Ongelmia suomalaisista nettikaupoista
-
Ongelmia suomalaisista nettikaupoista
Itselleni kävi juuri äsken niin, että tilasin Canonin EOS 450 -kameran tykötarpeineen Suomesta. Tavara tuli vasta kahden viikon kuluttua tilauksesta, vaikka lupaus oli 7 päivää. Kun avasin paketin, tilauksesta puuttui vara-akku, mutta se oli laskutettu. Kaiken lisäksi nettikauppa oli mainostanut, että mukana tulee suomenkieliset ohjeet, mutta mitä vielä: oli saksan-, italian, hollannin- ja espanjankieliset, mutta ei suomeksi. Vain tietokoneessa käytettävien ohjelmien ohjeet oli cd:llä suomeksi. Ei tunnu hyvältä! Miten on, onko jollekulle muulle tapahtunut suomalaisten kauppojen kanssa samanlaisia pettymyksiä?
-
- Viesti:
Kai olet reklamoinut asiasta?
Joskus vuosia sitten tuli tilattua joku minihalpiskamera lennokkihommia varten. Maksettuani sen etukäteen nettipankissa, peräti ihan ohjeiden mukaan, se lähti vahvistuksen mukaan liikkeelle kohti Oulunsaloa.
Kuinkas ollakaan, paketti tuli täydellä postiennakolla ja minkäs sitten teet? Kiire kun oli, niin maksoin sen ulos postista ja sitten kotiin mailailemaan liikkeelle.
No, homma saatiin sumplittua, mutta ylimääräistä postiennakkomaksua liike ei suostunut korvaamaan. En jaksanut muutaman euron vuoksi kuluttajasuojaankaan vedota, kun oli muuta tekemistä..valitettavasti.
-Sale
Joskus vuosia sitten tuli tilattua joku minihalpiskamera lennokkihommia varten. Maksettuani sen etukäteen nettipankissa, peräti ihan ohjeiden mukaan, se lähti vahvistuksen mukaan liikkeelle kohti Oulunsaloa.
Kuinkas ollakaan, paketti tuli täydellä postiennakolla ja minkäs sitten teet? Kiire kun oli, niin maksoin sen ulos postista ja sitten kotiin mailailemaan liikkeelle.
No, homma saatiin sumplittua, mutta ylimääräistä postiennakkomaksua liike ei suostunut korvaamaan. En jaksanut muutaman euron vuoksi kuluttajasuojaankaan vedota, kun oli muuta tekemistä..valitettavasti.
-Sale
-
Re: Ongelmia suomalaisista nettikaupoista
Postimyynnissä on se hyvä puoli, että tuote on helppo palauttaa palautusoikeuden (7pv) puitteissa. Tai vaihtoehtoisesti voi koettaa neuvotella hinnanalennusta.mmonk kirjoitti:Itselleni kävi juuri äsken niin, että tilasin Canonin EOS 450 -kameran tykötarpeineen Suomesta. Tavara tuli vasta kahden viikon kuluttua tilauksesta, vaikka lupaus oli 7 päivää. Kun avasin paketin, tilauksesta puuttui vara-akku, mutta se oli laskutettu. Kaiken lisäksi nettikauppa oli mainostanut, että mukana tulee suomenkieliset ohjeet, mutta mitä vielä: oli saksan-, italian, hollannin- ja espanjankieliset, mutta ei suomeksi. Vain tietokoneessa käytettävien ohjelmien ohjeet oli cd:llä suomeksi. Ei tunnu hyvältä! Miten on, onko jollekulle muulle tapahtunut suomalaisten kauppojen kanssa samanlaisia pettymyksiä?
-
Joskus oli muumi. Tai 14 vrk. Mutta nyt on Itella, ei mitään posteja - paitsi ulkomaista tilattu sveduposti.Finnegan kirjoitti:Postimyynnissä on se hyvä puoli, että tuote on helppo palauttaa palautusoikeuden (7pv) puitteissa.
-
- Viesti:
Niin, täysimääräinen. Olisihan se toki voinut olla vaikkapa virheellisesti vain postikulut + postiennakkomaksu, jollainen tapaus on aiemminkin tullut vastaan ihan tarkoituksella. Itse tuote oli siis eräässä toisessa tapauksessa maksettu kokonaan ja postimaksut hoidettiin ennakolla, kun postimaksun tarkkaa määrää ei voitu ennakoida riittävän hyvin.IlkkaS. kirjoitti:Täysi, vajaa postiennakko? Torllhättan.Sauli Särkkä kirjoitti:Kuinkas ollakaan, paketti tuli täydellä postiennakolla ja minkäs sitten teet?
-Sale
-
Henkilökohtaisesti koen epämiellyttäväksi sellaiset nettikaupat, olivat ne sitten koti- tai ulkomaisia, joissa maksu tulee suorittaa etukäteen. Tällöin toimittajalle ei tule minkäänlaista motiivia toimittaa tavaraa nopeasti koska rahat on jo saatu. Lisäksi koen että ei ole asiakkaan tehtävä toimia myyjän rahoitusyhtiönä vaan sitä varten on olemassa oikeita rahalaitoksia.
-
- Viesti:
Mikähän tuo määritelmä helpolle on, kun mä tilasin eräästä ruotsalaisesta nettikaupasta, jolla on asiamies suomessa, valokuvaustarvikkeita ja tietysti tuli vääränlaisia (oma moka). No tuohon oli sentään luvattu 14 päivän palautusoikeus. Palautus ohjeissa käskettiin ottaa yhteyttä saadakseen palautusnumeron, jolla tuo tapahtuu.Finnegan kirjoitti: Postimyynnissä on se hyvä puoli, että tuote on helppo palauttaa palautusoikeuden (7pv) puitteissa. Tai vaihtoehtoisesti voi koettaa neuvotella hinnanalennusta.
No olen nyt viikon ajan yrittänyt soittaa, lähettänyt eri osoitteisiin viisi sähköpostia, eikä minkäänlaista vastausta ole tullut, saatikka että kukaan olisi vastannut puhelimeen.
-
JackRabbit kirjoitti:
No olen nyt viikon ajan yrittänyt soittaa, lähettänyt eri osoitteisiin viisi sähköpostia, eikä minkäänlaista vastausta ole tullut, saatikka että kukaan olisi vastannut puhelimeen.
Ei hätää, EU auttaa:
http://www.ecc.fi/
-
- Viesti:
Niin no. En mä tiedä miten se auttaa puhelimeen tai sähköposteihin vastaamista, jos EU:lla on oma kuluttajakeskus.
Mähän en ole vielä mitenkään huolestunut siitä, että miten nuo korvataan, lähinnä vasta siitä miten hankalaa on saada lähetettyä postimyynnistä tullut tavara takaisin myyjälle.
Tiedän kyllä yhden tapauksen, kun kaveri tilasi pari vuotta sitten Saksasta nettikaupasta objektiivin etukäteismaksulla ja putki jäi tulematta. Asiaa selvittivät sekä Suomen, että Saksan kuluttaja-asiamiehet. Eipä ole kaveri saanut konkurssipesältä vieläkään putkea, saatikka rahoja, eikä varmaan saakkaan.
-
Luottokorttiyhtiön sähköposti herättäisi vielä paremmin...hsm kirjoitti:Miten vaan. Ehkä viranomaisten sähköposti herättäisi jotain. Konkurssipesistä harvemmin saa mitään.
Ihmisten olisi jo korkea aika oppia, etteivät tilaa ulkomailta yhtään mitään millään ennakkomaksuilla tai postiennakolla. Asian ei pitäisi enää olla kenellekään uutinen.
Matti Vuori
-
- Viesti:
Tässäkään tapauksessa ei kuitenkaan ongelmia ole ulkomaalaisen yhtiön kanssa vaan suomalaisen, koska kyseessä on melkeinpä ns. kolmikantakauppa. Eli kauppa on tehty suomalaisen tahon kanssa, joka on tilannut tuotteet Ruotsista, toimitettavaksi suoraan asiakkaalleen. Eikä ongelmia ollut toimituksessakaan, tuote tuli kahden päivän sisällä tilauksesta. Suomalaisen kauppiaan kiinni saaminen vaan on vaikeaa.mvuori kirjoitti: Ihmisten olisi jo korkea aika oppia, etteivät tilaa ulkomailta yhtään mitään millään ennakkomaksuilla tai postiennakolla. Asian ei pitäisi enää olla kenellekään uutinen.
Ei tuo ulkomaan kauppa nyt mitenkään sen vaarallisempaa ole kun kotimaan kauppakaan, järkeä pitää käyttää siinäkin.
-
Nyt on tilauksestani kulunut kuukausi, eikä asia ole edistynyt yhtään. Olen ollut yhteydessä myyjäosapuoleen (kuopiolainen Koppimopo) ja ja aina on vakuutettu, että asia on hoidossa. Mitä tulee suomenkielisiin ohjeisiin, niin Koppimopon nuori toimitusjohtaja lupasi viimeksi, että "käyttöohjeen sinulle toimittaa JAS-Tekniikka Oy. Akkua saimme varastoon tänään joten se lähtee matkaan samantien." Hitaasti on posti kulkenut, kun ei ole tänne päässyt viikon aikana. Jos katsotte Koppimopon sivuilta kohtaa Canon EOS 450 D, huomaatte, että edelleen tarjotaan mukaan suomenkielisiä ohjeita. Luulen, että kysymyksessä on harkittu teko, jolla saadaan hölmöjä ostamaan tuotteen. Olin yhteydessä Canoniin, mutta heiltä ei tässä kohdin tule apua. Asiakaspalvelija luki kohdan kuluttajasuojalaista, miten asiat pitäisi myyjien hoitaa, ja totesi sitten, että tapauksia on paljon, mutta harvoin kuluttajasuojalautakuntaan valittaminen tuo mitään muutosta. Tietyt kauppiaat Suomessakin toimivat kuin lakia ei olisi olemassa.
Seuraavassa kaupassa olin ottanut onkeen. Valitsin kaupaksi tunnetun ja asiantuntevan yrityksen (Rajalan). Ostin postiennakolla Canonin zoomin ja se tuli kahdessa päivässä. Ei valittamista. Olen ostanut myös Saksasta, ja aina on mennyt hyvin ja lähetys tullut aikanaan. Mutta tässä Kuopion tapauksessa! Halusin ostaa nimenomaan tällä kertaa kotimaasta, ja innostuin hieman siitäkin, että yritys oli samalta suunnalta (tosin 200 km:n päässä). Miksi sitten en ostanut kotikaupungista? No, yritinhän minä, mutta kun minulle kaupattiin Olympuksen vanhentunutta mallia sanaakaan asiasta sanomatta, niin into lopahti siihen.
Seuraavassa kaupassa olin ottanut onkeen. Valitsin kaupaksi tunnetun ja asiantuntevan yrityksen (Rajalan). Ostin postiennakolla Canonin zoomin ja se tuli kahdessa päivässä. Ei valittamista. Olen ostanut myös Saksasta, ja aina on mennyt hyvin ja lähetys tullut aikanaan. Mutta tässä Kuopion tapauksessa! Halusin ostaa nimenomaan tällä kertaa kotimaasta, ja innostuin hieman siitäkin, että yritys oli samalta suunnalta (tosin 200 km:n päässä). Miksi sitten en ostanut kotikaupungista? No, yritinhän minä, mutta kun minulle kaupattiin Olympuksen vanhentunutta mallia sanaakaan asiasta sanomatta, niin into lopahti siihen.
-
Tilauksesta on kulunut nyt liki kaksi kuukautta, mutta voin ilokseni kertoa, että lopulta kaikki on hyvin. Alkuperäisestä postista puuttunut lisävaruste eli akku tuli sittemmin eri postissa ja nyt lopulta tulivat myös suomenkieliset käyttöohjeet. Ne toimitti JAS-Tekniikka Oy ja laskun maksoi siitä Koppimopo Oy. Kiitoksia vaan kaikille.
Ohjeista sen verran, että koska aiemmin allekirjoittaneella oli Canonin G3 ja kun Canonissa ovat suomenkieliset valikot, niin itseopiskelu tuotti vähitellen ilman ohjeitakin jonkinlaiset taidot. Opiskelin siinä ohessa myös saksankielisiä käyttöohjeita. Toisaalta täytyy todeta, että suomenkielisten käyttöohjeiden kautta pääsin vielä syvemmälle kameran käytössä ja melkeinpä suosittelisin niiden hankintaa, vaikka niistä pitäisi maksaa. Jokainen tapaus on tietysti yksilöllinen, ja jos kaverina on kokenut kuvaaja, niin tuskinpa sitten.
Itse kamera eli 450 D tuntuu hyvältä ostokselta. Hankin siihen liki 1000 euron arvoisen Canonin zoomin, ja yhdessä ne saavat aikaiseksi mahtavan tunteen onnistuneesta kuvasta.
Ohjeista sen verran, että koska aiemmin allekirjoittaneella oli Canonin G3 ja kun Canonissa ovat suomenkieliset valikot, niin itseopiskelu tuotti vähitellen ilman ohjeitakin jonkinlaiset taidot. Opiskelin siinä ohessa myös saksankielisiä käyttöohjeita. Toisaalta täytyy todeta, että suomenkielisten käyttöohjeiden kautta pääsin vielä syvemmälle kameran käytössä ja melkeinpä suosittelisin niiden hankintaa, vaikka niistä pitäisi maksaa. Jokainen tapaus on tietysti yksilöllinen, ja jos kaverina on kokenut kuvaaja, niin tuskinpa sitten.
Itse kamera eli 450 D tuntuu hyvältä ostokselta. Hankin siihen liki 1000 euron arvoisen Canonin zoomin, ja yhdessä ne saavat aikaiseksi mahtavan tunteen onnistuneesta kuvasta.
-
itsellä Kokemusta vastaanvanlaisesta " vaatii palautusnumeron" firmasta ja tuli silloin selvitettyä oikein pohjamutia myöten tuo.JackRabbit kirjoitti: Mikähän tuo määritelmä helpolle on, kun mä tilasin eräästä ruotsalaisesta nettikaupasta, jolla on asiamies suomessa, valokuvaustarvikkeita ja tietysti tuli vääränlaisia (oma moka). No tuohon oli sentään luvattu 14 päivän palautusoikeus. Palautus ohjeissa käskettiin ottaa yhteyttä saadakseen palautusnumeron, jolla tuo tapahtuu.
Tosiasia on, että et tarvitse mitään palautusnumeroa. Myyjä ei voi vaatia tai asettaa ehtoja tavaran palautukselle etämyynnistä annetun lain mukaan. Lain mukaan sinun ei tarvitse edes ilmoittaa mitään syytä palautukselle. Laita tavara takaisin osoitteeseen mistä postitettu, postimyyntiehtojen mukaisesti.
Mukaan voit laittaa tilinumeron mihin rahat palautetaan.
Tässä vielä lainaus kuluttajaviraston sivuilta:
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/70c ... 9b0a3.aspx
"Peruutusoikeus on etämyynnissä 14 vuorokautta
Peruuttaminen on lakisääteinen oikeus etämyynnissä. Peruuttamisaika lasketaan siitä, kun ostaja on saanut tilausvahvistuksen ja tavaran.
Kaupan peruuttamiselle ei tarvitse ilmoittaa mitään syytä. Peruuttamisilmoitukselle ei voi myöskään asettaa muotovaatimuksia. Peruutus on myös se, ettei tuotetta noudeta postista tai tuote vain palautetaan.
Esimerkiksi vaatimus, jossa kuluttajan on otettava yhteys asiakaspalveluun ja saatava sieltä palautusnumero ennen palauttamista, ei käy. Yritys ei voi myöskään evätä peruuttamisoikeutta sillä, että tuotteen pakkaus on avattu."
Jos rahoja ei kohtuullisen ajan jälkeen kuulu, on kysymyksessä myyjän lainvastainen menettely ja homma lähtee käyntiin kotimaisissa tapauksissa paikkakuntasi kuluttaja-asiamiehen toimesta tai ulkomaisissa (Eurooppalaisissa) tapauksissa Euroopan kuluttaviraston (linkki täällä jo olikin) kautta. Huomaa myös että voit vaatia rahoillesi normaalin koron tuolta ajalta.
Edit: Näyttäisi siltä että tuohon sovelletaan Suomen kuluttajasuojalakia.
"Suomen kuluttajansuojalaki saattaa toisinaan tulla sovellettavaksi myös rajat ylittävässä kaupassa. Selvintä sovellettavuus on silloin, jos kuluttaja on tilannut ja maksanut tavaran Suomessa ja myyjä markkinoi tuotteitaan Suomeen (esimerkiksi mainokset tai nettisivut ovat kokonaan tai osittain suomeksi, myyjällä on maksuyhteys tai asiakaspalvelua Suomessa ja tavarat toimitetaan Suomeen)."
-
- Site Admin
- Viesti:
Pitää muistaa, että palautettava tuote ei saa olla "käytetty". Palautusoikeus ei siis koske esimerkiksi kameraa, jota on käytetty viikko kiivaaseen kuvaukseen ja sitten päätetty palauttaa...
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yr ... etamyynti/
Kuluttajavirasto määrittelee asian niin, että kokeilla saa, mutta ei käyttää. Tuotetta ei saa ryhtyä käyttämään, mikäli myyjä ei anna siihen erityistä lupaa.
Kuluttajavirasto määrittelee asian niin, että kokeilla saa, mutta ei käyttää. Tuotetta ei saa ryhtyä käyttämään, mikäli myyjä ei anna siihen erityistä lupaa.
-
Juu ja eräitä muitakin rajoituksia on palautukselle, kuten:MattiH kirjoitti:Pitää muistaa, että palautettava tuote ei saa olla "käytetty". Palautusoikeus ei siis koske esimerkiksi kameraa, jota on käytetty viikko kiivaaseen kuvaukseen ja sitten päätetty palauttaa...
* yksittäistilatut ja kotiin kuljetetut päivittäistavarat
* nopeasti pilaantuvat tuotteet
* avatut sinetöidyt cd/dvd-levyt
* mittatilaustavarat
* sanoma- ja aikakauslehdet, jos niitä ei ole myyty puhelimitse