Sivu 1/1
Kuvaputken kalibrointi
Lähetetty: Maalis 19, 2006 20 : 32
Kirjoittaja ylämummo
Käsittelen valokuvia nelisen vuotta vanhalla Samsungin 900NF-kuvaputkinäytöllä, jossa olen havainnut ongelman, että monissa kuvissa tumman pään värit menevät kaikki lähes mustaksi. Esimerkiksi valokuva, jossa on paljon tummia sävyjä näyttää tummilta alueiltaan lähes mustalta. Työpaikalla olen katsellut samoja kuvia Viewsonicin littunäytöllä joka näyttääkin paljon selkeämmin kuvissa olevat tummat sävyt.
Onko putkinäyttöäni mahdollista kalibroida siten, että värien tumma pää olisi jälleen käyttökelpoinen? Oma tuntumani asiaan tosin on se, että putkinäyttöjen fosforit heikkenevät vähitellen ja heikkenemisestä johtuvaa muutosta on vaikea kompensoida kalibroinnilla.
Onko ylipäätään hyötyä kalibroida näyttöä, jos valokuvani tulevat yksinomaan nettiin? Ymmärtääkseni kalibroinnista on hyötyä vain jos lopputulos on tarpeen tulostaa.
Lähetetty: Maalis 19, 2006 20 : 56
Kirjoittaja Tipe
Aika-ajoin tulee esille, mutta:
http://www.leuku.fi/index.php?kuvank
Siellä on riittävä kalibrointi ohjeistettu.
Ja kyllä, se kalibrointi kannattaa tehdä.
Re: Kuvaputken kalibrointi
Lähetetty: Maalis 19, 2006 21 : 56
Kirjoittaja Lukka
Moi!
Tässä ihan vaan (kertauksena) -Leukun vaihtoehtoa tarkempi vaihtoehto, jos ainoastaan mustapistettä haluat säätää:
-Säädä huoneen valaistus hämäräksi tai keskihämäräksi, ei valoisaksi. Minimoi mahdollinen häikäisy siten, ettei CRT-näyttö ole suorassa valossa.
1. Anna monitorin lämmetä n. 1 tunti jotta se stabiloituu.
2. Säädä monitorin kontrasti (Contrast) -maksimiin. (100%)
Tämä toiminto säätää maksimissaan näytetyn kirkkauden joten se on parasta pitää aina maksimissa, mutta jos kirkkaasti valaistut kohdat ovat liian vaaleita sinun näöllesi laske se sopivalle tasolle, esim. 95%.
3. Säädä monitorin kirkkaus/valoisuus (Brightnes) -aluksi maksimiin. Tästä alkaa mustan pisteen kalibrointi.
Brightnes - Valoisuuden säätö vaikuttaa systeemisi mustapisteeseen. Jos se on säädetty liian alhaiseksi monitori
ei näytä kuvan tummia sävyjä oikein vaan ne leikkautuvat puhtaaksi mustaksi.
Jos se taas on säädetty liian korkeaksi erittäin tärkeä osa käytettävissä olevasta kontrastista ei ole käytössä. Hyvää mustaa ei ole tällöin missään näytöllä ja kaikki kuvat näkyvät tasaisina ja sumeina.
4. Ensin sinun täytyy tuoda ruudulle koko ruudun täyttävä MUSTA RGB=0,0,0 -kuva. Mitään muuta ei ruudulla saa näkyä!
Toimi seuraavasti: Esim. Photoshopissa, luo uusi image (500x500) ja täytä se (Fill..) -mustalla RGB=0,0,0.
Tämän jälkeen paina kerran Tab -näppäintä (vasemmalla Caps Lockin yläpyolella) -ja kaksi (2) kertaa "F" -kirjainta, ruutu täyttyy TÄYSIN mustalla.
Selvitä millä säädöillä säädät monitorisi aktiivista pystykorkeutta.
Tällä säädetään siten, että musta raja tulee näytön sekä ylä- että alareunaan, eli aktiivista aluetta "litistetään".
Tuota ylä- ja alareunaan jäävää mustaa aluetta ei nyt skannata elektronisäteellä ollenkaan joten se antaa täydellisen musta referenssipisteen. Niin hyvän mustan kuin CRT:llä voi olla.
5. Nyt säädä kirkkaudensäädöllä (Brightnes) -aktiivista aluetta niin että se sulautuu mustan ei-skannatun alueen kanssa.
Mitä hämärämmässä tilassa säädät sitä paremmin erotat aktiivisen ja ei-aktiivisen alueen rajan.
Kirkkauden säätö tulee olla rajoilla jotta pieninkin kirkkauden lisäys tekisi aktiivisesta skannatusta alueesta havaittavissa olevan.
(tätä säätöä ei kannata jäädä juuri minuuttia pitempään "nysväämää", sillä aikaa myöten silmä adaptoituu liikaa hämärälle)
6. Mustapistekalibrointi on nyt tehty. Nyt säädä skannattu alue takaisin alkuperäiseksi.
Jos jatkat ruudun kalibrointia Adobe Gammalla ei siellä olevaa mustapisteen säätöä tarvitse enää suorittaa, sillä tämä juuri tehty toimenpide korvaa sen ja on kaiken lisäksi huomattavasti
parempi kuin AG:n tarjoama.
Lähetetty: Maalis 20, 2006 4 : 39
Kirjoittaja MattiH
Tämä ohje koski siis kuvaputkinäyttöjä.
Littunäytöillä värit menevät paremmin kohdalleen jo tehdasasetuksilla, jos laittaa brightness/contrast/taustavalo vaikka kolmasosaa pienemmälle.
Adoben Gammaa ei kannata käyttää, jollei ole kalibrointilaitetta ja haluaa nyt jotain välittämättä käyttää, niin kannattaa kokeilla vaikka ilmaista QuickGammaa
http://quickgamma.de/indexen.html
Muutama linkki:
http://www.normankoren.com/color_management_2A.html
http://www.drycreekphoto.com/Learn/moni ... ration.htm
Itselläni on ollut nyt käytössä Monaco Optix Pro, joka ei ole sen parempi tai huonompi kuin muutkaan kalibraattorit. Littunäytöllä ei tullut suurta eroa, värit ovat kuitenkin jonkin verran kirkkaammat ja ns. harmaa kalvo on kadonnut kuvista. Käsittääkseni kaikilla alle 1.000 euron kalibrointilaitteilla softalisenssi on ns. site license. Virallisesti kalibrointilaitetta ei saisi "lainata" esim. kaverille, jollei kyseessä ole joku kameraseura tms., joka on yhteisesti jo alkuaan hankkinut laitteen.
Lähetetty: Maalis 20, 2006 8 : 54
Kirjoittaja van Buren
Lähetetty: Maalis 20, 2006 19 : 15
Kirjoittaja ylämummo
Kiitos kaikille neuvoista!
Leukun sivujen mukaan muistelen joskus yrittäneeni kalibroidakin.
Hain ensin mustapisteen Lukan neuvojen mukaan. Tosin jouduin säätämään monitorin kirkkauden minimiin, että pääsin mahdollisimman lähelle ohjeissa mainittua skannaamattoman alueen mustaa. Aikaisemmin monitorin kirkkaus oli noin 17 prosentissa.
Asensin myös Matin neuvoman QuickGamman ja sain sen avulla säädettyä gammaa mukavasti oikeampaan suuntaan.
Olen muuten huomannut sellaisen ilmiön, että kun ruudulla on vain tummia sävyjä ilman mitään kirkkaita alueita, sävyt erottuvat hyvin. Mutta kun ruudulle tulee kirkkaita alueita (kuten Photoshopin työkalupaletit), niin kirkkaiden alueiden "hehku" kuvaputkella saa aikaan sen, että tummia sävyjä on vaikea erottaa toisistaan.
Tämä lienee kuvaputkinäytön luonteelle ominaista? Ovatko TFT-näytöt tässä suhteessa erilaisia?
Lähetetty: Maalis 20, 2006 19 : 28
Kirjoittaja kohan
ylämummo kirjoitti:Tämä lienee kuvaputkinäytön luonteelle ominaista?
Tai silmän...
Lähetetty: Maalis 20, 2006 20 : 54
Kirjoittaja kapama-7
ylämummo kirjoitti:Kiitos kaikille neuvoista!
Olen muuten huomannut sellaisen ilmiön, että kun ruudulla on vain tummia sävyjä ilman mitään kirkkaita alueita, sävyt erottuvat hyvin. Mutta kun ruudulle tulee kirkkaita alueita (kuten Photoshopin työkalupaletit), niin kirkkaiden alueiden "hehku" kuvaputkella saa aikaan sen, että tummia sävyjä on vaikea erottaa toisistaan.
Tämä lienee kuvaputkinäytön luonteelle ominaista? Ovatko TFT-näytöt tässä suhteessa erilaisia?
Menepäs sinne Leukun sivuille ja etsi Photoshop-ohjeita ja sieltä harmaat mustalla ja harmaat valkoisella. Laita ne vierekkäin, niin huomaat mistä on kysymys. Toimii niin putki- kuin littunäytöllä.
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
Lähetetty: Maalis 20, 2006 21 : 03
Kirjoittaja ylämummo
Leukun esimerkeistä päätellen tarvitaan siis myös silmien kalibrointia... :)
Lähetetty: Maalis 23, 2006 22 : 56
Kirjoittaja raineri
ylämummo kirjoitti:Leukun esimerkeistä päätellen tarvitaan siis myös silmien kalibrointia... :)
Silmämääräinen kalibrointi on arpapeliä, paras vaihtoehto on tehdä se mittalaitteella.
Lähetetty: Maalis 24, 2006 14 : 40
Kirjoittaja OskuK
ylämummo kirjoitti:Leukun esimerkeistä päätellen tarvitaan siis myös silmien kalibrointia... :)
Ilman muuta. Ihmisen silmä ja aivot ovat onneton arviointialitteisto, mutta hyvä vertailuvehje.