Spesiaalimetsiä pk-seudulla?
-
Spesiaalimetsiä pk-seudulla?
Olen suunnitellut ottavani seuraavaksi harrastusprojektikseni metsien kuvaamisen, ja vielä siten, että kuvissa ei saisi esiintyä kuin yhtä puulajia.
Männiköitä, kuusikoita ja koivikoita on helppo löytää. Osaako kukaan vinkata, missä päin pääkaupunkiseutua olisi myös muita, esimerkiksi haapa-, leppä-, tammi- (Suomen ainoa taitaa olla Ruissalossa?) ym. metsiä? - Ja jos nyt ei ihan metsiä, niin ainakin runsaita esiintymiä.
Männiköitä, kuusikoita ja koivikoita on helppo löytää. Osaako kukaan vinkata, missä päin pääkaupunkiseutua olisi myös muita, esimerkiksi haapa-, leppä-, tammi- (Suomen ainoa taitaa olla Ruissalossa?) ym. metsiä? - Ja jos nyt ei ihan metsiä, niin ainakin runsaita esiintymiä.
-
- Viesti:
Re: Spesiaalimetsiä pk-seudulla?
En ole nyt vastaamassa kysymykseesi enkä tee ehdotusta, miten kuvaus pitäisi suorittaa. Sen sijaan käytän ideaasi esimerkkinä, miten asiat voi nähdä eri lailla.Rupert kirjoitti:Olen suunnitellut ottavani seuraavaksi harrastusprojektikseni metsien kuvaamisen, ja vielä siten, että kuvissa ei saisi esiintyä kuin yhtä puulajia.
Valokuvaajille kehittyy oma tyylinsä. Se on kuin käsiala. Minun tyylini on kokonaisuuksien esittäminen yksityiskohtien kautta. Kun minä kuvaan arkkitehtuuria (taloja?), kuvaan pieniä osia pintoja, nurkkia, ikkunankulmia jne. Kokonaista taloa ei yleensä näy. Viimeksi pari viikkoa sitten minulta pyydettiin omasta arkistostani sellaista hiekkarantakuvaa, jossa näkyisi jokin kukka etualalla. Minulla on satoja kuvia kukista hiekkarannalla. Yleensä niissä näkyy puolet kukan terälehdistä ja vähän hiekanjyviä.
Kun minä kuvaan metsää, kuvassa yleensä näkyy puolikas puun runkoa ja jotain epäselvää taustalla. Toinen vaihtoehto on, että kuvasta tarkkana näkyvää sammalikkoa rajoittaa kummaltakin puolelta epätarkka puun runko. Minä siis näen metsän puissa. Minulle on todella helppo kuvata haapametsikkö, en tarvitse siihen kuin yhden puun.
"Tilaustyönä" otetut kuvat ovat sitten erikseen. Asiakas sanelee, mitä haluaa. Tosin muotokuvan tilaus minulta voi joskus olla hankalaa, kun keskustelu alkaa siitä, kummasta silmästä otan sen muotokuvan. Silmät on sielun peili eikä muotokuvassa tarvitse muuta näkyäkään. Jos se ei asiakkaalle riitä, joudumme keskustelemaan aika pitkään. Asiakas joutuu siis itse hahmottelemaan kuvan sanoilla, minä vain toteutan sen.
-
Hieno vastaus ja kommentti, kaikin puolin, ja kiitos siitä. Olen itsekin vähän samoilla ajatuksilla liikkeellä, mutta mielikuvitukseni ei riitä siihen, että yhden puun kautta loisin kuvan metsästä. Yksityiskohdat rungosta, oksasta tai lehdestä ovat olennaisia, mutta pyrkimykseni on saada taustalle myös saman lajin puita.
-
-
Eikö ole valmiina mitään mertsäkartoitusretkiä? Tuskin Suomessa ollan niin pitkällä että saisi metsänkuvausretken eri puulajeilla, mutta ainahan sitä voisi kysyä. Onhan usassa ymmärretty laittaa kylttejä luonnonpuistoissa parhaille kuvauspaikoille, jottei porukat missaa. Kohta ne saadaan gpsiin, juu, eli nuo käyvät vanhoiksi. Kun ne ovat kameroissa valmiina niin kamera opastaa parhaalle paikalle ja ohjaa kamerasuuntauksenkin nuolin. Kyllä on vielä paljon tekniikalla mahdollisuuksia tekemättä. Mutta kyllä: tulossa on kuvaajalle paremmat ajat.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
pääkaupumkiseudun metsät
Mielenkiintoinen paikka on Espoossa Lasilaakson ja Fiskarsinmäen lehtometsä, joka on Mankinjoen ja Espoonjoen välissä Espoonlahden pohjukassa. Pääsee hyvin Kauklahden väylältä. Itä-Helsingissä lienee samanlainen Mustavuoren lehtometsä (en ole itse käynyt). Kolmas katsomisen arvoinen paikka Mätäjoen laakso Talissa. Kun lähtee kävelemaan joen vartta Talin golfkentältä pääsee Laajalahdelle saakka. Monipuolinen lehtometsä.
-
Pari tarjokasta lisää:
Tammiston luonnonsuojelualue,
sekä sijainti kartalla
Tuomelan tammimetsä , ja paikan kotisivut
Kaksi jalopuumetsää,
joista Glamars kartalla
Karttaahan saa sitten klikkailtua vähän eri etäisyydelle, ettei tarvitse noin pienestä arpoa, että missä sijaitsee... Ja keskeltä karttaruutua löytyvät :o)
Tammiston luonnonsuojelualue,
sekä sijainti kartalla
Tuomelan tammimetsä , ja paikan kotisivut
Kaksi jalopuumetsää,
joista Glamars kartalla
Karttaahan saa sitten klikkailtua vähän eri etäisyydelle, ettei tarvitse noin pienestä arpoa, että missä sijaitsee... Ja keskeltä karttaruutua löytyvät :o)
-
Kiitos hienoista vinkeistä! Noihin kaikkiin pitää tosissaan tutustua.. Voin suositella metsän ja metsien kuvaamista muillekin haasteita hakeville. Minulle metsä on osoittautunut hankalaksi, mutta mielenkiintoiseksi teemaksi. Jos kuvia ottaa vielä eri lajeista, niin oman pulmansa tuo myös se, miten kuvat eivät alkaisi liiaksi toistaa itseään.
-
Paloheinässä kasvaa jonkinmoinen lehtikuusimetsikkö. Suunnilleen tässä (jos en ihan väärin muista): http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 00&lang=FI
-
Käväisin eilen Tammistossa; oli varsin vaikuttava paikka muutenkin kuin kuvausmielessä. Tammissa oli vielä kauniin vaaleanvihreät lehdet, ja tästä ne alkavat pikkuhiljaa tummentua.
Nyt taitavat olla viimeiset "varmat" ajat metsien kuvaamiseen ennen syksyn pehmeämpiä valoja ja helpompia kelejä. Täytyy kyllä vielä käydä bongaamassa nuo muutkin antamanne vinkit, kiitos vielä niistä.
Puiden kansa -projektin olinkin ihan unohtanut. Täytyy etsiä kirja käsiin. Tekijöiltä oli muistaakseni muutama työ myös Oi maamme -näyttelyssä.
Nyt taitavat olla viimeiset "varmat" ajat metsien kuvaamiseen ennen syksyn pehmeämpiä valoja ja helpompia kelejä. Täytyy kyllä vielä käydä bongaamassa nuo muutkin antamanne vinkit, kiitos vielä niistä.
Puiden kansa -projektin olinkin ihan unohtanut. Täytyy etsiä kirja käsiin. Tekijöiltä oli muistaakseni muutama työ myös Oi maamme -näyttelyssä.
-
Re: Spesiaalimetsiä pk-seudulla?
Melko hyvä pähkinäpensaslehto löytyy täältä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 92&lang=FIRupert kirjoitti:Olen suunnitellut ottavani seuraavaksi harrastusprojektikseni metsien kuvaamisen, ja vielä siten, että kuvissa ei saisi esiintyä kuin yhtä puulajia.
Lisäksi voi olla tuottoisaa tutkailla Helsingin ja Vantaan kaupunkien luontotietojärjestelmiä: http://ptp.hel.fi/ltj/ ja http://kartta.vantaa.fi/ (ja sieltä käyttöön taso Ympäristö/Luontotiedot)
--
quubba
-
Jos tarvit yksilajisia metsiköitä niin kannattaa keskittyä viljeltyihin metsiköihin, ei luonnontilaisiin (koska pääpuulajeja lukuunottamatta etenkin lehdoissa on yleensä sekaisin eri puulajeja.
Pk-seudulla on runsaasti ulkoilualueille (pelloille) istutettuja yhden puulajin metsiköitä; ainakin tammi, vaahtera, jalavat, lehmus ja lehtikuusi löytyvät.
Pk-seudulla on runsaasti ulkoilualueille (pelloille) istutettuja yhden puulajin metsiköitä; ainakin tammi, vaahtera, jalavat, lehmus ja lehtikuusi löytyvät.