Sigman outo orjasynkkaus?
-
Sigman outo orjasynkkaus?
Kävin tuossa kaupassa käpistelemässä Sigma 530 DG Super -salamaa Canonille. Koska tarviin tehokasta tuikkua, joka tarvittaessa ampuu myös optisena orjana, niin tämä laite vaikutti kohtuullisen lupaavalta.
Muttamutta.. Kokeillessani salaman manuaalista orjatilaa huomasin sen toiminnassa hämmentävän piirteen: täydellä teholla salama ei synkkaantunut ollenkaan kameran kanssa. Tehoilla 1/2-1/128 se laukesi täsmällisen oikein.
Eli toisin sanoen salaman ollessa täydellä teholla mulla ei kuvassa ollut kertaakaan laukeavaa salamaa. Ja toisaalta osatehoilla salama lähti aivan täydellisesti joka kerta. Jännää oli se, että täydelläkin teholla Sigma kyllä välähti kameran oman salaman perässä, mutta kuvissa se oli aina pimeänä. Kertokaa, mitä mä en nyt ymmärrä?
Annoin sitten salaman olla täysillä tehoilla ja kokeilin kameran omalle salamalle ekan ja tokan verhon synkkausta.. Pudottelin myös kameran suljinaikaa jonnekin 1/10 asti, mutta nämä toimet eivät auttaneet mitään. Kameran esisalama ei ollut tietenkään päällä.
Onko vika siis Sigmassa vai enkö vaan hiffannut nyt jotain? Pitänee huomenna mennä kauppaan oman kamerayksilön kanssa ihmettelemään.. Ominaisuuksien puolesta kun toi Sigma olis mulle melko sopiva laite.. Kunpa vielä toimis.
EDIT: Ja runkona oli kaupassa siis 40D. Samoin kuin himassa.
Muttamutta.. Kokeillessani salaman manuaalista orjatilaa huomasin sen toiminnassa hämmentävän piirteen: täydellä teholla salama ei synkkaantunut ollenkaan kameran kanssa. Tehoilla 1/2-1/128 se laukesi täsmällisen oikein.
Eli toisin sanoen salaman ollessa täydellä teholla mulla ei kuvassa ollut kertaakaan laukeavaa salamaa. Ja toisaalta osatehoilla salama lähti aivan täydellisesti joka kerta. Jännää oli se, että täydelläkin teholla Sigma kyllä välähti kameran oman salaman perässä, mutta kuvissa se oli aina pimeänä. Kertokaa, mitä mä en nyt ymmärrä?
Annoin sitten salaman olla täysillä tehoilla ja kokeilin kameran omalle salamalle ekan ja tokan verhon synkkausta.. Pudottelin myös kameran suljinaikaa jonnekin 1/10 asti, mutta nämä toimet eivät auttaneet mitään. Kameran esisalama ei ollut tietenkään päällä.
Onko vika siis Sigmassa vai enkö vaan hiffannut nyt jotain? Pitänee huomenna mennä kauppaan oman kamerayksilön kanssa ihmettelemään.. Ominaisuuksien puolesta kun toi Sigma olis mulle melko sopiva laite.. Kunpa vielä toimis.
EDIT: Ja runkona oli kaupassa siis 40D. Samoin kuin himassa.
-
Oliko laukaisevana salamana siis kameran integroitu tuikku? Jos oli niin E-TTL sekoittanee sigman laukeamaan liian aikaisin ja täydellä teholla virtaa ei riitä kahteen perättäiseen välähdykseen. Tehoja vähentämällä salama laukeaa sopivasti toisen kerran kun kameran integroitu väläyttää varsinaisen valaisusalaman.
Miltä musiikki näyttää, kuvat kuulostaa?
-
- Viesti:
Samaa mieltä..Drinkkeri kirjoitti:Oliko laukaisevana salamana siis kameran integroitu tuikku? Jos oli niin E-TTL sekoittanee sigman laukeamaan liian aikaisin ja täydellä teholla virtaa ei riitä kahteen perättäiseen välähdykseen. Tehoja vähentämällä salama laukeaa sopivasti toisen kerran kun kameran integroitu väläyttää varsinaisen valaisusalaman.
- Hans
-
Kiitoksia näkemyksistä! Mäkin ihmettelin sitä, että ikäänkuin Sigma olis lauennut ennen suljinta. En vaan tajunnut yhteyttä tuohon ettl-ohjaukseen.
Onko tämä siis ymmärrettävä niin, että ettl-salama aloittaa toiminnan jo ennen suljinta?
Toi Sigma ei mulla varmaan useinkaan tule orjana toimimaan.. Ja silloinkin kun näin on, niin ohjaus tulee joltain manuaalisalamalta. Pitänee huomenna ottaa joku synkkasalama messiin ja kokeilla, miten toimii.
Onko tämä siis ymmärrettävä niin, että ettl-salama aloittaa toiminnan jo ennen suljinta?
Toi Sigma ei mulla varmaan useinkaan tule orjana toimimaan.. Ja silloinkin kun näin on, niin ohjaus tulee joltain manuaalisalamalta. Pitänee huomenna ottaa joku synkkasalama messiin ja kokeilla, miten toimii.
-
- Viesti:
Kyllä vain, esisalaman (tai useamman) avulla mitataan sitä lopullisen kuvan valotusta ja sen perusteella sitten väläytetään se kuvan valottava salama.taksu kirjoitti:Onko tämä siis ymmärrettävä niin, että ettl-salama aloittaa toiminnan jo ennen suljinta?
Manuaalisalama tosiaan ohjailee sitten orjaa oikein, koska välähtää sen yhden kerran.Toi Sigma ei mulla varmaan useinkaan tule orjana toimimaan.. Ja silloinkin kun näin on, niin ohjaus tulee joltain manuaalisalamalta. Pitänee huomenna ottaa joku synkkasalama messiin ja kokeilla, miten toimii.
- Hans
-
- Viesti:
Onkohan tuota edes mahdollista saada kokonaan pois päältä vaikka jotain koettaisikin säätää, olen käsittänyt että aika hankalaa voi olla? Saa kyllä valistaa minuakin asiassa.. :)taksu kirjoitti:Ok. Sitä vaan ihmettelin, että mielestäni kytkin rungosta varsinaisen esisalaman pois päältä ennen testiä. Aina on toki mahdollista, että kämmäsin tässä suhteessa jotain..
- Hans
-
- Viesti:
Esisalaman saa pois vain, jos kameran oman salaman saisi manuaalille. 40D:ssä ei saa (minulla on sellainen myös). Halvinta ja helpointa olisi hommata joku ihan pikkuinen yksitehoinen salama vaikka käytettynä, laittaa se salamakenkään ja ohjata orjaa sillä. Radiolaukaisimet on vielä parempi tapa.
Veikkaisin, että olet ottanut pois joko punasilmäisyyden eston tai tarkennuksen apuvalon. Kummallakaan ei ole tekemistä tämän asian kanssa.
ETTL:n esisalaman näet helpoiten siten, että laitat kameran oman salaman toisen verhon asentoon ja valitset pitkän suljinajan. Mittaussalama tulee heti kun painat laukaisinta ja varsinainen sitten suljinajan loppuessa.
Yksi tapa repiä orjasta täydet tehot, on painaa tähtinäppäintä ennen laukaisua. Tällöin kamera mittaa, lukitsee valotuksen ja laukaisee myös esisalaman. Kun orja on latautunut, voit laukaista kameran.
Veikkaisin, että olet ottanut pois joko punasilmäisyyden eston tai tarkennuksen apuvalon. Kummallakaan ei ole tekemistä tämän asian kanssa.
ETTL:n esisalaman näet helpoiten siten, että laitat kameran oman salaman toisen verhon asentoon ja valitset pitkän suljinajan. Mittaussalama tulee heti kun painat laukaisinta ja varsinainen sitten suljinajan loppuessa.
Yksi tapa repiä orjasta täydet tehot, on painaa tähtinäppäintä ennen laukaisua. Tällöin kamera mittaa, lukitsee valotuksen ja laukaisee myös esisalaman. Kun orja on latautunut, voit laukaista kameran.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
Kiitos Olli selvityksestä. Tarkennuksen apuvaloa tarkoitinkin.
Mulla ei toistaiseksi ole radiotriggereitä tai infrapunahässäköitä. Sen sijaan löytyy 6-metrinen siirtopiuha, joka siirtää master flashille myös ettl-datan tarvittaessa.
Useinmiten kuitenkin master on siirtopiuhan päässä manuaaliasetuksilla ja orjat reagoivat tähän optisesti. Tykkään usein sotkea valon eteen kaikenlaista sälää, joten automaattivalotus ei mun tapauksessa useinkaan toimi oikein.
En ole juurikaan vihkiytynyt ettl:n saloihin, koska sitä tulee käytettyä aika harvoin. Lähinnä joskus, jos käytössä on vain yksi salama ja sekin on suoraan rungossa kiinni.
Toisaalta etenkin päivänvalossa ja yhden salaman tilanteissa pitkä ettl-datan siirtopiuha mahdollistaa varsin näppärän salamavalotuksen korjailun suoraan kamerasta. Tällöin vain on haarukoitava haluttu salaman teho kokeilemalla, jos salama ei tule kameran suunnasta eikä suunnilleen samalta etäisyydeltä kameran kanssa.
Mulla ei toistaiseksi ole radiotriggereitä tai infrapunahässäköitä. Sen sijaan löytyy 6-metrinen siirtopiuha, joka siirtää master flashille myös ettl-datan tarvittaessa.
Useinmiten kuitenkin master on siirtopiuhan päässä manuaaliasetuksilla ja orjat reagoivat tähän optisesti. Tykkään usein sotkea valon eteen kaikenlaista sälää, joten automaattivalotus ei mun tapauksessa useinkaan toimi oikein.
En ole juurikaan vihkiytynyt ettl:n saloihin, koska sitä tulee käytettyä aika harvoin. Lähinnä joskus, jos käytössä on vain yksi salama ja sekin on suoraan rungossa kiinni.
Toisaalta etenkin päivänvalossa ja yhden salaman tilanteissa pitkä ettl-datan siirtopiuha mahdollistaa varsin näppärän salamavalotuksen korjailun suoraan kamerasta. Tällöin vain on haarukoitava haluttu salaman teho kokeilemalla, jos salama ei tule kameran suunnasta eikä suunnilleen samalta etäisyydeltä kameran kanssa.
-
- Viesti:
Ei pitäisi tarvita haarukoida, jos E-TTL toimii. Mittaushan tehdään kamerassa juuri tuosta esisalaman välähdyksen näkymisestä kohteessa. Sama juttu kuin esimerkiksi katon kautta heijastetussa salamassa.taksu kirjoitti:Toisaalta etenkin päivänvalossa ja yhden salaman tilanteissa pitkä ettl-datan siirtopiuha mahdollistaa varsin näppärän salamavalotuksen korjailun suoraan kamerasta. Tällöin vain on haarukoitava haluttu salaman teho kokeilemalla, jos salama ei tule kameran suunnasta eikä suunnilleen samalta etäisyydeltä kameran kanssa.
olli Rinne http://www.digifaq.info/