Kamera ja salama yhdistely-apua?
-
Kamera ja salama yhdistely-apua?
Hei
Tilanne on seuraava: Käytössä on canon 5 d mark kakkonen, ST-E2 ja speedlite 430 ex, sekä vanhahko hanimex pro 550 "nuijasalama" jonka voi liittää piuhalla kameraan. Näiden lisäksi on käytössäni Nikonin D90 ja siihen SB 600, sekä SB 800 ja piuha jolla saan yhden salaman toimimaan irti kamerasta.
Tarkoituksena olisi näillä värkeillä saada otettua muotokuva, jossa voisin käyttää vähintään kolmea salamaa siten, että yksikään ei olisi kiinteästi kiinni kamerassa. Olen tässä pähkäillyt ja kokeillut erilaisia yhdistelmiä, mutta en täysin tunne Nikonin salamoiden sielunelämää. En ole keksinyt miten ne toimisi orjina, onko niissä edes kyseistä toimintoa? Tuon hanimexin voin liittää kumpaan tahansa runkoon.
Tilanne on seuraava: Käytössä on canon 5 d mark kakkonen, ST-E2 ja speedlite 430 ex, sekä vanhahko hanimex pro 550 "nuijasalama" jonka voi liittää piuhalla kameraan. Näiden lisäksi on käytössäni Nikonin D90 ja siihen SB 600, sekä SB 800 ja piuha jolla saan yhden salaman toimimaan irti kamerasta.
Tarkoituksena olisi näillä värkeillä saada otettua muotokuva, jossa voisin käyttää vähintään kolmea salamaa siten, että yksikään ei olisi kiinteästi kiinni kamerassa. Olen tässä pähkäillyt ja kokeillut erilaisia yhdistelmiä, mutta en täysin tunne Nikonin salamoiden sielunelämää. En ole keksinyt miten ne toimisi orjina, onko niissä edes kyseistä toimintoa? Tuon hanimexin voin liittää kumpaan tahansa runkoon.
-
-
- Viesti:
-
Ei ollut. 430EX oli päävalona ja SB800 hiusvalona. Lähettimen testinapista painaessa molemmat laukesi muutaman kerran, kamerasta laukaistessa pelkästään tuo SB800. Kasvot jäivät mustaksi, hiukset valottuivat, ei jäänyt siinä mielessä mitän epäselvää. 430EX oli täydellä teholla softboxin kanssa ja SB800 1/8 teholla ilman pehmennystä. Kokeilin 430EX:ää eri kanavilla, mutta ei auttanut. Muutaman kerran kokeilin SB800:aa myös täydellä teholla, mutta vaikka salama välähti kuvasta tuli musta, eli se ei synkannut kameran kanssa. Valotusaikana oli 1/160 ja aukko 4 ja iso 50. Vaihdoin sitten päävaloksi tuon nuijasalaman ja hiusvaloksi 430EX:än. Tällä yhdistelmällä homma toimi. Ainut ongelma oli tuon hanimexin lyhyt piuha, joten en saanut haluamaani rajausta, kun en päässyt liikkumaan kovin kauas. Ensi viikolla täytyy yrittää uudestaan jotain muuta systeemiä...
-
- Viesti:
-
Jep, kaikki olivat manuaalilla, kamera ja salamat. ST-E2:sessa paloi välillä ttl-valo, mutta en keksinyt miten sen saisin pois, kun sille ei ole mitään painiketta.
Kokeilin myös kääntää 430EX:än sensorit kohti itseäni ja kameraa, kun ajattelin että lähetin ei saa yhteyttä salamaan joka on kohti mallia mutta ei auttanut.
Edit: niin ja kokeilin myös sammuttaa 430EX:än ja väläyttää lähettimen avulla pelkän SB800:an ja kyllä se välähti
Kokeilin myös kääntää 430EX:än sensorit kohti itseäni ja kameraa, kun ajattelin että lähetin ei saa yhteyttä salamaan joka on kohti mallia mutta ei auttanut.
Edit: niin ja kokeilin myös sammuttaa 430EX:än ja väläyttää lähettimen avulla pelkän SB800:an ja kyllä se välähti
Viimeksi muokannut J@rno, Marras 13, 2009 19 : 42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
-
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Tommosella:J@rno kirjoitti:Kyllä jokin parempi ratkaisu kiinnostaisi kuin tuo ST-E2. Osaatko suositella jotakin toimivaa radiolaukaisin systeemiä? Miten ne käytännössä toimii ja mitä maksaa?Hannu KH kirjoitti:Pistä se ST-E2 myyntiin ja osta sillä rahalla kunnon radiolaukaisimet.
Niin minä tein.
http://www.maitolaituri.tv/product_info ... ts_id=1623
...minä lähdin liikkeelle. tosin tuossa ei ole vasta kuin 1 vastaanotin ja johtojen kanssa saa hieman askarrella mutta on toimintavarma systeemi. Itse käytän niitä ammattikäytössä. Kantomatka ulkona yli 100m.
Halvemmista (ja epävarmemmista) tietää muut kertoa enempi. Niihin minä en kuitenkaan sekaannu.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Niin minäkin luulin. Vasta kun olin sen jo myynyt, huomasin että kun nappia painnaa kauan (en muista mitä niistä) lähetin menee manuaalille.nmrl kirjoitti:Eihän tolla canonin infrapunarutkulla saa edes laukaistua salamoita manuaalilla? Pelkkää arpapeliautomaattia.
En silti kadu sen myymistä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Okkei. Muutaman kerran töissä tuota käyttänyt. Käyttöohjeetkin siinä on. Ja ne on hukassa. Mutta tää on hyvä tietää, jos ja kun tota vielä joskus tulee käytettyä.Hannu KH kirjoitti:Niin minäkin luulin. Vasta kun olin sen jo myynyt, huomasin että kun nappia painnaa kauan (en muista mitä niistä) lähetin menee manuaalille.nmrl kirjoitti:Eihän tolla canonin infrapunarutkulla saa edes laukaistua salamoita manuaalilla? Pelkkää arpapeliautomaattia.
En silti kadu sen myymistä.