Mistä kehyksiä ja paspiksia (esim 40x60 kuvalle)
-
Mistä kehyksiä ja paspiksia (esim 40x60 kuvalle)
Olen yleensä Clasulta, Ikeasta tai Anttilasta löytänyt tarvitsemani, mutta nyt tuli ongelma. 50x70 kokoinen metallikehys lasilla löytyy helposti, mutta entäpä siihen paspis? Tarjoavat kuvakoolla 40x50, siis pitkille sivuille tulisi 5cm reunaa ja lyhyille 10cm. Näyttää karseelta ja kuvasuhteeksi tulisi sitten 4:3 joka ei tässä tapauksessa toimi ollenkaan.
Mistä siis 50x70 kokoinen paspis 40x60 aukolla? Mielellään pääkaupunkiseudulta ja ei-ihan-hirveään hintaan.
Mistä siis 50x70 kokoinen paspis 40x60 aukolla? Mielellään pääkaupunkiseudulta ja ei-ihan-hirveään hintaan.
-
Ehdotus: osta esim. Temperasta Uudenmaankadulta passepartout- leikkuri ja haluamasi väristä passepartout-pahvia. Maksaa jonkin verran, mutta sittenpä saat minkä kokoisia pahveja vaan haluat.
Käyttö vaatii hermoja, pientä totuttelua ja aikamoista tarkkuutta, mutta kunhan terää vaihtaa tarpeeksi usein (suunnilleen 1 aukon reunat /terä), saa aikaiseksi kyllä siistimpää jälkeä kuin suurimmassa osassa käyttämistäni kehysliikkeistä.
Käyttö vaatii hermoja, pientä totuttelua ja aikamoista tarkkuutta, mutta kunhan terää vaihtaa tarpeeksi usein (suunnilleen 1 aukon reunat /terä), saa aikaiseksi kyllä siistimpää jälkeä kuin suurimmassa osassa käyttämistäni kehysliikkeistä.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Hyvät leikkurit, jotka eivät tee noin pitkää viiltoa kaarevaksi, maksavat hunajaa. Huonoilla saa leikattua lähinnä vain varsin ohutta pahvia. Ja isossa kuvassa paksu pahvi toimii paljon paremmin.ajouni kirjoitti:Ehdotus: osta esim. Temperasta Uudenmaankadulta passepartout- leikkuri ja haluamasi väristä passepartout-pahvia.
Yksi ihan hyvä vaihtoehto on ostaa tarkoitukseen sopiva veitsi ja tehdä koko homma käsipelillä. Leikkauskulma noin 45 + 45 eli terän pystykulma on noin 45 astetta ja pahvia leikataan niin että leikkuujälki on noin 45 kulman asteessa oleva viiste.
Jos piirtää ensin pahviin hyvin kevyesti lopulliset leikkuujäljet ja sen jälkeen niiden sisäpuolelle noin 1 cm päähän paksummalla toiset jäljet, joiden mukaan tekee ensimmäisen leikkauksen, niin saa itselleen sen sisältä irtoavan aika mukavan kokoisen biitin harjoittelukappaleeksi. Sillä voi treenata noita leikkuukulmia, otetta, veitsen kuljettamista, viisteiden yhtymäkohtien saamista hyviksi sun muuta. Siitä sisäbiitistä riittää paljon harjoittelumateriaalia. Sitten kun homma toimii, voi leikata sen lopullisen aukon.
Leikkaamisen sujumisen huomaa usein siitä, että veitsi kulkee tasaisesti, mutkittelematta ja takkuamatta. Kun kulmat ovat oikeat, pyrkii pahvi pitämään sekä suuntaa että kulmaa juuri siinä jolloin ohjaaminen tapahtuu hyvin pienellä voimalla.
Jos kokeilee ja epäonnistuu niin menettää enintään sen paspispahvin hinnan (paitsi jos aloittaa treenaamisen jollain vielä halvemmalla pahvilla). Jos onnistuu niin oppii tekemään minkä kokoisen paspiksen tahansa itse nopeasti ja halvalla.
Myöhemmin kun ei tarvitse enää harjoitella, ne isojen kuvien sisäaukkojen pahvit otetaan pienempien kuvien paspispahveiksi. Leikatessa pitää varoa painamasta millään ylimääräisellä pahviin painumia. Jos pahvi on kaksipuolisesti käytettävä niin sen voi tietenkin kääntää ja isontaa aukkoa jollekin kuvalle sopivaksi, mutta parempi kun ei painele turhaan koloja niin ei tarvitse kikkailla. Myös leikkurin kärjen ja pahvin keskinäistä sijaintia kannattaa seurata, sillä sillä kärjellä on helppo painaa vaihingossa leikkuujälken viereen pitkää painumaa ihan huomaamattaan.
Ja veitsellä leikkaaminen tehdään aina vapaalla kädellä, tukevalla alustalla, hyvässä valaistuksessa ja rauhallisessa ilmapiirissä ilman mitään apuohjureita. Niiden kanssa ei tule kuin ongelmia.
Ei noi tuollaiset....
http://www.olfa.com/splash.aspx
niin kauheita maksa.
-
Ihan vaan vihjeenä, että kavahtakaa ainakin IKEAn valkoisia RIBBA-kehyksiä. Ostin niitä ison nipun yhtä näyttelyä varten. Seinällä oleva mallikappale oli kelvollinen, mutta myynnissä olevissa oli kaikissa pahviset kulmasuojat ja pakattu muovikelmuun. Sitten kun availin paketteja, niin kaikissa nurkat irvistivät todella ikävästi. Hieman uitutti.j.ikonen kirjoitti:ikeasta ostin taannoin 70x100 cm kehyksen - riittääkö :) ?
kapa
-
saitko rahat takaisin? ps. ikeasta en ole koskaan kuullut hyvää...kapama-7 kirjoitti:Ihan vaan vihjeenä, että kavahtakaa ainakin IKEAn valkoisia RIBBA-kehyksiä. Ostin niitä ison nipun yhtä näyttelyä varten. Seinällä oleva mallikappale oli kelvollinen, mutta myynnissä olevissa oli kaikissa pahviset kulmasuojat ja pakattu muovikelmuun. Sitten kun availin paketteja, niin kaikissa nurkat irvistivät todella ikävästi. Hieman uitutti.j.ikonen kirjoitti:ikeasta ostin taannoin 70x100 cm kehyksen - riittääkö :) ?
kapa
-
- Viesti:
Hain eilen Kodin Ykkösestä 100x70 cm kehyksen (B+H); pitäisi olla riittävä ja paspis näytti olevan valmiiksi suht. sopivan kokoinen: 50 x 70 cm. Saan uuden kuvan varmaankin alkuviikosta, joten siinä vaiheessa tutkailen kehyksen laatua tarkemmin.
-Sale
-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
-
- Viesti:
Yleisesti ottaen, mikäli laskee edes hitusen omalle työlle arvoa, noi kotiviritelmät ei ole kannattavia. Tietenkin jos tykkää viritellä, niin viritellään sitten. Itse otan kehykset ja paspat tuosta paikallisesta kehystämöstä ja ihan buenoa jälkeä tulee +valikoima on erittäin laaja.
Lisäksi tulee vielä ns. ammattimainen silmä avuksi tuossa kehystämisessä, niin ei tarvitse itse pähkäillä turhia. Hoitaa sen kuvauksen ja kuvanhankinnan, niin osaavampi saa hoitaa kehystämisen.
Lisäksi tulee vielä ns. ammattimainen silmä avuksi tuossa kehystämisessä, niin ei tarvitse itse pähkäillä turhia. Hoitaa sen kuvauksen ja kuvanhankinnan, niin osaavampi saa hoitaa kehystämisen.
-
- Viesti:
Mitä tuommoinen 100x70 cm kehys paspoineen suunnilleen kustantaisi kehystämöstä hommattuna?Tipe kirjoitti:Yleisesti ottaen, mikäli laskee edes hitusen omalle työlle arvoa, noi kotiviritelmät ei ole kannattavia. Tietenkin jos tykkää viritellä, niin viritellään sitten. Itse otan kehykset ja paspat tuosta paikallisesta kehystämöstä ja ihan buenoa jälkeä tulee +valikoima on erittäin laaja.
-Sale
-
- Viesti:
Riippuu varmaan kehyksestä, sekä paspasta, mikä soveltuu tuohon kuvaan. Jos tehdään tuplapaspaa jne. niin hinta voi nousta. Tietenkin tämä on aikalailla kiinni kehystämön hinnoista. Kannattaa vaikka soittaa ja kysyä, itseaiassa minä menisin kuvan kanssa paikalle ja kysyisin tarjouksen, kun ensin valitsisimme kepin ja paspan, sekä kehystystavan, tuleeko lasia vai ei jne jne.. Noissa on halpoja vaihtoehtoja ja kalliimpia myös, esim. heijastamaton lasi on aika tyyristä vs. normi.Sauli Särkkä kirjoitti:Mitä tuommoinen 100x70 cm kehys paspoineen suunnilleen kustantaisi kehystämöstä hommattuna?Tipe kirjoitti:Yleisesti ottaen, mikäli laskee edes hitusen omalle työlle arvoa, noi kotiviritelmät ei ole kannattavia. Tietenkin jos tykkää viritellä, niin viritellään sitten. Itse otan kehykset ja paspat tuosta paikallisesta kehystämöstä ja ihan buenoa jälkeä tulee +valikoima on erittäin laaja.
-Sale
Minulle kehystystyöt tekee Raamirainer Jämsässä, nyt ja tulevaisuudessa. Asuin sitten tässä liki, tai en. Kaveri tietää mitä tekee ja toimituksen voi aina pistää postin kauttakin. Kun se osaa vieläpä valokuvatakin ja kaupan päälle kehystää, niin ei siinä itse tarvi turhia miettiä noista kehystysasioista. Muutama kuva on tullut kehystettyä ja oikeastaan aina on päädytty juuri siihen tapaan tehdä kuva, mitä ehdotuksena häneltä on tullut. Koskaan ei ole kehys pääosassa, vaan sen tarkoitushan on tuoda kuva parhaalla mahdollisella tavalla esille.
-
- Viesti:
Jäisikö hinta edullisimmillaan muutamaan kymppiin?
Älä ihmettele tätä hintaihmettelyä kehyksen osalta, lähinnä sopivan yksinkertainen ja kuvaa häiritsemätön kehys oli hakusessa ja moinen tuntui löytyvän tosiaan muutamalla kympillä tuosta "lähikaupasta", hinnan ollessa suht. kohdallaan.
-Sale
Älä ihmettele tätä hintaihmettelyä kehyksen osalta, lähinnä sopivan yksinkertainen ja kuvaa häiritsemätön kehys oli hakusessa ja moinen tuntui löytyvän tosiaan muutamalla kympillä tuosta "lähikaupasta", hinnan ollessa suht. kohdallaan.
-Sale
-
- Viesti:
Jää helposti, sitä ei hetikään tajua ettei ne ihan tolkuttoman kalliita ole kuitenkaan vaikka päässä sellainen ajatus helposti käsintehdystä kulkeekin. Oikeastaan ei ole yli satasen kehystä vielä tullut edes vastaan.Sauli Särkkä kirjoitti:Jäisikö hinta edullisimmillaan muutamaan kymppiin?
-Sale
Tietenkin jos pitää jotain 150x200 kehystä heijastamattomien lasien ja paspojen kanssa ruveta rakentamaan, niin hinta voi olla sen mukainen, mutta nää lienee niitä harvojen tarpeita.
En voi tietää muiden hintoja, joten kannattaa aina kysyä. Täältä sitä vastausta tuskin löytää, paremmin tiedon saa kehystäjältä itseltään.
-
- Viesti:
Minä kehystän kuvat itse, itse valmistamiini kehyksiin ja ostan muut tarvikkeet tukkupaketteina. Tuolla näkyvissä malleja
http://personal.inet.fi/koti/unto.valli/malli.htm
Joitakin täällä periferiassa perittyjä noin hintoja, paspan hinnat tietysti vähän laadusta riippuvaisia, mutta museloaatua olen käyttänyt.
Lasi hiekkapuhallettu matta 40 €/ neliömetri
Paspa 16 €/levy 830x1120 mm. Kun paspa leikataan valmiiksi, eivät yleensä hyvitä siitä keskeltä irtoavasta palasta, kun leikkaan itse jää se pienemmän kuvan käyttöön. Sopivasti rytmittämällä ja kokojen suunnittelulla paspan hinta putoaa itse leikattuna reilusti, sillä levystä saa neljäkin sisättäistä palaa.
Kun iso kuva kehystetään paspalla, on se myös pohjustettava. Käytän kapafix levyä, sitä olen saanut 1000x1520x5 mm levynä 27 € levy.
Joten näillä hinnoilla metriseen kuvaan kertyy hintaa melkoisesti.
http://personal.inet.fi/koti/unto.valli/malli.htm
Joitakin täällä periferiassa perittyjä noin hintoja, paspan hinnat tietysti vähän laadusta riippuvaisia, mutta museloaatua olen käyttänyt.
Lasi hiekkapuhallettu matta 40 €/ neliömetri
Paspa 16 €/levy 830x1120 mm. Kun paspa leikataan valmiiksi, eivät yleensä hyvitä siitä keskeltä irtoavasta palasta, kun leikkaan itse jää se pienemmän kuvan käyttöön. Sopivasti rytmittämällä ja kokojen suunnittelulla paspan hinta putoaa itse leikattuna reilusti, sillä levystä saa neljäkin sisättäistä palaa.
Kun iso kuva kehystetään paspalla, on se myös pohjustettava. Käytän kapafix levyä, sitä olen saanut 1000x1520x5 mm levynä 27 € levy.
Joten näillä hinnoilla metriseen kuvaan kertyy hintaa melkoisesti.
UnskiVee
-
- Viesti:
Minä käytän yleensä Nielsenin alumiinisia valmiskehyksiä (tavaratalojenmuoviset alumiinijäljitelmät, eh... kiitos ei) joihin leikkaan itse paspiksen. Voin leikata muillekin pientä korvausta vastaan, jos ette kaupasta sopivaa löydä. Isojen kuvien tapauksessa pohjustus kapafixille.
insinöörikuvaaja | Flickr | Kuvaajat.com | fb