Piti kysymäni kalibroinnista seuraavaa
-
Piti kysymäni kalibroinnista seuraavaa
Olen tässä miettinyt, että näyttöjen mukanahan toimitetaan väriprofiili, joka on tehtaalla ko näytölle tehty. Itselläni tuo näytön oma profiili antaa yleensä aika oikean tuloksen (siis kun vertailee printteihin ja semmoisiin). Niin miksi sitä näyttöä ylipäätään pitää kalibroida? olen ymmärtänyt, että työtilan valaistus vaikuttaa siihen "oikeaan" kalibrointiin, mutta mitenkäs sitten kalibrointilaite toimii? huomioiko se jotenkin ympäristön valon? omassa työhuoneessani on sekavalo, kun valoa tulee ikkunasta ja lampuista ja eri vuorokauden aikoihin on aina erilainen valaistus. Meinaan, että eikös sellaista ole aika mahdotonta hallita? varmaan itse pysyttelen valmiissa profiileissa kun ne kerran minua tyydyttää.
Toistaiseksi fujifani, macin fanittamisinto on alkanut jo hiipua;-)
-
-
Ok eli olosuhteet vaikuttavat kalibrointiin ja siksi tehdasasetukset ei käy vaativaan työskentelyyn. Olenko ymmärtänyt oikein, että parhaissa näytöissä eizolla applella ym. on kalibrointilaite näytössä valmiina, että se toimii niinkuin automaagisesti?Modifier kirjoitti:Kalibrointilaitteet huomioivat tuon huoneen valaistuksen kalibroitaessa ja aika monet laitteet nykyään mittaavat valoisuutta tietyin väliajoin ja säätävät näytön kirkkautta sen mukaan.
Toistaiseksi fujifani, macin fanittamisinto on alkanut jo hiipua;-)
-
Ainakin joidenkin Eizon näyttöjen mukana toimitetaan kalibrointilaite, jolla näytön voi kalibroida ja niissä on myös jonkilainen sensori reagoimassa valoisuuden vaihteluihin. Tuossa linkki yhteen esimerkkiin.
http://www.eizo.fi/eizo/smpage.fwx?smla ... ODUCT=1640
http://www.eizo.fi/eizo/smpage.fwx?smla ... ODUCT=1640
God has decided to reboot the universe.....please log off
-
Työtilan valaistus pyritään vakioimaan sellaiseksi, missä näyttöä olisi paras käyttää, ei toisin päin. Mitään jatkuvaa ympäröivän valaistuksen mittausta ei käytetä. Kalibroinnilla mitataan näytön "suorituskykyä" ja sen perusteella tehdään profiili näytölle. Työtilan valaistus ei vaikuta kalibrointiin.
-
- Viesti: