Sivu 1/1
Yleensä väreistä ja värinhallinnasta
Lähetetty: Syys 03, 2005 0 : 21
Kirjoittaja raineri
Tää värinhallinta yleensä on saanut aikamoiset mittasuhteet eri pulinafoorumeissa.Kuitenkin on niin että vasta sellaisessa kuvausympäristössä jossa valaisuolosuhteet ja värilämpötilat saadaan täysin hallintaan (lähinnä kaupallinen kuvaus studiossa) siitä on todellista hyötyä kun kuvia tuotetaan paljon. Kuvattaessa vallitsevissa valoissa valo on aina jossain määrin suodattunutta ja värjääntynyttä ja värit ovat aina joltain osin "vääriä" mikä on myös ns. tunnelmakuvien elinehto,tämä korostuu erityisesti kun katsotaan luontokuvia, ne ovat aina jossain määrin "väärän" värisiä, minkä hyväksymme asiaan kuuluvaksi.
Asia mutkistuu kun kuvataan muotokuvia rakennetussa miljöössä taikka luonnossa, punainen rakennus heijastaa punaista valoa ympäristöönsä ja esim. aurinkoisessa metsässä valo on vihreän sävyistä, tätä emme tietenkään hyväksy jos naama on vihreän sävyinen, taikka liian punainen vaikka mitään ei ole edes vielä nautittu.Ainakin oman kokemukseni mukaan juuri ihon väri on se kriittisin kohta.
Jos haluaa päästä tarkkaan ja mieleiseen lopputulokseen on tehtävä koevedoksia ja korjattava värejä haluttuun suuntaan aivan samoin kuin tehtiin filmiaikanakin vedostettaessa kuvia paperille.Silmä on siitä kumma kapistus että se mukautuu hyvin helposti vallitsevaan valoon,eikä kaikkia värivirheitä edes kuvausvaiheessa huomaa, kun taas filmi tai kenno toistaa ne sellaisenaan.Nämä ICC profiilit eivät ole mitään taikakaluja pyrittäessä hyviin printteihin,vaan ne opastavat eri laitteita ymmärtämään toisiaan.
Lähetetty: Syys 06, 2005 10 : 42
Kirjoittaja pevelius
pitkälti samoilla linjoilla olen. värinhallinnasta saa helposti sellaisen kuvan foorumeilla, että se on välttämätöntä, tärkein vaihe jne. näinhän se juttu ei kuitenkaan ole. kyse on hifistelystä, jos keskiarvokuvaajan toimintaan suhteuttaa.
ammattitouhu on asia erikseen. siellä pitää osata ja ymmärtää värinhallinta, jotta sitä voi tarvittaessa käyttää hyödykseen.
Lähetetty: Syys 09, 2005 14 : 41
Kirjoittaja nikohak
Värinhallinta on aivan yhtä olellista (tai epäolellista jos siltä tuntuu) olipa kuva otettu "värihallitusti" studiossa tai ilman "värinhallintaa" ulkona. Kyllä esim. väärin kalibroitu monitori aiheuttaa yhtä paljon värivirhettä kuvaan, olipa siinä värit ennestään kohdallaan tai ei.
Värinhallinta ei tarkoita sitä, että värit näkyvät OIKEIN eri laitteilla vaan sitä että jollain keinolla päästään riittävään lähelle HALUTTUA lopputulosta. Tämän "riittävyyden" ratkaisee jokainen itse ja sen voi toteuttaa esim. kalibroimalla monitori, käyttämällä profiileja tai alkeellisemmin tekemällä huomioita näytöllä näkyvän ja tulostimesta tulostuvan kuvan eroista ja ennakoimalla nämä ennen tulostusta.
Ja monitorin säätäminen suunnilleen halutunlaiseksi kestää pari minuuttia. Sen verran kannattaa jokaisen Ifille kuviaan lähettävän nähdä vaivaa, niin ei tule pahoja ylläreitä.
Lähetetty: Syys 09, 2005 21 : 59
Kirjoittaja mkoosebi
Allekirjoittaneelle ICC-profiilit on taikakalu hyviin printteihin oli kuvassa sitten vihreää valoa, punakka tenukeppi tai kuva otettu D65 valaistuksessa. En vaan ole keksinyt parempaa tapaa varmistua, että printti tulee olemaan sitä mitä näytölla näkyy ja sitähän se on kun jaksaa säätää näitten kalibrointilaitteiden ja ICC-profiilien kanssa. Se suuri luonnonmukaisuus onkin sitten minun silmissäni ja profiilit on taikakalu päämäärään, what you see is what you get. That`s it.
Lähetetty: Syys 12, 2005 8 : 07
Kirjoittaja Toivonen
nikohak kirjoitti:Värinhallinta ei tarkoita sitä, että värit näkyvät OIKEIN eri laitteilla vaan sitä että jollain keinolla päästään riittävään lähelle HALUTTUA lopputulosta.
Tässä menee nyt kyllä värinhallinta ja värien säätäminen sekaisin.
Värinhallinnan tarkoitus on nimenomaan saada laite toistamaan värit OIKEIN.
Tämä on koko värinhallinnan peruslähtökohta!
Se, mikä on kunkin kuvan "oikea" väri on sitten toinen asia. Mikäli esim. näyttö ei toista värejä oikein, mitä hyötyä on säätää kuvan värejä mihinkään suuntaan kun sitten lopullinen kuva ei ole sinnepäinkään? Ja arvaileminen ei ole mitenkään järkevää.
Värejä säätämällä sovelluksessa tai kamerassa sitten määritellään kuvakohtaiset (halutut) värit.
Lähetetty: Syys 12, 2005 8 : 12
Kirjoittaja Toivonen
... vielä edelliseen liittyen...
nikohak kirjoitti:Kyllä esim. väärin kalibroitu monitori aiheuttaa yhtä paljon värivirhettä kuvaan, olipa siinä värit ennestään kohdallaan tai ei.
Väärin kalibroitu monitori ei aiheuta värivirhettä kuvaan.
Väärin kalibroitu monitori vain
toistaa värit väärin.
Lähetetty: Syys 12, 2005 11 : 06
Kirjoittaja nikohak
Toivonen kirjoitti:nikohak kirjoitti:Värinhallinta ei tarkoita sitä, että värit näkyvät OIKEIN eri laitteilla vaan sitä että jollain keinolla päästään riittävään lähelle HALUTTUA lopputulosta.
Tässä menee nyt kyllä värinhallinta ja värien säätäminen sekaisin.
Värinhallinnan tarkoitus on nimenomaan saada laite toistamaan värit OIKEIN.
Tämä on koko värinhallinnan peruslähtökohta!
Totta. Olisin voinnut ilmaista asian vähän paremmin. Tarkoitukseni oli tuoda esille se seikka, että amatöörikuvaajien ei ole pakko suhtautua värihallintaan niin vaikeana asiana, vaan sen voi myös mitoittaa omien resurssien ja tarpeiden mukaan. Ja että pohjimmiltaan on kyse siitä, että päästään riittävän lähelle haluttua lopputulosta. Eihän kukaan tee värinhallintaa värinhallinnan vuoksi. Paitsi eräs tältä foorumilta jo poistunut henkilö...
Toivonen kirjoitti:... vielä edelliseen liittyen...
nikohak kirjoitti:Kyllä esim. väärin kalibroitu monitori aiheuttaa yhtä paljon värivirhettä kuvaan, olipa siinä värit ennestään kohdallaan tai ei.
Väärin kalibroitu monitori ei aiheuta värivirhettä kuvaan.
Väärin kalibroitu monitori vain
toistaa värit väärin.
Heh, kyllä on pilkun limakalvot koetuksella! Kyllä sitä monitorin piuhaa pitkin voi koneeseen mennä sellainen pikku-ukko joka avaa sun tiedostot ja sotkee sun värit. :)
Automaattinen värienhallinta?
Lähetetty: Joulu 23, 2005 15 : 36
Kirjoittaja akasaka
Värienhallinta kolmiväriesityksessä on varsin ongelmallinen juttu. Miten säätää arvot niin, että ne näyttävät hyvältä kokokuvassa ei pelkästään tietty yksityiskohta. Tällöin tarvitaan automaattista kokokuvan huomioonottavaa värienkorjausta/värienhallintaa. Värivirheen aiheuttaa kuvaustilanteessa vallinnut valaistus, siis harvoin kuvia otetaan optimoiduissa studioissa, jota ei voida hallita pelkästään valkotasapainoa säätelemällä. Itse asiassa sitä ei voida hallita edes tuntemalla värilämpötila tai vastaava. Vasta kun tunnetaan ja otetaan huomioon tarkasti valaistusolesuhteet, niin voidaan säätää värejä kunnolla. Nyt on ollut esillä tiedotusvälineissä, joku suomalainen yritys, joka mainostaa korjaavansa värit automaattisesti. Löysin heidän softansa heidän verkkosivuiltaan
www.softcolor.fi
Re: Automaattinen värienhallinta?
Lähetetty: Joulu 23, 2005 16 : 17
Kirjoittaja barcoder
akasaka kirjoitti:Värienhallinta kolmiväriesityksessä on varsin ongelmallinen juttu. Miten säätää arvot niin, että ne näyttävät hyvältä kokokuvassa ei pelkästään tietty yksityiskohta. Tällöin tarvitaan automaattista kokokuvan huomioonottavaa värienkorjausta/värienhallintaa. Värivirheen aiheuttaa kuvaustilanteessa vallinnut valaistus, siis harvoin kuvia otetaan optimoiduissa studioissa, jota ei voida hallita pelkästään valkotasapainoa säätelemällä. Itse asiassa sitä ei voida hallita edes tuntemalla värilämpötila tai vastaava. Vasta kun tunnetaan ja otetaan huomioon tarkasti valaistusolesuhteet, niin voidaan säätää värejä kunnolla. Nyt on ollut esillä tiedotusvälineissä, joku suomalainen yritys, joka mainostaa korjaavansa värit automaattisesti. Löysin heidän softansa heidän verkkosivuiltaan
www.softcolor.fi
Tuo softcolor enemmänkin kamerakännyköillä otettujen kuvien säätämiseen tarkoitettu ohjelma, se on aika kaukana ammattimaisesta värien säätämisestä.
Mitä tulee esim. erittäin suurta väritarkkuutta vaativien kuvien säätämiseen niin siihenkin on kyllä olemassa keinot, jos haluaa suurempaa tarkkuutta kuin mitä ihmissilmällä saa aikaiseksi. Kuvaustilanteessa, vallitsevassa valo-olosuhteessa kuvataan esim. ensimmäiseen kuvaan mukaan target-kortti. Kortissa on muutamasta muutamaan kymmeneen eri väristä ruutua. Tämän jälkeen kortti poistetaan ja kuvataan. Jos valo-olosuhteet muuttuvat, otetaan uusi targetilla varustettu kuva. Jälkityöstössä on tämänjälkeen käytettävissä väripintoja, joista tiedetään 100% varmasti mitä niiden pitäisi olla. On olemassa jopa ohjelmia, joissa voi pipetin avulla käydä mappaamassa kuvan pikseleiden väriarvot noihin target-blokkien arvoihin. Jos koko väriskaala on hyvin edustettuna niin kuva säätyy vaikka mustavalkoruudulla.
Tosin kannattaa muistaa, että tuo värivastaavuus on vain yksi osa laadukasta kuvaa.
Mm. suomalainen snap-checker tekee tällaisia kortteja:
http://www.snapchecker.com/
Gretagilta löytyy myös:
http://www.prepress-center.fi/icc/sivut/target.html
Re: Automaattinen värienhallinta?
Lähetetty: Joulu 23, 2005 18 : 07
Kirjoittaja OskuK
barcoder kirjoitti:
Mitä tulee esim. erittäin suurta väritarkkuutta vaativien kuvien säätämiseen niin siihenkin on kyllä olemassa keinot, jos haluaa suurempaa tarkkuutta kuin mitä ihmissilmällä saa aikaiseksi. Kuvaustilanteessa, vallitsevassa valo-olosuhteessa kuvataan esim. ensimmäiseen kuvaan mukaan target-kortti. Kortissa on muutamasta muutamaan kymmeneen eri väristä ruutua. Tämän jälkeen kortti poistetaan ja kuvataan. Jos valo-olosuhteet muuttuvat, otetaan uusi targetilla varustettu kuva. Jälkityöstössä on tämänjälkeen käytettävissä väripintoja, joista tiedetään 100% varmasti mitä niiden pitäisi olla. On olemassa jopa ohjelmia, joissa voi pipetin avulla käydä mappaamassa kuvan pikseleiden väriarvot noihin target-blokkien arvoihin. Jos koko väriskaala on hyvin edustettuna niin kuva säätyy vaikka mustavalkoruudulla.
Tosin kannattaa muistaa, että tuo värivastaavuus on vain yksi osa laadukasta kuvaa.
Mm. suomalainen snap-checker tekee tällaisia kortteja:
http://www.snapchecker.com/
Gretagilta löytyy myös:
http://www.prepress-center.fi/icc/sivut/target.html
Tässä unohtuu se, että värivastaavuutta pitäisi kuvankäsittelyssä tarkastella samassa valossa kuin missä kuvakin on otettu, muuten vertaillaan kahta eriväristä targettia. Tosin useimmiten ei halutakaan oikean väristä kuvaa, vaan halutaan oikean värin mielikuvan värinen kuva.
Lähetetty: Joulu 26, 2005 22 : 36
Kirjoittaja barcoder
Targettien käytössä on ennemminkin kyse siitä, että unohdetaan se tarkastelu ja annetaan koneen säätää kuva numeraalisesti, tavoitteena saada mahdollisimman suuri värivastaavuus alkuperäisen kohteen ja painetun kuvan välille.
Lähetetty: Joulu 26, 2005 22 : 49
Kirjoittaja OskuK
barcoder kirjoitti:Targettien käytössä on ennemminkin kyse siitä, että unohdetaan se tarkastelu ja annetaan koneen säätää kuva numeraalisesti, tavoitteena saada mahdollisimman suuri värivastaavuus alkuperäisen kohteen ja painetun kuvan välille.
Mitä ei toki saavuteta, kun numeraaliset tiedot perustuvat neutraaliin valoon ja kuvauskohde on ollut värillisessä valossa. Tällä systeemillä saavutetaan neutraaliharmaalle neutraaliharmaa sävy, eli poistetaan valon väri.
Lähetetty: Joulu 26, 2005 23 : 33
Kirjoittaja barcoder
Eikös targettien avulla juuri neutraloida sen värillisen valon vaikutus kohteeseen. Jos otan kuvan punaisesta kahvimukista ja haluan sen mukin olevan juuri saman punainen myös painokoneesta ulos tulevassa kuvassa niin silloinhan minun täytyy säätää kuva värierottelua varten niin, että kuvan CMYK-arvot tuottavat juuri saman värisen punaisen painopinnan. Riippumatta siitä minkäväristä valoa kuvauksessa on käytetty. Ja tämän säädön apuvälineeksi target-kortti soveltuu suht hyvin.
Oletuksena lienee se, että valmista painotuotetta tarkastellaan päivänvalossa tai ainakin liki sitä. Jos tarkateluhetkellä valon väri poikkeaa oletuksesta niin tietenkään lopputulos ei ole halutunkaltainen. Sellaista järjestelmää ei ole keksittykään, jossa paperille tuotetun kuvan väriarvot muuttuisivat kun ympäröivän valon väri muuttuu.
Jos painettu kuva ja ko. kahvimuki laitetaan vierekkäin niin oikein säädettynä painetussa kuvassa olevan kupin pitäisi teoreettisesti olla saman värinen kuin alkuperäinen kohde. Tästä ylipäätään on kysymys värinhallinnassa.
Lähetetty: Joulu 26, 2005 23 : 50
Kirjoittaja OskuK
barcoder kirjoitti:Eikös targettien avulla juuri neutraloida sen värillisen valon vaikutus kohteeseen. Jos otan kuvan punaisesta kahvimukista ja haluan sen mukin olevan juuri saman punainen myös painokoneesta ulos tulevassa kuvassa niin silloinhan minun täytyy säätää kuva värierottelua varten niin, että kuvan CMYK-arvot tuottavat juuri saman värisen punaisen painopinnan. Riippumatta siitä minkäväristä valoa kuvauksessa on käytetty. Ja tämän säädön apuvälineeksi target-kortti soveltuu suht hyvin.
Juu, jos tätä halutaan. Joku tuotekuvaus on kai ainoa ammattikuvaamisen ala, jossa toivessa on että valon väri halutaan kadottaa. Niin ja harrastajapiireissä digikuvaajia ärsyttää valon väri myös.
barcoder kirjoitti:
Oletuksena lienee se, että valmista painotuotetta tarkastellaan päivänvalossa tai ainakin liki sitä. Jos tarkateluhetkellä valon väri poikkeaa oletuksesta niin tietenkään lopputulos ei ole halutunkaltainen. Sellaista järjestelmää ei ole keksittykään, jossa paperille tuotetun kuvan väriarvot muuttuisivat kun ympäröivän valon väri muuttuu.
Ei semmoista järjestelmää todellakaan ole, kun sitä ei tarvita. Painetun kuvan väriarvot mimittäin todellakin muuttuvat, kun sen tarkkailuympäristö muuttuu. Tämän takia sitä tarkkaillaan standardivalaistuksessa.
barcoder kirjoitti:
Jos painettu kuva ja ko. kahvimuki laitetaan vierekkäin niin oikein säädettynä painetussa kuvassa olevan kupin pitäisi teoreettisesti olla saman värinen kuin alkuperäinen kohde. Tästä ylipäätään on kysymys värinhallinnassa.
Värihallinnassa on kyse siitä minkä se itse sanoo: värinhallinnasta.
Hallitaan väriavaruuttaa niin että voidaan kompensoida erilaisten muuttujien vaikutusta, voidaan tarkkailla värejä luotettavasti ja saadaan painotuote jonka värit vastaavat haluttua. Aivan toinen asia on että halutaanko poistaa valon värin vaikutus vai ei. Todelisuuden simuloinnissa pitää päättää, halutaanko sitä vai ei. Joa otan kuvan sinisestä hetkestä, niin siitä ei tule todellisuutta, jos kuvassa olevan kahvikupin sävy on sama, kuin painosalissa. Päinvastoin; tällöin voitaisiin puhua pahasta väärinkäsityksestä. ..Mikä on tosin näissä piireissä yleistä.
Lähetetty: Joulu 27, 2005 0 : 06
Kirjoittaja barcoder
Eiköhän target-kortit yms. metodit ole tarkoitettukin lähinnä esim. katalogi- tai ylipäänsä studiossa tapahtuvan mainoskuvauksen apuvälineiksi. En ole juurikaan kuullut että kukaan niitä käyttäisi esim. ulkokuvauksissa.
Lähetetty: Joulu 27, 2005 9 : 01
Kirjoittaja olli R
Sen targetin tehtävä voi olla myös yhtenäistää eri kuvien värimaailma, vaikka sillä ei "oikeaa" väriä yritettäisikään toteuttaa.
Olikohan se rec.photographyssä, kun joku luonnontutkija hädissään kyseli oravakuvista. Hänellä oli satoja digitaalisia kuvia oravista, joiden värimuunnoksia hänen piti tutkia. Nyt hän olikin huomannut, että kuvassa näkyvät värit vaihtelivat riippuen valosta ja kuvauspaikasta. Hänelle ei osattu neuvoa muuta kuin kuvien uudestaan kuvaamista jonkun targetin avulla (se samaan paikkaan heti oravan kuvaamisen jälkeen).
Lähetetty: Joulu 27, 2005 9 : 19
Kirjoittaja Lukka
barcoder kirjoitti:Eiköhän target-kortit yms. metodit ole tarkoitettukin lähinnä esim. katalogi- tai ylipäänsä studiossa tapahtuvan mainoskuvauksen apuvälineiksi. En ole juurikaan kuullut että kukaan niitä käyttäisi esim. ulkokuvauksissa.
...ja kukaanhan ei tietenkään enää muista (-halua muistaa) -mikä hyöty ja tarkoitus targeteilla, esim. Kodakin Q-60 onkaan ICC-profiilien teossa ja mihin sitä profiilia sitten käytettiinkään!
"mkoosebi":n kanssa samoilla linjoilla..
Lähetetty: Joulu 27, 2005 10 : 24
Kirjoittaja OskuK
olli R kirjoitti:Sen targetin tehtävä voi olla myös yhtenäistää eri kuvien värimaailma, vaikka sillä ei "oikeaa" väriä yritettäisikään toteuttaa.
Olikohan se rec.photographyssä, kun joku luonnontutkija hädissään kyseli oravakuvista. Hänellä oli satoja digitaalisia kuvia oravista, joiden värimuunnoksia hänen piti tutkia. Nyt hän olikin huomannut, että kuvassa näkyvät värit vaihtelivat riippuen valosta ja kuvauspaikasta. Hänelle ei osattu neuvoa muuta kuin kuvien uudestaan kuvaamista jonkun targetin avulla (se samaan paikkaan heti oravan kuvaamisen jälkeen).
Siihen se on omiaan.
Lähetetty: Joulu 27, 2005 10 : 28
Kirjoittaja OskuK
barcoder kirjoitti: Eiköhän target-kortit yms. metodit ole tarkoitettukin lähinnä esim. katalogi- tai ylipäänsä studiossa tapahtuvan mainoskuvauksen apuvälineiksi.
Totta
barcoder kirjoitti:En ole juurikaan kuullut että kukaan niitä käyttäisi esim. ulkokuvauksissa.
No aiheena tämä on kaikilla digikuvausta käsittelevillä saiteilla rakas, hyvin usein teemalla valkotasapainon korjaus ;-)
Lähetetty: Joulu 27, 2005 10 : 57
Kirjoittaja Rockford
barcoder kirjoitti:En ole juurikaan kuullut että kukaan niitä käyttäisi esim. ulkokuvauksissa.
Olen käyttänyt. Ei sielläkään valon väri aina anna lisäarvoa kuvalle. Viimeksi tuli mieleen kun kuvasin isän hopeanharmaan Vespan myyntikuvia syksyllä. Ja taisinpa käyttää työpokukan yleisurheilua kuvatessanikin.
Vaikka targetin kuvaakin, ei se silti pakota neutraloimaan valon väriä jälkikäsittelyssä, vaan auttaa tumpeloakin näkemään mikä valon väri milloinkin on.