Ongelmia suomalaisista nettikaupoista

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
mmonk
Viestit: 6
Liittynyt: Maalis 31, 2006 17 : 02

Ongelmia suomalaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja mmonk »

Itselleni kävi juuri äsken niin, että tilasin Canonin EOS 450 -kameran tykötarpeineen Suomesta. Tavara tuli vasta kahden viikon kuluttua tilauksesta, vaikka lupaus oli 7 päivää. Kun avasin paketin, tilauksesta puuttui vara-akku, mutta se oli laskutettu. Kaiken lisäksi nettikauppa oli mainostanut, että mukana tulee suomenkieliset ohjeet, mutta mitä vielä: oli saksan-, italian, hollannin- ja espanjankieliset, mutta ei suomeksi. Vain tietokoneessa käytettävien ohjelmien ohjeet oli cd:llä suomeksi. Ei tunnu hyvältä! Miten on, onko jollekulle muulle tapahtunut suomalaisten kauppojen kanssa samanlaisia pettymyksiä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sauli Särkkä
Viestit: 7019
Liittynyt: Syys 08, 2008 17 : 13
Paikkakunta: Tupos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Kai olet reklamoinut asiasta?

Joskus vuosia sitten tuli tilattua joku minihalpiskamera lennokkihommia varten. Maksettuani sen etukäteen nettipankissa, peräti ihan ohjeiden mukaan, se lähti vahvistuksen mukaan liikkeelle kohti Oulunsaloa.

Kuinkas ollakaan, paketti tuli täydellä postiennakolla ja minkäs sitten teet? Kiire kun oli, niin maksoin sen ulos postista ja sitten kotiin mailailemaan liikkeelle.

No, homma saatiin sumplittua, mutta ylimääräistä postiennakkomaksua liike ei suostunut korvaamaan. En jaksanut muutaman euron vuoksi kuluttajasuojaankaan vedota, kun oli muuta tekemistä..valitettavasti.


-Sale
Finnegan
Viestit: 305
Liittynyt: Elo 02, 2004 20 : 20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia suomalaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Finnegan »

mmonk kirjoitti:Itselleni kävi juuri äsken niin, että tilasin Canonin EOS 450 -kameran tykötarpeineen Suomesta. Tavara tuli vasta kahden viikon kuluttua tilauksesta, vaikka lupaus oli 7 päivää. Kun avasin paketin, tilauksesta puuttui vara-akku, mutta se oli laskutettu. Kaiken lisäksi nettikauppa oli mainostanut, että mukana tulee suomenkieliset ohjeet, mutta mitä vielä: oli saksan-, italian, hollannin- ja espanjankieliset, mutta ei suomeksi. Vain tietokoneessa käytettävien ohjelmien ohjeet oli cd:llä suomeksi. Ei tunnu hyvältä! Miten on, onko jollekulle muulle tapahtunut suomalaisten kauppojen kanssa samanlaisia pettymyksiä?
Postimyynnissä on se hyvä puoli, että tuote on helppo palauttaa palautusoikeuden (7pv) puitteissa. Tai vaihtoehtoisesti voi koettaa neuvotella hinnanalennusta.
IlkkaS.
Viestit: 4436
Liittynyt: Syys 19, 2004 6 : 22
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

Sauli Särkkä kirjoitti:Kuinkas ollakaan, paketti tuli täydellä postiennakolla ja minkäs sitten teet?
Täysi, vajaa postiennakko? Torllhättan.
IlkkaS.
Viestit: 4436
Liittynyt: Syys 19, 2004 6 : 22
Paikkakunta: LPR

Re: Ongelmia suomalaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

Finnegan kirjoitti:Postimyynnissä on se hyvä puoli, että tuote on helppo palauttaa palautusoikeuden (7pv) puitteissa.
Joskus oli muumi. Tai 14 vrk. Mutta nyt on Itella, ei mitään posteja - paitsi ulkomaista tilattu sveduposti.
Sauli Särkkä
Viestit: 7019
Liittynyt: Syys 08, 2008 17 : 13
Paikkakunta: Tupos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

IlkkaS. kirjoitti:
Sauli Särkkä kirjoitti:Kuinkas ollakaan, paketti tuli täydellä postiennakolla ja minkäs sitten teet?
Täysi, vajaa postiennakko? Torllhättan.
Niin, täysimääräinen. Olisihan se toki voinut olla vaikkapa virheellisesti vain postikulut + postiennakkomaksu, jollainen tapaus on aiemminkin tullut vastaan ihan tarkoituksella. Itse tuote oli siis eräässä toisessa tapauksessa maksettu kokonaan ja postimaksut hoidettiin ennakolla, kun postimaksun tarkkaa määrää ei voitu ennakoida riittävän hyvin.


-Sale
jsaksala
Viestit: 261
Liittynyt: Tammi 20, 2004 9 : 20

Viesti Kirjoittaja jsaksala »

Henkilökohtaisesti koen epämiellyttäväksi sellaiset nettikaupat, olivat ne sitten koti- tai ulkomaisia, joissa maksu tulee suorittaa etukäteen. Tällöin toimittajalle ei tule minkäänlaista motiivia toimittaa tavaraa nopeasti koska rahat on jo saatu. Lisäksi koen että ei ole asiakkaan tehtävä toimia myyjän rahoitusyhtiönä vaan sitä varten on olemassa oikeita rahalaitoksia.
JackRabbit
Viestit: 999
Liittynyt: Tammi 09, 2004 15 : 20
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Ongelmia suomalaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja JackRabbit »

Finnegan kirjoitti: Postimyynnissä on se hyvä puoli, että tuote on helppo palauttaa palautusoikeuden (7pv) puitteissa. Tai vaihtoehtoisesti voi koettaa neuvotella hinnanalennusta.
Mikähän tuo määritelmä helpolle on, kun mä tilasin eräästä ruotsalaisesta nettikaupasta, jolla on asiamies suomessa, valokuvaustarvikkeita ja tietysti tuli vääränlaisia (oma moka). No tuohon oli sentään luvattu 14 päivän palautusoikeus. Palautus ohjeissa käskettiin ottaa yhteyttä saadakseen palautusnumeron, jolla tuo tapahtuu.
No olen nyt viikon ajan yrittänyt soittaa, lähettänyt eri osoitteisiin viisi sähköpostia, eikä minkäänlaista vastausta ole tullut, saatikka että kukaan olisi vastannut puhelimeen.
hsm
Viestit: 1110
Liittynyt: Helmi 17, 2003 14 : 40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia suomalaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja hsm »

JackRabbit kirjoitti:
No olen nyt viikon ajan yrittänyt soittaa, lähettänyt eri osoitteisiin viisi sähköpostia, eikä minkäänlaista vastausta ole tullut, saatikka että kukaan olisi vastannut puhelimeen.

Ei hätää, EU auttaa:

http://www.ecc.fi/
JackRabbit
Viestit: 999
Liittynyt: Tammi 09, 2004 15 : 20
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Ongelmia suomalaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja JackRabbit »

hsm kirjoitti: Ei hätää, EU auttaa:

http://www.ecc.fi/
Niin no. En mä tiedä miten se auttaa puhelimeen tai sähköposteihin vastaamista, jos EU:lla on oma kuluttajakeskus.

Mähän en ole vielä mitenkään huolestunut siitä, että miten nuo korvataan, lähinnä vasta siitä miten hankalaa on saada lähetettyä postimyynnistä tullut tavara takaisin myyjälle.

Tiedän kyllä yhden tapauksen, kun kaveri tilasi pari vuotta sitten Saksasta nettikaupasta objektiivin etukäteismaksulla ja putki jäi tulematta. Asiaa selvittivät sekä Suomen, että Saksan kuluttaja-asiamiehet. Eipä ole kaveri saanut konkurssipesältä vieläkään putkea, saatikka rahoja, eikä varmaan saakkaan.
hsm
Viestit: 1110
Liittynyt: Helmi 17, 2003 14 : 40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hsm »

Miten vaan. Ehkä viranomaisten sähköposti herättäisi jotain. Konkurssipesistä harvemmin saa mitään.
mvuori
Viestit: 2725
Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50

Viesti Kirjoittaja mvuori »

hsm kirjoitti:Miten vaan. Ehkä viranomaisten sähköposti herättäisi jotain. Konkurssipesistä harvemmin saa mitään.
Luottokorttiyhtiön sähköposti herättäisi vielä paremmin...

Ihmisten olisi jo korkea aika oppia, etteivät tilaa ulkomailta yhtään mitään millään ennakkomaksuilla tai postiennakolla. Asian ei pitäisi enää olla kenellekään uutinen.
Matti Vuori
JackRabbit
Viestit: 999
Liittynyt: Tammi 09, 2004 15 : 20
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JackRabbit »

mvuori kirjoitti: Ihmisten olisi jo korkea aika oppia, etteivät tilaa ulkomailta yhtään mitään millään ennakkomaksuilla tai postiennakolla. Asian ei pitäisi enää olla kenellekään uutinen.
Tässäkään tapauksessa ei kuitenkaan ongelmia ole ulkomaalaisen yhtiön kanssa vaan suomalaisen, koska kyseessä on melkeinpä ns. kolmikantakauppa. Eli kauppa on tehty suomalaisen tahon kanssa, joka on tilannut tuotteet Ruotsista, toimitettavaksi suoraan asiakkaalleen. Eikä ongelmia ollut toimituksessakaan, tuote tuli kahden päivän sisällä tilauksesta. Suomalaisen kauppiaan kiinni saaminen vaan on vaikeaa.

Ei tuo ulkomaan kauppa nyt mitenkään sen vaarallisempaa ole kun kotimaan kauppakaan, järkeä pitää käyttää siinäkin.
mmonk
Viestit: 6
Liittynyt: Maalis 31, 2006 17 : 02

Viesti Kirjoittaja mmonk »

Nyt on tilauksestani kulunut kuukausi, eikä asia ole edistynyt yhtään. Olen ollut yhteydessä myyjäosapuoleen (kuopiolainen Koppimopo) ja ja aina on vakuutettu, että asia on hoidossa. Mitä tulee suomenkielisiin ohjeisiin, niin Koppimopon nuori toimitusjohtaja lupasi viimeksi, että "käyttöohjeen sinulle toimittaa JAS-Tekniikka Oy. Akkua saimme varastoon tänään joten se lähtee matkaan samantien." Hitaasti on posti kulkenut, kun ei ole tänne päässyt viikon aikana. Jos katsotte Koppimopon sivuilta kohtaa Canon EOS 450 D, huomaatte, että edelleen tarjotaan mukaan suomenkielisiä ohjeita. Luulen, että kysymyksessä on harkittu teko, jolla saadaan hölmöjä ostamaan tuotteen. Olin yhteydessä Canoniin, mutta heiltä ei tässä kohdin tule apua. Asiakaspalvelija luki kohdan kuluttajasuojalaista, miten asiat pitäisi myyjien hoitaa, ja totesi sitten, että tapauksia on paljon, mutta harvoin kuluttajasuojalautakuntaan valittaminen tuo mitään muutosta. Tietyt kauppiaat Suomessakin toimivat kuin lakia ei olisi olemassa.

Seuraavassa kaupassa olin ottanut onkeen. Valitsin kaupaksi tunnetun ja asiantuntevan yrityksen (Rajalan). Ostin postiennakolla Canonin zoomin ja se tuli kahdessa päivässä. Ei valittamista. Olen ostanut myös Saksasta, ja aina on mennyt hyvin ja lähetys tullut aikanaan. Mutta tässä Kuopion tapauksessa! Halusin ostaa nimenomaan tällä kertaa kotimaasta, ja innostuin hieman siitäkin, että yritys oli samalta suunnalta (tosin 200 km:n päässä). Miksi sitten en ostanut kotikaupungista? No, yritinhän minä, mutta kun minulle kaupattiin Olympuksen vanhentunutta mallia sanaakaan asiasta sanomatta, niin into lopahti siihen.
mmonk
Viestit: 6
Liittynyt: Maalis 31, 2006 17 : 02

Viesti Kirjoittaja mmonk »

Jotta tuollaisen väärän mainostuksen saisi pois, voisitte käydä muutkin hieman kyselemässä sähköpostitse Koppimoposta, saadaanko todella kameran mukana suomenkieliset käyttöohjeet.
mmonk
Viestit: 6
Liittynyt: Maalis 31, 2006 17 : 02

Viesti Kirjoittaja mmonk »

Tilauksesta on kulunut nyt liki kaksi kuukautta, mutta voin ilokseni kertoa, että lopulta kaikki on hyvin. Alkuperäisestä postista puuttunut lisävaruste eli akku tuli sittemmin eri postissa ja nyt lopulta tulivat myös suomenkieliset käyttöohjeet. Ne toimitti JAS-Tekniikka Oy ja laskun maksoi siitä Koppimopo Oy. Kiitoksia vaan kaikille.

Ohjeista sen verran, että koska aiemmin allekirjoittaneella oli Canonin G3 ja kun Canonissa ovat suomenkieliset valikot, niin itseopiskelu tuotti vähitellen ilman ohjeitakin jonkinlaiset taidot. Opiskelin siinä ohessa myös saksankielisiä käyttöohjeita. Toisaalta täytyy todeta, että suomenkielisten käyttöohjeiden kautta pääsin vielä syvemmälle kameran käytössä ja melkeinpä suosittelisin niiden hankintaa, vaikka niistä pitäisi maksaa. Jokainen tapaus on tietysti yksilöllinen, ja jos kaverina on kokenut kuvaaja, niin tuskinpa sitten.

Itse kamera eli 450 D tuntuu hyvältä ostokselta. Hankin siihen liki 1000 euron arvoisen Canonin zoomin, ja yhdessä ne saavat aikaiseksi mahtavan tunteen onnistuneesta kuvasta.
reput
Viestit: 268
Liittynyt: Touko 05, 2004 11 : 50

Re: Ongelmia suomalaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja reput »

JackRabbit kirjoitti: Mikähän tuo määritelmä helpolle on, kun mä tilasin eräästä ruotsalaisesta nettikaupasta, jolla on asiamies suomessa, valokuvaustarvikkeita ja tietysti tuli vääränlaisia (oma moka). No tuohon oli sentään luvattu 14 päivän palautusoikeus. Palautus ohjeissa käskettiin ottaa yhteyttä saadakseen palautusnumeron, jolla tuo tapahtuu.
No olen nyt viikon ajan yrittänyt soittaa, lähettänyt eri osoitteisiin viisi sähköpostia, eikä minkäänlaista vastausta ole tullut, saatikka että kukaan olisi vastannut puhelimeen.
itsellä Kokemusta vastaanvanlaisesta " vaatii palautusnumeron" firmasta ja tuli silloin selvitettyä oikein pohjamutia myöten tuo.

Tosiasia on, että et tarvitse mitään palautusnumeroa. Myyjä ei voi vaatia tai asettaa ehtoja tavaran palautukselle etämyynnistä annetun lain mukaan. Lain mukaan sinun ei tarvitse edes ilmoittaa mitään syytä palautukselle. Laita tavara takaisin osoitteeseen mistä postitettu, postimyyntiehtojen mukaisesti.
Mukaan voit laittaa tilinumeron mihin rahat palautetaan.
Tässä vielä lainaus kuluttajaviraston sivuilta:
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/70c ... 9b0a3.aspx


"Peruutusoikeus on etämyynnissä 14 vuorokautta
Peruuttaminen on lakisääteinen oikeus etämyynnissä. Peruuttamisaika lasketaan siitä, kun ostaja on saanut tilausvahvistuksen ja tavaran.
Kaupan peruuttamiselle ei tarvitse ilmoittaa mitään syytä. Peruuttamisilmoitukselle ei voi myöskään asettaa muotovaatimuksia. Peruutus on myös se, ettei tuotetta noudeta postista tai tuote vain palautetaan.
Esimerkiksi vaatimus, jossa kuluttajan on otettava yhteys asiakaspalveluun ja saatava sieltä palautusnumero ennen palauttamista, ei käy. Yritys ei voi myöskään evätä peruuttamisoikeutta sillä, että tuotteen pakkaus on avattu."

Jos rahoja ei kohtuullisen ajan jälkeen kuulu, on kysymyksessä myyjän lainvastainen menettely ja homma lähtee käyntiin kotimaisissa tapauksissa paikkakuntasi kuluttaja-asiamiehen toimesta tai ulkomaisissa (Eurooppalaisissa) tapauksissa Euroopan kuluttaviraston (linkki täällä jo olikin) kautta. Huomaa myös että voit vaatia rahoillesi normaalin koron tuolta ajalta.

Edit: Näyttäisi siltä että tuohon sovelletaan Suomen kuluttajasuojalakia.

"Suomen kuluttajansuojalaki saattaa toisinaan tulla sovellettavaksi myös rajat ylittävässä kaupassa. Selvintä sovellettavuus on silloin, jos kuluttaja on tilannut ja maksanut tavaran Suomessa ja myyjä markkinoi tuotteitaan Suomeen (esimerkiksi mainokset tai nettisivut ovat kokonaan tai osittain suomeksi, myyjällä on maksuyhteys tai asiakaspalvelua Suomessa ja tavarat toimitetaan Suomeen)."
MattiH
Site Admin
Viestit: 6389
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Pitää muistaa, että palautettava tuote ei saa olla "käytetty". Palautusoikeus ei siis koske esimerkiksi kameraa, jota on käytetty viikko kiivaaseen kuvaukseen ja sitten päätetty palauttaa...

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yr ... etamyynti/

Kuluttajavirasto määrittelee asian niin, että kokeilla saa, mutta ei käyttää. Tuotetta ei saa ryhtyä käyttämään, mikäli myyjä ei anna siihen erityistä lupaa.
reput
Viestit: 268
Liittynyt: Touko 05, 2004 11 : 50

Viesti Kirjoittaja reput »

MattiH kirjoitti:Pitää muistaa, että palautettava tuote ei saa olla "käytetty". Palautusoikeus ei siis koske esimerkiksi kameraa, jota on käytetty viikko kiivaaseen kuvaukseen ja sitten päätetty palauttaa...

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yr ... etamyynti/

Kuluttajavirasto määrittelee asian niin, että kokeilla saa, mutta ei käyttää. Tuotetta ei saa ryhtyä käyttämään, mikäli myyjä ei anna siihen erityistä lupaa.
Juu ja eräitä muitakin rajoituksia on palautukselle, kuten:

* yksittäistilatut ja kotiin kuljetetut päivittäistavarat
* nopeasti pilaantuvat tuotteet
* avatut sinetöidyt cd/dvd-levyt
* mittatilaustavarat
* sanoma- ja aikakauslehdet, jos niitä ei ole myyty puhelimitse
Vastaa Viestiin