Minne säilöä valokuvat?

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

botseri kirjoitti:
fotom kirjoitti:
paaton kirjoitti: Minä taas lasken sen varaan, etteivät kaikki omat levyni ja kapsin serveri räjähdä samaan aikaan.
Vesivahinko, tulipalo, pikkulapset, lemmikit, rosmot...

Jatkanko listaa asioista jotka osaavat varmistaa kuvien kadotuksen pysyvästi?
Juu, mulla on tästä kokemusta, kahteen otteeseen, nä on näitä asioita kun voi tapahtua vain mulle :/ ulkonen tippu eikä enään toiminut, kuvien pelastus ilman takuita ois ollut 700e, sinne meni vuosien 2006-2009 kuvat bye byeeee :'( otin oppia menetyksestä ja tallensin sitten ulkoselle sekä pilveen, hmm jotaki meni pieleen kyllä, pilvestä katos kaikki ja kun katsoin kansioon koneella ni sekin oli tyhjä aijuu ja se ulkonen oli myös rikki, terkkuja vaan Jimm'ssiin.. No, onnex mulla oli joitakin vastavalossa ja sain sieltä parhaat takas koneelle, mut loput meni sitten.
Ulkoiset kovalevyt ovat ehkä suurin kusetus ikinä varmuuskopiontia ajatellen. Hyvin jäähdytetyt nas laatikot ovat sitten asia erikseen.

Edit: on muuten surkeita pilviä, jos et saa tietojasi takaisin oman sähläyksen jälkeen. Esimerkiksi tuolta kapsilta saa helposti tiedot takaisin snapshottien kautta.

http://www.kapsi.fi/ohjeet/snapshots.html

Ja tässä on yksi syy, miksi käytän ainoastaan winscptä tai muuta järkevää softaa kuvien siirtoon. Poistan vielä backup kansioista kirjoitus oikeudet, eli niitä ei pääse mikään ohjelma vahingossakaan poistamaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

botseri kirjoitti: ulkonen tippu eikä enään toiminut, kuvien pelastus ilman takuita ois ollut 700e, sinne meni vuosien 2006-2009 kuvat bye byeeee :'( .
Et sitten pitänyt niitä tuota arvokkaampina?
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

botseri kirjoitti:Juu, mulla on tästä kokemusta, kahteen otteeseen, nä on näitä asioita kun voi tapahtua vain mulle :/ ulkonen tippu eikä enään toiminut...
Itse olen aina ajatellut että ulkoinen kovo on se varmuuskopio. Jos se tippuu niin kaupasta uusi ja kuvat koneelta sinne. Ja tällä hetkellä toki on kuvat kahdella ulkoisella kovolla.
paaton kirjoitti:Ulkoiset kovalevyt ovat ehkä suurin kusetus ikinä varmuuskopiontia ajatellen. Hyvin jäähdytetyt nas laatikot ovat sitten asia erikseen.
Mihin ulkoinen kovo tarttee jäähdytystä jos se on päällä vain sen hetken kun sinne kopioi tavaraa? Ei ole ainakaan vielä tullut yhdenkään kanssa lämpöongelmia.

En siis väitä että ulkoiset kovot ois ongelmattomia, tai edes kovin turvallisia, mutta on ne minusta aika hyvä lisä siihen että kuvat on kuitnekin koneellakin kaikki. Pilvi on varmasti hyvä tapa myös, mutta ei mun ikä riitä tän hetken kuvia sinne nyt enää tässä vaiheessa alkaa lataamaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
paaton

Rockford kirjoitti:Mihin ulkoinen kovo tarttee jäähdytystä jos se on päällä vain sen hetken kun sinne kopioi tavaraa? Ei ole ainakaan vielä tullut yhdenkään kanssa lämpöongelmia.

En siis väitä että ulkoiset kovot ois ongelmattomia, tai edes kovin turvallisia, mutta on ne minusta aika hyvä lisä siihen että kuvat on kuitnekin koneellakin kaikki. Pilvi on varmasti hyvä tapa myös, mutta ei mun ikä riitä tän hetken kuvia sinne nyt enää tässä vaiheessa alkaa lataamaan.
Hyvä pointti.
Minulla edellinen esata kovo ei osannut sammuttaa itseään virranhallinnan kautta. Ja teen varmuuskopioni joka yö automaattisesti, eli käsin sammuttelu ei onnistu.

Normaali kovot pyörivät minulla jatjuvasti ilman virranhallintaa.
botseri

Viesti Kirjoittaja botseri »

hsm kirjoitti:
botseri kirjoitti: ulkonen tippu eikä enään toiminut, kuvien pelastus ilman takuita ois ollut 700e, sinne meni vuosien 2006-2009 kuvat bye byeeee :'( .
Et sitten pitänyt niitä tuota arvokkaampina?
Yksinkertaisesti mulla ei ollut rahaa :(
Rockford
Viesti:

paaton kirjoitti:Minulla edellinen esata kovo ei osannut sammuttaa itseään virranhallinnan kautta. Ja teen varmuuskopioni joka yö automaattisesti, eli käsin sammuttelu ei onnistu.
OK, itse teen varmuuskopiot harvemmin niin olen hoitanut käsin sammuttelut.
paaton kirjoitti:Normaali kovot pyörivät minulla jatjuvasti ilman virranhallintaa.
Joo, niin mullakin.
vilpertt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vilpertt »

Olikos näihin pilvipalvelusysteemeihin tullut mitään parannusta viimeaikoina? Nyt ilmaisessa koekäytössä crashplan ja se tuntuu olevan melkein samaa tasoa mitä esim. F-securen tekele vuosi sitten. Välillä petraa huimiin nopeuksiin mutta keskimäärin latausnopeus talteen huitelee ohjelman kertoman mukaan 1mbps tietämillä(eli siinä ~120kt/s), todellisuus tuntuu olevan kylläkin pienempi. Konetehosta tai omasta kaistasta tuo ei ole kiinni, kellonaikojenkaan mukaan tuo ei tunnu ihan hirveästi heittelevän.

Omat backupithan menee pääosin ulkoisille kovalevyille(tuota ennen myös ftp:llä varmuuskopiointiserverille... mutta se osottautui "aavistuksen" epäluotettevaksi ja käyttämäni palvelukin loppui), mutta koska välissä on ihminen tekemässä nuo varmuuskopiot niin haluaisin jonkin automaation joka on poissa mahdollisen oman sähläyksen tuhoalueelta.
Blogi
Portfolio
Naamakirja
Hää -ja muita kuvauksia kaakkois-Suomessa
paaton

winscp siirtelee kyllä tavaraa automaattisesti. Ajat vaan komentorivin taskmanagerin kautta.

Olen ollut tyytyväinen kapsin sftp serveriin. Siirtelen rawit kerran kuussa ja valokuvat galleriaan heti säätöjen jälkeen.
Rockford
Viesti:

paaton kirjoitti:Olen ollut tyytyväinen kapsin sftp serveriin. Siirtelen rawit kerran kuussa ja valokuvat galleriaan heti säätöjen jälkeen.
Paljonko sulla on levytilaa tuolla käytössä? Tuo vakiona luvattu 500Gt ei oikein riitä mihinkään jos RAW-kuvia haluaa varmistaa. Muutenhan tuo kuulostaa kyllä hyvältä systeemiltä ja pitäis vakavasti harkita tuohon liittymistä.
paaton

Rockford kirjoitti:
paaton kirjoitti:Olen ollut tyytyväinen kapsin sftp serveriin. Siirtelen rawit kerran kuussa ja valokuvat galleriaan heti säätöjen jälkeen.
Paljonko sulla on levytilaa tuolla käytössä? Tuo vakiona luvattu 500Gt ei oikein riitä mihinkään jos RAW-kuvia haluaa varmistaa.
550 gigaahan sitä on yhteensä, 50gt on web käyttöön. Minulle tila riittää kyllä hienosti, mutta uskon että sitä saa lisämaksusta lisääkin. Muistaakseni pyysin joskus aiemmin itsekkin enemmän tilaa, kun sitä oli vähemmän tarjolla.

Minulla näyttää olevan vain 90gt kuvia, ja lisää tulee 1-5gt kuussa.
Rockford
Viesti:

paaton kirjoitti:Minulla näyttää olevan vain 90gt kuvia, ja lisää tulee 1-5gt kuussa.
Mulla tais tulla viimeksi jo yhdestä tapahtumakuvauksesta tuo 90Gt. (Monipäiväinen tapahtuma tosin.) :-)
paaton

Rockford kirjoitti:
paaton kirjoitti:Minulla näyttää olevan vain 90gt kuvia, ja lisää tulee 1-5gt kuussa.
Mulla tais tulla viimeksi jo yhdestä tapahtumakuvauksesta tuo 90Gt. (Monipäiväinen tapahtuma tosin.) :-)
Ei kai noista nyt kaikkia raweja tarvitse säilöä, varsinkaan nettiin? Olen itsekkin muutaman kerran kuvannut urheilu tapahtumia ja olen kylmästi kuvannut fine jpeggiä ja säilönyt niitäkin täyskokoisina vain kuukauden tai pari. Sen jälkeen ainoastaan jpeggi galleria fullhd resolla.
Rockford
Viesti:

paaton kirjoitti:Ei kai noista nyt kaikkia raweja tarvitse säilöä, varsinkaan nettiin? Olen itsekkin muutaman kerran kuvannut urheilu tapahtumia ja olen kylmästi kuvannut fine jpeggiä ja säilönyt niitäkin täyskokoisina vain kuukauden tai pari. Sen jälkeen ainoastaan jpeggi galleria fullhd resolla.
Ei tietenkään tarvitse, karsittuna on nyt 60Gt RAW:ta jäljellä (+ 13 Gt JPEG:iä), vähän vielä karsin lisääkin. Tottakai voisin kuvien toimituksen jälkeen poistaa vaikka kaikki, tuskin niitä myöhemmin kukaan multa kyselee. Mutta silti mä ajattelin näistä ja muistakin kuvista kaiken säilöä mitä karsinnan jälkeen jää. Siksi en haluis alkaa valitsemaan mistä otan varmistukset ja mistä en. JPEG-kuvaus ei ole mulla edes harkinnassa, varsinkaan kun olosuhteet on valon suhteen vaikeat.
vilpertt
Viesti:

Noilla gigatavumäärillä tulee jo webbiserverin/pilvipalvelun nopeus paljon kriittisemmäksi kun omassa käytössä, varsinkin jos aikoo saada päivän kuvasaldon järkevässä ajassa talteen ennenkun kuvaa uutta materiaalia.

Tuo kapsi nyt vaikuttaa parhaimmalta paikalta tällä hetkellä, tosin enemmän tilaa tarvitsee kun tuo tarjottu 500gt. Sit siihen väliin sit mieluusti jokin ftp:n taitava ja inkrementaaliset varmuuskopiot&versioinnin taitava softa :)
Blogi
Portfolio
Naamakirja
paaton

vilpertt kirjoitti:. Sit siihen väliin sit mieluusti jokin ftp:n taitava ja inkrementaaliset varmuuskopiot&versioinnin taitava softa :)
Tarttee tuen sftp:lle kapsin kanssa. En tajua mitään tuosta
"inkrementaaliset varmuuskopiot&versioinnin" kohdasta. Winscp osaa perusjutut tiedostojen vertailussa.

http://winscp.net/eng/docs/commandline
vilpertt
Viesti:

Perussanastoa varmuuskopioinnissa?

Inkrementaalinen: kopioi vain muuttuneet(jos tilaa ja kaistaa olisi rajattomasti niin aina sillontällön täysi kopio ja sitten sen jatkoksi jokin aikaväli inkrementaalista jonka jälkeen taas täysi kopio ....tuo tiedostojen vertailu ajanee asian riittävän hyvin?)

Versiointi: Esim. jos jokin jo varmuuskopioitu tiedosto muuttuu niin tallettaa uuden version siitä päällekirjoittamatta vanhaa(tälle tietenkin jokin järkevä raja taaksepäin koska tila ja kaista). Oletus siitä että viimeisin lähdetiedosto on aina ehjä on väärä.

Ehkä tässä ammutaan kärpästä tykillä näiden varmuuskopiointien kanssa, mutta parempi olla varma :)
Blogi
Portfolio
Naamakirja
paaton

Katso linkki, winscp osaa kopioida muuttuneet
kunijo-1

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

1. Käytän suuria muistikortteja, kamera tallentaa kuvat kahdelle kortille.
2. Siirrän kuvat työkoneen SSD (RAID 0) levyille. Muutaman viikon välein tallennan kuvat kahdelle ulkoiselle levylle, jotka ovat telakassa kiinni vain, kun kuvia tallennetaan tai luetaan.
3. Poistan kuvat muistikorteilta vasta, kun ne on tallennettu koneelle sekä ulkoisille levyille.
En näe painajaisia kadotetuista kuvista. Miksi tästä pitäisi tehdä tämän vaikeampaa?
suzy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja suzy »

Flickr.com iin ei kyllä kannate säilöä... sieltä varastetaan kuvia ihan lennosta.
Vastaa Viestiin