Sivu 1/2

Keskari. mistä?

Lähetetty: Tammi 05, 2007 10 : 46
Kirjoittaja Kuvis
Laitetaan nyt tämäkin avautuminen kun vauhtiin pääsin :D Sori, kun ei ole suoraan digiasiaa, mutta voinhan aina skannata kuvan koneelle, jolloin tästäkin tulee digiasia.

Jonkin aikaa olen yritänyt metsästää hasselin keskaria, mutta missään ei tunnu olevan myynnissä. Tilaako kuvaajat nämä laitteet ulkomailta vai myydäänköhän näitä hasseleita jossain piilossa.

Lähetetty: Tammi 05, 2007 11 : 10
Kirjoittaja haili
Kyllähän noita hasseleita liikkuu vähän väliä. Hinta saattaa olla se kompastuskivi ennemmin. Mamiyan rz67 saat halvemmalla kuin hasselin. Itselläkin on rz67 kolmella obiskalla ja loittorenkaalla ja sellaisen setin saa 1500 euroon käytettynä.

http://www.topshot.fi/cat.php?cid=10&si ... 2c447bc2c0

http://www.colorkolmio.fi/protuotteet/index.htm

Re: Keskari. mistä?

Lähetetty: Tammi 05, 2007 11 : 19
Kirjoittaja -EeKe-
Kuvis kirjoitti: Jonkin aikaa olen yritänyt metsästää hasselin keskaria, mutta missään ei tunnu olevan myynnissä.

Enemmän tuntuisi ettei keskarit mene kaupaksi kun näitä myynnissä näkee.. esim.
http://www.kameralaukku.com/forums/smf/ ... ic=14015.0

Tosin Mamiya tuokin.


Itseäni himottaa edelleen tämä PentaconSix setti..
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12614656

Lähetetty: Tammi 05, 2007 11 : 24
Kirjoittaja -EeKe-
Hasselblad ja kuukauden epätoivoinen myyminen ;D

http://www.kameralaukku.com/forums/smf/ ... ic=13159.0


Tuosta tuli mieleen, että eBaysta voisi katsella.

Lähetetty: Tammi 05, 2007 11 : 27
Kirjoittaja -EeKe-
Tämän ilmoituksen mukaan Hasseli hankittu Mr.Kamerasta ( http://www.digipartner.com/mr3/ )

http://www.kameralaukku.com/forums/smf/ ... ic=10592.0


EDIT:
Tuollahan hyllyt notkuu pähkinöitä
http://www.digipartner.com/mr3/luettelo.txt

Lähetetty: Tammi 05, 2007 11 : 33
Kirjoittaja kapama-7
Multa saisit Bronica SQA:n 600 eurolla. kaksi kasettia ja 50mm + 110 macro.

Kuvia paketista voin lähettää, jos kiinnostaa.

Kapa

Re: Keskari. mistä?

Lähetetty: Tammi 05, 2007 12 : 08
Kirjoittaja OskuK
Kuvis kirjoitti:Laitetaan nyt tämäkin avautuminen kun vauhtiin pääsin :D Sori, kun ei ole suoraan digiasiaa, mutta voinhan aina skannata kuvan koneelle, jolloin tästäkin tulee digiasia.

Jonkin aikaa olen yritänyt metsästää hasselin keskaria, mutta missään ei tunnu olevan myynnissä. Tilaako kuvaajat nämä laitteet ulkomailta vai myydäänköhän näitä hasseleita jossain piilossa.
Otsikko voisi olla "Hasseli, mistä?" jos sitä etsitään. Minä voisin ehkä myydä Mamiya 645 Pro-setin, jos keskarit yleisellä tasolla kiinnostavat.

Lähetetty: Tammi 12, 2007 12 : 36
Kirjoittaja jkoli
Kannattaisko tuo keppanan maistelu aloittaa vaikka jollain 2-silmäsellä. Yashicoita ja Rolleitakin liikkuu aika edullisesti markkinoilla, eikä taida kuvanlaatu Hasselille hävitä. Lisäetuna nuo kottaraispöstöt ovat pieniä, kevyitä ja lähes äänettömiä käytössä. Vertailun vuoksi mun omasta kalustosta: Yashica-mat painaa noin kilon 3,5/80mmlaseineen ja Bronica normaaliobjektiivillä pari kiloa. Yashica on käytössä näppärämpi, ainoa etu järkkärissä on optiikan vaihtomahdollisuus.

Lähetetty: Tammi 12, 2007 13 : 31
Kirjoittaja Hannu KH
jkoli kirjoitti:Kannattaisko tuo keppanan maistelu aloittaa vaikka jollain 2-silmäsellä. Yashicoita ja Rolleitakin liikkuu aika edullisesti markkinoilla, eikä taida kuvanlaatu Hasselille hävitä. Lisäetuna nuo kottaraispöstöt ovat pieniä, kevyitä ja lähes äänettömiä käytössä. Vertailun vuoksi mun omasta kalustosta: Yashica-mat painaa noin kilon 3,5/80mmlaseineen ja Bronica normaaliobjektiivillä pari kiloa. Yashica on käytössä näppärämpi, ainoa etu järkkärissä on optiikan vaihtomahdollisuus.
Keskariin kuuluu olennaisen osana vaihdettavat etsimet, optiikat ja perät. Näitä ei ole kottaraispöntössä, ei edes kottarais-Mamiyassa.

Lähetetty: Tammi 12, 2007 13 : 36
Kirjoittaja jkoli
Hannu KH kirjoitti:
jkoli kirjoitti:Kannattaisko tuo keppanan maistelu aloittaa vaikka jollain 2-silmäsellä. Yashicoita ja Rolleitakin liikkuu aika edullisesti markkinoilla, eikä taida kuvanlaatu Hasselille hävitä. Lisäetuna nuo kottaraispöstöt ovat pieniä, kevyitä ja lähes äänettömiä käytössä. Vertailun vuoksi mun omasta kalustosta: Yashica-mat painaa noin kilon 3,5/80mmlaseineen ja Bronica normaaliobjektiivillä pari kiloa. Yashica on käytössä näppärämpi, ainoa etu järkkärissä on optiikan vaihtomahdollisuus.
Keskariin kuuluu olennaisen osana vaihdettavat etsimet, optiikat ja perät. Näitä ei ole kottaraispöntössä, ei edes kottarais-Mamiyassa.
Totta, ja noista on ilmeisesti ihan oikeasti hyötyä. Ajattelin, että keskarinkäytön voi aloittaa noilla pöntöillä ja jos jano jatkuu, niin hankkii sitten vahvempaa. Taitaa myös noiden 2-silmäisten mahdollinen jälkimarkkinointi olla vähän helpompaa, ainakaan ei ole suuria summia kalustossa kiinni.

Lähetetty: Tammi 12, 2007 23 : 48
Kirjoittaja Tipe
Hannu KH kirjoitti:Keskariin kuuluu olennaisen osana vaihdettavat etsimet, optiikat ja perät. Näitä ei ole kottaraispöntössä, ei edes kottarais-Mamiyassa.
Eiks C330:ssä Mamiyassa ole vaihdettavat obiskat ?

Lähetetty: Tammi 12, 2007 23 : 59
Kirjoittaja OskuK
Tipe kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Keskariin kuuluu olennaisen osana vaihdettavat etsimet, optiikat ja perät. Näitä ei ole kottaraispöntössä, ei edes kottarais-Mamiyassa.
Eiks C330:ssä Mamiyassa ole vaihdettavat obiskat ?
On siinä, ja jos tulee toimeen jollain polttovälillä, niin olisikos se veerin? Itse en tarvitse vaihtoperiä, ei kai niitä ole pakko käyttää?

Minusta järestelmäkamera on järjestelmä ja siinäkin saa valiota ne osat kuin huvittaa. Ja jos valitsee jonkun muun kuin järjestelmän ja sillä toimeen tulee, niin itse olen ainakin kade.

Lähetetty: Tammi 13, 2007 9 : 11
Kirjoittaja Hannu KH
Tipe kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Keskariin kuuluu olennaisen osana vaihdettavat etsimet, optiikat ja perät. Näitä ei ole kottaraispöntössä, ei edes kottarais-Mamiyassa.
Eiks C330:ssä Mamiyassa ole vaihdettavat obiskat ?
On, mutta siitä puuttuu vaihtoperä.

Itse kuvasin RB:llä ja tärkeä juttu oli saada vaihdettua MV&Värifilmi lennosta kesken kuvauksen, tai sitten saa vaihtaa perään lennosta rungon niinkuin itse tapasin tehdä...

Lähetetty: Tammi 13, 2007 10 : 37
Kirjoittaja Tipe
Hannu KH kirjoitti:
Tipe kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Keskariin kuuluu olennaisen osana vaihdettavat etsimet, optiikat ja perät. Näitä ei ole kottaraispöntössä, ei edes kottarais-Mamiyassa.
Eiks C330:ssä Mamiyassa ole vaihdettavat obiskat ?
On, mutta siitä puuttuu vaihtoperä.

Itse kuvasin RB:llä ja tärkeä juttu oli saada vaihdettua MV&Värifilmi lennosta kesken kuvauksen, tai sitten saa vaihtaa perään lennosta rungon niinkuin itse tapasin tehdä...
Juu ei sillä, tuon takia mullakin se Bronica silloin lähti uudelle omistajalle, kun ei ollut vaihtoperää.
RZ:ssa oli välillä 4 erilaista filmiä ladattuna, joskus ois sen viidennekin kaivannut. Tosin sielläkin pyrin minimoimaan vaihtelun ja pikkuhiljaa hukkaasin erilaisia filmejä ja vaihdoin 1:een diaan, 1:een MV:hen ja 1:een negaan... .toi värinega yleensä vaan oli se, missä kaipas 2 vaihtoehtoa (NPS ja Reala, tai NPS ja NPZ800).

Diana oli Agfan RSX 100 II, negana NPS, Reala, NPZ ja MV-negana Ilford Delta 100,HP5+, tai PanF50. Provia ja Velvia kävi joskus laukussa myös, mutta tuo RSX 100II oli loistavan neutraali dia ja onneksi sitä oli riittävästi vaikka tuotanto loppuikin.

Lähetetty: Tammi 13, 2007 10 : 46
Kirjoittaja Hannu KH
Tipe kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
Tipe kirjoitti: Eiks C330:ssä Mamiyassa ole vaihdettavat obiskat ?
On, mutta siitä puuttuu vaihtoperä.

Itse kuvasin RB:llä ja tärkeä juttu oli saada vaihdettua MV&Värifilmi lennosta kesken kuvauksen, tai sitten saa vaihtaa perään lennosta rungon niinkuin itse tapasin tehdä...
Juu ei sillä, tuon takia mullakin se Bronica silloin lähti uudelle omistajalle, kun ei ollut vaihtoperää.
RZ:ssa oli välillä 4 erilaista filmiä ladattuna, joskus ois sen viidennekin kaivannut. Tosin sielläkin pyrin minimoimaan vaihtelun ja pikkuhiljaa hukkaasin erilaisia filmejä ja vaihdoin 1:een diaan, 1:een MV:hen ja 1:een negaan... .toi värinega yleensä vaan oli se, missä kaipas 2 vaihtoehtoa (NPS ja Reala, tai NPS ja NPZ800).

Diana oli Agfan RSX 100 II, negana NPS, Reala, NPZ ja MV-negana Ilford Delta 100,HP5+, tai PanF50. Provia ja Velvia kävi joskus laukussa myös, mutta tuo RSX 100II oli loistavan neutraali dia ja onneksi sitä oli riittävästi vaikka tuotanto loppuikin.
Mulla on senverran lyhtyt studio, jotta joutuu vaihtamaan 127/180 millisiä opiskoja riippuen ottaako koko-vai lähikuvia ihimisistä. Ratustin studiojalustalle molemmat RB:t (ProS & ProSD) ja vaihdoin perää sen mukaan halusinko ottaa lähi-vai kokokuvia. Oli palio nätympi vaihtaa perää kuin opiskaa jossa oli lankalaukaisinta softaria, vinjettiä kompendia sunmuuta...

Sitten tietysti filminä oli F- NPS tai K-NC 160 ja Ilfordin D100.

Lähetetty: Tammi 13, 2007 11 : 39
Kirjoittaja Tipe
Hannu KH kirjoitti:Mulla on senverran lyhtyt studio, jotta joutuu vaihtamaan 127/180 millisiä opiskoja riippuen ottaako koko-vai lähikuvia ihimisistä. Ratustin studiojalustalle molemmat RB:t (ProS & ProSD) ja vaihdoin perää sen mukaan halusinko ottaa lähi-vai kokokuvia. Oli palio nätympi vaihtaa perää kuin opiskaa jossa oli lankalaukaisinta softaria, vinjettiä kompendia sunmuuta...

Sitten tietysti filminä oli F- NPS tai K-NC 160 ja Ilfordin D100.
Jep, kyllähän se noinkin toimii tuo homma nopeasti. Mulla kun ei ollut kuin 1 runko kerrallaan, niin siten ei ollut mahdollisuutta ko. manöövereille. Studiossa käytin kyllä pääasiassa vain NPS:ää, tai Realaa... NPS:ää enimmäkseen, joten se ei ollut ongelma. Kompendin kanssa kikkailu kyllä väliin otti pattiin, mutta noi kuvauspaikat, missä mä kuvasin oli aikalailla 1:n putken hommia.

Kuvasin ekan kerran kaverin 5D:llä ja samassa setissä kuvasin RZ:lla. Kun aikani niiden kuvien kanssa äsmin, otin molemmista pari isohkoa vedosta, niin päädyin siihen, että RZ saa lähteä kierrokseen.... K.I.S.S tässäkin hommassa ja nyt on vain digikalusto. Onneksi FF, niin 70-200 on palannut 'oikealle paikalleen' käyttötarkoituksessa. Ehkä jossain välissä vielä tulee hankittua se 85mm 1.2, mutta ei tosiaankaan prior 1.

Pimiöhommia kokeilin ja oikeastaan se ois ollut ainoa järkevä syy kuvata vielä filmille. Ei vaan oikein ole minulle tarkoitettua touhua, sillä ei impulssiiviselle ihmiselle viilipytyn hommia =)

Lähetetty: Tammi 13, 2007 14 : 03
Kirjoittaja Hannu KH
Jos olis 67-keskarirunko jossa ei ole objektiivinvaihtomahdollisuutta niin sen pitäis olla jotain 180 millin paikkeilla, jos olis hiukan pitempi studio (10m) niin sillä pärjäis muotokuvissa. Ulkokuvissa pärjäis pitkälle kans, mutta sittenpä olis lukuisa määrä sisämiljöötä ja suurempaa kokonaisuutta joissa pitäis ehdottomasti olla jotain muuta. 127 millinen olis myös siinäjäsiinä....jos olis ihan pakko valita, 90 millinen on jo liian laaja.

Ittellä on 50-180 milliset, tällä hetkellä 4 vaihtoehtoa kun piti myyrä 90 millinen ProS:n mukana pois (nyyh).

Lähetetty: Tammi 13, 2007 16 : 03
Kirjoittaja Tipe
Hannu KH kirjoitti:Jos olis 67-keskarirunko jossa ei ole objektiivinvaihtomahdollisuutta niin sen pitäis olla jotain 180 millin paikkeilla, jos olis hiukan pitempi studio (10m) niin sillä pärjäis muotokuvissa. Ulkokuvissa pärjäis pitkälle kans, mutta sittenpä olis lukuisa määrä sisämiljöötä ja suurempaa kokonaisuutta joissa pitäis ehdottomasti olla jotain muuta. 127 millinen olis myös siinäjäsiinä....jos olis ihan pakko valita, 90 millinen on jo liian laaja.

Ittellä on 50-180 milliset, tällä hetkellä 4 vaihtoehtoa kun piti myyrä 90 millinen ProS:n mukana pois (nyyh).
Mulla oli RZ:ssa 110mm f2,8 norkkuna ja se oli nimenomaan tuosta välistä. 180mm ja 50mm oli muut, mieli teki sitä 140mm Macroa hankia, mutta jäi hankkimatta sitten koko kaluston myynnin vuoksi.

Lähetetty: Tammi 13, 2007 16 : 51
Kirjoittaja Hannu KH
Tipe kirjoitti: Mulla oli RZ:ssa 110mm f2,8 norkkuna ja se oli nimenomaan tuosta välistä. 180mm ja 50mm oli muut, mieli teki sitä 140mm Macroa hankia, mutta jäi hankkimatta sitten koko kaluston myynnin vuoksi.
Studiossa kuvatessa (ja muutenkin) kuvakulmalla on aika suuri vaikutus siihen mitä mahtuu taustalle. Vertasin käytössäni olleita 90 & 127 millisiä ja 90:llä piti mennä paljon lähemmäs taustaa jotta se riitti leveyssuunnassa,jolloin kuvattavaa tavaraa ei paljon kuvattavaksi mahtunut. 127 oli juuri passelin pituinen, kun peruutti takaseinään niin taustan leveys riitti juuri sopivasti, myöskään kameran kääntelyt ja korkeuden muutokset eivät vääristäneet läheskään yhtä paljon kuvattaessa 127:lla kuin 90:llä.


Studiossa on peräseinällä ovi, josta peruuttamalla saa kuvausetäisyyttä lisää, muutamaan kertaan sitä on tarvittu kun kuvattavaa porukkaa on ollut hieman enemmän.

Hasselin aikoihin mulla oli 65 & 80 & 150:set opiskat, Kasikymppisellä onnistui kokokuvat mukavasti kun paremmasta ei tiennyt...

Lähetetty: Tammi 17, 2007 0 : 18
Kirjoittaja addx
Kertokaas vielä mitä etua/eroa näissä keskareissa on normi järjestelmään? Ainakin filmi/kennokoko taitaa olla eri? Ilmeisesti studiossa näitä käytetään.