Verovähennykset

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Kuvis

Verovähennykset

Viesti Kirjoittaja Kuvis »

Haulla etsin, mutta en löytänyt mitään keskustelua tästä aiheesta.

Ammattikuvaajat varmaankin vähentävät kamerahankintansa verotuksessa tulonhankkimismenona. Tuolta toiselta saralta olen yrittänyt saada omaa tietokonetta ja nettiyhteyttä TH menoksi. Vaikeata on ja käsittääkseni on paljonkin eroa veroalueittain.

Yrittääkö täällä kukaan saada kameraansa tulonhankkimisvähennykseksi ja onko mennyt läpi millä kuvamyyntiluvuilla tms. mikä voisi luokitella myynniksi?

Vai onko oman yrityksen perustaminen ainut keino?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kuvis

Viesti Kirjoittaja Kuvis »

Näinkö tosissaan on, että tästä asiasta ei riitä keskusteltavaa täällä vaikka täälä on ns. ammattilaisiakin?

Vai oliko minun ulosanti noin epäselvää?
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Jos pystyt vakuuttamaan verottajalle, että kamera on työväline, niin ei ole ongelmia. Muutoin on vaikeaa ellei mahdotonta. Käsittääkseni osittaista vähennystä ei voi tehdä niin kuin esim. puhelinkuluissa.

Kapa
kostaja!

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

kukaan ei kehtaa myöntää..;)
kativee

Viesti Kirjoittaja kativee »

Itse sain muutama vuosi sitten kameran verovähennyksenä. Olin ollut kesän valokuvaustöissä, ja jollain hyvin lyhkäisellä lauseella ilmoitin, että olen valokuvaaja ja haen vähennystä työvälineestä. Kamera (kanista ostettu käytetty järkkäri) maksoi muistaakseni 2500 mk ja sain ihan hyvin vähennyksiä. Samaan läjään pistin kaikki postista keräämäni postimaksukuitit, kameraliikkeiden kuitit, patterikuitit tms. mitä ikinä voi kuvitella kuluiksi.
Toisaalta, kaverini (graafikko) osti macin ja meni muotoilemaan perustelut jotenkin niin, että tekee satunnaisesti töitä ko. laitteella (oli siis vielä opiskelija). Ei tullut rahaa.
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

Sellainenkin pointti, että jos lähtee metsästämään lehden tilaamaa kuvaa tai saa myydyksi lehdelle tyrkyttämänsä kuvan, kuvausoparaatioon uponneet ajokilometrit voi vähentää verotuksessa oman auton käytön mukaan.

-ile-
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Oleellista kai on, että osoittaa tulojen tulleen hankitun työkalun avulla. Valokuvausalan hankintoja voi vähentää verotuksessa, jos valokuvauksesta on tuloja. Tuloja pitäisi olla hankintoja enemmän, muutoin kyseessä ei liene työ vaan harrastus.
Vastaa Viestiin