Ohessa pieni ohje kuvien oikeaoppiseen avaamiseen photoshopissa. Tässä ohjeessa työtilana on sRGB, joten se soveltuu lähinnä niille, jotke tekevät kuvia ruudulta katseltavaksi. Jos kuvat ovat menossa labbikseen tai painoon, niin suosittelen käyttämään RGB-työtilana AdobeRGB:tä.
1. ASETUKSET KUNTOON
Ennen työskentelyn aloittamista tulisi huolehtia siitä, että Color Settingsit ovat kunnossa, ne löytyvät eri versioissa hieman eri paikoista, PC:n CS2 photoshopissa ne löytyvät oheisen kuvan mukaisesta paikasta
Itse Settings-dialogi näyttää seuraavanlaiselta (olen laittanut siihen asetukset, joita tässä tapauksessa suosittelen:
Eli RGB-työtilana sRGB, tuo Color Management Policies -kohdan RGB alasvetovalikosta valittu "Convert to working RGB" ei ole mitenkään ehdoton jos "Ask when" ruksit on ruksattu, sillä määritellään se mitä ohjelma tarjoaa oletusvaihtoehdoksi. Ja "Ask when" ruksit on hyvä pitää ruksattuna, ainakin nuo kummatkin "Ask when opening"ruksit, itse pidän myös "Ask when pasting" ruksia päällä.
2. KUVIEN AVAAMINEN
Noiden ruksien ruksaaminen saa aikaan sen, että jos yrität avata Photoshopiin kuvan, jossa on eri profiili, kuin sinulla on työtilaprofiilina (tässä tapauksessa siis sRGB) tai kuvassa ei ole profiilia lainkaan, tulee asiasta ilmoitus ja mahdollisuus itse valita, mitä tilanteelle tehdään.
Tilanne 1: yrität avata kuvaa, jossa on jokin muu profiili kuin sRGB.
Jos kuvassa siis on icc-profiili, mutta ei sRGB niin saat näyttöösi kuvaa avatessa tällaisen ikkunan
Tuossa tapauksessa yritin aukaista kuvaa, jossa oli AdobeRGB upotettuna kuvaan. Koska haluan muuttaa kuvan oikeaoppisesti sRGB-kuvaksi niin valitsen vaihtoehdon "Convert documents colors to the working space". Sama pätee myös kuviin, joissa on jokin muu RGB-profiili
Tilanne 2: yrität avata kuvaa, jossa ei ole profiilia lainkaan.
Tämä tilanne on normaalikäyttäjällä aika harvinainen, koska esim. digikamerat ja skanneri-ohjelmistot, joilla suurin osa kuvista luodaan, sijoittavat profiilin kuvaan melkeinpä aina. Digikameroissa se on yleensä suoraan sRGB, eli mitään kyselyitä ei edes tule näillä asetuksilla vaan kuva aukeaa suoraan. Joissain paremmissa kameroissa on myös mahdollisuus käyttää AdobeRGB:tä.
Tässä seuraavassa yritän aukaista kuvaa, josta on syystä tai toisesta jäänyt profiili kokonaan pois, esim. edellisen kuvankäsittelyohjelmasta tehdyn tallennuksen yhteydessä (siellä save as -ikkunan alaosassa on sellainen ruksi "Embedd icc-profile" jonka tulisi olla aina päällä) ja eteeni tulee seuraavanlainen huomautusikkuna
No satun onneksi tietämään, että kuva on AdobeRGB-kuva vaikka siitä profiili onkin jäänyt pois. Joten voin valita alimman vaihtoehdon ja sen vieressä olevasta alasvetovalikosta AdobeRGB:n. Jos kuva olisi ollut viimeiseksi jossain muussa , esim. jonkun kameran omassa icc-profiilissa, niin sitten tietysti valitsisin ko. profiilin. Ja jotta kuva vielä päätyisi oikeaoppisesti työtilaani vastaavan väriavaruuteen/profiiliin, ruksaan kohdan "and then convert to the working space"
Ongelman muodostavat tilanteet, joissa avaan kuvaa, jossa ei ole lainkaan profiilia, eikä minulle ole pienintäkään aavistusta mikä se viimeisin kuvassa ollut profiili olisi voinut olla. Tällöin pitää vain arvata ja niinkuin Olli aikaisemmin jo mainitsikin niin ihan hyvä arvaus voisi olla sRGB. Jos ei näytä hyvälle niin sitten kuva kiinni ilman tallenusta ja uusi yritys jollain muulla profiililla.
Nyt kun kuva on asianmukaisesti aukaistu niin sitä voi myös ns. softproofata, eli tarkastella minkälaiseksi kuva muuttuu jos se tästä vielä konvertoidaan esim. Ifin tai jonkun painolaitoitoksen vaatimaan väritilaan. Softproof löytyy View-menusta. Ylimmästä kohdasta eli Proof-setupista valitaan joko joku valmis, tai custom toiminnon kautta mikä tahansa tuleva väritila. Toiseksi ylimmästä kohdasta eli Proof Colors, naksautellaan sitten prooffausta päälle ja pois. Control+Y tekee myös saman näppärästi. Gamut Warningia kannattaa pitää päällä jos kuvassa on kirkkaita värejä. Tällöin photoshop näyttää harmaalla värillä ne kohdat, joissa värit tulevat latistumaan tulevassa muutoksessa (varoitusvärin voi myös muuttaa joksikin muuksi jos haluaa, preferenseistä) Painotuotetta proofatessa kannattaa myös käyttää "simulate paper white" ja "simulate ink blakc" toimintoa sieltä Custom -setupista.
EDIT: SOFTPROOFIN ONNISTUMISEN KANNALTA ON EHDOTTOMAN TÄRKEÄÄ, ETTÄ MONITORI ON SÄÄDETTY! Jos käytössäsi ei ole monitorin kalibroimiseen ja profilointiin tarkoitettua järjestelmää niin kannattaa ajaa edes Adobe Gamma läpi. Sekin on huomattavasti parempi kuin ei säätöä lainkaan.
Kannattaa myös napauttaa työskentelyikkunasta profiilinäyttö päälle, se helpottaa tilanteen hahmottamista jos kuvia on paljon, ohessa kuva, josta näky PHS CS2:n osalta se mistä ko. toiminto löytyy: