ProPhoto RGB
-
- Viesti:
ProPhoto RGB
Ajattelin kokeilla kääntää RAW:t tuohon ProPhoto RGB profiiliin ja Photariin laitoin työskentelytilaksi ProPhoton. Lukaisin Luminous_landscape sivustolta artikkelin tuosta profiilista ja sen mukaan ProPhoto RGB hakkaa AdobeRGB:n aika selkeesti eli AdobeRGB:llä ei saa kamerasta kaikkea irti:
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... -rgb.shtml
Onko kellään käytännön kokemuksia tuosta profiilista (ProPhotoRGB)?
Onko kellään käytännön kokemuksia tuosta profiilista (ProPhotoRGB)?
-
-
- Viesti:
Ainakin, jos RAW-konverttorissa klikkailee tuota leikkaantumishälytintä AdobeRGB:llä ja ProPhotoRGB:llä, on ero selvä ProPhotoRGB:n eduksi. Täytyy alkaa koemielessä käyttää ProPhotoa.seppot kirjoitti:Ei muuten, mutta jos on ollut tarkoitus terävöittää kuvaa Autiokarin lineaarisessa D65 -profiilissa niin ACR:stä olen pukannut kuvan photoshoppiin tuossa prophoto profiilissa. Tiedä sitten oliko siitä mitään apua, vertailut tekemättä yms.
Sepe
-
BetaRGB
Itse harkitsin ProPhotoa, mutta sillä on aika pahoja huonoja puoliakin. Nykyään käytän BetaRGB:tä, joka on laajempi kuin AdobeRGB, mutta ei ylilaaja kuten ProPhoto.
Konica Minolta Dynax 5D - AF 18-70 f/3.5-5.6(D) - AF 35 f/2.0 - Sigma AF 28-70 f/2.8 EX DF - AF 70-210 f/4
-
Jokainenhan toimii tavallaa, mutta itse olen löytänyt ongelmattoman tavan toimia ACR-konvertoinnin jälkeen seuraavasti:tareone kirjoitti:Ainakin, jos RAW-konverttorissa klikkailee tuota leikkaantumishälytintä AdobeRGB:llä ja ProPhotoRGB:llä, on ero selvä ProPhotoRGB:n eduksi. Täytyy alkaa koemielessä käyttää ProPhotoa.seppot kirjoitti:Ei muuten, mutta jos on ollut tarkoitus terävöittää kuvaa Autiokarin lineaarisessa D65 -profiilissa niin ACR:stä olen pukannut kuvan photoshoppiin tuossa prophoto profiilissa. Tiedä sitten oliko siitä mitään apua, vertailut tekemättä yms.
Sepe
Kun en omaa vielä kameralleni (MarkII) -kunnollista ICC-laiteprofiilia, muutan kuvan ensin Autiokarin lineaariseen AIM RGB = Trinitron D65 G1.00.ICM -profiiliin ja otan työtilaksi CIE 1931 D65 Gamma 1.icm:n.
Tämän jälkeen Tresholdilla etsin kuvasta vaaleimman pisteen (varmistan, ettei mikään kanava leikkaudu) -ja tämän jälkeen viimeistelen Levelsillä kanavien väritasapainon (alimman tason mukaan) -kohdalleen, jonka jälkeen RGB-kanavien valkopiste oikeaksi leikkaamatta mitään.
Taas Tresholdilla etsin alimman mustan pisteen, jonka vien Curvesiin, josta vedän sen kohtisuoraan alas nollaan, josta nostan 1-2 pykälää kohtisuoraan ylös.
Näin saan kuvan valko ja mustapisteet varmasti oikein kohdalleen.
Sitten vain H/S:llä värisävyt mieleisikseen ja loppu onkin sitten rutiinia..
Yhdenkään kuvan kohdalla ei ole tullut esim. IFillä (PRO-linja)-ongelmia. Ei yhdenkään!
Kaikki ovat olleet "naks" kohdallaan.
-
-
Siis onneksi saan... ja siinä ei ole mitään ikävää!mvuori kirjoitti:Ikävä kyllä, et saa. Olennaisinta ei ole koko kuvan kaikkien pikselien valko- ja mustapisteet, vaan se, että kuvan tärkeiden aluieden pikselit ovat kunnossa.Lukka kirjoitti:Näin saan kuvan valko ja mustapisteet varmasti oikein kohdalleen.
Miten määrittelet "tärkeimmät" pikselit kuvassa? Minulle se edustaa koko valööriä, valoista varjoihin.
Itse en pyri hävittämään _ainoatakaan_ sävyä mikä kuvasta on poimittavissa.
Omassa RAW-RGB -tuotannossa olen tyystin luopunut tuosta "Avaa Levels, säädä jokaisen RGB -kanavan vaalea ja tumma pää kohdalleen Input-slidereista" -menetelmästä. Aiemmin mainitulla tavalla saan kuvan valkotasapainon ja mustan pään teknisesti ottaen parhaiten kohdalleen.
Värisävyjen viilaamisen silmälle miellyttäväksi teen vasta viimeisimpinä vaiheina.
Mutta jokainenhan toimii tavallaan.
-
Olen käyttänyt ProPhotoa nyt reilun vuoden verran ja oman kokemukseni mukaan useimmiten eroa esim. AdobeRGB:n käyttöön ei huomaa. On muutamia tapauksia joissa olen ollut näkevinäni pientä etua ProPhotoa käytettäessä, mutta en ole viitsinyt ruveta testailemaan tarkemmin.
Työnkulkuna C1:stä PP:nä Photariin ja siellä työtilana PP. Viimeisenä työvaiheena konvertointi lopulliseen profiiliin.
Yleensä kameran gamut on suurempi kuin AdobeRGB, jopa suurempi kun ProPhotoRGB.
Lisää tietoa kyseisestä:
Jos aiot tehdä HDR-kuvia, niin silloin varmasti saat hyötyä PP:n käytöstä.
Tosin turha tarkkuushan on vain teknistä kypsymättömyyttä.
Työnkulkuna C1:stä PP:nä Photariin ja siellä työtilana PP. Viimeisenä työvaiheena konvertointi lopulliseen profiiliin.
Yleensä kameran gamut on suurempi kuin AdobeRGB, jopa suurempi kun ProPhotoRGB.
Lisää tietoa kyseisestä:
Jos aiot tehdä HDR-kuvia, niin silloin varmasti saat hyötyä PP:n käytöstä.
Yleensä säädöt kannattaa tehdä alkuvaiheessa, jotta käsiteltävänä on mahdollisimman paljon alkuperäistä kuvainformaatiota... ja 16-bit tilassa jos mahdollista.Lukka kirjoitti:...Värisävyjen viilaamisen silmälle miellyttäväksi teen vasta viimeisimpinä vaiheina...
Tosin turha tarkkuushan on vain teknistä kypsymättömyyttä.
Tomi Toivonen