Sivu 1/1

värinhallinta sekoitti pään

Lähetetty: Heinä 13, 2011 23 : 13
Kirjoittaja annimanni
Eli kysymyksiä:
Mitä tulee olla valittuna photoshopissa color setting-valikossa workin spaces-kohdalla (RGB-mikä?, CMYK-mikä?)
Ja toisaalta taas Lightroomissa external editing-kohdassa mikä color space kannattaa valita photoshopia varten? Entä bit depth?
Onko lightroomissa muuta lightroomin omaa värimaailma-valikko kuten tossa photarissa, mistä tulisi valita joku ja jos niin mikä?

Ulkoinen näyttö on kalibroitu, mutta entisellä pc-läppärilläni. Nyt käytössä MacBookPro. Käykö toi entinen kalibrointi vielä entiseen malliin?

Re: värinhallinta sekoitti pään

Lähetetty: Heinä 13, 2011 23 : 32
Kirjoittaja TheHatter
Kysyit muuten aika monta hankalaa juttua samassa ryppäässä. Aika hankala vastata mitenkään oikein, joten pilkotaan vähän, niin muut saa täydentää.
annimanni kirjoitti:Eli kysymyksiä:
Mitä tulee olla valittuna photoshopissa color setting-valikossa workin spaces-kohdalla (RGB-mikä?, CMYK-mikä?)
Mä käyttäisin AdobeRgb:tä ja Cmykissä varmaan jotain Fograa. Yleensä tuon cmykin joutuu valitsemaan painotalon mukaan.
Ja toisaalta taas Lightroomissa external editing-kohdassa mikä color space kannattaa valita photoshopia varten? Entä bit depth?
Onko lightroomissa muuta lightroomin omaa värimaailma-valikko kuten tossa photarissa, mistä tulisi valita joku ja jos niin mikä?
Tästä tulee sanomista, mutta mä valitsisin sen proPhotorgb:n tai ainakin AdobeRgb:n ja 16bittisen ja lightroomissa ei periaatteessa ole erillistä työväritilaa vaan se käyttää omaa muistaakseni melissaRgb:tä, josta exportissa aina valitaan se värimaailma, missä kuva halutaan ja usein sieltä tulee kelvollinen tulos. Ei voi tietää, kun se softproof puuttuu.
Ulkoinen näyttö on kalibroitu, mutta entisellä pc-läppärilläni. Nyt käytössä MacBookPro. Käykö toi entinen kalibrointi vielä entiseen malliin?
Ei käy vaan uudet profiilit pitää tehdä aina kun jotain muuttuu ja mielellään vaikka kuukauden välein, vaikkei muuttuisikaan.

Re: värinhallinta sekoitti pään

Lähetetty: Heinä 14, 2011 0 : 49
Kirjoittaja oh6jih
TheHatter kirjoitti:Kysyit muuten aika monta hankalaa juttua samassa ryppäässä. Aika hankala vastata mitenkään oikein, joten pilkotaan vähän, niin muut saa täydentää.
annimanni kirjoitti: Ja toisaalta taas Lightroomissa external editing-kohdassa mikä color space kannattaa valita photoshopia varten? Entä bit depth?
Onko lightroomissa muuta lightroomin omaa värimaailma-valikko kuten tossa photarissa, mistä tulisi valita joku ja jos niin mikä?
Tästä tulee sanomista, mutta mä valitsisin sen proPhotorgb:n tai ainakin AdobeRgb:n ja 16bittisen ja lightroomissa ei periaatteessa ole erillistä työväritilaa vaan se käyttää omaa muistaakseni melissaRgb:tä, josta exportissa aina valitaan se värimaailma, missä kuva halutaan ja usein sieltä tulee kelvollinen tulos. Ei voi tietää, kun se softproof puuttuu.
ProPhotoRGB on ok jos käyttää 16 bittisiä kuvia, 8 bittisillä harmaasävyjen kaistoittuminen on jotain he*vetillistä ProPhotoRGB:tä käytettäessä, niiden kanssa mieluummin AdobeRGB. Sitten taas photarin puolella kaikki pluginit ei toimi 16 bit kuvilla, ainakaan vielä CS4:lla.

Re: värinhallinta sekoitti pään

Lähetetty: Heinä 14, 2011 3 : 02
Kirjoittaja Jare
annimanni kirjoitti:Eli kysymyksiä:
Mitä tulee olla valittuna photoshopissa color setting-valikossa workin spaces-kohdalla (RGB-mikä?, CMYK-mikä?)
RGB:lle työtilaan kolme yleisintä vaihtoehtoa ei missään järjestyksessä:
1. sRGB, eli turvallisin vaihtoehto, jos et halua syventyä värinhallintaan, mutta haluat värien olevan kohdillaan useimmissa tapauksissa.
2. AdobeRGB, jos haluat hävittää editoinnissa vähemmän värisävyjä ja saada aikaan parempia väriprofiilimuunnoksia. AdobeRGB:n kuvaama väriavaruus on siis paljon laajempi kuin sRGB:n.
3. ProPhotoRGB, jos haluat vielä edellistäkin laajemman väriavaruuden. Tämän kanssa täytyy ymmärtää eniten värinhallinnasta tai voi esim. saada aikaan luonnottomia värisävyjä.

Kulloinkin tarvittava CMYK-profiili riippuu tosiaan painotalosta, mutta yleispäteväksi vaihtoehdoksi laittaisin Coated Fogra39:n. Jos käyttää vanhempaa Photoshopia ja tuota ei vielä ole valmiiksi mukana, niin Coated Fogra27.
Ja toisaalta taas Lightroomissa external editing-kohdassa mikä color space kannattaa valita photoshopia varten? Entä bit depth?
Tähän sama väriprofiili kuin Photoshopin työtilassa, eli sRGB, AdobeRGB tai ProPhotoRGB. Värisyvyytenä käyttäisin mielellään 16bittiä, mutta sRGB:n ja ehkä varauksella AdobeRGB:n tapauksessa voi käyttää myös 8bittiä. Jälleen, jos haluat mahdollisimman simppelin värinhallinnan, niin valitset tähän sRGB ja 8bit.
Onko lightroomissa muuta lightroomin omaa värimaailma-valikko kuten tossa photarissa, mistä tulisi valita joku ja jos niin mikä?
Lightroom käyttää sisäiseen esikatseluun MelissaRGB:tä ja tätä ei voi muuttaa mistään valikosta. Exportin tai External Editingin tapauksessa raakakuva käännetään suoraan valitseemasi väriavaruuteen ja tätä ei voi esikatsella (softproofata) Lightroomissa.
Ulkoinen näyttö on kalibroitu, mutta entisellä pc-läppärilläni. Nyt käytössä MacBookPro. Käykö toi entinen kalibrointi vielä entiseen malliin?
Jos et ole koskenut ulkoisen näytön asetuksiin kalibroinnin jälkeen, niin voit kopioida sille aiemmin luomasi icc-väriprofiilin ja ottaa sen käyttöön kyseiselle näytölle OS X:ssä.

Kiitos!

Lähetetty: Heinä 14, 2011 9 : 47
Kirjoittaja annimanni
Tää on ihana palsta, aina joku jaksaa vastata.
Heti nytkin sain asiat selviksi.
Ainoa mikä vielä askarruttaa, onko toi näytön kalibroitu profiili. Onko se kalibrointi tallennettu sinne mun vanhalle läppärille vai jotenkin tossa näytössä (joo tiedän tyhmä kysymys mut ku ei jummarra systeemiä oikeen)? Mistä tonne näyttöjen hallinta-osion väri-lehdykälle on ilmestynyt yhdeksi näyttöprofiiliksi "LEN L220xwC"? Onko se vaan joku automaattinen alkuperäisasetus minkä tää mäkki on tunnistanut vaiko se kalibroitu? Värit on kuitenkin suht kohdallaan eli ei ainakaan näytön alkuperäisasetusten mukaiset! Siellä on pitkä litanja erilaisia väriprofiileja, kannattaisiko tälle läppärin näytölle valita joku muu kuin "väri-LCD", esim. Adobe RGB jota käytän nyt sit sinä photarin väriprofiilina?

Hmm

Lähetetty: Heinä 14, 2011 9 : 50
Kirjoittaja annimanni
Kokeilin jotain muuta kuin toi "väri-lcd" tälle MacBookPro:n näytölle ja ne teki ihan siniseksi esim. tän keskustelupalstan pohjavärin, joka tolla oletus-profiililla on harmaa.
Tässä menee pää ihan sekaisin; mikä on oikea väri? Onko kaikki pielessä? TOssa mun ulkoisessa näytössä tääkin palsta näyttää jotenkin tuhnuselta... Mutta toisaalta siitä tarkoituksella kirkkautta vähennettiin roimasti sillon kalibroidessa...
HUOH!

Re: värinhallinta sekoitti pään

Lähetetty: Heinä 14, 2011 9 : 50
Kirjoittaja TheHatter
oh6jih kirjoitti: ProPhotoRGB on ok jos käyttää 16 bittisiä kuvia, 8 bittisillä harmaasävyjen kaistoittuminen on jotain he*vetillistä ProPhotoRGB:tä käytettäessä, niiden kanssa mieluummin AdobeRGB. Sitten taas photarin puolella kaikki pluginit ei toimi 16 bit kuvilla, ainakaan vielä CS4:lla.
Kyllä vaan, tuohan on hyvin yleinen ilmiö kaikilla laajemman gamuutin väriavaruuksilla. Helpoimmalla toki pääsee kun käyttää sRgb:tä ja 8-bittistä työtilaa. Silti ei tavallinen 'point & shoot'-kuvaaja näe kuvissa mitään huononnusta ja kelpaa vaativallekin kuvaajalle hyvin monessa tapauksessa.

Minä kun taas kuulun tähän argeologiseen koulukuntaan, että mitään ei saa hävittää missään työvaiheessa, mielummin raahataan ylimääräistäkin aina mukana. Ihan vaikka vaan siltä varalta, että joskus tulevaisuudessa tuosta kuvasta tarvitaan enemmän informaatioa. PPRgb on myös siitä mukava, että sieltä löytyy väriarvoja käännettäväksi oikeastaan mihin tahansa profiiliin.

Vieläkin toitotan sitä, että tärkeämpää kuin väriavaruudet on, että se työtila ja laitteet on sellaiset joilla niistä väriavaruuksista jotain hyötyy. On ihan turha yrittää jotenkin hienosti säätää värejä, jos ei sieltä ruudulta kuitenkaan niitä luotettavasti näe.

Re: Kiitos!

Lähetetty: Heinä 14, 2011 10 : 07
Kirjoittaja TheHatter
annimanni kirjoitti: Ainoa mikä vielä askarruttaa, onko toi näytön kalibroitu profiili. Onko se kalibrointi tallennettu sinne mun vanhalle läppärille vai jotenkin tossa näytössä
Nämä profiilit ja väriavaruudet on hirveän vaikeita asioita ja niiden kanssa paljonkin touhunnut menee useasti vipuun, että en nyt aivan absoluuttisena totuutena esitä näitä ohjeistuksia, mutta yritetään...

Se profiili on talletettu sinne sun vanhalle läppärille.

Sille näytölle tarvitaan sen näyttölaitteen profiili, se on eri asia kun se työtilan profiili. Työtilan profiili photarissa määrittää vain sen, millaisella väriavaruudella käsittelet kuviasi ja että järjestelmäkin tietää missä mikäkin väri kartalla on.

Näyttölaitteen profiili taas riippuu näytöstä ja näytönohjaimesta, sillä määritetään, että photarin käyttämä tietty väri muunnetaan näytön käyttämiin arvoihin siten, että se näkyy oikein näytössä. Siksi näytön profiili (jotkut puhuu hieman erheellisesti kalibroinnista) pitää tehdä aina uudelleen, jos jokin muuttuu. Se on hyvä tehdä myös uudelleen ajoittain, koska näytön ominaisuudet muuttuvat vanhetessaan.

Ymmärtääkseni kyllä digitaalisella signaalilla ei välttämättä tarvitse välittää näytönohjaimesta, joten silloin profiili tehdään vain näytölle ja sitä profiilia voidaan käyttää muissakin koneissa sillä näytöllä. En ihan ole tässä uudessa tekniikassa niin mukana, mutta joku varmaan selvittää tuon.

Re: Kiitos!

Lähetetty: Heinä 14, 2011 14 : 58
Kirjoittaja Jare
annimanni kirjoitti:Tää on ihana palsta, aina joku jaksaa vastata.
Heti nytkin sain asiat selviksi.
Ainoa mikä vielä askarruttaa, onko toi näytön kalibroitu profiili. Onko se kalibrointi tallennettu sinne mun vanhalle läppärille vai jotenkin tossa näytössä (joo tiedän tyhmä kysymys mut ku ei jummarra systeemiä oikeen)?
Näytön säätö ja mittaus koostuu siis kahdesta prosessista: kalibroinnista ja profiloinnista. Näistä puhutaan yleisesti sekaisin tai vähän miten sattuu. Kalibrointi on vaihe, jossa itse säädät mittalaitteen ohjeistuksen mukaan kirkkauden, kontrastin ja valkotasapainon näytön omista valikoista. Profiloinnilla taasen mitataan näytön värintoisto, eli se vaihe jossa mittalaite automaattisesti mittaa näytöllä vilkkuvia erivärisiä neliöitä. Profiloinnin lopputuloksena saat näytöllesi icc-väriprofiilin, eli sen .icc päätteisen tiedoston.

Väriprofiilit löytyvät Windowsissa kansion "C:\Windows\system32\spool\drivers\color" alta. Kopioit sieltä icc-tiedoston, jonka loit näyttöä profiloitaessa ja jota käytit sille ulkoiselle näytölle Windowsissa. Kopioitu icc-tiedosto tulee siirtää OS X:n kansioon "/Library/ColorSync/Profiles", ja sen jälkeen valitset OS X:n asetuksista kyseisen icc-väriprofiilin käyttöön ulkoiselle näytöllesi.
Mistä tonne näyttöjen hallinta-osion väri-lehdykälle on ilmestynyt yhdeksi näyttöprofiiliksi "LEN L220xwC"? Onko se vaan joku automaattinen alkuperäisasetus minkä tää mäkki on tunnistanut vaiko se kalibroitu? Värit on kuitenkin suht kohdallaan eli ei ainakaan näytön alkuperäisasetusten mukaiset! Siellä on pitkä litanja erilaisia väriprofiileja, kannattaisiko tälle läppärin näytölle valita joku muu kuin "väri-LCD", esim. Adobe RGB jota käytän nyt sit sinä photarin väriprofiilina?

Kokeilin jotain muuta kuin toi "väri-lcd" tälle MacBookPro:n näytölle ja ne teki ihan siniseksi esim. tän keskustelupalstan pohjavärin, joka tolla oletus-profiililla on harmaa.
Tuo on joku OS X:n mukana tullut valmis väriprofiili kyseiselle näytölle. Se ei tietenkään vastaa itse näytöllesi luomaa profiilia, joten tee vain tuon ylläolevan mukaan.

Ulkoiselle näytölle luotu väriprofiili käy siis vain ja ainoastaan sille näytölle, ei millekään muulle. Jos et saa mittalaitetta läppärin näytön profilointiin, niin pidä se oletus "väri-lcd" valittuna.
Tässä menee pää ihan sekaisin; mikä on oikea väri? Onko kaikki pielessä? TOssa mun ulkoisessa näytössä tääkin palsta näyttää jotenkin tuhnuselta... Mutta toisaalta siitä tarkoituksella kirkkautta vähennettiin roimasti sillon kalibroidessa...
Kun olet kopioinut tuon icc-tiedoston ja valinnut sen käyttöön, niin ulkoisen näytön värien pitäisi näyttää täsmälleen samoilta kuin sillä vanhalla pc-läppärillä.

Re: Kiitos!

Lähetetty: Heinä 14, 2011 16 : 01
Kirjoittaja Jare
TheHatter kirjoitti:Sille näytölle tarvitaan sen näyttölaitteen profiili, se on eri asia kun se työtilan profiili. Työtilan profiili photarissa määrittää vain sen, millaisella väriavaruudella käsittelet kuviasi ja että järjestelmäkin tietää missä mikäkin väri kartalla on.

Näyttölaitteen profiili taas riippuu näytöstä ja näytönohjaimesta, sillä määritetään, että photarin käyttämä tietty väri muunnetaan näytön käyttämiin arvoihin siten, että se näkyy oikein näytössä. Siksi näytön profiili (jotkut puhuu hieman erheellisesti kalibroinnista) pitää tehdä aina uudelleen, jos jokin muuttuu. Se on hyvä tehdä myös uudelleen ajoittain, koska näytön ominaisuudet muuttuvat vanhetessaan.

Ymmärtääkseni kyllä digitaalisella signaalilla ei välttämättä tarvitse välittää näytönohjaimesta, joten silloin profiili tehdään vain näytölle ja sitä profiilia voidaan käyttää muissakin koneissa sillä näytöllä. En ihan ole tässä uudessa tekniikassa niin mukana, mutta joku varmaan selvittää tuon.
Yleisellä tasolla profiilit sisältävät vain taulun, joka kuvaa joukon pisteitä tunnettuun standardiavaruuteen (esim. CIELAB tai CIEXYZ). Sanotaan, että sulla on vaikka 8bittinen sRGB punainen, jonka haluat nähdä näytöllä oikein. Prosessissa siis punaisen väriarvo (255,0,0) kuvataan sRGB-profiilin kautta standardiavaruuden (CIEXYZ) pisteeksi (esim. 0,6;0,2;0,1), jonka jälkeen standardiavaruuden piste kuvataan näyttöprofiilin kautta näytölle. Näytöllä tuo sama sRGB punainen voi olla esim. 253,1,3.

Analogisella puolella (VGA, analoginen DVI) näyttö lukee värit suoraan näytönohjaimen lähettämistä jännitetasoista. Kun on analogitekniikasta puhe, niin näissä voi tietenkin olla näytönohjainkohtaisia heittoja, mutta epäilisin että VGA-standardissa on määritelty tietyt toleranssit tähän. Mitattu väriprofiili on tällöin summa näytönohjaimen ja näytön ominaisuuksia, jolloin näytönohjaimen vaihtuessa saattaa olla perusteltua profiloida uudelleen.

Digitaalisella puolella näytölle lähtee sama bittijono näytönohjaimesta riippumatta, joten samaa väriprofiilia voi huoletta käyttää eri näytönohjaimilla.

VIelä samaa pähkäilyä!

Lähetetty: Helmi 20, 2012 12 : 23
Kirjoittaja annimanni
Eli nyt on ulkoinen näyttö kalibroitu.
Vääntäkääs rautalangasta:
Valitsenko Photarin color settingeissä working spaceen sen kalibroidun monitor RGB:n vai esim jonku suositteleman sRGB:n??
Entä "color management policies"? Mitä siihen??
Entä lightroomissa?

T.se sama jauhopää

Re: VIelä samaa pähkäilyä!

Lähetetty: Helmi 20, 2012 12 : 37
Kirjoittaja Abmaj13#11
annimanni kirjoitti:Eli nyt on ulkoinen näyttö kalibroitu.
Vääntäkääs rautalangasta:
Valitsenko Photarin color settingeissä working spaceen sen kalibroidun monitor RGB:n vai esim jonku suositteleman sRGB:n??
Entä "color management policies"? Mitä siihen??
Entä lightroomissa?

T.se sama jauhopää
Tuolta Jaren aikaisemmasta vastauksesta voi katsoa tarkemmin, mutta listahan meni näin: sRGB, AdobeRGB, ProPhotoRGB.

Yksinkertaistettuna:
1. Jos katselet kuvia vain monitorilta ja et halua sen enempiä miettiä mitään -> sRGB.
2. Jos tulostat joskus kuvia ja haluat säilyttää säätojä tehdessä enempi sävyjä -> AdobeRGB. (Säädä kamerasi myös tuohon väriavaruuteen. Voit joutua joskus tekemään profiilimuunnoksia netti- ja/tai printtikuvia varten)
3. Jos tiedät melkein kaikesta kaiken -> ProPhotoRGB. (Eli unohda tämä. AdobeRGB riittää tarpeeksi pitkälle.)

Monitorin kalibroitu icc-profiili (tai mikälie väriavaruus) on sinun monitorillesi, vain sinun. Ei edes kaverisi samanlaiselle monitorille. Käytä sitä näyttösi profiilina, älä Photoshopin. (Photoshopin profiilina käytetään yleistä standardiprofiilia. Oman näytön profiilina ihka omaa oman näytön profiilia...)

KIITOS <3

Lähetetty: Helmi 20, 2012 12 : 56
Kirjoittaja annimanni
Avusta!

Lähetetty: Loka 01, 2012 9 : 01
Kirjoittaja Ohiampuja
Minuakin kiinnostaa tämä kalibrointi, mutta onko se edes mahdollista? Kyseessä olisi kaksi halpaa perusläppäriä, joissa näytönohjaimet on integroitu emolevyyn.

Eli voiko tuollaisia edes kalibroida, vai tuleeko Spyderin mukana joku parempi "ajuri" missä on paremmat säätömahdollisuudet?

Toinen noista läppäreistä on pahasti pielessä, enkä saa sitä käsityönä edes sinnepäinkään mitä sen pitäisi olla...

Lähetetty: Loka 01, 2012 9 : 09
Kirjoittaja Rockford
Ohiampuja kirjoitti:Minuakin kiinnostaa tämä kalibrointi, mutta onko se edes mahdollista? Kyseessä olisi kaksi halpaa perusläppäriä, joissa näytönohjaimet on integroitu emolevyyn.

Eli voiko tuollaisia edes kalibroida, vai tuleeko Spyderin mukana joku parempi "ajuri" missä on paremmat säätömahdollisuudet?
Tottakai voi kalibroida, kalibrointisofta vain luo väriprofiilin jtka Windows osaa käyttää jopa ilman mitään lisäsoftiakin. Ei tässä ole pöytäkoneella ja läppärillä mitään varsinaista eroa.

Toki noissa tulee yleensä mukana myös softakikkare joka pakottaa sen profiilin käyttöön.

EDIT: Parempi selitys tästä löytyykin Jare:n kirjoittaman täältä: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 01#1016101

Lähetetty: Loka 01, 2012 10 : 37
Kirjoittaja Jare
Rockford kirjoitti:
Ohiampuja kirjoitti:Minuakin kiinnostaa tämä kalibrointi, mutta onko se edes mahdollista? Kyseessä olisi kaksi halpaa perusläppäriä, joissa näytönohjaimet on integroitu emolevyyn.

Eli voiko tuollaisia edes kalibroida, vai tuleeko Spyderin mukana joku parempi "ajuri" missä on paremmat säätömahdollisuudet?
Tottakai voi kalibroida, kalibrointisofta vain luo väriprofiilin jtka Windows osaa käyttää jopa ilman mitään lisäsoftiakin. Ei tässä ole pöytäkoneella ja läppärillä mitään varsinaista eroa.

Toki noissa tulee yleensä mukana myös softakikkare joka pakottaa sen profiilin käyttöön.

EDIT: Parempi selitys tästä löytyykin Jare:n kirjoittaman täältä: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 01#1016101
Lisätään tuohon nyt sen verran, että etenkin huonompien näyttöjen kanssa kannattaa viimekädessä luottaa omiin silmiin. Yleensä huonompiin näyttöihin joudutaan tekemään varsin voimakkaita gammakorjauksia, jotka saattaa vaikuttaa jopa negatiivisesti. Läppärien näytöissä ongelma saattaa myös tulla nopeammin esiin, kun esim. värilämpöä ei voi säätää suoraan näytöstä. Kokeilemalla selviää, ja useimmissa tapauksissa lopputulos on toki alkuperäistä parempi.

Lähetetty: Loka 02, 2012 17 : 42
Kirjoittaja Ohiampuja
Spyder 4 Pro hankittu, testattu ja hyväksi todettu. :)

Lähetetty: Loka 18, 2012 22 : 46
Kirjoittaja Ohiampuja
Miksiköhän tämä uusi ICC-profiili hyppii päälle ja pois noin kerran minuutissa? Ikävä kun ruutu vilkkuu silmissä.

Mitä Win 7:n asetusta oikein pitäisi käydä pakottamassa?