Printterin profiili moneen koneeseen?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
Vastaa Viestiin
heinäkenkä
Viesti:

Printterin profiili moneen koneeseen?

Viesti Kirjoittaja heinäkenkä »

Eli otsikolla haetaan takaa sitä, että jos kalibroin printterin yhdellä koneella voiko samaa profiili tiedostoa käyttää toisessa koneessa.
Äkkiseltään voisin kuvitella, että voi, kun sama printterihän se on.

Tietty voisi keskittää tulostuksen vain yhdelle koneelle mutta tuli vaan mieleen, että kun on pöytä-pc ja kannettava-mac niin voisiko niissä käyttää samaa profiilia.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mvuori

Re: Printterin profiili moneen koneeseen?

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Värinhallintajärjestelmän profiili eivät ole mitään sen suurempaa kuin .icc tai .icm -päätteinen tiedosto, joka on tallennettu jonnekin kiintolevylle. Sen voi ihan vapaasti kopioida minne haluaa ja käyttää, missä haluaa. Pitää vain tsekata minne toisen tietokoneen käyttöjärjestelmä ja ohjelmistot tykkäävät profiilien olevan tallennettuna, jotta sen löytäminen on helppoa.
Matti Vuori
rnyholm

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

Miten tuo Printterin kalibrointi on tehty?

Sain lainata HP:n näytön kalibrointilaitetta, Siinä huomasin olevan mahdollisuus myös tulostimen kalibrointiin, mutta enpä osannut Epsonin tulostinta kalibroida HP:n laitteella.

Minulla on Epson R1900 kirjoitin ja ostin siihen piraattiväriä. Piraattiväri on paljon Epsonin väriä halvempaa, mutta näytön yhteistyö tulostuksen jälkeen ei enää toimi. Ostin Ilford Callerie Smooth Pearl tulostinpaperia, ja Epsonin mahdollisuus valita kuin Epsonin omia papereita tulsotukseen. Onko jollakin tähän ohitusmahdollisuus vinkkiä?

Olen yrittänyt hakea erilaisia profiileja aika surkealla menestyksellä.

Anteeksi kun lainaan toisen aloittamaa topiicia omiin tarkoituksiini.
heinäkenkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heinäkenkä »

eipä tuo haittaa...

En ole vielä kalibroinut mitenkään. Saan Spyderin käyttöön ensi viikolla.

Minusta noin yleisellä tasolla homma tapahtuu niin että laitteen ohjelmalla tulostetaan kuva (tyypillisesti sellainen värikartta) ja sitten "skannerilla" luetaan tuloste. Ohjelma sitten luo profiilin tulosteen ja "oikean" värin erotuksen perusteella.

Profiili sitten talteen oikeaan paikkaan ja homma on valmis.
Profiili on tietty paperi ja muste kohtainen.

H.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

heinäkenkä kirjoitti: Profiili sitten talteen oikeaan paikkaan ja homma on valmis.
Profiili on tietty paperi ja muste kohtainen.

H.
Lisäisin tuohon vielä, että myös tulostinkohtainen.

kapa
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

rnyholm kirjoitti:
Minulla on Epson R1900 kirjoitin ja ostin siihen piraattiväriä. Piraattiväri on paljon Epsonin väriä halvempaa, mutta näytön yhteistyö tulostuksen jälkeen ei enää toimi. Ostin Ilford Callerie Smooth Pearl tulostinpaperia, ja Epsonin mahdollisuus valita kuin Epsonin omia papereita tulsotukseen. Onko jollakin tähän ohitusmahdollisuus vinkkiä?
Kavahda noita piraattivärejä, ellet sitten päädy CIS-systeemiin laadukkailla musteilla. Paperivalmistajat antavat profiilinsa eri tulostimille, ja ne voi ladata omalle koneelle. Kokemus on kuitenkin opettanut, että ovat vain sinne päin. Jos haluaa olla tarkka, niin sitten on tehtävä itse profiilit omalle printterilleen.

kapa
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Värien valonkestävyys voi olla ällistyttävän huono, joten en kannusta ainakaan antamaan kuvia etenpäin.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Ende

Viesti Kirjoittaja Ende »

heinäkenkä kirjoitti:Eli otsikolla haetaan takaa sitä, että jos kalibroin printterin yhdellä koneella voiko samaa profiili tiedostoa käyttää toisessa koneessa.
Äkkiseltään voisin kuvitella, että voi, kun sama printterihän se on.
Kalibroitu profiili on paperi/tulostin yhdistelmä kohtainen ts. profiili vain kertoo tulostimelle kuinka käyttää tietokoneelta tulevaa väritietoa kyseisellä paperilaadulla tulostamiseen, jotta värit vastaisivat alkuperäisen kuvan värejä. Jos tulostin, paperi ja musteet pysyvät samoina ja asennat tuon tehdyn profiilin koneeseen ja käytät sitä tulostuksen yhteydessä, niin käytännössä on sama käytätkö koneena kannettavaa mac:iä vai vanhaa 486:sta. Tosin on otettava huomioon että koneen tulee tukea tehtyä väriprofiilimuotoa (esim. .icc / .icm)
rhyholm kirjoitti:Minulla on Epson R1900 kirjoitin ja ostin siihen piraattiväriä. Piraattiväri on paljon Epsonin väriä halvempaa, mutta näytön yhteistyö tulostuksen jälkeen ei enää toimi. Ostin Ilford Callerie Smooth Pearl tulostinpaperia, ja Epsonin mahdollisuus valita kuin Epsonin omia papereita tulsotukseen. Onko jollakin tähän ohitusmahdollisuus vinkkiä?
Oletko kokeillut hakea Ilfordin papereille profiilia Ilfordin www-sivuilta? Sieltä saa paperi/tulostin kohtaisen profiilin joka on kohtuullisen hyvä. Olen koittanut noita Ilfordin valmisprofileita ja verrannut itse kalibroituun profiiliin. Ilfordin profiilit eivät ihan vastaa kalibroitua profiilia, mutta ovat ehdottomasti parempia kuin jotkin ns.vakioprofiilit suoraan koneelta/tulostimesta. Tosin en osaa sanoa yhtään miten käyttäytyvät noiden piraattimusteiden kanssa, koska niissä voi olla yllättäviä sävyeroja alkuperäisiin musteisiin verrattuna.

Toivottavasti oli jotain apua.
rnyholm

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

Ende kirjoitti:
Oletko kokeillut hakea Ilfordin papereille profiilia Ilfordin www-sivuilta? Sieltä saa paperi/tulostin kohtaisen profiilin joka on kohtuullisen hyvä. Olen koittanut noita Ilfordin valmisprofileita ja verrannut itse kalibroituun profiiliin.
Kiitos neuvosta tämä auttoi jo parempaan jälkeen.
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

rnyholm kirjoitti:
Ende kirjoitti:
Oletko kokeillut hakea Ilfordin papereille profiilia Ilfordin www-sivuilta? Sieltä saa paperi/tulostin kohtaisen profiilin joka on kohtuullisen hyvä. Olen koittanut noita Ilfordin valmisprofileita ja verrannut itse kalibroituun profiiliin.
Kiitos neuvosta tämä auttoi jo parempaan jälkeen.
Nuo profiilit on tehty epsonin musteille eivätkä taatusti toimi piraattivärien kanssa.
Vastaa Viestiin