Sivu 1/1

LR4 värinhallinta(adobeRGB)

Lähetetty: Touko 23, 2012 13 : 05
Kirjoittaja M1z3
Laitetaas nyt tänne kun enemmän painottuu värinhallintaan.

LR4 kun olen nyt työstänyt YO-kuvia ja tuntuu, että välillä väreistä tulee yhtä sekamelskaa niin olen toiminut seuraavalla tyylillä saadakseni edes adobeRGB -profiiliin silmiä miellyttävät värit:

Ensin säädän kuvan värit kohilleen ProPhoto RGB:ssä eli käsittelemällä suoraa raakakuvaa, jossa on asetuksista säädetty tämä profiili maksimoiden värien toistuvuuden.
Kun kuva on kaikinpuolin kunnossa, teen siitä kopion, joka on adobeRGB ja laitan softproofing:in käyttöön, jotta näen adobeRGB:n tuomat puhkipalamiset ja "värivirheet" säädettyä oikein.

Tämän jälkeen tietysti teen .jpg:n ja tarkoitus näissä valmiissa kuvissa on, että saadaan mahdollisimman hyviä kuvia ulos painotaloista - mitä nyt normaalisti asiakkaat käyttävät esimerkiksi IFI:n kuvapalvelu.

Käsittääkseni tuo adobeRGB on aika vakio ja luotettava veto tulostusjälkeä ajatellen ja tarvittaessa kuvien värit eivät ole aivan ryssitty jos kuvat tulevat monenlaiseen tarkoitukseen?

Lisäkysymyksenä vielä, että olisiko fiksuinta suoraa käyttää LR:ssä oletusprofiilina adobeRGB:tä, jolloin aikaa säästyy eikä tarvi säätää ensin fiinisti ProPhoto RGB:ssä kuvaa kohilleen?

Lähetetty: Touko 23, 2012 13 : 42
Kirjoittaja kurg
Koko tuo säätö on turhaa, ellei lähtökohdat ole kunnossa.

Eli onko käytössä laajagamut-näyttö (AdobeRGB tai ainakin melkein), joka on kalibroitu ja profiloitu kunnolla ja onnistuneesti?

Vaikka näin olisi, on vaikea nähdä väriavaruuksilla kikkailun tuovan mitään hyötyä, varsinkaan Lightroomin tapauksessa (joka tekee 8-bit sRGB käännöksen vasta exporttausvaiheessa, minimoiden konversiossa mahdollisesti tulevat virheet/häviöt).

Kuvapalveluihin en lähettäisi AdobeRGB-kuvia ilman hyvää syytä. Esim ifolor (ent. IFI):
Suosittelemme että kuvat ovat sRGB-väriavaruudessa. Myös AdobeRGB-kuvia voi lähettää ja käyttää, mutta niiden värit voivat toistua hailakoina ja vääristyneinä. Suosittelemme kuvien muuntamista (convert) sRGB-väriavaruuteen.
Onks sulla jokin erityinen syy, miksi et yksinkertaisesti säädä kuvia sen minkä säädät (koskematta LR:n oletusvärihallinta- / väriavaruusasetuksiin) ja lopuksi exporttaa ne sRGB:ssä ulos paperikuvia varten?

Ns."maallikot" eivät hyödy AdobeRGB:stä mitään, päinvastoin. Heillä ei ole kalibroituja laajagamutnäyttöjä ja normaalit kuvapalvelut eivät tulosta yli sRGB:n, joten kuvia ei voi nähdä missään "täydessä loistossa". Tämän lisäksi nämä ns. "maallikot" käyttävät lähes poikkeuksetta värihallitsemattomia ohjelmia/kuvannäyttölaitteita, jolloin AdobeRGB-kuvat näkyvät/tulostuvat/tilautuvat väärin.

Tilanne muuttuu, jos kuvan käsittelijällä on kunnolla kalibroidut laitteet, jotka pystyvät näyttämään ja/tai tulostamaan laajoja väriavaruuksia vedoksia ja säätöä varten ja käsittelijä keskustelee suoraan painotalon kanssa varmistaen värihallinnan katkeamattomuuden. Veikkaan, että tässä tapauksessa ei ole tästä kysymys, koska tällöin et kysyisi kyseisiä kysymyksiä :).

Edit:
Sulla tuskin on laajaväriavaruuksista näyttöä, koska muuten olisit huomannut, että sun kotisivuilla oleva Flash-härpäke ei tue minkäänlaista värihallintaa. Eli näkyypi käyttöjärjestelmästä ja selaimesta riippumatta kaikilla värihallintaa harrastavilla väärin ;).

Jos sulla on vielä toi sivuilta löytyvä HP ZR24w näyttö, niin se ei ole laajaväriavaruuksinen (se on itseasiassa "vain" 97% sRGB:stäkin). Lisäksi et mainitse, kuinka ja millä näyttö on kalibroitu ja profiloitu. Näin ollen kehottaisin unohtamaan nuo itse kikkaillut väriavaruusmuutokset/asetukset toistaiseksi kokonaan ja lähtemään perusteista liikenteeseen. Eli käytä Lightroomin perusasetuksia ja exporttaa sRGB:nä.

Jos nälkä kasvaa syödessä, niin heti seuraava vaihe on hankkia kunnollinen kalibraattori ja opetella käyttämään sitä. Lisäksi koneen ympäristön valaistuksen tehoon ja väriin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Seuraavassa vaiheessa hankit paremman näytön ja/tai tulostimen, joka kykenee mahdollisimman suureen väriavaruuteen, jotta voit nähdä/testata, mitä olet tekemässä. Tämän jälkeen hankit tulostuspalvelun, jonka kanssa säädät värisysteemit kohdalleen (asennat tulostuspalvelun väriprofiilin prooffausprofiiliksi jne).

Lähetetty: Touko 24, 2012 12 : 54
Kirjoittaja M1z3
Kiitoksia asiallisesta kommentoinnista, joka kyllä valaisi työnkuvaani. Sen verran tekstiä, että en ala lainailemaan sen enempää.

Joo,kyllä löytyy kyseinen HP:n näyttö ja näytössäni on tällä hetkellä netistä haettu valmis profiili ks. näytölle, joka on kalibroitu jollain laitteella, en muista nimeä, mutta kuullut aikaisemmin. Joten kalibrointi tuskin on täysin kunnossa ja hommaan kyllä spyderin tai vastaavan kunhan asiakkaille suunnattua hommaa tulee enemmän.
(netistä selailessa kalibrointiruutuja, ei näytön profiili ihan metsään ole mennyt,jos näihin luottamista vähäänkään).

Tosiaan värinhallinta ei ole itselleni vielä kovin tuttua. Joten taidan tehdä niin kuin mainitsit, että aloitan ihan perussäätämisestä eli LR kuva tehdään niin valmiiksi kuin mahdollista ja muunnetaan sRGB:ksi jota olen harrastanut nettikuvien kanssa enemmän ja on ees hieman tuttua puuhaa.

Vielä tosiaan kysyisin tosta softproofing ominaisuudesta, että onko sitä nyt vaivan arvoista käyttää katselemalla etukäteen mm. mitkä kohdat palavat puhki(värit,valot) 8bit sRGB:ssä?

Lähetetty: Touko 24, 2012 14 : 16
Kirjoittaja kurg
M1z3 kirjoitti:Vielä tosiaan kysyisin tosta softproofing ominaisuudesta, että onko sitä nyt vaivan arvoista käyttää katselemalla etukäteen mm. mitkä kohdat palavat puhki(värit,valot) 8bit sRGB:ssä?
Ei ole prooffaus mun alaa, mutta tuskin se joka tilanteessa mikään täysin pakollinen on, koska tuli vasta nyt tähän LR4:een. Siinä ruudulla se näkyy kokoajan sellasena kun se käytännössä tulee ulos, koska sun ruutu ei näytä enempää kuin sen sRGB:n. Jos näyttö olisi kalibroitu kauas sRGB:stä, niin silloin prooffaus lienee oleellinen (esim. AdobeRGB-näytöllä pitäisi proofata, miltä kuva näyttää sRGB:nä). Toisin sanoen proofauksen tärkeys lienee suorassa suhteessa sen kanssa, kuinka iso ero näyttölaitteen väriavaruudella on lopputuotteen väriavaruuteen. Tässä tapauksessa kun optimi on sRGB-näyttö ja lopputuote on sRGB, niin teoriassa kuvassa ei pitäis proofauksella näkyä mitään eroa proofaamattomaan kuvaan.

Lähetetty: Touko 24, 2012 16 : 46
Kirjoittaja M1z3
Selvä, kiitoksia nopeasta vastauksesta.

Täytyypi pitää värinhallinta vielä perusasteella ja keskittyä hyvään sRGB profiilin omaavaan kuvaan eikä sekoitella "värejä" keskenään.
Käytössä LR4 tällä hetkellä muistaakseni ProPhotoRGB, joten taidankin vaihtaa profiilit sitten itselleni sopivaksi kun näyttökään anna enempää irti.

edit. Nyt kun sorvin ääreen pääsin ja kuvat exporttasin sRGB:ssä niin kuvat ovat sellasia kun pitääkin. Ero ei ole suuri, mutta kun Windows 7 avaa kuvat diashow:un niin se ottaa luultavasti käyttöön määrittelemäni profiilin(tai luulisin ainakin niin), koska adobeRGB kuvat muuttui radikaalisti diashowssa katseltaessa. Olivat haaleita eikä lähellekkään haluttua lopputulosta.

Lähetetty: Touko 28, 2012 10 : 38
Kirjoittaja Ende
Tuosta softproofista on hyötyä sitten kun olet kalibroinut näyttösi ja tehnyt käyttämällesi tulostimelle oman paperikohtaisen profiilin, silloin voit softproofia käyttämällä arvioida miltä kuva tulee tulostettuna näyttämään (ts. PS tai tässä tapauksessa LR näyttää kuvan tekemäsi paperikohtaista profiilia käyttäen.)

Mikäli lähetät tuon kuvasi johonkin tulostettavaksi (Ifi tms.) tuosta softproofista ja kuvan säätämisestä sen mukaan on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Lähetetty: Touko 28, 2012 23 : 09
Kirjoittaja eesau
Tämä kaikki täysin hukkaan jos lähetät Ifolorille.
Ymmärtääkseni automaattinen korjailu tekee joka tapauksessa kuvistasi printit arpomalla.