Sävyongelmia photarissa
-
Sävyongelmia photarissa
Tiedän, että väriprofiileista johtuen normaalit nettiselaimet eivät näytä kuvien sävyjä aina oikein. Itse yleensä selailen Safarilla ja kun hän osaa sävyt toistaa niin haittoja en aina huomaa.
Kuitenkin, käytän Save For Webiä, photarin väriasetuksia olen ropannut paljon ja aina kuvat näyttävät selaimella liian vaaleilta ja "haaleilta" muutenkin.
Olen kokeillut valmisasetusta Web Graphics Defaults ja myös Adobe RGB:tä olen käytellyt - sama lopputulos.
Käyttis on siis OS X 10.4.2 ja Photarin versio on CS ja kielenä englanti.
Tästä vielä yksi esimerkkikuva.
http://kassu.1g.fi/ammuja/IMG_2058.jpg
Kuitenkin, käytän Save For Webiä, photarin väriasetuksia olen ropannut paljon ja aina kuvat näyttävät selaimella liian vaaleilta ja "haaleilta" muutenkin.
Olen kokeillut valmisasetusta Web Graphics Defaults ja myös Adobe RGB:tä olen käytellyt - sama lopputulos.
Käyttis on siis OS X 10.4.2 ja Photarin versio on CS ja kielenä englanti.
Tästä vielä yksi esimerkkikuva.
http://kassu.1g.fi/ammuja/IMG_2058.jpg
-
eipä sillä nii merkitystä vaikka osaiski, vituillaa ne sävyt silti on josset ole muokannu srgb;nä.JuhaM kirjoitti:Nettiin se proofiili pitäisi kai olla sRGB. Käsittääkseni "save for web" ei osaa sitä itse vaihtaa joten se pitää vaihtaa ennen tallennusta. Siis jos se on alun perin ollut jokin muu?
Ei kenestäkään koskaan tule mitään.
-
-
Jokainen konvertointi toki hävittää vanhan tiedon, eikä laajemmasta suoppeampaan mentyä pääse enää laajempaan ja myös jokainen konvertointi on monessakin mielessä puutteellinen, mutta olet kylä periaatteessa oikeassa.sojo kirjoitti:Ei kai ne niin vituillaan ole vaikka muokkaaki niitä minä hyvänsä ja ennen tallennusta konvertoi sRGB:ksi. Vai olenko ihan väärässä?gerbera kirjoitti:eipä sillä nii merkitystä vaikka osaiski, vituillaa ne sävyt silti on josset ole muokannu srgb;nä.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
-
Mitäköhän oot tehny tossa? :/ Ei mulla kyllä muutu värit niin paljoa että huomais jotain vikaa?gerbera kirjoitti:jos muokkaat adobergb;nä priimaksi ja sitte konverttaat srgb;ksi ni onhan se kuva aika vituillaa siinä vaiheessa!? sen jälkee se pitää tietty muokata uuestaa sellaseksi ku se sillo adobena oli.
vai mitä te ny meinaatte poijaat?
edit: Kokeilin juuri eikä kyllä silmällä "mitattuna" huomaa mitään eroa ;)
-
Siis häh? Se kuva jätetään toki adopeks, vain se nettikuva konvertoidaan. Eikä sitä myöskään sitten tarvitse photarissa tarkastella, vaan siinä katseluympäristössä, eli tässä tapauksessa selaimessa. Jos teet kaksi nettikuvaa ja toisen konvertoit srgb:ksigerbera kirjoitti:jos muokkaat adobergb;nä priimaksi ja sitte konverttaat srgb;ksi ni onhan se kuva aika vituillaa siinä vaiheessa!? sen jälkee se pitää tietty muokata uuestaa sellaseksi ku se sillo adobena oli.
ja sitten photarissa katselet alkupreäistä adobea ja viereisessä' selaimen ikunassa vaihtelet nitä a ja s -kuvia, kumpi on tarkemmin alkup. kanssa samanlainen?
Waldo's Peoplen Waldo:
-
en edelleenkään ymmärrä, mutta;OskuK kirjoitti:Siis häh? Se kuva jätetään toki adopeks, vain se nettikuva konvertoidaan. Eikä sitä myöskään sitten tarvitse photarissa tarkastella, vaan siinä katseluympäristössä, eli tässä tapauksessa selaimessa. Jos teet kaksi nettikuvaa ja toisen konvertoit srgb:ksigerbera kirjoitti:jos muokkaat adobergb;nä priimaksi ja sitte konverttaat srgb;ksi ni onhan se kuva aika vituillaa siinä vaiheessa!? sen jälkee se pitää tietty muokata uuestaa sellaseksi ku se sillo adobena oli.
ja sitten photarissa katselet alkupreäistä adobea ja viereisessä' selaimen ikunassa vaihtelet nitä a ja s -kuvia, kumpi on tarkemmin alkup. kanssa samanlainen?
tietenkin vain netti/fotolannis kuvat käännetään srgb;ksi(jos ei ole erillistä profiilia esim. ifille)
jos tarkastelen vierekkäin photarissa adobea ja netissä srgb;tä niin nettikuva on haaleampi ja värit enemmän persiillään; riippuen tietenkin täysin, onko adobe kuva jo valmiiksi käsitelty.
mutta tottakai srgb kuva on aivan erilainen kuin adobergb, koska srgb;n gamut on niin paljon laihempi. en täysin ymmärrä, mitä yritätte sanoa, mutta minun pointti on että vaikka kuva olisi käsitelty täydellisesti adobergb-muodossa, niin kuva täytyy uudelleen muokata srgb-konvertoinnin jälkeen. jos kuvaa ei käsitellä, siitä puuttuu kontrastia ja värit ovat hieman erilaiset.
-
Kyllä ne minulla ovat hyvin samanlaiset. Suhteellinen kysymys tietenkin ;-)gerbera kirjoitti: en täysin ymmärrä, mitä yritätte sanoa, mutta minun pointti on että vaikka kuva olisi käsitelty täydellisesti adobergb-muodossa, niin kuva täytyy uudelleen muokata srgb-konvertoinnin jälkeen. jos kuvaa ei käsitellä, siitä puuttuu kontrastia ja värit ovat hieman erilaiset.
Waldo's Peoplen Waldo:
-
Kuvan väreistä riippuen eroa on paljon tai sitten ei yhtään. Jotain muutoksia voi tietty yrittää tehdä, mutta koska sRGB on suppeampi, et millään pysty muokkaamaan sitä samanlaiseksi, kuin alkuperäinen AdobeRGB. Kokeile vaikka maalata adobeRGB kuva vihreällä (rgb=0,255,0) ja yritä tehdä yhtä kirkas sävy viereen sRGB kuvaan.gerbera kirjoitti: en täysin ymmärrä, mitä yritätte sanoa, mutta minun pointti on että vaikka kuva olisi käsitelty täydellisesti adobergb-muodossa, niin kuva täytyy uudelleen muokata srgb-konvertoinnin jälkeen. jos kuvaa ei käsitellä, siitä puuttuu kontrastia ja värit ovat hieman erilaiset.
-
kaikki kai tässä on omalla tavallaan oikeassa, mutta mun mielestä ne sävyt on edelleen aika onnettomat jos en muokkaa uuestaan. kontrastin puutos on suurin ongelma, mutta kyllä saturaatiotakin pitää nostaa yms. muuta pientä.
ei tietenkään täysin samanlaista saa, mutta melkeen
-
Olen melko varma siitä että sulla on asetukset pielessä. Koska ei noissa oikeasti huomaa mitään eroa. :/gerbera kirjoitti:kaikki kai tässä on omalla tavallaan oikeassa, mutta mun mielestä ne sävyt on edelleen aika onnettomat jos en muokkaa uuestaan. kontrastin puutos on suurin ongelma, mutta kyllä saturaatiotakin pitää nostaa yms. muuta pientä.