Hohhoijaa. Jouduin asentamaan Photoshop seiskan uudestaan ja unohdin katsoa aiemmat väriasetukseni. Nyt en saa kuvia näkymään millään oikean värisinä (so. sellaisina kun ne ovat kamerasta tulleessaan).
Käytössäni on väriasetus web graphic defaults ja proof setup on monitor RGB. Olen kokeillut vaikka millaisia yhdistelmiä näissä molemmissa, mutta aina värit ovat ihan päin kaakkoa ja kuva liian tumma.
Irfan ja muut ohjelmat näyttävät kuvat oikein. Kamerani on Canon 350d ja käytän sRGBtä (ei adobe rgbtä) sekä fotiksessa että kamerassa.
Hämärästi muistelen, että aiempaan fotoshop-asennukseen olin ladannut netistä jotain näihin väriasetuksiin liittyvää. Hmm ... mitäköhän se voisi olla?
Proof setuppia ja muuta
-
- Viesti:
oiskohan
täytyy arpoa fotari 6:n mukaan: Edit-Color settingsissä RGB:n kohdalle vaihdat sRGB:n eikä monitor RGB.
Ehkä olet jonku profiilin imuroinut, joko RAWiin tai printteriin liityen, on vielä isompi arpominen. En telepaattisesti ihan selkeästi erota sun ajatuksia...kaikkia :).
Ehkä olet jonku profiilin imuroinut, joko RAWiin tai printteriin liityen, on vielä isompi arpominen. En telepaattisesti ihan selkeästi erota sun ajatuksia...kaikkia :).
kestän hyvinkin rajua kehumista!
-
color settingsissä mulla on aina ollut asetuksena srgb, mutta se näyttää kuvat aivan liian tummana nyttemmin.
Kun proof setupista käännään monitor rgb:n päälle niin kuva muuttuu sellaiseksi kun se on esim. irfan viewissä tai canonin omassa softassa. JOudun vaan tekemään jokaiselle kuvan saman käännön erikseen... aika turhauttavaa. Kuvat menevät pääasiassa nettikäyttöön, joten en ole asennellut mitään "ylimääräisiä" profiileita.
Kun proof setupista käännään monitor rgb:n päälle niin kuva muuttuu sellaiseksi kun se on esim. irfan viewissä tai canonin omassa softassa. JOudun vaan tekemään jokaiselle kuvan saman käännön erikseen... aika turhauttavaa. Kuvat menevät pääasiassa nettikäyttöön, joten en ole asennellut mitään "ylimääräisiä" profiileita.
-
- Viesti: