Kamera ja salama yhdistely-apua?

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
J@rno

Kamera ja salama yhdistely-apua?

Viesti Kirjoittaja J@rno »

Hei
Tilanne on seuraava: Käytössä on canon 5 d mark kakkonen, ST-E2 ja speedlite 430 ex, sekä vanhahko hanimex pro 550 "nuijasalama" jonka voi liittää piuhalla kameraan. Näiden lisäksi on käytössäni Nikonin D90 ja siihen SB 600, sekä SB 800 ja piuha jolla saan yhden salaman toimimaan irti kamerasta.
Tarkoituksena olisi näillä värkeillä saada otettua muotokuva, jossa voisin käyttää vähintään kolmea salamaa siten, että yksikään ei olisi kiinteästi kiinni kamerassa. Olen tässä pähkäillyt ja kokeillut erilaisia yhdistelmiä, mutta en täysin tunne Nikonin salamoiden sielunelämää. En ole keksinyt miten ne toimisi orjina, onko niissä edes kyseistä toimintoa? Tuon hanimexin voin liittää kumpaan tahansa runkoon.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

SB-800 löytyy orjatoiminto mikä ei ole sidoksissa Nikonin omaan ohjaukseen. Etsis manuaalista vaikka mitä SU-4:sta sanotaan.
--
J@rno

Hei
Manuaalia minulla ei kyseiseen salamaan ole, mutta nyt löysinkin tuon orjatoiminnon kun tarpeeksi nappuloita painelin. Ja ei kun kuvaamaan.
J@rno

Ei onnistunut salamien yhdistely toivotulla tavalla. Canonin ST-E2 ei väläytä 430Ex:ää ollenkaan vaan sen sijaan välähtää Nikonin SB800 joka on orjana ja pitäisi toimia vain välähdyksestä. Eriskummallista kerrassaan. En tiennyt, että tuolla Canonin infraohjaimella voisi käyttää Nikonin salamaa...
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

J@rno kirjoitti:En tiennyt, että tuolla Canonin infraohjaimella voisi käyttää Nikonin salamaa...
Eikö mitään muuta salaman välähdystä ollut 100 % varmuudella havaittavissa?

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
J@rno

Ei ollut. 430EX oli päävalona ja SB800 hiusvalona. Lähettimen testinapista painaessa molemmat laukesi muutaman kerran, kamerasta laukaistessa pelkästään tuo SB800. Kasvot jäivät mustaksi, hiukset valottuivat, ei jäänyt siinä mielessä mitän epäselvää. 430EX oli täydellä teholla softboxin kanssa ja SB800 1/8 teholla ilman pehmennystä. Kokeilin 430EX:ää eri kanavilla, mutta ei auttanut. Muutaman kerran kokeilin SB800:aa myös täydellä teholla, mutta vaikka salama välähti kuvasta tuli musta, eli se ei synkannut kameran kanssa. Valotusaikana oli 1/160 ja aukko 4 ja iso 50. Vaihdoin sitten päävaloksi tuon nuijasalaman ja hiusvaloksi 430EX:än. Tällä yhdistelmällä homma toimi. Ainut ongelma oli tuon hanimexin lyhyt piuha, joten en saanut haluamaani rajausta, kun en päässyt liikkumaan kovin kauas. Ensi viikolla täytyy yrittää uudestaan jotain muuta systeemiä...
Sauli Särkkä
Viesti:

Onko joka ikinen laite ja toiminto täysmanuaalilla, eli mitään ylimääräisiä mittausvälähdyksiä, jne. ei pitäisi tulla?

-Sale
J@rno

Jep, kaikki olivat manuaalilla, kamera ja salamat. ST-E2:sessa paloi välillä ttl-valo, mutta en keksinyt miten sen saisin pois, kun sille ei ole mitään painiketta.
Kokeilin myös kääntää 430EX:än sensorit kohti itseäni ja kameraa, kun ajattelin että lähetin ei saa yhteyttä salamaan joka on kohti mallia mutta ei auttanut.
Edit: niin ja kokeilin myös sammuttaa 430EX:än ja väläyttää lähettimen avulla pelkän SB800:an ja kyllä se välähti
Viimeksi muokannut J@rno, Marras 13, 2009 19 : 42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Pistä se ST-E2 myyntiin ja osta sillä rahalla kunnon radiolaukaisimet.

Niin minä tein.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
J@rno

Hannu KH kirjoitti:Pistä se ST-E2 myyntiin ja osta sillä rahalla kunnon radiolaukaisimet.

Niin minä tein.
Kyllä jokin parempi ratkaisu kiinnostaisi kuin tuo ST-E2. Osaatko suositella jotakin toimivaa radiolaukaisin systeemiä? Miten ne käytännössä toimii ja mitä maksaa?
Sauli Särkkä
Viesti:

Jos et tarvitse supertoimintoja, niin muutamalla kympillä saat radiolaukaisimet mallia eBay. Toimii. Hieman isommalla rahalla sitten pocketwizardia, jne.

-Sale
Hannu KH
Viesti:

J@rno kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Pistä se ST-E2 myyntiin ja osta sillä rahalla kunnon radiolaukaisimet.

Niin minä tein.
Kyllä jokin parempi ratkaisu kiinnostaisi kuin tuo ST-E2. Osaatko suositella jotakin toimivaa radiolaukaisin systeemiä? Miten ne käytännössä toimii ja mitä maksaa?
Tommosella:

http://www.maitolaituri.tv/product_info ... ts_id=1623

...minä lähdin liikkeelle. tosin tuossa ei ole vasta kuin 1 vastaanotin ja johtojen kanssa saa hieman askarrella mutta on toimintavarma systeemi. Itse käytän niitä ammattikäytössä. Kantomatka ulkona yli 100m.

Halvemmista (ja epävarmemmista) tietää muut kertoa enempi. Niihin minä en kuitenkaan sekaannu.
Diuuh

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

psst, kärkkäisellä tuo skyport setti hyllyyn tilattuna 150 eur. ainakin oulussa.
nmrl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nmrl »

Eihän tolla canonin infrapunarutkulla saa edes laukaistua salamoita manuaalilla? Pelkkää arpapeliautomaattia.
overdoze

Viesti Kirjoittaja overdoze »

Itse suosittelen tota skyport settiä. Ollut käytössä ja ei oo kertaakaan jättäny pulaan. ainoo jos unohdat ladata ne ;D
Hannu KH
Viesti:

nmrl kirjoitti:Eihän tolla canonin infrapunarutkulla saa edes laukaistua salamoita manuaalilla? Pelkkää arpapeliautomaattia.
Niin minäkin luulin. Vasta kun olin sen jo myynyt, huomasin että kun nappia painnaa kauan (en muista mitä niistä) lähetin menee manuaalille.

En silti kadu sen myymistä.
Junamies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Junamies »

nmrl kirjoitti:Eihän tolla canonin infrapunarutkulla saa edes laukaistua salamoita manuaalilla? Pelkkää arpapeliautomaattia.
Ööö... käyttöohjeet?
Sauli Särkkä
Viesti:

Junamies kirjoitti:Ööö... käyttöohjeet?
Mitkä?
Hannu KH
Viesti:

Junamies kirjoitti:
Ööö... käyttöohjeet?
Ei niitä ole olemassakaan.
nmrl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nmrl »

Hannu KH kirjoitti:
Niin minäkin luulin. Vasta kun olin sen jo myynyt, huomasin että kun nappia painnaa kauan (en muista mitä niistä) lähetin menee manuaalille.

En silti kadu sen myymistä.
Okkei. Muutaman kerran töissä tuota käyttänyt. Käyttöohjeetkin siinä on. Ja ne on hukassa. Mutta tää on hyvä tietää, jos ja kun tota vielä joskus tulee käytettyä.
Vastaa Viestiin