ProPhoto RGB

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
tareone
Viesti:

ProPhoto RGB

Viesti Kirjoittaja tareone »

Ajattelin kokeilla kääntää RAW:t tuohon ProPhoto RGB profiiliin ja Photariin laitoin työskentelytilaksi ProPhoton. Lukaisin Luminous_landscape sivustolta artikkelin tuosta profiilista ja sen mukaan ProPhoto RGB hakkaa AdobeRGB:n aika selkeesti eli AdobeRGB:llä ei saa kamerasta kaikkea irti:

http://www.luminous-landscape.com/tutor ... -rgb.shtml

Onko kellään käytännön kokemuksia tuosta profiilista (ProPhotoRGB)?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Ei muuten, mutta jos on ollut tarkoitus terävöittää kuvaa Autiokarin lineaarisessa D65 -profiilissa niin ACR:stä olen pukannut kuvan photoshoppiin tuossa prophoto profiilissa. Tiedä sitten oliko siitä mitään apua, vertailut tekemättä yms.

Sepe
--
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

seppot kirjoitti:Ei muuten, mutta jos on ollut tarkoitus terävöittää kuvaa Autiokarin lineaarisessa D65 -profiilissa niin ACR:stä olen pukannut kuvan photoshoppiin tuossa prophoto profiilissa. Tiedä sitten oliko siitä mitään apua, vertailut tekemättä yms.

Sepe
Ainakin, jos RAW-konverttorissa klikkailee tuota leikkaantumishälytintä AdobeRGB:llä ja ProPhotoRGB:llä, on ero selvä ProPhotoRGB:n eduksi. Täytyy alkaa koemielessä käyttää ProPhotoa.
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 10, 2013 3 : 18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ged

BetaRGB

Viesti Kirjoittaja ged »

Itse harkitsin ProPhotoa, mutta sillä on aika pahoja huonoja puoliakin. Nykyään käytän BetaRGB:tä, joka on laajempi kuin AdobeRGB, mutta ei ylilaaja kuten ProPhoto.
Konica Minolta Dynax 5D - AF 18-70 f/3.5-5.6(D) - AF 35 f/2.0 - Sigma AF 28-70 f/2.8 EX DF - AF 70-210 f/4
Lukka

Viesti Kirjoittaja Lukka »

tareone kirjoitti:
seppot kirjoitti:Ei muuten, mutta jos on ollut tarkoitus terävöittää kuvaa Autiokarin lineaarisessa D65 -profiilissa niin ACR:stä olen pukannut kuvan photoshoppiin tuossa prophoto profiilissa. Tiedä sitten oliko siitä mitään apua, vertailut tekemättä yms.

Sepe
Ainakin, jos RAW-konverttorissa klikkailee tuota leikkaantumishälytintä AdobeRGB:llä ja ProPhotoRGB:llä, on ero selvä ProPhotoRGB:n eduksi. Täytyy alkaa koemielessä käyttää ProPhotoa.
Jokainenhan toimii tavallaa, mutta itse olen löytänyt ongelmattoman tavan toimia ACR-konvertoinnin jälkeen seuraavasti:
Kun en omaa vielä kameralleni (MarkII) -kunnollista ICC-laiteprofiilia, muutan kuvan ensin Autiokarin lineaariseen AIM RGB = Trinitron D65 G1.00.ICM -profiiliin ja otan työtilaksi CIE 1931 D65 Gamma 1.icm:n.
Tämän jälkeen Tresholdilla etsin kuvasta vaaleimman pisteen (varmistan, ettei mikään kanava leikkaudu) -ja tämän jälkeen viimeistelen Levelsillä kanavien väritasapainon (alimman tason mukaan) -kohdalleen, jonka jälkeen RGB-kanavien valkopiste oikeaksi leikkaamatta mitään.

Taas Tresholdilla etsin alimman mustan pisteen, jonka vien Curvesiin, josta vedän sen kohtisuoraan alas nollaan, josta nostan 1-2 pykälää kohtisuoraan ylös.
Näin saan kuvan valko ja mustapisteet varmasti oikein kohdalleen.
Sitten vain H/S:llä värisävyt mieleisikseen ja loppu onkin sitten rutiinia..

Yhdenkään kuvan kohdalla ei ole tullut esim. IFillä (PRO-linja)-ongelmia. Ei yhdenkään!
Kaikki ovat olleet "naks" kohdallaan.
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Lukka kirjoitti:Näin saan kuvan valko ja mustapisteet varmasti oikein kohdalleen.
Ikävä kyllä, et saa. Olennaisinta ei ole koko kuvan kaikkien pikselien valko- ja mustapisteet, vaan se, että kuvan tärkeiden aluieden pikselit ovat kunnossa.
Matti Vuori
Lukka

Viesti Kirjoittaja Lukka »

mvuori kirjoitti:
Lukka kirjoitti:Näin saan kuvan valko ja mustapisteet varmasti oikein kohdalleen.
Ikävä kyllä, et saa. Olennaisinta ei ole koko kuvan kaikkien pikselien valko- ja mustapisteet, vaan se, että kuvan tärkeiden aluieden pikselit ovat kunnossa.
Siis onneksi saan... ja siinä ei ole mitään ikävää!
Miten määrittelet "tärkeimmät" pikselit kuvassa? Minulle se edustaa koko valööriä, valoista varjoihin.
Itse en pyri hävittämään _ainoatakaan_ sävyä mikä kuvasta on poimittavissa.

Omassa RAW-RGB -tuotannossa olen tyystin luopunut tuosta "Avaa Levels, säädä jokaisen RGB -kanavan vaalea ja tumma pää kohdalleen Input-slidereista" -menetelmästä. Aiemmin mainitulla tavalla saan kuvan valkotasapainon ja mustan pään teknisesti ottaen parhaiten kohdalleen.
Värisävyjen viilaamisen silmälle miellyttäväksi teen vasta viimeisimpinä vaiheina.
Mutta jokainenhan toimii tavallaan.
Toivonen

Viesti Kirjoittaja Toivonen »

Olen käyttänyt ProPhotoa nyt reilun vuoden verran ja oman kokemukseni mukaan useimmiten eroa esim. AdobeRGB:n käyttöön ei huomaa. On muutamia tapauksia joissa olen ollut näkevinäni pientä etua ProPhotoa käytettäessä, mutta en ole viitsinyt ruveta testailemaan tarkemmin.
Työnkulkuna C1:stä PP:nä Photariin ja siellä työtilana PP. Viimeisenä työvaiheena konvertointi lopulliseen profiiliin.

Yleensä kameran gamut on suurempi kuin AdobeRGB, jopa suurempi kun ProPhotoRGB.
Lisää tietoa kyseisestä:
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... -rgb.shtml

Jos aiot tehdä HDR-kuvia, niin silloin varmasti saat hyötyä PP:n käytöstä.
Lukka kirjoitti:...Värisävyjen viilaamisen silmälle miellyttäväksi teen vasta viimeisimpinä vaiheina...
Yleensä säädöt kannattaa tehdä alkuvaiheessa, jotta käsiteltävänä on mahdollisimman paljon alkuperäistä kuvainformaatiota... ja 16-bit tilassa jos mahdollista.

Tosin turha tarkkuushan on vain teknistä kypsymättömyyttä.
Tomi Toivonen
Vastaa Viestiin