Eli tuli eteen tilanne, missä pitäis suhteellisen kapeaan käytävään tehdä isoilla vedoksilla kuvasarja. Itse kuvitus on onneksi jo valmiina. Mutta heti tuli mieleen parikin selvennystä kaipaavaa asiaa.
Ensinnäkin tilassa katseltaisi siis lähietäisyydeltä suuria kuvia. Teetän kuvani Fotonetin kautta, jolloin heidän tulostustarkkuutensa 300dpi tuumaa kohden on tietenkin riittävä. Kuvat on otettu kameroilla, jotka molemmat ovat 1ds mk3:sia, joten sikälikin lähtökohtani on kunnossa.
Ottamani kuvat on croppaamattomia ja kuvasuhteeltaan leveys 5616 ja korkeus 3744. Joissakin olen cropannut korkeudesta pois...
Tilaamani kuvat olisi kooltaan kork. 61cm ja pituus pituus riippuen onko kuvaa rajattu korkeudesta vai ei, mutta pisimmillään 245cm voi kuvan koko venyä.
Lightroomista (2.2) siirtäessäni Photariin (CS3) ja tehdessäni siellä muutoksia, jne... tulee eteen pari kysymystä.
1. Miksi photoshop muuttaa kuvan tiedoston CR2 (eli RAW) väkisin photarin omaksi PSD? Syökö tämä muutos tiedostoa, eli pakkaako photari muuntaessaan sen omakseen ja onko tuolla missään määrin haittaa, koska tuon tiedostot kuitenkin takaisin LR:ään, josta exporttaan ne Jpegeiksi odottamaan Fotonetin tilausta. Saako tota PSD:hen muunnosta millään evättyä?
2. Mikä olisi sellainen järkevä neuvo kun tarvis noita kuvia kooltaan kasvattaa (interpoloida) photarissa. Eli mikä olisi se ihanne tulosteen pikselimäärä tuumalle vrt esim tohon 245cm kokoon? Onkos se nyt niin, että kun fotonetin kone tekee 300dpi, niin silloin minun myös kuvallani olisi järkevä interpoloida se samaan, vai ajatella asiaa vain lopputuloksen osalta. Eli vaikka kuvia tullaan läheltä katsomaanki, niin esim 180 pikseliä tuumalle taitaa olla silmälle jo ihan hyvä.
Tästähän nyt sitten päästäänkin siihen, että missä rajoissa kuvaa olisi ihanteellista interpoloida ilman, että tuolla alkaa jo tekemään haittaa kuvalle? Eli siis missä suhteessa näitä kahta (tiedoston tulostustarkkuus ja interpolointi) pitäisi tai olisi järkevä pyöritellä. Tiedän, että mitään lisä dataa en kuvaan saa tolla interpoloinnilla, mutta missä mennään rakeisuuden ja puuroutumisen rajoilla ja missä ylipäänsä on suurtulosteen rajat näin valokuvanäyttelyiden nimissä. Eli niitä noin arvoja kaipaisin, mutten mitään arveluita. Sekä kaikenlaisen pikselirunkkaus-puheen haluaisin jättää muihin topicceihin.
3.No kolmas asia, mikä menee kylläkin jo väsymyksen piikkiin on toi kun exporttaan LR:stä ja liitän Fotonetti Pro profiilin, niin kannattaako minun tässä vaiheessa laittaa tuohon tarkkuus sarakkeeseen siis fotonetin koneen käyttämä 300ppi vaiko laskea tiedostossa olevan ppi arvon? Eli tässä vaiheessahan ei kai ole kuitenkaan kovin hyväksi lopputulokselle muutella noita arvoja vai onko?
4. Sitten vielä noista Kapa-levyistä. Asustelen Pirkanmaalla. Mistäköhän noita saisi ostettua helpoiten ja millaiseen hintaan?
Olen lueskellut ja tullut siihen lopputulokseen, että Kapa-Fix olisi järkevin pohjustus vaihtoehto. Ja sitä saisi kuuluma myös 2-puoleisella liimapinnalla, joten kupristumisen saisi parhaiten estettyä, kun liimaa myös takaosaan jonkinlaisen pahvin? Onko tämä nyt sitten järkevin, ammattimaisin ja kustannuksilta järkevä pohjustus tapa?
Asiallisesti vastanneille etukäteen, Paljon kiitoksia avusta!
Neuvoja kuvien tulostustarkkuuksiin.
-
-
1. Jos kerran viet kuvan photoshopin puolelle niin miksi et tee kuvaa valmiiksi siellä, proofaa värit fotonetin profiiliin ja muunna tulostin profiiliin. Terävöityksen saa tehty hallitummin photarissa ja ...
Siis miksi takaisin LR:n?
2. En ole noin isoja koskaan tehnyt mutta koska niitä harvoin syynätään suurennuslasilla niin 180 riittää varmasti ellei jopa vähempi, loppukädessä toisen vaatimustasoa on paha tietää.
3. Luultavasti herjaa pikseleiden vähyyttä mutta olettaisin kuitenkin suostuvan tekemään kuvan. Tosin en ole itse yrittänyt alle 300.
Siis miksi takaisin LR:n?
2. En ole noin isoja koskaan tehnyt mutta koska niitä harvoin syynätään suurennuslasilla niin 180 riittää varmasti ellei jopa vähempi, loppukädessä toisen vaatimustasoa on paha tietää.
3. Luultavasti herjaa pikseleiden vähyyttä mutta olettaisin kuitenkin suostuvan tekemään kuvan. Tosin en ole itse yrittänyt alle 300.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viesti:
1. Muistaakseni lr2:sta kun ottaa sen editin photarissa, jolloin sitä voi muokata ja sitten ne muokkaukset tulee lr:n vaan sen kuvan lisäksi. Toi vaan taitaa vaatia cs4:n En ole tuollaista koskaan kokeillut kun on vanha photari, mutta näin olen asian ymmärtänyt.
2.Mun mielipide on, että kiiltävälle valokuvapaperille tulostettu, hyvässä valossa oleva kuva vaatii vähintään 200dpi jos sitä katsotaan ihan lähietäisyydeltä. Joku voi kyllä olla asiasta eri mieltä. The photoshop book suosittelee interpoloimaan kuvaa prosenteissa ja vähän kerrallaan. Näin tulee kuulemma paras tulos. Sitten on tietysti olemassa noita suurennos plugineja, jotka tekee saman ja sisältää vielä jotain lisälaskentajuttuja.
Tosta laadusta ei oikein voi antaa mitään ohjetta kun se mikä kelpaa toiselle ei taas kelpaa sille toiselle.
3. Mä itse en vieläkään luota noihin fotonetin profiileihin, mutta kyllä kai joku niillä on kelvollistakin jälkeä saanut. Jos siis nuo kuvat pitää välttämättä vielä kierrättää sen lr:n kautta niin ei kai siinä sitten enää suurenneta, vaan pidetään kuvan tarkuus siinä kun se on.
4. En tiedä, mistä Pirkanmaalta edullisimmin saa kapaa, mutta aikanaan ainakin Tampereen Malkilla sitä oli, siellä Nekalassa. Isommisssa erissä kannattanee kysellä vaikka tuolta Dekolevyltä. Noin isot kuvat vaan vaatii kovin paksua kapaa ja sinne taakse sitten vielä vastaavanlaisen paperin tai kunnolliset kehykset, muuten ne alkaa vääntyilemään. Paras olisi alumiinitausta, mutta se on aika arvokasta.
2.Mun mielipide on, että kiiltävälle valokuvapaperille tulostettu, hyvässä valossa oleva kuva vaatii vähintään 200dpi jos sitä katsotaan ihan lähietäisyydeltä. Joku voi kyllä olla asiasta eri mieltä. The photoshop book suosittelee interpoloimaan kuvaa prosenteissa ja vähän kerrallaan. Näin tulee kuulemma paras tulos. Sitten on tietysti olemassa noita suurennos plugineja, jotka tekee saman ja sisältää vielä jotain lisälaskentajuttuja.
Tosta laadusta ei oikein voi antaa mitään ohjetta kun se mikä kelpaa toiselle ei taas kelpaa sille toiselle.
3. Mä itse en vieläkään luota noihin fotonetin profiileihin, mutta kyllä kai joku niillä on kelvollistakin jälkeä saanut. Jos siis nuo kuvat pitää välttämättä vielä kierrättää sen lr:n kautta niin ei kai siinä sitten enää suurenneta, vaan pidetään kuvan tarkuus siinä kun se on.
4. En tiedä, mistä Pirkanmaalta edullisimmin saa kapaa, mutta aikanaan ainakin Tampereen Malkilla sitä oli, siellä Nekalassa. Isommisssa erissä kannattanee kysellä vaikka tuolta Dekolevyltä. Noin isot kuvat vaan vaatii kovin paksua kapaa ja sinne taakse sitten vielä vastaavanlaisen paperin tai kunnolliset kehykset, muuten ne alkaa vääntyilemään. Paras olisi alumiinitausta, mutta se on aika arvokasta.
-
Mainostoimistoilta kannattaa kysellä, esim. BrandFactoryltä(ent.Hietala) Kalevasta. Samalla saisit ehkä leikkuutettua oikeaan kokoonkin.JackRabbit kirjoitti: