Sivu 1/1
Värilämpötilasta
Lähetetty: Syys 29, 2009 12 : 44
Kirjoittaja masterS
Hommasin kuvankäsittelytilan kattovalaisimeksi Viva-Liten 26 W täysspektrisen päivänvalonlampun. Sen värilämpötila on 5500 K. Näytön kalibrointia silmälläpitäen mietin, mikä pitäisi olla näytön värilämpötila-asetus kalibroinnissa. Onko se 5500 K?... Leukun sivuilla on maininta, jotta näytön värilämpötila pitäisi olla aina 6500 K ja ainoastaan painotalojen reproissa voidaan ajatella alhaisempaa 5000 K asetusta. Miten on, onko muunlaisia näkemyksiä?
Lähetetty: Marras 07, 2009 21 : 15
Kirjoittaja Konvehti
Itselläni on näytön värilämpötila 6500 K ja niin ikään Viva-Lite täysspektrilamppu valaisemassa huonetta. Mielestäni ihan hyvin toimiva yhdistelmä. Näytöltähän sitä kuvaa katsotaan, eikä lampusta, joten suosituksien mukaiseen 6500 kelviniin olen kalibroinut.
Olet varmaankin tutustunut Ad-Luxin nettisivujen tarjontaan? Siellä kovasti puhutaan epäsuoran valaistuksen puolesta. Minulla lamppu on näytön takana piilossa, mistä se valaisee seinää ja kattoa. Sieltä valo edelleen heijastuu huoneeseen, missään vaiheessa valo ei osu suoraan lampusta näyttöpaneeliin.
Lähetetty: Marras 13, 2009 7 : 54
Kirjoittaja masterS
Kiitos tiedosta. Sain myös vahvistusta probleemaani luettuani Bruce Fraserin Värinhallinta kirjaa. Siinäkin painotetaan asettamaan näyttö 6500 Kelviniin vaikka valaistus olisikin D50.
Itsellä Viva-Lite lamppu on kattovalaisimena ja valkoisella varjostimella varustettuna. Lamppu pääsee jonkin verran heijastelemaan näytön pinnalle. Pitääpi harkita lampulle uutta paikkaa...
Lähetetty: Marras 13, 2009 8 : 16
Kirjoittaja olli R
Pointti (ainakin kirjapainossa) on se, että saadaan siinä lampun valossa katseltava vedos näyttämään värit samoilta kuin näytöllä.
Näyttö valaisee itse itsensä, se ei välitä kattolampun väristä. Sen sijaan valojen asettelulla on merkitystä kiiltojen estämisessä ja silmien tottumisessa.
Miksi värilämpö ei ole sama näytöllä ja lampulla? Olen vähän käsittänyt eron olevan siksi, että alan standardit on määritelty eri kelvin-arvoa lähtökohtana käyttäen. Tavallaan kyse ei ole varsinaisesti mistään absoluuttisesta arvosta printillä ja profiilissa, vaan värit on vain määritelty toistumaan "oikein", kun käytetään näytöllä ja lampussa tiettyä arvoa.
Huonompi juttu on sitten se, että ainakin mustesuihku tuntuu reagoivan lampun väriin varsin erilailla kuin perinteinen hopeavedos. Värit korostuvat erilailla, vaikka ehkä kokonaisuus olisikin oikea.
Lähetetty: Marras 13, 2009 10 : 13
Kirjoittaja OskuK
olli R kirjoitti:
Huonompi juttu on sitten se, että ainakin mustesuihku tuntuu reagoivan lampun väriin varsin erilailla kuin perinteinen hopeavedos. Värit korostuvat erilailla, vaikka ehkä kokonaisuus olisikin oikea.
Meinaatko pintaheijastusten värimuutoksia?
Lähetetty: Marras 13, 2009 16 : 51
Kirjoittaja olli R
OskuK kirjoitti:olli R kirjoitti:Huonompi juttu on sitten se, että ainakin mustesuihku tuntuu reagoivan lampun väriin varsin erilailla kuin perinteinen hopeavedos. Värit korostuvat erilailla, vaikka ehkä kokonaisuus olisikin oikea.
Meinaatko pintaheijastusten värimuutoksia?
Ihan hyvä ilmaisu varmaan tuokin. Tuntuu vain, että jos katson värihallitusti tehtyä hopeavedosta, musteruiskuvedosta saatikka sitten painovedosta, niin selkeästi värit käyttäytyvät eri tavoin. Hopea tuntuu sietävän parhaiten valon värin muutoksia, mutta erityisesti musteruiskun harmaat menevät ihan seinilleen, jos ei ole puhdasta päivänvaloa. Esimerkiksi vaikka päällä olisi keltainen halogeeni, niin harmaa voi näyttääkin vihreälle.
Lähetetty: Marras 17, 2009 17 : 04
Kirjoittaja Perry
Kannattaa valita se värilämpötila mikä on lähimpänä näytön taustavaloa niin profiileilla joutuu vähemmän "väkisin" vääntämään värejä näytölle. Riippuu kai näytöstä mikä on paras yleensä kai 6000...6500K.
Joskus aikoinaan yritin kalibroida TFT-näyttöä 5000K asetuksilla mutta 6000K tuli paljon parempi lopputulos.
Painotalojen 5000K on määritelty silloin kun kuvia töllötettiin vielä kuvaputkista. 5000K voi lisäksi olla hyvä kompromissi vrt. erilaiset päivänvalot ja hehkulamput yms., eräänlainen keskiarvo siis.
Lähetetty: Helmi 14, 2010 14 : 17
Kirjoittaja Nalle Puh
Itse tätä värilämpö asiaa pohdiskelin kun huoneeseen jossa kuvatusten kanssa touhuaa, vaihtui halogeenit loisteputkivaloksi ja putkina on Osramin daylightit. Kirkas vaaleahko valo joka on erittäin lähellä ulkoa tulevaa valoa.
Näytöt on kalibroitu Spyder kolmosella 6500K mukaan. Onko todella näin ettei huoneen värilämmön muutoksen myötä ole syytä vaihtaa näytön kalibrointia? Muuttuneen kirkkauden takia näyttöjen kirkkaudet toki jo Spyderilla muutettiin.
Lähetetty: Helmi 16, 2010 20 : 11
Kirjoittaja Nalle Puh
Osram neuvonta vastasi nopeasti ja tyhjentävästi kyselyyni. Jossain sentään asiakaspalvelu pelaa:
Daywhite L18W/840 loisteputken värilämpötila on 4.000 K ja Daylight L18W/865 loisteputken värilämpötila on 6.500 K.
Tässä vielä loisteputkien kansainvälisen värisävymerkinnän lukuohje:
L18W/840
Ensimmäinen numero kertoo värintoistoluokan
9 = värintoistoluokka 90 - 100
8 = värintoistoluokka 80 - 89
7 = värintoistoluokka 70 - 79
6 = värintoistoluokka 60 - 69
L18W/840
Seuraavat kaksi numeroa ilmoittavat värilämpötilan
27 = 2.700 K
30 = 3.000 K
40 = 4.000 K
54 = 5.400 K
65 = 6.500 K
80 = 8.000 K
Lähetetty: Helmi 16, 2010 21 : 06
Kirjoittaja Lukka
Nalle Puh kirjoitti:Näytöt on kalibroitu Spyder kolmosella 6500K mukaan. Onko todella näin ettei huoneen värilämmön muutoksen myötä ole syytä vaihtaa näytön kalibrointia? Muuttuneen kirkkauden takia näyttöjen kirkkaudet toki jo Spyderilla muutettiin.
Ideahan tuossa on se, että näyttö kalibroidaan 6500K:n, jolloin se "tuottaa" sellaisia kuvia kuin niitä katseltaisiin kirkkaalla poutapilvisellä säällä. Jos pyritään tuottamaan tuollaisia kuvia, pitää editointiolosuhteet olla sen mukaiset.
Ei ole suurtakaan merkitystä minkä värinen on huoneen väritys tai valaistuksen värilämpötila, riittää, että huone on suhteellisen hämärä, eikä mikään valaisin tai valo heijastu silmiin näytön pinnalta. Editoidessa on tärkeää ja oleellistakin, että näköaisti adaptoituu ainoastaan näyttöön eikä ympäristön valoihin tai väreihin.
Lähetetty: Helmi 16, 2010 21 : 13
Kirjoittaja Nalle Puh
Jos on parempi kysyä kuin ihmetellä....
Lähetetty: Helmi 16, 2010 22 : 08
Kirjoittaja TheHatter
Tuohonhan on kovalla vaivalla aikanaan väännetty standardit ISO3664:2000 ja ISO12646.
Sitten tuosta standardien vaatimista olosuhteista on pusattu artikkelikin.
http://www.creativepro.com/article/the- ... a-comeback
Lähetetty: Helmi 17, 2010 1 : 31
Kirjoittaja OskuK
Lukka kirjoitti:Nalle Puh kirjoitti:Näytöt on kalibroitu Spyder kolmosella 6500K mukaan. Onko todella näin ettei huoneen värilämmön muutoksen myötä ole syytä vaihtaa näytön kalibrointia? Muuttuneen kirkkauden takia näyttöjen kirkkaudet toki jo Spyderilla muutettiin.
Ideahan tuossa on se, että näyttö kalibroidaan 6500K:n, jolloin se "tuottaa" sellaisia kuvia kuin niitä katseltaisiin kirkkaalla poutapilvisellä säällä. Jos pyritään tuottamaan tuollaisia kuvia, pitää editointiolosuhteet olla sen mukaiset.
Ei ole suurtakaan merkitystä minkä värinen on huoneen väritys tai valaistuksen värilämpötila, riittää, että huone on suhteellisen hämärä, eikä mikään valaisin tai valo heijastu silmiin näytön pinnalta. Editoidessa on tärkeää ja oleellistakin, että näköaisti adaptoituu ainoastaan näyttöön eikä ympäristön valoihin tai väreihin.
Itse asiassa ei ole myöskään mitään väliä minkä värinen on näyttö, kunhan silmät adaptoituvat siihen.