Ylipaino ongelmia, kamera lentokoneeseen?

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
1950
Viestit: 5
Liittynyt: Touko 19, 2005 15 : 02

Ylipaino ongelmia, kamera lentokoneeseen?

Viesti Kirjoittaja 1950 »

Viikon päästä lomalle Espanjaan ja kamera mukaan, mutta mitä ihmettä? Kameravarusteet painavat enemmän kuin sallittu käsimatkatavara saa painaa, 5kg lomalennolla, Canon runko, 300mm 2.8, akkulaturi, 3 akkua, hammasharja, 1.4x jatke, muutama muistikortti, tyhjä reppu painaa kilon verran, mutta kokonaispainoa tulee kuitenkin ~7kg. Maisemakuvia varten kulkee digipokkari rintataskussa. Tiedustellessani asiaa lentoyhtiöltä (lennä sinivalkoisin siivin) josko voisin vaikka maksaa ylipainosta käsimatkatavaran osalta, vastauksesta ilmeni ettei heille rahakaan kelpaa.
Pakkaanko siis kameran matkalaukkuun kera kuplamuovin ja lyön kaverin kanssa vetoa siitä tuleeko se ehjänä perille, vai tuleeko ylensäkään perille.
Onko kellään kokemusta ja/ tai neuvoa miten menetellä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Reppu kevyesti olkapäälle ja koneeseen. Olennaista on että laukku ei ole ulkomitoiltaan "häiritsevä". Tiukan paikan tullen diplomaattinen asenne tuottaa tuottaa paremman tuloksen kuin kettuilu. Jos sinulla on vain yksi laukku käsimatkatavaroihin ei ongelmia pitäisi olla.
Itse liikun normaaleilla reittilennoilla enkä tosin tiedä "lomalentojen" kyyläämistä.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
adele
Viestit: 5117
Liittynyt: Kesä 01, 2003 23 : 09

Viesti Kirjoittaja adele »

Unohda kaikki sönkkääminen ylipainosta. Järjen käyttö ei ole kielletty. Jos lähdet pelaamaan virkailijoiden kanssa heidän peliään, olet tuomittu häviämään. Kannattaa pelata vain omia pelejä, jossa on omat säännöt. Tässä sata varma keino kaikille maailman lentokentille.

Osta hätävaroiksi kevyt kuvausliivi, jonka laitat käsimatkatavaran taskuun. Itse asiassa mitä tahansa kalastus tms liivi käy, kunhan siinä on tarpeeksi isot taskut. Laita 300:een hihna, jos ei jo ole.

Tsekkaat itsesi normaalilla tavalla sisälle. Jos on vitt*mainen pers´läpi virkailijana, joka marisee painosta, älä sano mitään, Älä ala vänkäämiään. Ota lippusi ja siirry tyynesti syrjään ja anna muiden mennä edeltäsi.

Ota liivi esille, täytä kaikki liivin taskut valokuvauskamalla. Laita kolmesatanen runkoon kiinni ja laita yhdistelmä roikkumaan olalta

(.. mainittujen määrien lisäksi matkustaja saa jokaisessa matkustusluokassa tuoda koneeseen pienen käsilaukun, pienen kameran tai kiikarin, lastenruokaa, matkalukemista, päällystakin sekä tarvittaessa kävelykepin, kyynärsauvat tai vastaavat kävelyä helpottavat apuvälineet.).

Mene uudestaan jonoon ja anna virkailijalle tyhjä laukku. Joskus voi olla hyvä idea vaihtaa jonoa, jos vastaanottovirkailijoita on useampia.

Jos marisee että kolmesatanen on iso, niin ota se irti ja laita laukkuun, se menee vielä laukun kanssa painorajojen sisälle. Saat bordarin. Matkalla turvatarkastukseen tyhjennä liivi ja sen tavarat takaisin laukkuun. Joissain tapauksissa voi tarkkaileva silmä vielä iskeä juuri ennen bordausta, mutta siellä toimii sama systeemi kuin edellä.

Jos joutuu lentämään pienillä koneilla tulee tietysti muistaa, että niissä on hyvin pienet säilytystilan käsimatkatavaroille. Eli tässäkin tulee käyttää omaa järkeään. Samoin on järjetöntä matkustaa helvetin suuren repun kanssa, joka viilekkeiden kera muistuttaa kooltaan rekan konttia ja johon mahtuisi anoppikin. On typeryyttä herättää huomiota, on turha vänkäillä virkailijoiden kanssa. Kuten sanoin kannattaa pelata vai omia peliä.

ThinkTankin laukut ovat hyvin suunniteltuja. Tuollaiseen UD 60:een saa helpohkosti 15 kiloa kuvaustavaraa. Laukku on kuitenkin ulkomitoiltaan niin pieni, että sei ei herätä huomiota. Eli riski joutua punnitukseen on pieni.
http://www.thinktankphoto.com/ttp_product_UrbnDsgs.php

Mustiin, joka menee kaikkien mittojen sisään saa reilusti yli 20 kiloa.
http://www.thinktankphoto.com/ttp_product_ArprtInl.php
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Voihan ne akut ja laturit laittaa sinne ruumaan menevään matkalaukkuun. Samaten sinne sopii joku kittiputki. Käsimatkatavaroihin kannattaa jättää vain välttämätön. On muutenkin aika ikävä istua pitkää matkaa, kun jalkatilassa on oma reppu. Lentoemo käskee sen painavan repun sinne kuitenkin, kun ylälokero on muutenkin liian täysi.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Minulla on Thinktank Airport™ Ultralight johon mahtuu vaikka EF500/4 eikä ole painolla eikä ulkomitoilla pilattu.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Aali
Viestit: 654
Liittynyt: Loka 16, 2005 11 : 38
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aali »

adapteri kirjoitti:Voihan ne akut ja laturit laittaa sinne ruumaan menevään matkalaukkuun. Samaten sinne sopii joku kittiputki. Käsimatkatavaroihin kannattaa jättää vain välttämätön. On muutenkin aika ikävä istua pitkää matkaa, kun jalkatilassa on oma reppu. Lentoemo käskee sen painavan repun sinne kuitenkin, kun ylälokero on muutenkin liian täysi.
http://www.ilmailuhallinto.fi/useinkysytyt

Paristot ja akut (kulutuselektroniikkaa varten): Saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa. Kuitenkin litiumparistoja -akkuja saa kuljettaa vain kulutuselektroniikkalaitteeseen asennettuna tai jos kyseessä on varaparisto tai -akku, vain käsimatkatavaroissa oikosuluilta suojattuna.

Eli kameran akkuja (jos litium-sellaisia ovat) ei saa pakata ruumaan ellei se ole kamerassa sisällä!
Jari-Matti
Viestit: 977
Liittynyt: Touko 03, 2004 11 : 47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti »

Jos kassi on vasta pilke matkaajan silmäkulmassa, kannattaa ehkä varautua tulevaisuuteen
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Jari-Matti kirjoitti:Jos kassi on vasta pilke matkaajan silmäkulmassa, kannattaa ehkä varautua tulevaisuuteen
Kertoisiva nyy myös mitkä olivat vanhat mitat ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-Q-
Viestit: 542
Liittynyt: Helmi 28, 2007 18 : 10

Viesti Kirjoittaja -Q- »

adele kirjoitti:...
Tsekkaat itsesi normaalilla tavalla sisälle. Jos on vitt*mainen pers´läpi virkailijana, joka marisee painosta, älä sano mitään, Älä ala vänkäämiään. Ota lippusi ja siirry tyynesti syrjään ja anna muiden mennä edeltäsi.
...
Mä en myöskään ole kulkenut lomalennolla vuosiin, mutta ainakaan normaali reittilennoillahan ei ole vuosiin ollut mitään syytä asioida virkailijan kanssa. Sitä varten on automaatit tahi netti. Onko lomalennoilla eri käytäntö?
Ei mun käsimatkatavaroita ole kukaan punninnut sen jälkeen kun automaatteja alkoi ilmestyä. Tai ehkä se röntgenkoje sisältää myös vaa-an..
Viime viikolla viimeksi lentokoneella matkasin, ja läppärireppuni oli varmasti yli 5 kg, mutta silti paljon pienempi ja todennäköisesti myös kevyempi kuin ne monien muiden matkustajien perässävedettävät.
adele
Viestit: 5117
Liittynyt: Kesä 01, 2003 23 : 09

Viesti Kirjoittaja adele »

-Q- kirjoitti:Mä en myöskään ole kulkenut lomalennolla vuosiin, mutta ainakaan normaali reittilennoillahan ei ole vuosiin ollut mitään syytä asioida virkailijan kanssa. Sitä varten on automaatit tahi netti. Onko lomalennoilla eri käytäntö?
Syitä automaattien käyttämättömyyteen voi olla useita, vaikka ei lentäisi charttereita. Seuraaviin olen itse törmäänyt:
1. Automaatit epäkunnossa,
2. lentoyhtiöllä, jota käytät, ei ole automaatteja.
3. Kentällä ei ole automaatteja.
4. Olet ostanut lipun jostain, vaikka netistä ja netistä ostetulla lipulla ei voi tsekata itseään sähköisesti sisään.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
lasse_a83
Viestit: 314
Liittynyt: Tammi 25, 2005 16 : 28
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja lasse_a83 »

Ite olen aina päässyt tarkistuksen läpi sanomalla että on valokuvaaja enkä mielelläni laita 10000€ tavaroita lentokoeen ruumaan koska kokemuksia on että laukku ei välttämättä aina tule perille. Kun tämän sanoo ystävällisesti niin henkilökunta ymmärtää kyllä. tietty sanon vain tämän jos joku huomauttaa jotain.
adele kirjoitti: (.. mainittujen määrien lisäksi matkustaja saa jokaisessa matkustusluokassa tuoda koneeseen pienen käsilaukun, pienen kameran tai kiikarin, lastenruokaa, matkalukemista, päällystakin sekä tarvittaessa kävelykepin, kyynärsauvat tai vastaavat kävelyä helpottavat apuvälineet.).
Ei sitten stemmaa kaikkien lentoyhtiöiden kanssa. Esim. Ryanair ei päästä läpi vaikka olis pelkkä takki olkapäällä. Vain yksi reppu/laukku eikä muuta irtotavaraa.
Jari-Matti
Viestit: 977
Liittynyt: Touko 03, 2004 11 : 47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti »

lasse_a83 kirjoitti:
adele kirjoitti:…pienen käsilaukun…
Ei sitten stemmaa kaikkien lentoyhtiöiden kanssa…
Seuraavaksi on tarkoitus lentää Brussels Airlinesilla, jolla on mielenkiintoinen ajatus käsimatkatavarasta:

The following items may be carried free of charge by all passengers except infants:
– 1 overcoat, wrap or blanket
– 1 umbrella or walking stick
1 ladies handbag
– A reasonable amount of reading material
– 1 small camera or binoculars

Kävelykepin sallimisen ohella käsiveskan sukupuolimääritys kuulostaa odolta. Pitäisikö valittaa tasa-arvovaltuutetulle?
uphouse5
Viestit: 713
Liittynyt: Syys 09, 2005 9 : 40

Viesti Kirjoittaja uphouse5 »

Jari-Matti kirjoitti:
lasse_a83 kirjoitti:
adele kirjoitti:…pienen käsilaukun…
Ei sitten stemmaa kaikkien lentoyhtiöiden kanssa…
Seuraavaksi on tarkoitus lentää Brussels Airlinesilla, jolla on mielenkiintoinen ajatus käsimatkatavarasta:

The following items may be carried free of charge by all passengers except infants:
– 1 overcoat, wrap or blanket
– 1 umbrella or walking stick
1 ladies handbag
– A reasonable amount of reading material
– 1 small camera or binoculars

Kävelykepin sallimisen ohella käsiveskan sukupuolimääritys kuulostaa odolta. Pitäisikö valittaa tasa-arvovaltuutetulle?
ehdottomasti pitää valittaa - tuohan on aivan törkeetä syrjintää - lentoyhtiö pitää pistää boikottiin - ja on vielä pääkaupunkilainen yhtiö
juhanik
Viestit: 40
Liittynyt: Helmi 23, 2004 12 : 56
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja juhanik »

Itse en ole asiasta ikinä kauheesti stressannut. Aina olen koneeseen kamerani kanssa päässyt, eikä käsimatkatavaroihini ole koskaan puututtu. Mulla on boblbeen reppu joka on painanut noin 8kg joka kerta koneeseen noustessani. Tietenkin jos etukäteen asiaa lentoyhtiöltä kyselee, niin vastaushan on ilman muuta selvä. Ei se virkailija mitään päätä, se vaan lukee lapusta ohjeita ja sääntöjä. Pikkuyhtiöt on sitten eri juttu, niissä voi tulla ongelmia. Jos lennät finskillä, BA:lla tms, niin ongelmaa ei ole jos et siitä itse ongelmaa tee.
marjeta
Viestit: 336
Liittynyt: Helmi 28, 2003 14 : 23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja marjeta »

juhanik kirjoitti:Pikkuyhtiöt on sitten eri juttu, niissä voi tulla ongelmia. Jos lennät finskillä, BA:lla tms, niin ongelmaa ei ole jos et siitä itse ongelmaa tee.
Tällaiseksi lasketaan varmaankin Irlannin Finnairia vastaava Aer Lingus. Siellä kulkiessani oli tavanomaista että laukut punnittiin tai jopa tutkittiin portilla vaikka oli jo menty turvatarkastuksen ohi menestyksellä. He olivat tosi tarkkoja painorajasta ja jos meni yli, laukku pistettiin ruumaan. En tiedä sitten mitä tapahtuisi jos laukussa olisi arvoelektroniikkaa.
JPu
Viestit: 1732
Liittynyt: Kesä 03, 2004 14 : 50
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

Ei joudu ruumaan, kun muistaa huomauttaa, että kassin sisältö maksaa ehkä noin 14000 euroa ja siirtyy yhtiön korvattavaksi, jos he sen väkisin ruumaan pistävät. Se nimittäin siirtyy lentoyhtiön vastuulle, kun päätöksen tee joku muu kuin matkustaja. Edes vakuutusyhtiö ei korvaa kadonneita/rikkoutuneita, vaan laskun vaurioista saa laittaa suoraan yhtiölle. (ja tuo käytäntö tulee ilmailuun liittyvistä kansainvälisistä sopimuksista/laeista, joten yhtiö ei voi edes kieltäytyä seurauksista.)

Yleensä kun vaatii kirjallisen lapun, jossa sanotaan laukun pakolla siirretyn pois omistajaltaan ruumaan, antaa virkailija periksi.
Jari Puranen
Pommi
Viestit: 106
Liittynyt: Maalis 07, 2005 9 : 58

Viesti Kirjoittaja Pommi »

JPu kirjoitti:vakuutusyhtiö ei korvaa kadonneita/rikkoutuneita, vaan laskun vaurioista saa laittaa suoraan yhtiölle. (ja tuo käytäntö tulee ilmailuun liittyvistä kansainvälisistä sopimuksista/laeista, joten yhtiö ei voi edes kieltäytyä seurauksista.)
.
Löytyisköhän jostain tuota sopimusta/lakia? Voisi tulostaa ja ottaa mukaan lennoille.
JPu
Viestit: 1732
Liittynyt: Kesä 03, 2004 14 : 50
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

Se voi lukea lentolipussakin.. Joskus luki :)


Nuo määräykset on niin valtava suo, etten taida jaksaa sinne hypätä... Tuon minulle kertoi lentoasemalla Finnairin virkailija kun asiasta kyselin, että kuka korvaa jos... Eli yhtiön edustaja neuvoi, että kannattaa kertoa laukun arvo, päätöksen teon tueksi :)
Kaikki erikoinen on muutenkin tapauskohtaista ja kannattaa esiselvittää kuinka kuljetus onnistuu. Usein onnistuu erityisehdoilla kun asiasta asiallisesti kysyy ja keskustelua kirjallisesti käy, ennen lentoasemalle menemistä.

Ilmailumääräyksiä on tuolla (miljoona sivua vähintään):
[url=http://"http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/ilmailumaaraykset_paasivu.html"]ilmailumääräykset[/url]
Josta vetovalikosta valitaan minkä haluaa lukea
Jari Puranen
Rahina
Viestit: 129
Liittynyt: Touko 27, 2004 14 : 34
Paikkakunta: Eiré

Viesti Kirjoittaja Rahina »

marjeta kirjoitti:
juhanik kirjoitti:Pikkuyhtiöt on sitten eri juttu, niissä voi tulla ongelmia. Jos lennät finskillä, BA:lla tms, niin ongelmaa ei ole jos et siitä itse ongelmaa tee.
Tällaiseksi lasketaan varmaankin Irlannin Finnairia vastaava Aer Lingus. Siellä kulkiessani oli tavanomaista että laukut punnittiin tai jopa tutkittiin portilla vaikka oli jo menty turvatarkastuksen ohi menestyksellä. He olivat tosi tarkkoja painorajasta ja jos meni yli, laukku pistettiin ruumaan. En tiedä sitten mitä tapahtuisi jos laukussa olisi arvoelektroniikkaa.
Aer Lingus muutti toimitansa virallisesti "halpalentoyhtiöksi" vuosi-puolitoista sitten (oli se aikaisemminkin, kaikki mahdollinen maksoi) ja samalla laski laukkujen rajoja tms. Poikkeuksena jos lippu on ostettu samaan allianssiin kuuluvalta oikealta lentoyhtiöltä (esim KLM).
Omalle kohdalle vajaan parinkymmenen lennon kanssa ei ole Linguksen kanssa sattunut mitään muuta kuin ainaista myöhästelyä ja portin vaihtoja. Iso, täyteen pakattu kameralaukku (Lowepro Stealth reporter 550) kannettavan kanssa on aina mennyt läpi, välillä repunkin kanssa - viimeistään kun on näyttänyt mitä laukussa on ja _ystävällisesti_ pyytänyt josko tälläisessä erikoistilanteessa olisi poikkeuksen mahdollisuutta, jne. Yleensä se viimeistään saa checkinnin vakuutettua kun sanoo laukun mahtuvan jalkatilaan.[/i]
Flickr
Huumoriin liittyy usein, muttei välttämättä, nauru
Nikon D300 & FE-2
Nikkor 18-35/3.5-4.5, 45/2.8 P, 50/1.4, 85/1.8, 100/2.8, 70-200/2.8, Sigma 30/1.4, 24-60/2.8, Tokina 17/3.5
mongooli
Viestit: 403
Liittynyt: Kesä 13, 2006 22 : 49

Viesti Kirjoittaja mongooli »

Viimeksi kun tuli lentomatkailtua kameroiden kanssa, painoi itse ruumaan menevä matkalaukku 7kg ja käsimatkatavarat 13kg. :)

Kukaan ei kysynyt mitään kun vaan nosteli kevyen näköisenä kameralaukkua..

Ryanair, Finnair, Air India, Air Finland ja SAS on kokeiltu, eikä ketään tunnu kiinnostavan, kunhan käsimatkatavaroita on vain yksi.
Hahnin lentokentällä oli ihan hauska episodi kun nostin laukun hihnalle, kysyin tarviiko purkaa, virkailija sanoi, että ei tarvi jos ei oo elektroniikkaa sisällä.. tokaisin siihen, että eipä siellä paljon muuta olekaan. 300mm 2.8:sta kysyi, että mikä ihme tämä oikein on. :)

Intian lentokentillä ei tarvinnut purkaa laukusta mitään vaikka siellä oli runko, putket, ixus, sukelluskotelo, laturit ja synkkipiuhat ja muuta epämääräistä rojua.. Kaveri veikin lentokoneeseen sekä tulitikut, että pari purkkia käsidesiä. :)
Vastaa Viestiin