket pyöri miten sattui...
Omani ostin joskus jenkkilästä, mutta eilen juuri katsoin uk:sta warehouse expressistä muistaakseni, niin löytyi 429 puntaa hintaan. Ei paha.
Tyytyväinen olen ja uskallan kyseistä jalustaa myös suositella muille. Tuosta löytyy myös XLS malli, joka nousee pariin metriin, mutta sen kuljetuspituus on jo sitten "liian" pitkä. Harva tarvitsee myöskään pariin metriin nousevaa jalustaa, vaikka olisikin itse pari metriä pitkä, koska kuulapäät, kamera jne tuovat helposti lisää korkeutta jalustan maksimikorkeudelle.
edit: lisätäämpä vielä, että myös velbon valmistaa laadukkaita pyöritettävillä kiristyksillä olevia hiilikuitu tripodeja. Niitä löytyy esmes http://www.maitolaituri.tv/
Itse ostin ensin "halvan" metalli gitzon ja kotonahan se olii... ei sitä viitsinyt matkassa kantaa kun painoi 3kg ja oli kuljetuspituudeltaan ihan hirveä (80cm). Ostin sitten tuon edellämainitun ja se on kyllä kulkenut matkassa. Menee kivasti lowepron minitrekkerissäkin kuljetuspituutensa puolesta(55cm), eikä paino (1.7kg) haittaa. Maksoihan se, mutta halvemmaksi olisi tullut ostaa se samantien...
Kierrelukot on kätevät käyttää ja rakenne on sellainen että alempaa putkea ei tarvitse pitää kiinni kun lukon kiristää. Vanhassa metalli gitzossa ärsytti hieman tuo että putket pyöri miten sattui...
Omani ostin joskus jenkkilästä, mutta eilen juuri katsoin uk:sta warehouse expressistä muistaakseni, niin löytyi 429 puntaa hintaan. Ei paha.
Tyytyväinen olen ja uskallan kyseistä jalustaa myös suositella muille. Tuosta löytyy myös XLS malli, joka nousee pariin metriin, mutta sen kuljetuspituus on jo sitten "liian" pitkä. Harva tarvitsee myöskään pariin metriin nousevaa jalustaa, vaikka olisikin itse pari metriä pitkä, koska kuulapäät, kamera jne tuovat helposti lisää korkeutta jalustan maksimikorkeudelle.
edit: lisätäämpä vielä, että myös velbon valmistaa laadukkaita pyöritettävillä kiristyksillä olevia hiilikuitu tripodeja. Niitä löytyy esmes http://www.maitolaituri.tv/
-
- Viesti:
Telefoton alennuksella suomesta n. 600 EUR. WHE:n hintaan kun laittaa postikulut ja kertoo punnan kurssilla, niin ei montaa kymppiä enää säästä.Fr0Z kirjoitti:Omani ostin joskus jenkkilästä, mutta eilen juuri katsoin uk:sta warehouse expressistä muistaakseni, niin löytyi 429 puntaa hintaan. Ei paha.
Muuten kyllä ääni tuolle jalustalle: on tukeva. Vaatii kyllä sitten samaa luokkaa olevan pään, eli tuohon ei kannata mitään rimpulapäitä kiinnitellä.
Sen verran tuo kuitenkin päineen painaa, etten itse viitsi huvikseen kuljetella. Eli jos ei varmasti tiedä, että tarvitsee jalustaa, niin tuppaa jäämään kotiin. Ostinkin tuon kaveriksi 0530:sen, oli ollut yhdellä vanhemmalla neiti-ihmisellä joka oli käyttänyt sitä vain sunnuntaisin kirkkomatkoilla. Siihen kun laittoi pääksi Markinsin Emillen, ollaan aika kompaktissa paketissa.
Seuraavaksi ostanen tuohon väliin ehkä jonkun travellerin (esim. 1541T:n), mutta se saa nyt odottaa kokemuksia tuosta 0530:sestä.
Mutta minä olenkin jalustafriikki, tuolla niitä on slikkejä ja manfrottoja vaatehuone pullollaan.
-
- Viesti:
WE:n ja telefoton hintaeroksi jää se 80 euroa, jos tulee maksimaaliset 35 punnan postikulut... pienemmälläkin saattaa päästä.
http://www.warehouseexpress.com/buy-git ... n/p1026504
Ei näytä olevan hyllyssä, mutta harvassa paikassa on. Ovat yleensä tilaustavaraa...
http://www.warehouseexpress.com/buy-git ... n/p1026504
Ei näytä olevan hyllyssä, mutta harvassa paikassa on. Ovat yleensä tilaustavaraa...
-
-
- Viesti:
Ei oo kyllä kokemusta, mutta kuljetuspituus ja painot näyttää siltä ettei tuu mulle. Rakenne näyttää myös siltä että on metsässä kulkiessa joka oksassa kiinni...Jaakko85 kirjoitti:Onko kenelläkään näistä kokemuksia:
http://www.fotofennica.fi/cl/cat/produc ... g.php?c=38
?
Varmasti sopii joillekin ihmisille, muttei mulle.
-
- Viesti:
Ihan vain mielenkiinnosta ihmettelen tuota painoa, kun Adelen juuriFr0Z kirjoitti:Jos haluaa hyvän, tukevan, suht kevyen ja pienehköön tilaan menevän jalustan, niin kannattaa katsoa Gitzo gt3541LS.
myymä Gitzo painoi vain alle puolet tuosta, vaikka korkeus taisi olla samaa luokkaa niin noissa on ilmeisesti jonkinlainen tukevuusero?
EDIT: Siis tämä: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12658807
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
Tuossa 0530:sessä on paksuin putki suunnilleen samaa luokkaa kuin 3541:sen ohuin. 0530:sen ohuin putki on lyijykynän luokkaa, jollei ohuempi.Rockford kirjoitti:Ihan vain mielenkiinnosta ihmettelen tuota painoa, kun Adelen juuri
myymä Gitzo painoi vain alle puolet tuosta, vaikka korkeus taisi olla samaa luokkaa niin noissa on ilmeisesti jonkinlainen tukevuusero?
Tukevuudessa on tosiaan "pieni" ero, mutta käyttötarkoitus ratkaisee. Mutta mikään muu kuin Gitzo ei toimisi noin ohuilla putkilla lainkaan.
Niijuu ja edittiä: lisäksi 3541LS on mallia "Systematic" eli ilman keskiputkea. 0530:n maksimipituus on keskiputki ylhäällä.
Viimeksi muokannut mremonen, Marras 18, 2009 11 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
On niissä joo tukevuuseroa... adelen jalusta oli 05 sarjaa, ja siihen väliin mahtuu ainakin 15- ja 25-sarjat ennen 35-sarjaa.Rockford kirjoitti:Ihan vain mielenkiinnosta ihmettelen tuota painoa, kun Adelen juuriFr0Z kirjoitti:Jos haluaa hyvän, tukevan, suht kevyen ja pienehköön tilaan menevän jalustan, niin kannattaa katsoa Gitzo gt3541LS.
EDIT: Siis tämä: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12658807
Kyllä tuon kolmevitosen päälle uskaltaa vaikka kuussatasen tuupata. Spegulla taitaa olla nelisatasensa kanssa 25-sarjalainen... mikä on jo vähän letku tuolle obiskalle. Tuttu noita 25:sta ja 35:sta oli käyny rinnakkain vertailemassa ja selvä ero oli löytynyt.
-
Re: Sijoita kuulaan ja pikalevyyn.
Tän oon huomannu minäkin.itu kirjoitti: - Manfroton neliskanttinen pikalevy ja -kiinnitys myötää eikä ole luotettava
Tosin mulla toi nuppi on vaan 486RC2 et voi(ko?) johtuu siitäkin kun on tollaisesta "halppiksesta" kyse.
Oiskohan esim näiden pikakiinnitys yhtää jämäkämpi:
Slik Ball Head 800 http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=4988
Benro B-0 PU-50-pikakiinnityslevyllä http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=11063
kokemuksia?
Mitään pro-mallii en tarvii ku ei oo kaukoputkee eikä tuskin koskaan tulekkaan.
-
Samoilla linjoilla kuin mremonen. Malli Gitzon 3540LS eli vanhempi versi 3541:stä. Systematic malli ilman keskiputkea, niin menee tarvittaessa matalaksi. Kasattuna on sen verran pieni, että viitsii ottaa mukaankin, mutta tukevuus riittää kaikkeen mitä tarvitsen. Jalusta oli hankittua bhphotosta muutama vuosi sitten.
Kuulapäänä nyt RRS BH-55, aikaisemmin oli käytössä Gitzon vanha iso kuulapää.
Kuulapäänä nyt RRS BH-55, aikaisemmin oli käytössä Gitzon vanha iso kuulapää.
-
Kun ei aloittaja tainnut kokoja tahi painojakaan mainita, niin hankala tietää minkäkokoista satsia on hakusessa, mutta koitetaan.
Itselläni käytössä ollut jo jonkin aikaa Slik 700 Pro sekä mainio Slikin 800 pallopää, kovin tyytyväinen olen ollut. Koko ei itseäni ainakaan haittaa, ja bonuksena tuossa on korkeus. Tällainen tappi (174cm) ei voi nostaa kaikkia jalkoja aivan ylös asti, kun nousee jalusta jo silmien linjan yli, ja siis ilman keskiputken nostoa. Painoa tuossa on ollut minulla rapia 2kg maksimissaan (D300 + Sigma 70-200), ja sen suhteen ei ongelmia ole tullut.
Itselläni käytössä ollut jo jonkin aikaa Slik 700 Pro sekä mainio Slikin 800 pallopää, kovin tyytyväinen olen ollut. Koko ei itseäni ainakaan haittaa, ja bonuksena tuossa on korkeus. Tällainen tappi (174cm) ei voi nostaa kaikkia jalkoja aivan ylös asti, kun nousee jalusta jo silmien linjan yli, ja siis ilman keskiputken nostoa. Painoa tuossa on ollut minulla rapia 2kg maksimissaan (D300 + Sigma 70-200), ja sen suhteen ei ongelmia ole tullut.