Sivu 1/1
Perusmuokkaus kelvoksi paperikuvaksi
Lähetetty: Syys 23, 2007 8 : 47
Kirjoittaja AnttiRR
En penkomalla löytänyt selkeää vastausta.
Mitä asioita tulee ottaa huomioon kun valmistelee kuvat paperikuviksi teetettäväksi? Seuraavat asiat selvisi vanhoja aiheita selaamalla.
-Selvitä kuvanvalmistajalta tarvittava kukakoko, muuta kuva siihen ja terävöitä. Voiko paperikuvaa terävöittää normaalia enemmän?
-Konvertoi kuva valmistajan profiiliin mikäli sellainen on, muuten sRGB
Mitä muuta tulee ottaaa huomioon? valkoisen ja mustan maksimiarvot? mitkä ne on? Entä väreistä?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Re: Perusmuokkaus kelvoksi paperikuvaksi
Lähetetty: Syys 23, 2007 12 : 26
Kirjoittaja m3ll0n
AnttiRR kirjoitti:
-Selvitä kuvanvalmistajalta tarvittava kukakoko, muuta kuva siihen ja terävöitä. Voiko paperikuvaa terävöittää normaalia enemmän?
-Konvertoi kuva valmistajan profiiliin mikäli sellainen on, muuten sRGB
Mitä muuta tulee ottaaa huomioon? valkoisen ja mustan maksimiarvot? mitkä ne on? Entä väreistä?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Paperikuvia voi noin nyrkkisääntönä vähän yliterävöittää, koska tulostus vie vähän tarkkuudesta pois.
Värit on kohdallaan kun:
- näyttösi on kalibroitu oikein
- säädät ensin kuvat sopiviksi photarilla
- käännät kuvat lopuksi kyseisen kehittäjän väriprofiiliin
...Toivottavasti näistä oli jotain apua.
Lähetetty: Syys 23, 2007 16 : 34
Kirjoittaja TR8
Valkoista päätä kannatta pudottaa hieman niin mahdollisesti puhki menneet kohdat tulostuu kauniimmin
Kannattaa opetelle käyttämään yhtä kuvavalmistamoa niin saa tasaisempaa laatua ( olettaen että se kuvanvalmistaja pitää laitteensa kunnossa )
Lähetetty: Syys 23, 2007 19 : 39
Kirjoittaja seppot
Ei sitten kannata rajata liian tiukasti kun kuitenkin leikkaavat reunoilta hiukan pois.
Lähetetty: Syys 23, 2007 19 : 45
Kirjoittaja AnttiRR
Kiitos paljon neuvoista.
Ajattelin teettäväni fotonetissä kuvat. Joskus olen kymppikuvia ja a4 kokoisia siellä teettänyt ja "ihan ok" tuloksella. Nytt kuitenkin olisi tarkoitus teettää isompaa panoraamaa enkä haluaisi ryssiä kallista kuvaa.
Onko fotonetti hyvä paikka edelleen. Ei sitä paljoa haukuttukaan ole ja asiakaspalvelusta olen saanut hyvän kuvan kuvan.
Re: Perusmuokkaus kelvoksi paperikuvaksi
Lähetetty: Syys 24, 2007 8 : 45
Kirjoittaja ridge
AnttiRR kirjoitti:-Konvertoi kuva valmistajan profiiliin mikäli sellainen on, muuten sRGB
Mistäs moinen ohje on löytynyt? Eikös kaikkialla aina puhuta AdobeRGB:stä? Vai olenko ihan pihalla?
Re: Perusmuokkaus kelvoksi paperikuvaksi
Lähetetty: Syys 24, 2007 9 : 00
Kirjoittaja OskuK
ridge kirjoitti:AnttiRR kirjoitti:-Konvertoi kuva valmistajan profiiliin mikäli sellainen on, muuten sRGB
Mistäs moinen ohje on löytynyt? Eikös kaikkialla aina puhuta AdobeRGB:stä? Vai olenko ihan pihalla?
Eikä valmistajan profiiliin konvertoimisella ja tuolla värimaailmalla sinänsä ole tekemistä keskenään. Toinen kertoo laajuuden, ja ensimmäinen virheenkorjauksen.
Lähetetty: Syys 24, 2007 9 : 10
Kirjoittaja AnttiRR
Tästä foorumista tuolta aiempaa löytyi threadi, jossa FOTONETTI nimimerkki :D ilmoitti että mielummin heidän profiiliinsa, muutoin sRGB muttei missään nimessä adobeRGBhen.
Linkki:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... dobe%20rgb
Lähetetty: Syys 24, 2007 9 : 28
Kirjoittaja OskuK
Hmm, onhan tuossa logiikkaa, mutta jos olisi Adoberbg ja konvertoisi heidän profiiliin siitä, niin edellen voisin kuvitella ettei tulos ole ihan toivottu.. tiiä händä.
Lähetetty: Syys 24, 2007 9 : 34
Kirjoittaja AnttiRR
Okei. Eli siis jos sattumalta mulla kamerassa olisi adobeRGB väriavaruutena, niin fotariin vietynä vaihdan ENNEN käsittelyä sRGBhen --> Convert to porfile ja käsittelyn jälkeen fotonetin tulostin raameihin. No jo on...
Lähetetty: Syys 24, 2007 9 : 40
Kirjoittaja OskuK
AnttiRR kirjoitti:Okei. Eli siis jos sattumalta mulla kamerassa olisi adobeRGB väriavaruutena, niin fotariin vietynä vaihdan ENNEN käsittelyä sRGBhen --> Convert to porfile ja käsittelyn jälkeen fotonetin tulostin raameihin. No jo on...
Juenpäs tiiä, toisaalta jos heidän sydeeminsä on profiloitu niin profiili sisältää tiedon adobergb:tä pienemmästä värimaailmasta ja profiilin ajamalla se ottaisi sen huomioon..hmm hmm tuota pitäisi testata, kun äkkiseltään ajattelisin että profiilisi ei osaa konvertoida pienempään maailmaan, vaan vain kompensoida värivirheitä -eli leikkautumaa sattaisi tulla vaaleissa, tummissa tai esim. kirkkaisssa saturoituneissa väreissä.
Lähetetty: Syys 24, 2007 9 : 51
Kirjoittaja AnttiRR
Ok. Ei ehkä kannata kokeilla 140x61 cm kuvalla toimivuutta vaan kuvata sRGB ja siitä heidän tulostusprofiiliinsa?
Lähetetty: Syys 24, 2007 10 : 36
Kirjoittaja seppot
Onkos missään tietoa siitä onko "heidän" tulostusprofiili laajempi kuin sRGB? Jos näin, niin olisiko viisainta jättää sRGB kokonaan välistä eli siirryttäisiin mahdollisimman vähin välivaihein siihen lopulliseen profiiliin, laajemmasta (AdobeRGB) vähän suppeampaan (oletus) tulostimen profiiliin.
Jos gamut warning on käytössä ja kuva on sRGB niin sen muokkaaminen siinä ilman värien leikkaantumista johtaa "vajaaseen" värimäärään siirryttäessä laajempaan väriavaruuteen, vai olenko taas väärässä?
Lähetetty: Syys 24, 2007 11 : 09
Kirjoittaja OskuK
AnttiRR kirjoitti:Ok. Ei ehkä kannata kokeilla 140x61 cm kuvalla toimivuutta vaan kuvata sRGB ja siitä heidän tulostusprofiiliinsa?
Voi toki myös photarissa vääntää kuvankäsittelyn jälkeen siihen srgb:n ja sitten niiden profiiliin
Lähetetty: Syys 24, 2007 13 : 18
Kirjoittaja raoulch
Jos käypi Fotonetin sivulla, saa tarkan ohjeen PDF muodossa.
Yleisesti ottaen neuvotaan printtimediassa aina työskentelemään AdobeRGB -tilassa. Ja tästä konvertoimaan haluttuun profiiliin.
Tarpeettomia profiilikäännöksiä pitää välttää, koska se osa mikä profiilimuunnoksessa leikkautuu, ei ole seuraavassa profiilimuutoksessa palautettavissa.
Fotonetille ei näytä olevan merkitystä, työskenteleekö kuvankäsittelijä sRGB vai AdobeRGB tilassa, molemmista voi konvertoida Fotonetin profiiliin.
Lähetetty: Syys 24, 2007 13 : 39
Kirjoittaja AnttiRR
Oukkidoukki. Kiitos raoulch tiedosta. Eli kannattaako nyt käyttää adobergbtä sen näennäisesti laajemman väriavaruuden takia? Onko lopputuotteessa _oikeasti_ huomattavaa eroa.
Laitteet venyy kuitenkin tuohon asti.
****
EDIT
****
Ohjeet fotonetin sivuilla oli hyvät. Mitenköhän en osannut alunperinkään sieltä katsoa. Stupid me. Eli kuvaan adobeRGB, teen tarvittavat toimenpiteet, interpoloinnit, putsaukset jne fotarissa ja muutan heidän profiiliinsa.
Kätsää. En uskonutkaan tämän olevan paljoa tätä vaikeampaa. En vain ollut ihan varma.
Kiitos kaikille. Tack så mycket
Fotonetti ja proofaaminen
Lähetetty: Syys 26, 2007 7 : 39
Kirjoittaja jskoole
Morjens.
Kokeilin tässä ihan vasta fotonetin palvelua ja pro-vedosta. Olen 100% tyytyväinen. Värit olivat juuri sitä mitä piti. Tätä koko värihallinnan osiota lukastuani ihmettelen miten mystisesti ja erilaisilla tavoilla ihmiset väriprofiloinnin hallinnan ymmärtävät.
Pienen rautalangasta väännetyn esimerkin tavoin, tässä proofataan kuva fotonettiä varten:
Kuva tuodaan esim. RAW-muodosta haluttuun profiiliin missä työskennellään. Minun tapauksessani se oli adobeRGB. Toki muitakin väriavaruuksia kannattaa koettaa, mutta en suosittele ainakaan sRGB:ta tulosteita varten.
Kun kuva on tuotu käsittelyvalmiiksi fotariin, ei kannata tehdä suoraa sokeaa muunnosta fotonetin profiiliin. Se tarkoittaisi arpapeliä värien suhteen. Järkevämpi tapa on mennä valikkoon ja klikata esille view -> proof setup -> custom. Esille aukeavasta akkunasta sitten valitaan se fotonetin tai tarvittavan outputmedian profiili. Kun tämä vaihe on suoritettu, valitaan view valikosta aktiiviseksi proof colors ja gamut warning. Tällöin photoshopissa näkee suoraan ja helposti kun värit menevät yli gamutin. Sitten täytyy vain kärsivällisesti korjata sävyt tasoilla, käyrillä ja varsinkin selective colors on kätevä ongelmissa missä pitää erotella yksittäisiä värejä. Jälkimmäisen kanssa kannattaa kuitenkin olla hyvin tarkkana, koska liialliset säädöt voivat tehdä ikävää posterize-effektiä. Kun kuvassa ei enää näy harmaita alueita, jotka osoittavat gamutin leikkauksia, voidaan joko todeta proofaus onnistuneeksi tai epäonnistuneeksi. Kannattaa myös lukea huolellisesti histrogrammit läpi. Tämän jälkeen tehdään vasta lopullinen konversio fotonetin profiiliin.
Eipä sen ihmeempiä.
-J.Koole
Re: Fotonetti ja proofaaminen
Lähetetty: Syys 26, 2007 8 : 05
Kirjoittaja barcoder
jskoole kirjoitti:....Esille aukeavasta akkunasta sitten valitaan se fotonetin tai tarvittavan outputmedian profiili. Kun tämä vaihe on suoritettu, valitaan view valikosta aktiiviseksi proof colors ja gamut warning. Tällöin photoshopissa näkee suoraan ja helposti kun värit menevät yli gamutin. Sitten täytyy vain kärsivällisesti korjata sävyt tasoilla, käyrillä ja varsinkin selective colors on kätevä ongelmissa missä pitää erotella yksittäisiä värejä....
Color Range valinta-työkalussa on muuten mahdollisuus tehdä valinta, joka pohjautuu Out of Gamuttiin, eli valinta-alue jonka sisälle jää kaikki Gamutin ulkopuoleiset värialueet. Valinnastahan voi sitten tehdä helposti maskin vaikka säätötasolle.
Itse ei tuota tule paljoa käytettyä kun säädän värejä vähän eri periaatteella, mutta joskus se on ollut käyttökelpoinen....
Re: Fotonetti ja proofaaminen
Lähetetty: Syys 26, 2007 8 : 17
Kirjoittaja jskoole
barcoder kirjoitti:Color Range valinta-työkalussa on muuten mahdollisuus tehdä valinta, joka pohjautuu Out of Gamuttiin, eli valinta-alue jonka sisälle jää kaikki Gamutin ulkopuoleiset värialueet. Valinnastahan voi sitten tehdä helposti maskin vaikka säätötasolle.
Itse ei tuota tule paljoa käytettyä kun säädän värejä vähän eri periaatteella, mutta joskus se on ollut käyttökelpoinen....
Mielenkiintoista..
Kiitos vinkistä, pitänee testailla joku kerta.
Lähetetty: Joulu 01, 2007 21 : 59
Kirjoittaja elteve
Jos olen kuvannut sRGB:llä, niin kannattaako nämä muuttaa argb:ksi ennen muokkaamista ja sitten muuttaa valmistajan icc-profiiliin?
Ja mitä tapahtuu noille out of gamut -alueille, jos en ole muokannut kuvaa niitä etsien? arpooko tulostin uuden värin? Siis eikös nämä alueet ole suomeksi, että tätä väriä ei löydy tulostimen valikoimista? Vai ymmärsinkö väärin?