Silica- geeliä koneessa?
-
- Viesti:
Silica- geeliä koneessa?
Amsterdamin kautta Intiaan lentäessäni terminaalissa oli henkilökohtainen turvallisuushaastattelu koskien laukkujen pakkaamista, huumeita ja luvattomia varusteita.
Nyt olen lähdössä uudestaan reissuun ja mietinkin, uskallanko ottaa laisinkaan mukaan itse pakkaamiani silica- geeli pusseja. Kuinka tuttu aine tullissa on, vai joudunko ylettömiin vaikeuksiin ottaessani mukaan nuo pussukat.
Toinen asia on sitten se, kuljetanko silicat ruumassa, vai uskallanko ottaa käsimatkatavaroihin kameran oheen?
Onko sinulla kokemusta, kerro?
Nyt olen lähdössä uudestaan reissuun ja mietinkin, uskallanko ottaa laisinkaan mukaan itse pakkaamiani silica- geeli pusseja. Kuinka tuttu aine tullissa on, vai joudunko ylettömiin vaikeuksiin ottaessani mukaan nuo pussukat.
Toinen asia on sitten se, kuljetanko silicat ruumassa, vai uskallanko ottaa käsimatkatavaroihin kameran oheen?
Onko sinulla kokemusta, kerro?
-
Ylipäätään, mitä teet silicageelillä? Sehän on tarkoitettu erittäin pienen ja jo alunperin kuivan ilmamassan pitämiseen kuivana... kameralaukussa tms. siitä ei ole mitään hyötyä. Ainakaan TM:n testin mukaan.
Ja joka tapauksessa käytön jälkeen ne pitää kuivata aina uunissa tms. mikä on myös hankalaa :)
Ja joka tapauksessa käytön jälkeen ne pitää kuivata aina uunissa tms. mikä on myös hankalaa :)
--------
Aves!
Aves!
-
- Viesti:
Tarvetta on
Minulla on kokemusta kaukoidän matkailusta ja tummen trooppisen ilmaston mukanaan tuoman ilmankosteuden. Lisäksi ajankohdan monsuunisaderiski pitää ilmankosteuden alati lähellä sataa.
Silican käytölle löytyy siis perusteita ja kuivaus ei tuota ongelmaa. Rakeet vain päiväksi aurinkoon, niin yli viisikymmenasteinen kivipinta tai hiekkapeti kyllä haihduttaa kertyneen kosteuden.
Silican käytölle löytyy siis perusteita ja kuivaus ei tuota ongelmaa. Rakeet vain päiväksi aurinkoon, niin yli viisikymmenasteinen kivipinta tai hiekkapeti kyllä haihduttaa kertyneen kosteuden.
-
-
Osta mieluummin kissanhiekkaa ja sukahousut periltä…
-
- Viesti:
Miksi valmistajat?
Ei tarve varmasti tuulesta temmattu ole. Miten muuten selittää lukuisten laitevalmistajien pakkauksiin piilottamat Silicapussit?
Henkilökohtaisesti näen Silican käytön tarpeellisena. Jos kyse on blasebovaikutuksesta, ei kai se sen arvoa heikennä?
Jari-Matin vinkki on asiallinen. On vain niin, ettei Intiasta kovin helpolla sukkahousuja löydy, saati sitten kissanhiekkaa!
Henkilökohtaisesti näen Silican käytön tarpeellisena. Jos kyse on blasebovaikutuksesta, ei kai se sen arvoa heikennä?
Jari-Matin vinkki on asiallinen. On vain niin, ettei Intiasta kovin helpolla sukkahousuja löydy, saati sitten kissanhiekkaa!
-
Re: Miksi valmistajat?
Tekniikan Maailma, Suomi Finland testasi tosiaan rakeet noin viisi vuotta sitten, ja kovasti olivat tehottomia. En nyt muista miksi valmistajat näitä silti mukaan laittavat...???kubo kirjoitti:Ei tarve varmasti tuulesta temmattu ole. Miten muuten selittää lukuisten laitevalmistajien pakkauksiin piilottamat Silicapussit?
Olisiko jossain vaiheessa tiiviit kuljetuslaatikot tai jotain joissa ne oikeasti toimivat. En tiedä, ehkä olen lukenut tuon TM:nkin unissani :)
--------
Aves!
Aves!
-
Kai se siligageeli toimii.
Retkeilijöillehän myydään "kengänkuivaimia" jota toimii juurikin siligageelillä: Ne en semmoiset täytetyn sukan näköiset mötkylät, jotka laitetaan kenkiin, ja imevät sitten kosteuden pois.
(semmoiset voisi saada tullistakin läpi!)
Itse en ole kokeillut, kun näkemäni ovat olleet niin kalliita (=joitakin kymppejä), mutta muistelen lukeneeni jostain lehdestä muutaman testin, joiden mukaan niitten pitäisi kyllä toimia ihan oikeastikin.
Retkeilijöillehän myydään "kengänkuivaimia" jota toimii juurikin siligageelillä: Ne en semmoiset täytetyn sukan näköiset mötkylät, jotka laitetaan kenkiin, ja imevät sitten kosteuden pois.
(semmoiset voisi saada tullistakin läpi!)
Itse en ole kokeillut, kun näkemäni ovat olleet niin kalliita (=joitakin kymppejä), mutta muistelen lukeneeni jostain lehdestä muutaman testin, joiden mukaan niitten pitäisi kyllä toimia ihan oikeastikin.
-
Mietitään melkoisen avointa tilaa, esim. kameralaukkua: kostea ilma tunkee sinne ulkoapäin. Geeli imee itseesä kosteutta, ok, olisiko lähinnä geeliä oleva millin paksuinen ilmatila sitten kuivaa?JupJup kirjoitti:Itse en ole kokeillut, kun näkemäni ovat olleet niin kalliita (=joitakin kymppejä), mutta muistelen lukeneeni jostain lehdestä muutaman testin, joiden mukaan niitten pitäisi kyllä toimia ihan oikeastikin.
Kosteudensitomiskyky voidaan kätevästi mitata esim. painon lisääntymisen avulla, ja yllättävän vähäiseksi se jää.
Kaikkeahan myydään, ei siinä mitään. Mutta auttaako käytännössä yhtään mitään, edelleen minä ja Tekniikna maailma(?) epäilemme :)
Selvästi suljetummassa tilassa sitten ihan eri juttu?
--------
Aves!
Aves!
-
No, enhän minä sitä yhtään estä että ei saisi epäillä. Toin vain joitakin omia huomioitani tähän: Olen siis nähnyt testatuksi väitettävän, että (oikeasti märän!) kengän kuivaajina ne pussit ainakin toimivat. Jommassa kummassa testissä on kai sitten jokin virhe: joko TM:ssä tai sitten siellä muualla. ...Voi olla eroa myös testiolosuhteissa.Sakke_K kirjoitti:Mietitään melkoisen avointa tilaa, esim. kameralaukkua: kostea ilma tunkee sinne ulkoapäin. Geeli imee itseesä kosteutta, ok, olisiko lähinnä geeliä oleva millin paksuinen ilmatila sitten kuivaa?JupJup kirjoitti:Itse en ole kokeillut, kun näkemäni ovat olleet niin kalliita (=joitakin kymppejä), mutta muistelen lukeneeni jostain lehdestä muutaman testin, joiden mukaan niitten pitäisi kyllä toimia ihan oikeastikin.
Kosteudensitomiskyky voidaan kätevästi mitata esim. painon lisääntymisen avulla, ja yllättävän vähäiseksi se jää.
Kaikkeahan myydään, ei siinä mitään. Mutta auttaako käytännössä yhtään mitään, edelleen minä ja Tekniikna maailma(?) epäilemme :)
Selvästi suljetummassa tilassa sitten ihan eri juttu?
Täällä ei kuitenkaan taida olla sen parempia faktatietoja siligageelin fyysisistä ominaisuuksta kukaan esittänyt, niin ollaan sitten vaan lehtijuttujen varassa molemmat:)
Jos kameralaukku on jatkuvasti auki, niin kai se on selvää, että ei siellä pohjalla olevat pikku pussit tietenkään siihen kokoajan vaihtuvaan ilmaan mitään vaikuta.
Enpä myöskään usko että pikkupussit paljon auttaa muutenkaan: Nuo kengänkuivatussysteemit on ainakin jo aikamoisia mötkylöitä tavallisiin kenkälaatikkopusseihin verrattuna.
Luulen, että tilanteessa, jossa ollaan kosteissa olosuhteissa (tai olosuhteissa joissa kosteus tiivistyy kameraan) vaikka retkellä, niin riittävä määrä siligageeliä laukussa saattaa auttaakin, mikäli laukkua ei kokoajan availla. (vaan homa on enemmän kulkemista kuin kuvaamista)
Joskus itseasiassa tein muuten kokeen isommalle määrälle (elektroniikkalaatikoista) kertyneitä pusseja: kuivatin ne uunissa, ja vaikka en omaakaan sopivaa vaakaa, niin olivat ne uunissa käyneet silti (yhdesä kasassa) käsillä havaittavasti kevyempiä kuin ne, jotka eivät olleet käyneet uunissa.
En ole kuitenkaan noita pusseja yhtä retkeä lukuunottamatta tositoimissa koskaan käyttänyt, sillä luonnossa ei voi tietää milloin pussi on imenyt liikaa kosteutta. Lisäksi monta pientä lisäpussia laukussa on muutenkin hankalaa. Jos nyt kokeilisin, niin yrittäisin kostuessaan värjäytyvillä rakeilla ja kohtuullisen isolla kangaspussilla.
-
- Viesti:
Kyllä minäkin olen hiukan testannut moisia rakeita ja testien perusteella käytän niitä kaikissa sellaisissa laitteissa, missä kosteus tulisi pysyä kohtuullisena. Olen itse tehnyt niitä pusseja ja käyttänyt melko paljon rakeita. Kaikissa kameralaukuissa on yksi pussi noin sata grammaa, en tiedä mitä se vaikuttaa, muttei ainakaan niiden takia yhtään kameraa ole kastunut.
Isoja puolenkilon pusseja voisi kysellä huonekaluliikkeistä. Jotkin huonekalutehtaat käyttävät niitä kuljetuskonteissa. Jäävät usein kontin purkajilta sinne, mutta minua on onnistanut usean kilon verran.
tuolla on jotakin jutua silikakeelin testauksesta.
http://www.warthog.fi/askartelut/silika ... kuusi.html
Isoja puolenkilon pusseja voisi kysellä huonekaluliikkeistä. Jotkin huonekalutehtaat käyttävät niitä kuljetuskonteissa. Jäävät usein kontin purkajilta sinne, mutta minua on onnistanut usean kilon verran.
tuolla on jotakin jutua silikakeelin testauksesta.
http://www.warthog.fi/askartelut/silika ... kuusi.html
UnskiVee
-
Re: Miksi valmistajat?
Pue ne sitten päällesi jo kotimaassa – kissanhiekkaa löytyy kyllä…kubo kirjoitti:On vain niin, ettei Intiasta kovin helpolla sukkahousuja löydy, saati sitten kissanhiekkaa!
-
- Viesti:
-
Miksi sitten kutsutaan sitä ilmiötä, kun kylmään autoon tulee lämpimiä ihmisiä ja lasien sisäpuolelle tiivistyy kosteutta joka jäsähtää niin lujaan, että sitä saa lykkiä lastalla pois?asm kirjoitti:Aika paljon, kun se yleensä huurtuu ulkopuolelta.....-EeKe- kirjoitti:
Kokeile, paljonko silicageeliä tarvitset autoon jotta tuulilasi ei huurru? :D
[silica-tajunnanvirtaa:]Sakke_K kirjoitti:Ylipäätään, mitä teet silicageelillä? Sehän on tarkoitettu erittäin pienen ja jo alunperin kuivan ilmamassan pitämiseen kuivana... kameralaukussa tms. siitä ei ole mitään hyötyä.
Stockmann lajittelee jätteensä, myös silican. Pyysin ja sain viime keväänä kenkäosastolta laatikoista poistettuja silicapusseja (neljännes niistä oli kissanhiekkaa) ja minulla on rakeita noin 100 g odottamassa.
Kenkälaatikoissahan geeli toimii kosteuspuskurina vakauttamassa nahan ja muiden luonnonmateriaalien kosteuspitoisuutta. Esim. elektroniikkapakkauksiin silicaa lisätään vähentämään kondensoitumista; laitteita säilytetään ja kuljetetaan varsin vaihtelevissa olosuhteissa. Luulenpa, että pahvisten kenkälaatikoiden kuidut (kuten kengätkin) puskuroivat kosteutta yhtä tehokkaasti kuin silica, joten silicasta tuskin on niissä mitään hyötyä.
Entä silica kameralaukussa? 100 grammassa silicaa, jollainen erä minulla siis on, on runsaasti kosteutta imevää pintaa, mutta ilma tulisi saada virtaamaan sen läpi. Löytyisiköhän jostain valmiina pienikokoinen puhallin... Ja sen jälkeen sitten silica-suodatinta tekemään...
[tajunnanvirta pysähtyi]
Paristoilla toimivan tuulettimen rakennussarja potkureineen alustoineen ja koteloineen, johon voisi liittää silica-suodattimen. Kevyt ja pieni, mahtunee helposti kameralaukkuun. Jos osoittautuu hyödylliseksi, sitä kannattaa täydentää valokytkimellä: laukun avaamiseen reagoivalla ajastimella (valokytkin).
http://www.kerhonetti.net/easydata/cust ... la0031.JPG
http://www.kerhonetti.net/easydata/cust ... la0031.JPG