Sivu 1/2

300 dbi cmyk ???? Olisko jollakin helppoa selostusta?

Lähetetty: Syys 22, 2010 15 : 19
Kirjoittaja Rekka-Timppa
Apuva kaipaisin hieman erään ongelma suhteen ja tiedän että täällä tietoa on. Mitä tarkoittaa jos joku haluaa minulta kuvan joka on:

300 dbi cmyk

Tarkoittaako tuo mahdollisesti kuvan kokoa tuo 300, vai mitähän se tarkkoittaa ja lisäksi jos tuosta koko selityksen saisi niin olisin tyytyväinen.

Syvään kumartaa ja kiittää hän..

Re: 300 dbi cmyk ???? Olisko jollakin helppoa selostusta?

Lähetetty: Syys 22, 2010 15 : 25
Kirjoittaja nikon-d40
Rekka-Timppa kirjoitti:300 dbi cmyk
Pitäisi olla 300 DPI "dots per inch", josta voikin laskea: jos kuvan koko on vaikka 10x15cm, niin pikseleitä pitää olla 300x10x(1/2.54) 10cm:n suunnassa (laskimeni sanoi: 1181 pikseliä). Toiseen suuntaan sitten 15 10:n tilalle. Tuo 1/2.54 on muunnos senteistä tuumiksi (tuuma on 2.54 cm).

Saatoin tietty laskea väärin, viimeisestä matikan tunnista on aikaa.

CMYK on värimaailma (cyan-magenta-yellow-jotain). Sitä en osaa selittää. Liittyy myös siihen formaattiin, jolla kuvan toimitat. Joku TIFF saattaisi tukea tuota). Mutta tähän varmaan joku paremmin tietävä vastaa.

EDIT: tuohon cmyk-asiaan auttaisi, jos kerrot mitkä ohjelmat sinulla on käytössä, ja käyttis myös varmuuden vuoksi.

Lähetetty: Syys 22, 2010 15 : 45
Kirjoittaja tommiu
No mites oli 300 resoluutiolla ja muodossa CMYK?

Lähetetty: Syys 22, 2010 16 : 13
Kirjoittaja Hannu KH
Olis varmaan hyvä tietää kuinka RGB-kuva muutetaan CMYK-muotoon. Jos tilaaja sanoo noin, eikä anna mitään muuntoarvoja ja kuvaaja ei tiedä CMYK-systeemeitä, niin epäonnistumisen vaara on suuri.

CMYK-kuvia käytetään painotöihin, kun painetaan CMYK-väreillä.


Onnea matkaan!

Yleensä minä oon antanut tilaajan muuttaa kuvan CMYkikisi vaikka itseltänikin se periaatteessa onnistuu.

Lähetetty: Syys 22, 2010 16 : 13
Kirjoittaja TheHatter
En kyllä jaksa ymmärtää, miksi joku haluaisi kuvat vielä nykyään cmykkinä. Vaikka kuvat menisi painoon, olisi helpompi siellä painossa erotella koneen profiilin mukaisesti kuvat cmykiksi. Ellei sitten luota kuvaajan taitoihin ja anna profiilia ja käske kääntämään siihen. Minä en kyllä luottaisi.

Jos tuollaisen käännöken joutuu kuitenkin tekemään, kannattaa kuvissa olla mahdollisimman laaja värigamuutti.

Tuossa on vähän alkuun, että tietää kuinka simppelistä jutusta on kyse.
http://www.volantis.fi/sivut/color-theory.html

Tuolla on miten niitä hoidetaan Adoben softissa (londoniumiksi)
http://www.adobe.com/studio/print/pdfs/ ... kflows.pdf

Lähetetty: Syys 22, 2010 16 : 17
Kirjoittaja Rekka-Timppa
Hannu KH kirjoitti:Olis varmaan hyvä tietää kuinka RGB-kuva muutetaan CMYK-muotoon. Jos tilaaja sanoo noin, eikä anna mitään muuntoarvoja ja kuvaaja ei tiedä CMYK-systeemeitä, niin epäonnistumisen vaara on suuri.

CMYK-kuvia käytetään painotöihin, kun painetaan CMYK-väreillä.


Onnea matkaan!

Yleensä minä oon antanut tilaajan muuttaa kuvan CMYkikisi vaikka itseltänikin se periaatteessa onnistuu.
Lähinnä juuri tuo minua kiinnostaisikin etää miten tuon RGB:n saan muutettua CMYK muotoon, tuon dbi asian selvitin.

Yritin katsoa ohjelmista joita minulla on käytössä eli DPP ja Photoshop CS2 olisiko siellä jotakin helppoa keinoa millä tuon CMYK muunnos onnsituisi niin että jopa minäkin sen ymmärtäisin, mutta en tuommoista kohtaa vielä ole löytänyt, ja kun photoshoppia en oikein osaa käyttää niin se onkin ongelma.....

Lähetetty: Syys 22, 2010 16 : 21
Kirjoittaja Hannu KH
Rekka-Timppa kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Olis varmaan hyvä tietää kuinka RGB-kuva muutetaan CMYK-muotoon. Jos tilaaja sanoo noin, eikä anna mitään muuntoarvoja ja kuvaaja ei tiedä CMYK-systeemeitä, niin epäonnistumisen vaara on suuri.

CMYK-kuvia käytetään painotöihin, kun painetaan CMYK-väreillä.


Onnea matkaan!

Yleensä minä oon antanut tilaajan muuttaa kuvan CMYkikisi vaikka itseltänikin se periaatteessa onnistuu.
Lähinnä juuri tuo minua kiinnostaisikin etää miten tuon RGB:n saan muutettua CMYK muotoon, tuon dbi asian selvitin.

Yritin katsoa ohjelmista joita minulla on käytössä eli DPP ja Photoshop CS2 olisiko siellä jotakin helppoa keinoa millä tuon CMYK muunnos onnsituisi niin että jopa minäkin sen ymmärtäisin, mutta en tuommoista kohtaa vielä ole löytänyt, ja kun photoshoppia en oikein osaa käyttää niin se onkin ongelma.....
Jep, CS2:lla näppäät valikosta:

Image-mode-CMYK, ja siinä se on.

Väriasetuksista riippuu kuinka kuva kääntyy.

Lähetetty: Syys 22, 2010 16 : 25
Kirjoittaja TheHatter
Sitten sieltä view valikosta voi valita proof setupista working cmykin ja proof colorsista näkee suurinpiirtein millainen tulee ja gamut warningilla, että mitkä värit leikkaantuu lopullisessa kuvassa.

Lähetetty: Syys 22, 2010 17 : 16
Kirjoittaja hauusita
CMYK:ejä on koko liuta erilaisia. Tarvitset siis myös tiedon mihin CMYK:iin kuva pitää kääntää...

Lähetetty: Syys 23, 2010 1 : 03
Kirjoittaja EliasH
Oleellisinta lopputuloksen kannalta tuossa cmyk-käännöksessä on se, millä profiililla kuva muutetaan rgb-väreistä cmyk-väreihin. Käännösprofiilin valintaan vaikuttaa suurelta osin mm. painomateriaali (sanomalehtipaperi / aikakauslehtipaperi). Kannattaa kysyä kuvatiedoston vastaanottajalta mikä cmyk-profiili siellä päässä on käytössä.

Yleisimmät cmyk-profiilit löytyvät esim täältä: http://www.prepress.fi/index.php?id=133

Kun oikea profiili on saatu asennetuksi koneeseen, käännös tulisi tehdä Photoshopissa tätä kautta: Edit-valikkko -> Convert to profile -> Destination space -kohtaan valittuna oikea cmyk-profiili. Tuo profiilikäännös on syytä suorittaa tiedostolle viimeisenä toimenpiteenä kaikkien muokkausten ja säätöjen jälkeen.

Re: 300 dbi cmyk ???? Olisko jollakin helppoa selostusta?

Lähetetty: Syys 23, 2010 1 : 11
Kirjoittaja OskuK
Rekka-Timppa kirjoitti:Apuva kaipaisin hieman erään ongelma suhteen ja tiedän että täällä tietoa on. Mitä tarkoittaa jos joku haluaa minulta kuvan joka on:

300 dbi cmyk
Sitä ettei hän tajua mitä on saamassa.

Lähetetty: Syys 23, 2010 1 : 12
Kirjoittaja OskuK
kaikenlaisia...

Lähetetty: Syys 23, 2010 3 : 57
Kirjoittaja Rekka-Timppa
OskuK kirjoitti:kaikenlaisia...
Kaikenlaisia....Kyllä.

Eiköhän tuo oppi ole ensin jostakin haettava ja kun luulen tietäväni että täältä tietoa löytyy niin miksi en sitä täältä kysyisi, itse en häpeä tunnustaa tyhmyyttäni ja kysyä jos apua tai neuvoa tarvitsen ja hyvin tuota neuvoa on tullut, ja olen paljon viisaampi, taas.

Kiitoksia neuvojille, apua pyysin ja sitä sain. KIITOS.

Lähetetty: Marras 26, 2010 9 : 32
Kirjoittaja Perkko
Tuo profiilikäännös on syytä suorittaa tiedostolle viimeisenä toimenpiteenä kaikkien muokkausten ja säätöjen jälkeen.
itse tekisin terävöinnin ihan viimeiseksi.

Lähetetty: Marras 26, 2010 9 : 56
Kirjoittaja OCS
TheHatter kirjoitti:En kyllä jaksa ymmärtää, miksi joku haluaisi kuvat vielä nykyään cmykkinä. Vaikka kuvat menisi painoon, olisi helpompi siellä painossa erotella koneen profiilin mukaisesti kuvat cmykiksi. Ellei sitten luota kuvaajan taitoihin ja anna profiilia ja käske kääntämään siihen. Minä en kyllä luottaisi.
Painomaailmassa CMYK:in käyttö on vielä jokapäiväistä ja materiaalit lähetetään myös siinä muodossa. Yleensä taittaja/AD/materiaalian tekijä haluaa itse kontrolloida värien säädön joten eipä tässä ole mitään ihmeellistä. En minä ainakaan antaisi sitä painon tehtäväksi.

Lähetetty: Marras 26, 2010 10 : 06
Kirjoittaja Sakke_K
Rekka-Timppa kirjoitti: tuon dbi asian selvitin.
dpi!!! :)

Lähetetty: Marras 26, 2010 10 : 18
Kirjoittaja Markku N
On kyllä taas ihme keskustelut ja neuvot...

Painoalalla CMYK on vakio, standardi ja siellä odotetaan, että materiaali jota sinne lähetetään on CMYK väriprofiilissa. Usein painotalo tai mainoksen/kuvan tilaaja antaa väriprofiilin, johon kuva asetetaan, jolloin se painetaan automaattisesti oikeilla väreillä.

300dpi kuullostaa joltain hienopaperiin toimitetulta lehdeltä. Sanomalehtipaperiin riittää yleensä 180 tai 200 dpi. Mutta mitä asiakas pyytää, se toimitetaan.

Käytännössä koko työnkulku tapahtuu RGB:tä käyttäen ja lopuksi kuva muutetaan CMYKiksi. Adobe nykyään osaa CMYK muunnoksen tehdä myös exporttauksessa, joten nykyään ei ole hirveä häpeä unohtaa kuvaa RGB muotoon. Indesignin preflightilla ainakin itse tarkastelin aikoinaan kun lähettelin taittamaani lehteä painoon, että kaikki kuvat ovat CMYKkejä.
Perkko kirjoitti:itse tekisin terävöinnin ihan viimeiseksi.
Ei ole suurempaa väliä tekeekö tämän ennen vai jälkeen värimuunnoksen. Pääasia on, että terävöitys tehdään sen jälkeen kun kuva on muokattu painokokoonsa ja sen mut mahdolliset käsittelyt on tehty. RGB->CMYK ei muuta pikseli-informaatiota, vain väri-informaation.

Ohjeet muunnokseen tulivatkin jo. Paitsi, että ei riitä, että annetaan vaatimus 300dpi. Pitäisi myös antaa dimensiot mihin tuo vaatimus pätee. Jokaisen kuvan voi "asettaa" 300dpi, mutta eri asia on, riittääkö resoluutio täyttämään sen pinta-alan, joka kuvalta vaaditaan.

Itse sain juuri viime viikolla seuraavan palautteen omasta työjäljestäni: "Sinun tuotoksesi voi sellaisenaan pistää painoon kun taas muiden kanssa ei voi sanoa samaa". Kun on huolellinen ja pitää huolen, että kuvissa riittää resoluutio ja dpi sekä väriprofiili on kohdallaan, asiakas on tyytyväinen ja samalla helpottuu uusien tilausten saaminen.

Lähetetty: Marras 26, 2010 10 : 50
Kirjoittaja ppotka
Ensinnäkin, oikea termi tiedostosta puhuttaessa olisi ppi, pixels per inch. Nuo dotin ovat valuneet terminologiaan painomaailmasta. Kuitenkin se millä dots per inch -tarkkuudella painetaan on eri luku kuin montako ppi:tä tiedostossa kyseiseen painokokoon pitää olla.

Miniminä pidetään kerrointa 1,4, mutta yleensä käytetään kerrointa 2. Järkevintä olisi tietää mikä on oikea.

Tässä "300dpi CMYK" -jutussa on siis sekin typeryys, että todennäköisesti liian isot tiedostot vain hidastavat työkulkua kasautuessaan jossain kohtaa ketjua.

Toiseksi CMYK-väriavaruus (tarkemmin CMYK-profiili) on AINA riippuvainen:
- painokoneesta, jolla painetaan
- väreistä, joita käytetään
- paperista, jolle painetaan.

Tässä on ihan sama juttu kuin mustesuihkuprintterin kanssa. Profiili pitää olla printterille tietyillä väreillä ja paperilla.

Painopuolella systeemeitä on pyritty standardoimaan ensin ISO- ja nyttemmin FOGRA-profiileiksi. Kirjapainon on tällaisessa tapauksessa säädettävä koneensa niin, että se painaa esimerkiksi päällystetylle paperille FOGRA Coated -standardin tarkkuudella. Tämän etuna on muunnosten helpottuminen tiedostojen valmistelun kannalta.

OskuK on oikeassa sanoessaan, että se, joka kertoo haluavansa tiedostot "300 dpi CMYK" ei tiedä mitä tulee saamaan. Ei tiedostoina eikä painettuna kuvana.

Kuvaajan on täysin järjetöntä toimittaa CMYK-tiedostoa ellei hallitse CMYK-profiileja ja vähintään soft proofausta (mieluummin CMYK-vedostusta) ja tiedä tasan tarkkaan mikä on käytettävä painoprofiili ja painettavan kuvan koko ja oikea painoterävöitys siihen kokoon. RGB-työnkulku niin pitkälle kuin mahdollista on tätä päivää.

Lähetetty: Marras 26, 2010 12 : 01
Kirjoittaja valotus
Markku N kirjoitti: Painoalalla CMYK on vakio, standardi ja siellä odotetaan, että materiaali jota sinne lähetetään on CMYK väriprofiilissa. Usein painotalo tai mainoksen/kuvan tilaaja antaa väriprofiilin, johon kuva asetetaan, jolloin se painetaan automaattisesti oikeilla väreillä.
Potka tuossa viimeisessä kappaleessaan jo aika tyhjentävästi kertoi periaatteen.

Sellaista pikku detaljia kuin kokonaisvärimäärää ja sen käytännön vaikutusta varsinkin sanomalehtipainossa ei kukaan tainnut erikseen mainita. Toki oikeaan profiiliin käännettäessä total ink määrittyy automaattisesti ja ainakin uudemmilla/suuremmilla painoilla automatiikka estää virheellisestikin eroteltua kuvaa ylittämästä maksimiarvoa.

Mitäkö merkitystä sillä on? Sanomalehtirotaatiossa kaikkien osavärien yhteinen kokonaisvärimäärä saa olla maksimissaan 240-260% kun taas päällystetyllä paperilla arkkioffsetissa voidaan samassa kohtaa painaa 300-330% värimäärällä. Eli jollain oletusarvoisella coated-profiililla saadaan todennäköisimmin aikaan tuo jälkimmäinen vaihtoehto.

Homman juju on siinä, että nopeassa sanomalehtirotaatiossa maksimivärimäärän ylittävä painomuste ei ehdi kuivua kunnolla ja pahimmillaan kuva suttaa vastakkaisen sivun siltä kohtaa. Kun kyseiseen kohtaan sattuu sopivasti vaikkapa kalliilla hinnalla ostettu ilmoitus, voi seuraava kysymys olla kuka tekikään kuvan erottelun...

Lähetetty: Marras 26, 2010 12 : 14
Kirjoittaja ppotka
valotus kirjoitti: Homman juju on siinä, että nopeassa sanomalehtirotaatiossa maksimivärimäärän ylittävä painomuste ei ehdi kuivua kunnolla ja pahimmillaan kuva suttaa vastakkaisen sivun siltä kohtaa. Kun kyseiseen kohtaan sattuu sopivasti vaikkapa kalliilla hinnalla ostettu ilmoitus, voi seuraava kysymys olla kuka tekikään kuvan erottelun...
Näinpä, olen nähnyt tällaisia tapahtuneen. Kuvaaja on toimittanut sanomalehteen ilmeisesti ISO Coated-cmykkiin käännetyn plus "säädetyn" tiedoston, jonka värimäärää kukaan ei korjannut. Ei pelkästään sutannut asiakkaani ilmoitusta vaan väriä oli niin paljon, että arkin toisen puolen tekstiäkin oli hankala lukea...

-p-