IPTC Datan muuttaminen..

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
kks62

IPTC Datan muuttaminen..

Viesti Kirjoittaja kks62 »

Miten pääsen muuttaman kamerani 1D tekemää IPTC tietoja.
On nimittäin "harmillista" että entisen omistajan tiedot näkyvät minun kuvissani...

T. KKS62
Viimeksi muokannut kks62, Marras 09, 2005 19 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Nomify^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nomify^ »

Pistetäänpä nyt tähän samaan..miten ylipäätään tuollaiset tiedot luodaan?
#EOS @ Ircnet - Canonistien oma kanava
keppana

Re: IPTC Datan muuttaminen..

Viesti Kirjoittaja keppana »

kks62 kirjoitti:Miten pääsen muuttaman kamerani 1D tekemää IPTC tietoja.
On nimittäin "harmillista" että entisen omistajan tiedot näkyvät minun kuvissani...

T. KKS62
Kamera kiinni USB:lle tietokoneeseen. Sitten canonin oma softa auki ja sieltä muuttamaan tiedot.
Nomify^ kirjoitti:Pistetäänpä nyt tähän samaan..miten ylipäätään tuollaiset tiedot luodaan?
Tämä olisi mielenkiintoista tietää. Onko tähän tehty jotain pätevää ohjelmaa? Photoshop CS2 / Bridge taitaa tämän taidon, mutta on vähän kankeaa.
kks62

keppana kirjoitti:
kks62 kirjoitti:Miten pääsen muuttaman kamerani 1D tekemää IPTC tietoja.

T. KKS62
Kamera kiinni USB:lle tietokoneeseen. Sitten canonin oma softa auki ja sieltä muuttamaan tiedot.
Nomify^ kirjoitti:Pistetäänpä nyt tähän samaan..miten ylipäätään tuollaiset tiedot luodaan?
Tämä olisi mielenkiintoista tietää. Onko tähän tehty jotain pätevää ohjelmaa? Photoshop CS2 / Bridge taitaa tämän taidon, mutta on vähän kankeaa.
Minkähän softan aukaisen?

T. KKS62
keppana

kks62 kirjoitti: Minkähän softan aukaisen?

T. KKS62
Avaa vaikka kaikki? Ei sen canonin mukana nyt niin paljoa niitä ohjelmia tullut, etteikö niitä voisi käydä kaikkia läpi. Specifiä vastausta en pysty antamaan koska minulla ei ole koneella Canonin softia asennettuna. Lähtisin liikkeelle EOS Capturesta ja sieltä valikoista etsisin preferences tai vastaavan, josta tuollaisen säädön voisi kuvitella löytyvän.
kks62

Pystyn kyllä muuttamaan jo tallenettujen kuvien ITPC tietoja vaikka PS:llä, mutta silloin minun pitää muuttaa ne kaikista kuvista aina kun olen ne jo tallentanut koneelleni...
Kysymys kuuluu, miten muuttaa kamerassa oleva tieto niin että heti kun siirrän kuvat koti-, työ tai muulle koneelle siellä ei olisi väärän henkilön tietoja joita tarvitsee jälkeenpäin muutella.
Taisi ensimmäinen viesti olla hiukan epäselvä, sorry siitä.

T. KKS62
keppana

kks62 kirjoitti:Kysymys kuuluu, miten muuttaa kamerassa oleva tieto niin että heti kun siirrän kuvat koti-, työ tai muulle koneelle siellä ei olisi väärän henkilön tietoja joita tarvitsee jälkeenpäin muutella.

T. KKS62
keppana kirjoitti:Kamera kiinni USB:lle tietokoneeseen. Sitten canonin oma softa auki ja sieltä muuttamaan tiedot.
Tuossahan se tuli jo sanottua. Eli kun kamera on sen USB:n kanssa kiinni koneessa, niin Canonin softa auki (EOS Viever Utility, sieltä varmaankin Options valikko ja sieltä sitten Camera Settings) ja sieltä saa valittua mitä lukee copyright kentässä. Näin siis 20D:n kanssa. Tuskimpa eroaa 1D:stä.
keppana

Voit myös mennä lataamaan softan pdf manuaalin www.powershot.com :sta. 1D:n siftamanuaalin kohdassa 6-3 neuvotaan kädestä pitäen miten pääset muuttamaan Owners Name kentän arvoa. Se on itseasiassa ainoa arvo, jonka pystyy kameraan tallentamaan. Eli loput iptc tiedot täytyy lisätä tietokoneella kuvaan.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

keppana kirjoitti:Tämä olisi mielenkiintoista tietää. Onko tähän tehty jotain pätevää ohjelmaa? Photoshop CS2 / Bridge taitaa tämän taidon, mutta on vähän kankeaa.
Bridge on todella kätevä juuri IPTC tietojen syöttämiseen. Valitset vain pikkukuvakkeista aktiiviseksi niin monta kuvaa kun kerralla haluat tiedot syöttää ja ne on kertakirjoittamisella tehty.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
keppana

kohan kirjoitti:
keppana kirjoitti:Tämä olisi mielenkiintoista tietää. Onko tähän tehty jotain pätevää ohjelmaa? Photoshop CS2 / Bridge taitaa tämän taidon, mutta on vähän kankeaa.
Bridge on todella kätevä juuri IPTC tietojen syöttämiseen. Valitset vain pikkukuvakkeista aktiiviseksi niin monta kuvaa kun kerralla haluat tiedot syöttää ja ne on kertakirjoittamisella tehty.
Itseasiassa tein juuri samaisen hätkähdyttävän havainnon. Tuossahan onnistuu moneen kuvaan syöttäminen samaan aikaan kun valitsee vinon pinon kuvia. Tämä riittää minulle :)
kks62

keppana kirjoitti:
kks62 kirjoitti:Kysymys kuuluu, miten muuttaa kamerassa oleva tieto niin että heti kun siirrän kuvat koti-, työ tai muulle koneelle siellä ei olisi väärän henkilön tietoja joita tarvitsee jälkeenpäin muutella.

T. KKS62
keppana kirjoitti:Kamera kiinni USB:lle tietokoneeseen. Sitten canonin oma softa auki ja sieltä muuttamaan tiedot.
Tuossahan se tuli jo sanottua. Eli kun kamera on sen USB:n kanssa kiinni koneessa, niin Canonin softa auki (EOS Viever Utility, sieltä varmaankin Options valikko ja sieltä sitten Camera Settings) ja sieltä saa valittua mitä lukee copyright kentässä. Näin siis 20D:n kanssa. Tuskimpa eroaa 1D:stä.
Kiitoksia Keppana tiedosta.
Näin se menee, mutta ei USB:llä vaan IEEE 1394:lla ja sellaistahan minun koti & työkoneestani ei löydy........
Edit: Tarvitsen siis PCMCIA firewire + USB 2.0 kortti lukijan! (Heureka)
T. KKS62
EsaK

Viesti Kirjoittaja EsaK »

Kamera tallentaa tiedot yleensä EXIF-metadataan. (kameranvalmistajien standardi)

IPTC on taas kuvankäsittelyohjelmien helposti käsittelemää metadataa, (International Pressin standardi).
Sijaitsevat siis hieman eri osassa headeria.

(sorry että oikaisin, mutta joku voi saada hieman väärän käsityksen)

Exiferillä pystyy EXIF:iä muuttelemaan.
EsaK
kks62

EsaK kirjoitti:Kamera tallentaa tiedot yleensä EXIF-metadataan. (kameranvalmistajien standardi)

IPTC on taas kuvankäsittelyohjelmien helposti käsittelemää metadataa, (International Pressin standardi).
Sijaitsevat siis hieman eri osassa headeria.

(sorry että oikaisin, mutta joku voi saada hieman väärän käsityksen)

Exiferillä pystyy EXIF:iä muuttelemaan.
Ymmärränkö oikein että tarkoitat kuvankäsittelyohjelman tekevän kuviin IPTC tiedot eikä kameran?
Jos näin olisi niin siinä tapauksessa minun ottamissani kuvissa ei pitäisi lukea kameran entisen omistajan tiedot, koska kuvankäsittelyohjelmat ovat minun?

T. KKS62
EsaK

Viesti Kirjoittaja EsaK »

Ymmärränkö oikein että tarkoitat kuvankäsittelyohjelman tekevän kuviin IPTC tiedot eikä kameran?
Jos näin olisi niin siinä tapauksessa minun ottamissani kuvissa ei pitäisi lukea kameran entisen omistajan tiedot, koska kuvankäsittelyohjelmat ovat minun?
Et ymmärrä oikein, kuvankäsittelyohjelma tekee IPTC -tiedot kameran tallentamien EXIF -tietojen lisäksi.
Joku ohjelma poistaa EXIF tiedot, mutta nykyisissä nämä tiedot jäävät yleensä ennalleen vaikka IPTC-osaa muokattaisiinkin.

Kuvatiedoston rakennetta voi hahmottaa vaikka:

[kuvatiedosto]
[EXIF-metadata]kameran tallentamaa tietoa[/EXIF-metadata]
[IPTC-metadata]kuvankäsittely/-arkistointiohjelman tallentamaa tietoa[/IPTC-metadata]
[kuvadata]dekoodattavaa kuvadataa[/kuvadata]
[/kuvatiedosto]

Tarkempaa tietoa standardien sisällöstä linkeistä :
http://www.iptc.org/IPTC4XMP/
http://www.exif.org/

Noiden kahden standardin lisäksi voi olla esim. windows-spesifisiä (ei avoimia standardeja) metadatoja, joiden säilyminen kuvankäsittelyssä ei ole kovin todennäköistä.
EsaK
kks62

EsaK kirjoitti:
Et ymmärrä oikein, kuvankäsittelyohjelma tekee IPTC -tiedot kameran tallentamien EXIF -tietojen lisäksi.
Joku ohjelma poistaa EXIF tiedot, mutta nykyisissä nämä tiedot jäävät yleensä ennalleen vaikka IPTC-osaa muokattaisiinkin.

Kuvatiedoston rakennetta voi hahmottaa vaikka:

[kuvatiedosto]
[EXIF-metadata]kameran tallentamaa tietoa[/EXIF-metadata]
[IPTC-metadata]kuvankäsittely/-arkistointiohjelman tallentamaa tietoa[/IPTC-metadata]
[kuvadata]dekoodattavaa kuvadataa[/kuvadata]
[/kuvatiedosto]

Tarkempaa tietoa standardien sisällöstä linkeistä :
http://www.iptc.org/IPTC4XMP/
http://www.exif.org/

Noiden kahden standardin lisäksi voi olla esim. windows-spesifisiä (ei avoimia standardeja) metadatoja, joiden säilyminen kuvankäsittelyssä ei ole kovin todennäköistä.
Eli kamera tekee, mutta miten ihmeessä pääsen niistä eroon!!!
Olen yrittänyt mm. poistamalla backup pariston, ei auta!
Olen yrittänyt muuttaa tietoja Viewer Utilityn kautta mutta jostain keleen syystä ViewUtility ei tunnista kameraani...
Edit: Viewer Utilityssä ja options valikossa oleva Camera settings ei ole aktivoituna (en pysty avaamaan kyseistä valikkoa) jostain ihmeen syystä!

Joten minulla alkaa hermo kiristyä ja neuvot loppua...

T. KKS62
Vastaa Viestiin